Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

swenor alutech


dieraf72

Recommended Posts

Har slutligen beslutat mig för att inhandla swenors tävlings skida. Helt plötsligt så inser jag att det nu finns keramiska lager som tillval. Har någon erfarenhet av vad dessa kan göra i skillnad mot de andra lagren. Känns som att underlag samt temperatur kanske påverkar mer än lagren kan ge. Tacksam för lite synpunkter från kunniga i denna fråga.
Link to comment
Share on other sites

Det låter bra. Testar att köpa de utan keramiska lager, går ju att kompletera i efterhand om andan faller på. Skall dock bli skoj att testa tävla med PU hjul innan har jag harvat på tvåor och varit hopplöst långt efter, vilket fallet kanske blir nu också.
Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat på att köpa keramiske lager och sökt lite information på nätet. Jag har inte hittat nånting som säger att keramiske lager är helt överlägsen jämfört med stål-lager. Här finns t.ex nånting om keramiska lager från inlines-komunen:

http://www.inlineplanet.com/08/05/begg-bearings.html

Och ett svar, som jag fick från xc-elitesports när jag frågade om keramiska lager:

I can't say that ceramic bearings provide some measurable advantage.

Ceramic bearings require low vibration level which is not the case of rollerski application. For competitions I would recommend hi-precision SKF or INA bearings. I completely remove fabric grease, clean bearings in wash benzine and lubricate them with teflon-containing oil (WD40 or something for high-speed bearings).

Link to comment
Share on other sites

Har även sett att det står olika uppgifter ang. hjuldiametern på swenors PU hjul.

Antingen 70mm eller 76mm har jag sett på olika nätbutiker. Pölder går på 76mm och rullskidspec. 70. Kanske olika årsmodeller, vilket är det rätta?

Det beror sannolikt på att det på Swenors hemsida felaktigt står 70 mm. Dvs måttet på deras gummihjul som även används till Fibreglass. Mätte mina med skjutmått till 76 mm (75,7). Tror aldrig det funnits olika dimensioner på PU-hjulen. Om det kommer fler varianter lär i så fall diametern troligen ökas som kollegan i branschen gjort.

Link to comment
Share on other sites

Har även sett att det står olika uppgifter ang. hjuldiametern på swenors PU hjul.

Antingen 70mm eller 76mm har jag sett på olika nätbutiker. Pölder går på 76mm och rullskidspec. 70. Kanske olika årsmodeller' date=' vilket är det rätta?[/quote']

Det beror sannolikt på att det på Swenors hemsida felaktigt står 70 mm. Dvs måttet på deras gummihjul som även används till Fibreglass. Mätte mina med skjutmått till 76 mm (75,7). Tror aldrig det funnits olika dimensioner på PU-hjulen. Om det kommer fler varianter lär i så fall diametern troligen ökas som kollegan i branschen gjort.

Stämmer!

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger ett par alutech med de normala lagren i källaren och inväntar en testrunda. Ser riktigt vassa ut och är garanterat snabbare än mina tidigare gummisulor jag provat tävla på. Känns som att kvalisorten är ett snäpp upp jämfört med mina proski. Hurvida de står sig fartmässigt mot andra fabrikat osv får jag väl se under höstens tävlingar.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...