Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Knäckt gaffel på fibreglass.


JPersa

Recommended Posts

På dagens pass knäckte jag ena gaffeln på mina swenor fibreglass när jag råkade slå ihop skidorna vid stakning med frånskjut. Kände efter smällen att ena skidan drog kraftigt utåt och när jag kollade var den tyvärr av. Är det någon fler som har råkat ut för samma sak? Vart kan jag få tag på en ny gaffel för så snabb leverans som möjligt? Är det möjligtvis någon här på forumet som har en gaffel liggandes som har lust att sälja?

 

MVH Johan

Link to comment
Share on other sites

Igår fick jag "smaka" på asfalt, den är VÄLDIGT hård, ena bakgaffeln gick av, vet ej om jag slog ihop skidorna eller om det fanns en gammal skada på den. Kommer nog ta det lite lugnare ett tag nu, armbågarna fick ta den värsta smällen.
Link to comment
Share on other sites

Igår fick jag "smaka" på asfalt, den är VÄLDIGT hård, ena bakgaffeln gick av, vet ej om jag slog ihop skidorna eller om det fanns en gammal skada på den. Kommer nog ta det lite lugnare ett tag nu, armbågarna fick ta den värsta smällen.

Var det Fibreglass eller ngt annan model?

Link to comment
Share on other sites

Det var Fibreglass, har tidigare åkt på Carbonfibre och slagit ihop dom åtskilliga gånger utan problem. Har kännt mig bombsäker på rullskidorna tidigare, men nu blir man ju lite tveksam till materialet, en ny gaffel är iallafall beställd, hoppas den håller bättre, för det kunde ha gått riktigt illa.
Link to comment
Share on other sites

Igår fick jag "smaka" på asfalt, den är VÄLDIGT hård, ena bakgaffeln gick av, vet ej om jag slog ihop skidorna eller om det fanns en gammal skada på den. Kommer nog ta det lite lugnare ett tag nu, armbågarna fick ta den värsta smällen.

En tanke som dök upp är om du åkt uppifrån en trottarkant och kört ner mot själva körbanan?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Råkare också ut för att knäcka en Fibreglass bak-gaffel idag. Det var när jag skulle byta hjul som den gick av där spåret för hjulaxeln är. Syns att det varit en spricka sedan tidigare så jag är glad att det inte hände under åkning. Verkar vara väldigt spröd gjutaluminium i gafflarna. Inte alls samma som på mina äldre Fibreglass.
Link to comment
Share on other sites

i have also cracked a fork on swenor fibreglass. the broken fork had a smooth surface, the replacement has 2 raised ridges, perhaps for more strength?

 

this problem seems very common, perhaps swenor need to sort it out.

 

also my roller skis track very bady no matter what i do to try and fix it.

 

nice smooth rollerski but no very well engineered in my opinion.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...