Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Garmin Forerunner 310XT


Mekis

Recommended Posts

Har bara läst lite grann om denna men tycker den verkar mkt intressant. Klara förbättringar mot 305 men givetvis inte hela vägen till den ultimata sportklockan till ett rimligt pris.

 

Förutom de nämnda förbättringarna

 

"20 timmar i batteritid och vattentät till 50m är väll största ändringarna mot FR305/FR405."

 

som verkligen är kanon och så har även vikten minskat med nästan 10%.

 

Sen saknas bla:

 

Barometrisk höjdmätning

Större display, dvs bättre utnyttjande av den fortfarande relativt stora ytan.

Färger, finns det mobiler utan färg idag? (över 500 kr)

 

Men givetvis förstår jag att detta kostar.

Däremot är jag inte så intresserad av en "designklocka" som även funkar på jobbet och på en bal på slottet. Jag är tacksam över att de inte gått för långt åt det hållet utan fortfarande sätter den tränande i centrum. På jobbet använder jag vanligtvis inte pulsband eller rullskidor heller:)

 

 

MEN ngt jag inte riktigt fattar ännu är om 310XT har större minne eller inte?

Enligt vad jag förstått och testat med min 305 så räcker inspelning "every second" ca 3,5 h och "smart recording" ngt längre än batteritiden dvs 12- 14 timmar på 305. För att ha ngn nytta av 20 h batteritid så borde väl även minnet vara större?

 

Får söka lite mer under helgen men om ngn hittar bra fakta så vore det intressant.

Link to comment
Share on other sites

Sen saknas bla:

 

...

Färger, finns det mobiler utan färg idag? (över 500 kr)

Det handlar inte om att det är svårare eller ens särskilt mycket dyrare komponenter. Färggrafik är en av de klart mest datorkraftsslukanden grejer man kan stoppa in så:

Färg => Snabbare processor som jobbar hårdare => högre strömförbrukning => sämre batteritid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jag har köpt en garmin FR 305. Jag gjorde som det stod i bruksanvisningen och gav mig ut på en jogging tur. Jag sprang 1 mil uppmätt sedan tidigare, men min klocka visade 6,6km??? Är det någon som kan svara vad det kan bero på eller om jag gjort någon fel inställning. Tacksam för svar av någon kunnig FR 305 ägare.....
Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en garmin FR 305. Jag gjorde som det stod i bruksanvisningen och gav mig ut på en jogging tur. Jag sprang 1 mil uppmätt sedan tidigare, men min klocka visade 6,6km??? Är det någon som kan svara vad det kan bero på eller om jag gjort någon fel inställning. Tacksam för svar av någon kunnig FR 305 ägare.....

Låter lite konstigt antingen så borde den i värsta fall inte starta alls eller visa till 99,5% rätt, oftast bättre än alternativa mätmetoder. Tät skog, bebyggelse eller stark kupering påverkar inte noggrannheten på ett mätbart sätt. Har några mer eller mindre bra förklaringar:

 

1. Kollade du så att den verkligen hittade satelliterna innan du startade? Du måste stå still, helst utomhus ca 10-30 sekunder (längre tid första gången och om du har rest iväg till ngn annan plats) innan den hittar satelliterna. Enklast att se detta är att den börjar visa tidtagningsdisplayen inte "Locating satellities" (jag har engelsk text). Om den inte hade mottagning i början men du tryckte på start så kommer tiden att stämma men inte distansen.

 

2. Kan du möjligen ha ställt in "Autostop"på att den skall stanna vid en relativt hög hastighet?. Stämmer tiden?

Annars är Autostop en bra funktion på träning om man ställer den på ca 2km/h men är kanske mest användbar vid cykling/skidåkning då det går lite fortare än vid joggning.

 

3. Kan du själv ha stannat klockan av misstag ngn gång under passet, stämmer tiden?

 

4. Förväxling med annan träning kan det knappast vara om det är första passet.

 

5. Förväxling mellan en mellantid och hela passet låter inte heller sannolikt.

 

6. Sprang du 3,4 km i en vägtunnel??? :)

 

Om du vill kolla vad som blivit fel ladda ner Sporttracks och se vilka bitar på banan som saknas. Kan inte Garmin Training Center men det bör sannolikt gå att se det där också. Du kan även ladda ner träningen via Funbeat.se

Link to comment
Share on other sites

Jag var väl ivrig från början och startade klockan inomhus. Blev det något konstigt då? Kan man inte korrigera det i efterhand, jag startade upp klockan på ett öppet fält och stillastående men fick samma konstiga resultat när jag var ute och sprang. Inställningen i början där man ställer in vilken världsdel, vad ska den stå på?
Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en garmin FR 305. Jag gjorde som det stod i bruksanvisningen och gav mig ut på en jogging tur. Jag sprang 1 mil uppmätt sedan tidigare, men min klocka visade 6,6km??? Är det någon som kan svara vad det kan bero på eller om jag gjort någon fel inställning. Tacksam för svar av någon kunnig FR 305 ägare.....

Kan det vara så att avstånds enheten fortfarande är inställd på mile? 1 mil = 6,142 mile, i närheten av ditt resultat 6,6.

Link to comment
Share on other sites

Hur justerar man det då?

Låter iof mkt sannolikare med förklaringen med miles

 

Settings (inställningar) -> General > Units ((enheter), du får bläddra ner lite) > Metric

 

Spelar igen roll om du börjar inomhus bara den får kontakt med satelliterna. Min funkar mestadels även inomhus förutom långt inne under betonggolv/tak. Världsdel tror jag inte finns på min om det inte var när man startade den första gången. Men det borde väl inte spela ngn roll eftersom den inte har ngn magnetisk kompass, kan vara för att den skall hitta satelliterna snabbare första gången?

Link to comment
Share on other sites

När jag trycker på inställningar så kommer följande upp: allmänt löpning cykel och annat upp. Om jag går in på annat så kommer följande upp: fartenhet och då kan jag trycka in: min/km det kommer också upp en ikon som heter utjämning?? Vad ska jag trycka in där? Det finns att välja på mest, mer, mindre, minst.

Jag är rätt övertygad att det har något med att den står inställd på mile då jag körde med bilen 1mil och fick fram 6.18km

Link to comment
Share on other sites

När jag trycker på inställningar så kommer följande upp: allmänt löpning cykel och annat upp. Om jag går in på annat så kommer följande upp: fartenhet och då kan jag trycka in: min/km det kommer också upp en ikon som heter utjämning?? Vad ska jag trycka in där? Det finns att välja på mest, mer, mindre, minst.

Jag är rätt övertygad att det har något med att den står inställd på mile då jag körde med bilen 1mil och fick fram 6.18km

OK, bra då vet vi vad felet är, det var inte ngt av mina alternativ:)

Men du skall inte in på "annat" det betyder annan idrott än cykel/löpning där du iof kan ställa in en del saker t.ex km/h eller min/km. Tex så väljer cyklister alltid km/h och löpare oftast min/km och "Annat" tex skidåkare är väl mer flexibla men oftast km/h?

 

Däremot så byter man inte enheter när man byter sport så istället skall du in på allmänt sedan "enheter" (units på engelska)

Inställningar > Allmänt -> Enheter --> Meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hänger på den här tråden som redan finns för att inte skapa alldeles för mkt trådar...

Någon som har erfarenheter av skillnader mellan FR 305, 310 XT och 405 vid längdåkning? Dvs e 405an egentligen användbar när man har handskar på sig. Ok det e tunna handskar vid vinterlöpning och längd, men rent spontant känns den däringa känsliga ringen på 405an lite svårhanterad. Eller? Någon som har erfarenhet av det?

/ Anders

Link to comment
Share on other sites

Hänger på den här tråden som redan finns för att inte skapa alldeles för mkt trådar...

Någon som har erfarenheter av skillnader mellan FR 305, 310 XT och 405 vid längdåkning? Dvs e 405an egentligen användbar när man har handskar på sig. Ok det e tunna handskar vid vinterlöpning och längd, men rent spontant känns den däringa känsliga ringen på 405an lite svårhanterad. Eller? Någon som har erfarenhet av det?

/ Anders

Ringen ska inte gå att styra med handskar vad jag har hört.

Link to comment
Share on other sites

Ringen funkar dåligt om man skall använda den under ett pass, men det behövs inte. Klockan ställs in med vilka parametrar man vill ha presenterade under passet, det finns ett otal varianter och också möjlighet att ställa in så att klockan växlar mellan olika fönster. Min favorit fn vid distanspass är tid, fortlöpande medelhastighet under passet samt % av maxpuls presenterat i ett läge.

Den enda gången jag använder ringen under passet är om batteriet någon gång håller på att ta slut och jag behöver stänga av gps-funktionen.

Jag har använt min 405a i 4-500 timmar och är mkt nöjd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag har för ett par år sedan köpt en Garmin 305 från något som heter "Blokestuff". Det fungerade, men jag satt med hjärtat i halsgropen, då jag fick vänta rätt länge på den. Nu verkar den ha blivit lite trött och fungerar osäkert. Det började med att pipsignalerna lade av och nu vill den inte alltid starta och är nyckfull vid inkoppling till dockan.

 

Hur som helst börjar jag snegla mot en 310XT och funderar på var man kan köpa in den till ett bra pris. Outdoorexperten har den för 3.595,00 kr ink moms. På nätet verkar den finnas för runt 2.000 kr. En sak att komma ihåg är att på svenskköpt har man tre års garanti och ingen alls på import.

 

Min fråga är alltså om någon här har näthandlat en 310XT med goda erfarenheter och till vilket pris, leveranstider och annat som kan vara intressant att veta om du är nöjd med den osv.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min på Ebay Tyskland. Den kostade ca 2600 kr med frakt. Garanti går nog att få men det är lite krångligare. Men frågan är väl om det är värt lite mer krångel med överföring av pengar osv när det inte skiljer mer mot en i Sverige. Det finns något billigare i Israel men frågan är hur det går med tullen.

 

Jag fick i alla fall hem min på en vecka (fick den igår!) och det var inga problem. Nu ska jag bara spackla tapetskarvar fort som bara den så jag får sticka ut och prova den!

 

/Jan

Link to comment
Share on other sites

Tack ska ni ha för svar och lycka till med era 310-or. Jag var ute en sväng i gåt och luftade min 305:a som hoppat igång igen, men stoppade efter 5 km, och som sedan gick att återstarta.......hmmmm- batteriet?

 

Får ta mig en funderare på inköp.....

 

Såg en länk här på en tråd, som förtjänar att upprepas. Denna kille "Rainmaker" har dokumenterat 310:an utförligare än den bästa manual. Kolla och njut manualälskare:

 

http://dcrainmaker.blogspot.com/2009/09/garmin-forerunner-310xt-in-depth-review.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...