Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

Dags att ska kontrakt hos Salomon

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Hur var ditt vasalopp 2013?

• Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
kreativt.. min bästa tid historiskt är 5 timmar och 72 minuter och bästa placeringen är niohundra och fjorton... (hundra).

Detta året året masade jag mig igenom med sprucken skida där kärn-foamen svällde ut och låg och bromsade. Härligt när man har materialet att skylla på (!) Har reklammerat och ska få nya lagg.

wahlan

wahlan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg
Jag körde 2 seedningslopp tidigare i vinter och lyckades komma in i startled 4.

Detta var mitt första Vasalopp och därför tänkte jag att vi skulle gå upp tidigt och vara på plats för att köa i tid. Vi åkte från Leksand kl 03.50 och kom fram i rätt bra tid till kl 05.50. Dock så insåg jag rätt fort att jag var väldigt sent ute, 4/5 delar av folla fyra var redan fyllt så jag fick ta en plats långt bak, ställde mig rätt långt åt höger.

Allt kändes bra denna morgon, kroppen kändes stark och motivationen låg på topp. Jag var rätt orolig att jag skulle vara lite sliten då jag körde stafettvasan på fredagen, men kände inte av det alls. Uppladdningen på lördagen hade gått enligt planen och magen mådde bra. Jag försökte på ett toabesök vid latrinerna men misslyckades då kön tog alldeles för lång tid och jag hade ställt mig där försent, men det var inte direkt akut, tyckte bara det skulle kännas skönt att göra tvåan en gång extra.

När startskottet gick kändes allt bra och det flöt på hyffsatt på högerkanten tycker jag, några tvära stopp blev det så man fick panikbromsa. När vi kom fram till backen så följde jag strömmen upp på högersidan, det rullade faktiskt på rätt bra stod nästan aldrig helt still men några myrsteg blev det. Kom fram bra till smågan på 49 minuter med hel utrustning.

Vad det gäller vallningen så hade jag förmodligen lagt på lite för många lager burkvalla, då jag hade ett väldigt sugit glid (kan inte riktigt avgöra om det vara glidvallan eller fästet som sög), jag blev omkörd rätt lätt i nedförslut. Uppe på myrarna låg jag mellan spåren i den mån det gick utan att tränga mig för mycket, där gled det på helt ok.
Fästet var helt ok fram till Oxberg ungefär, efter det var det bara att staka då fästet var obefintligt.

Oxberg-Hökberg kändes som en evighet, gick in lite i väggen under denna sträcka och fick mycket negativa tankar. När jag hade tagit mig till kontrollen i Hökberg så stod min bror där och sa att medaljtiden var 05.46 och att jag låg på beräknad 05.29 i mål, eftersom jag visste att 05.29 var uträknad på Evertsberg-Oxberg så förstod jag att den beräkningen borde ha gått upp några minuter då Oxberg-Hökberg kändes som det gick långsammare. Men detta gav mig extra energi och kunde öka tempot dom sista 19 kilometrarna vilket resulterade i att jag tog medaljen med ca 10 min marginal.

Otroligt nöjd med insatsen, jag hade som mål att komma under 6 timmar. Medalj kändes rätt långt borta innan så det blev en bonus :)

Valla:
Glid LF6, HF7BW och pulver på det.
Fäste V40 några lager, V45 blandat med VR45 några lager. Sammanlagt ca 10 lager.

Kommer helt klart köra nästa år igen!

Redigerat av wahlan, 09 mars 2013 - 15:44 .

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Och i mål kom jag in på 6:43 och placering 4351. Så det blir startled 5 nästa år. Dock är målsättningen att komma ner i 4:an.

Jag är rätt säker på att det är totalplaceringar (damer och herrar) som gäller och gränsen för led 5 kommer i så fall hamna på 6.39.

Nej, så är det inte. Det är herrplaceringen som gäller och det är en anledning till att det finns fler startande i varje startled än det finns plats för i resultatlistan.

Försår inte helt hur du menar men, det står ju betydligt mer i fållorna än antalet som lyckas behålla sitt led i VL så att säga.

I år stod det nästan 1200st i trean, och 1000 seedar in sig i det från loppet. Kanske 30 st damer?

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

RobertS

RobertS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Jag är rätt säker på att det är totalplaceringar (damer och herrar) som gäller och gränsen för led 5 kommer i så fall hamna på 6.39.

Nej, så är det inte. Det är herrplaceringen som gäller och det är en anledning till att det finns fler startande i varje startled än det finns plats för i resultatlistan.

Försår inte helt hur du menar men, det står ju betydligt mer i fållorna än antalet som lyckas behålla sitt led i VL så att säga.

I år stod det nästan 1200st i trean, och 1000 seedar in sig i det från loppet. Kanske 30 st damer?

Ja, "en anledning", inte alla anledningar.

hermanhaglund

hermanhaglund

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg
Jag hann med stockholmståget från Mora kl 18.30. Hade 10 minuter tillgodo :)

Passerade målsnöret efter 9 timmar och 20 minuter men hade så bråttom till tåget att jag glömde pjäxorna i omklädningshallen (nån som sett dem? Fischer , råttfälla, nya, omärkta:( strl 44, eller om det var strl 43, minns inte ) Hann inte duscha , hann inte äta.

Vasaloppspremiär, helt enkelt.

Körde om ca 1000 pers efter Smågan (stolt).

Njöt - faktiskt - hela vägen.

Jag är en ovan skidåkare med usel teknik men hyfsad kondis och styrka. Lyckades faktiskt valla riktigt bra för egen maskin - då har jag innan denna vinter inte brytt mig om att valla överhuvudtaget.

Kommer definitivt att åka igen. Tänker dock bida min tid , köra lite kortare seedningslopp, spana mer på youtube/Swahn/Svan etc för att så satsa på Öppet Spår om några år.

Vi ses i skidspåren!

kenta72

kenta72

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg

Och i mål kom jag in på 6:43 och placering 4351. Så det blir startled 5 nästa år. Dock är målsättningen att komma ner i 4:an.

Fast så ser det inte ut för nästa år.

Exempel: Gränsen för Led 3 är 05:38:56. Den åkare som har det har en totalplacering på 2000 men har en placering 1961 bland män.
Besegra mig själv! :)

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 855 inlägg

Jag körde 2 seedningslopp tidigare i vinter och lyckades komma in i startled 4.

Detta var mitt första Vasalopp och därför tänkte jag att vi skulle gå upp tidigt och vara på plats för att köa i tid. Vi åkte från Leksand kl 03.50 och kom fram i rätt bra tid till kl 05.50. Dock så insåg jag rätt fort att jag var väldigt sent ute, 4/5 delar av folla fyra var redan fyllt så jag fick ta en plats långt bak, ställde mig rätt långt åt höger.

Allt kändes bra denna morgon, kroppen kändes stark och motivationen låg på topp. Jag var rätt orolig att jag skulle vara lite sliten då jag körde stafettvasan på fredagen, men kände inte av det alls. Uppladdningen på lördagen hade gått enligt planen och magen mådde bra. Jag försökte på ett toabesök vid latrinerna men misslyckades då kön tog alldeles för lång tid och jag hade ställt mig där försent, men det var inte direkt akut, tyckte bara det skulle kännas skönt att göra tvåan en gång extra.

När startskottet gick kändes allt bra och det flöt på hyffsatt på högerkanten tycker jag, några tvära stopp blev det så man fick panikbromsa. När vi kom fram till backen så följde jag strömmen upp på högersidan, det rullade faktiskt på rätt bra stod nästan aldrig helt still men några myrsteg blev det. Kom fram bra till smågan på 49 minuter med hel utrustning.

Vad det gäller vallningen så hade jag förmodligen lagt på lite för många lager burkvalla, då jag hade ett väldigt sugit glid (kan inte riktigt avgöra om det vara glidvallan eller fästet som sög), jag blev omkörd rätt lätt i nedförslut. Uppe på myrarna låg jag mellan spåren i den mån det gick utan att tränga mig för mycket, där gled det på helt ok.
Fästet var helt ok fram till Oxberg ungefär, efter det var det bara att staka då fästet var obefintligt.

Oxberg-Hökberg kändes som en evighet, gick in lite i väggen under denna sträcka och fick mycket negativa tankar. När jag hade tagit mig till kontrollen i Hökberg så stod min bror där och sa att medaljtiden var 05.46 och att jag låg på beräknad 05.29 i mål, eftersom jag visste att 05.29 var uträknad på Evertsberg-Oxberg så förstod jag att den beräkningen borde ha gått upp några minuter då Oxberg-Hökberg kändes som det gick långsammare. Men detta gav mig extra energi och kunde öka tempot dom sista 19 kilometrarna vilket resulterade i att jag tog medaljen med ca 10 min marginal.

Otroligt nöjd med insatsen, jag hade som mål att komma under 6 timmar. Medalj kändes rätt långt borta innan så det blev en bonus :)

Valla:
Glid LF6, HF7BW och pulver på det.
Fäste V40 några lager, V45 blandat med VR45 några lager. Sammanlagt ca 10 lager.

Kommer helt klart köra nästa år igen!

Grattis!!

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg
sent inlägg?

Mitt vasalopp gick hyfsat trots alltför varm vallning, för tjock och för lång... dåligt glid alltså men en härlig dag. Jag gick på Swix vallatips men valde den varmare varianten trots start i 4:an, det kändes som ett dåligt val.

Var det någon som körde Rode?
Jag vågade inte testa eget Rodeförslag då Rode saknades i tältet, jag brukar ju alltid välja förslagen från tältet men i år saknades ju Rode och därmed blev det Swix...

Vasa, hur gick ditt Vasalopp. Jag söker kanske dåligt men kunde inte hitta ditt resultat?
Ett nytt försök 2014 ser jag dock.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 127 inlägg

Vasa, hur gick ditt Vasalopp. Jag söker kanske dåligt men kunde inte hitta ditt resultat?
Ett nytt försök 2014 ser jag dock.

Hallå!
Det stämmer, gör ett nytt försök 2014 istället.

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

sent inlägg?

Var det någon som körde Rode?
Jag vågade inte testa eget Rodeförslag då Rode saknades i tältet, jag brukar ju alltid välja förslagen från tältet men i år saknades ju Rode och därmed blev det Swix...

Jag och min fru körde rode + nått lager star racing red. funkade super till lundbäcksbackarna.
I ladan vid början på startbacken hade team sportia vallning och lite försäljning. där fanns det rodetips!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar