Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Ännu mer off-topic, men denna tråd är väl bortom all räddning när det gäller det ;)

En spån-fundering angående skidans fysik: Har ofta funderat över (är nog inte ensam!) vad som händer under skidan, dvs med snön när man "forsar" fram. En faktor (bland många som plogning, mm) är att jag tror att det bildas en våg i snön under med olika amplitud och längd. Vågtoppen är då det som bromsar om den hamnar mot fästzonen. Ju lösare snö desto högre amplitud = med mer bromsverkan. Så långt ínget konstigt väl?. Vad jag däremot tycker är konstigt är att man inte hör talas om undersökningar eller forskning på detta. Eller har jag missat något? Är det detta som har med tryckpunkter att göra?

Skulle det inte gå att räkna på detta för att få fram en optimal skida (för olika fören då), eller görs det redan? Då tänker jag på att minimera vågen och se till att fästzonen går fri.

Tänk på hur man på så smarta sätt minskar bogvågens inverkan på fartyg med bogspröt osv.

Ja detta var helt off-topic, men;

 

Jag har sett i bland skidpatent en sådan skida som har ett sinusformat belag i längsled. Jag läste dock inte patentet utan observerade bara att det pratades om frekvens/skidans längd och multiplar på grundfrekvensen. Det kan ha varit någon annan som haft samma funderingar som du i detta patentet? Det bygger ju dock på att snön är dynamisk dvs kan fjädra tillbaka för att vågrörelsen ska uppstå, tror jag.

 

Här är någon som har kanske samma funderingar som du i detta patent;

http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?FT=D&date=19990323&DB=EPODOC&locale=se_se&CC=US&NR=5884932A&KC=A&ND=4

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lars-Erik' date=' du hade en idé om att lägga igen styrskåran under trampet (eller del av) för att få större yta på fästvallan som ska tryckas ned i snön vid kicken. (eller del av trampet)

 

Hur hade du tänkt lösningen?

 

Hade du tänkt att rugga lite i styrskåran med ett sandpapper och sedan smälta i ett stenhårt grönt glidparrafin såsom tex SWIX CH4 eller liknande? Ska ytan sedan sicklas jämn så att hela skidans bredd under trampet blir jämn och för att sedan täckas med fästvalla?

 

Var det så du hade tänkt det hela, tro?

 

Jag skulle vilja veta om du provat dina idéer (som du nämnt någonstans vill jag minnas) och i så fall hur du gjorde för att få hela ytans bredd under trampet täckt med fästvalla?

 

Jag är intresserad av att prova detta på ett par skidor.

 

Tacksam om du har några tips på hur man gör.[/quote']

Kul Xintrot att du är intresserad av detta. JAG menar att det finns flera olika detaljer i utformningen av skidor som kan optimera glidet ytterligare varav detta är en detalj som det vore superkul om någon provade, jag har själv inte gjort det. Rent teoretiskt borde det fungera.

MIN övertygelse är att styrrännan INTE behövs över huvud taget. Det är en kvarleva från den tiden vi hade lösa spår och skidor behövde "styras".

OM vi t.ex. tog bort styrännan i mitten så skulle vi ju kunna ha motsvarande några centimeter kortare fästzon vilket borde gynna totala glidet.

 

Det verkligt stora klippet beträffande glid i superhårda spår skulle dock enligt min mening vara att den VERKLIGA glidytan skulle kunna vara mindre t.ex. genom att lägga på en lagomt bred (anpassad för dagens före) remsa med samma eller hårdare material än nuvarande belag som täcker mitten av skidan, bl.a. styrrännan. Min enkla idé är alltså att skidan i hårda spår skulle lagomt mycket närma sig effekten av en skridsko på is. Det gäller givetvis bara att detta görs så att man håller sig inom tillåten utformning av skidan. På detta sätt behålls ju i alla fall skidans bredd.

Jag tror att den av låt säga de första femti på Vasaloppet (tips till bl.a. Ronnie Löf) som först gör detta skulle ha viss chans att tom. vinna

Ja Everest, avfassningen är lång, några centimeter så att inte blir en bromsande abrupt stoppkant, för det funkar ju inte.

 

Dunderklumpen, jag låter det vara osagt om fästvallan fäster i parafinet som också är ruggat på tvären. Det får prover visa. Javisst kan jag smälta igen styrskåran med en lagningsstav men jag vill gärna prova om fästet blir bättre först innan jag lägger igen styrsåran under trampet för gott. Det är ju lite svårare att ågra sig annars. Prover får utvisa detta.

 

Lars-Erik, jag är inte riktigt med på hur den hårda delen ska se ut i din idé. Du får rätta mig om jag har fel.

Det jag uppfattar är att du istället för att ha en stårskåra ska ha en knallhård blank yta typ polerad hårdplast/gelcoat och den ska sticka upp istället för styrskåran långsgående i mitten på skidan tex eller TVÅ dvs på vardera sidorna (inverterad styskåra) som är konvex och har ett utstick på sisådär någon millimeter eller max 5mm, rundad kanske. Den ska då i hårda spår lyfta HELA skidan så att du åker som en skridsko bitvis där större delen av gliytan på skidan ligger i luften. I mjuka spår så sjuker denna/dessa utstickande "köl" ned i snön och har inte den lyftande funktionen och större eller hela glidytn ligger därmed i snön. Är det så du har tänkt det? Att denna hårda längsgående "köl" eller "med" eller pluralis "medar" enbart har en bråkdel av skidans breddmått och därmed endast har den lyftande funktionen i hårda spår, ej annars? Dessa hårda lyftande delar "medar" eller längsgående profiler kan då bara befinna sig där gidytorna finns dvs ej där fästvallazonen finns för annars blir det ju svårt att få fäste, eller hur?

 

Ett exempel som skulle kunna staturera över hur lösningen skulle kunna se ut är ett par turskidor med speciella stålkanter där stålkanterna stod ut med ett utstick högre än skidans plastbelag säg ca 3mm. om man skulle åka på ett isigt spår så skulle enbart de utstående stålkanterna utgöra glidytorna och större delen av plastglidytorna under skidan skulle "sväva" i luften.

 

Lars-Erik, var det ett bra exempel för att uppnå denna "skridsko"-glidfunktion som du talar om?

Edited by Xintrot
Link to comment
Share on other sites

Tack Xintrot att du tar mina inlägg på allvar, det gör ju inte alla vilket framgår av vissa inlägg.

 

Min huvudidé är att jag INTE anser det bevisat att nuvarande UTFORMNING av skidor och nuvarande BELAG är optimalt för alla fören. JAG tycker tvärtom att det finns mycket som tyder på att det inte är så.

 

Det jag diskuterar här är ett specialfall av det första fallet nämligen skidglid i hårda upp mot isiga spår då jag är övertygad om att man skulle kunna få väsentligt bättre glid genom att låta skidornas utformning NÄRMA SIG det man vet om skridskor (de glider ju bättre på is än skidor). Det grova förslag jag har är givetvis inte optimalt men skulle ju ligga inom det som är tillåtet vad jag kan förstå. Ditt exempel är absolut bra för att förstå principen att detta är möjligt.

 

Jag vet att det är tillverkare som känner till min idé så vi får väl se vad som händer. Men de

gör givetvis inga ändringar om det inte finns en marknad.

 

Att vi behöver en styrränna (jätteRilla i mitten) som precis är 0.5 mm I ALLA FÖREN har jag t.ex. svårt att förstå om det inte finns tester eller teoretiska argument som styrker detta.

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta är det så isiga och hårda spår på tävling att det borde vara en fördel med extremt smala skidor? När man preparerar spåren just innan en tävling så blir det oftast inte riktigt hårt.

 

Det har ju framkommit i någon tråd att det har varit testat många olika varianter på styrränna framför allt på 80 talet. Själv har jag ett par väldigt gamla skate skidor som jag tror har 3 styrrännar på mitten. Så det har väl blivit testat olika varianter?

 

Att det är så mycket bättre spår idag jämfört med spåren på 80 talet är jag också osäker på. Jag har för mig att de använde pistmaskin för preparering då också.

 

Nu vet jag inte hur mycket en styrränna hjälper med stabiliteten utanför spåren där det väl antagligen är mest relevant men jag står fortfarande ofta utanför spåren utför och när jag åker om folk så om det är en fördel med styrränna utanför spåret så gäller det ju också fortfarande.

 

Spåren på diverse lopp är ju inte heller alltid bra. Brukar vara mycket klaging rätt ofta på birken. Diverse lopp i södra sverige verkade ju inte heller alltid ha så bra spår.

 

Slalom skidor är föresten inte heller spesiellt stabila när de ligger plant mot marken. Det blir lätt "vobling".

 

Så jag kan inte riktigt se hur något har ändrat sig med tanke på styrrännor från 80 talet när det verkar ha varit en del tester.

 

Jag är väl också glad över att dagens skidor i alla fall är någorlunda lika och att en elit åkare inte behöver ha ännu fler skidor med olika styrännor eller olika bredd för att optimera glidet.

Link to comment
Share on other sites

För att få optimalt glid handlar det väl om så få kontaktytor som möjligt' date=' i den meniningen är det väl bra med styrspåret. Även om det inte var meningen från början. Eller är jag ute och cyklar.

Kom att tänka på min far höll på med backhoppning på 30-40 talet, då var det träskidor med tre styrspår. Vet inte hur sådana skidor ser ut i dag?[/quote']

På en backhoppningsskida har man idag 5-6 styrspår har jag för mig och de åker alltid i en fryst ränna ut för backen så det säger väl det mesta om att styrspåret har en hastighetsfrämjande egenskap. På alpint skulle skidan bli för svårsvängd med styrspår i.

Backhopparna landar ju också i hög fart med skidorna plana mot marken. Jag gissar att styrrännorna gör det lättare att kontrollera landingen.

Link to comment
Share on other sites

För att få optimalt glid handlar det väl om så få kontaktytor som möjligt' date=' i den meniningen är det väl bra med styrspåret. Även om det inte var meningen från början. Eller är jag ute och cyklar.

Kom att tänka på min far höll på med backhoppning på 30-40 talet, då var det träskidor med tre styrspår. Vet inte hur sådana skidor ser ut i dag?[/quote']

På en backhoppningsskida har man idag 5-6 styrspår har jag för mig och de åker alltid i en fryst ränna ut för backen så det säger väl det mesta om att styrspåret har en hastighetsfrämjande egenskap. På alpint skulle skidan bli för svårsvängd med styrspår i.

Backhopparna landar ju också i hög fart med skidorna plana mot marken. Jag gissar att styrrännorna gör det lättare att kontrollera landingen.

Skulle kunna vara så att skidorna alltid har för stor yta för optimalt glid på snö, för de lättviktare som står på dom, och det är alltid hårt i backhoppningsrännan (sedan vill man ha maximal lyftkraft i luften, dvs. så stora skidor man får ha enligt regelverket). Längdskidor har mycket mindre glidyta.

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta är det så isiga och hårda spår på tävling att det borde vara en fördel med extremt smala skidor? När man preparerar spåren just innan en tävling så blir det oftast inte riktigt hårt.

 

Det har ju framkommit i någon tråd att det har varit testat många olika varianter på styrränna framför allt på 80 talet. Själv har jag ett par väldigt gamla skate skidor som jag tror har 3 styrrännar på mitten. Så det har väl blivit testat olika varianter?

 

Att det är så mycket bättre spår idag jämfört med spåren på 80 talet är jag också osäker på. Jag har för mig att de använde pistmaskin för preparering då också.

 

Nu vet jag inte hur mycket en styrränna hjälper med stabiliteten utanför spåren där det väl antagligen är mest relevant men jag står fortfarande ofta utanför spåren utför och när jag åker om folk så om det är en fördel med styrränna utanför spåret så gäller det ju också fortfarande.

 

Spåren på diverse lopp är ju inte heller alltid bra. Brukar vara mycket klaging rätt ofta på birken. Diverse lopp i södra sverige verkade ju inte heller alltid ha så bra spår.

 

Slalom skidor är föresten inte heller spesiellt stabila när de ligger plant mot marken. Det blir lätt "vobling".

 

Så jag kan inte riktigt se hur något har ändrat sig med tanke på styrrännor från 80 talet när det verkar ha varit en del tester.

 

Jag är väl också glad över att dagens skidor i alla fall är någorlunda lika och att en elit åkare inte behöver ha ännu fler skidor med olika styrännor eller olika bredd för att optimera glidet.

Även jag har åkt på dessa skidor med tre styrrännor (Peltonen ?) och kunde inte märka någon förbättring. Jag har INTE sett några redovisade tester om och hur detta fungerar.

Jag tror INTE det finns några sådana rapporter men det skulle vara intressant att veta om någon av er har sådan information.

 

Jag håller egentligen med dig Fredrik om att vi nog skall vara glada att skidbranchen är så konservativ att man egentligen inte vill eller kan förändra något väsentligt (material, skidornas utformning etc) Jag tror att vi då skulle skaffa fler par skidor och strukturverktyg istället för nya dundervallor så det är inte säkert det skulle bli lättare. Dundervallorna har säkert påverkat något men kanske inte så mycket som det påstås av de som tillverkar och säljer 1000 kr. burkarna. Sedan plastskidorna kom eller låt säga de sista 15-20 åren har väl inte segrartiderna eller tiderna för de 100 bästa i Vasaloppet förbättrats så väsentligt. Visst finns det någon tråd som påvisat detta ? Det stödjer väl även ditt andra påstående att även spåren inte har blivit så väsentligt mycket bättre i genmsnitt. För att toppåkarna blivit något bättre borde väl vara klart, eller ? Speciellt har väl tekniniken utvecklats.

 

I detta sammanhang vill jag även nämna att många har emailat och ringt och frågat mig om theh antagit min inbjudan hem till mig för att diskutera

det som uppenbarligen ligger oss båda varmt om hjärtat (stenslipning, stålsickling, försäljning) , men kanske av olika orsaker. Jag kan säga att han inte gjort det, men min inbjudan kvarstår. Välkommen theh.

Link to comment
Share on other sites

Skidsäsongen i Luleå är ju inte riktigt över än men det börjar ändå bli tid för att en ny sammanfattning (med Niklas hjälp) där jag även tar med årets lopp och erfarenheter och med länkning till första sidan. Det betyder att alla mina lopp under stålsicklingseran och mina sammanfattningar kan nås från mitt första inlägg. Förhoppningsvis är detta intressant speciellt för nytillkomna skidvänner och historiskt intresserade.

 

 

Ny sammanfattning 10/5 2011:

 

Mitt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor omfattar numera 18 Vasalopp/öppna spår, totalt 162 mil.

 

MIN HYPOTES (läs: bra underbyggd förmodan) och numera PERS(S)ONLIGA ÖVERTYGELSE är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins eller Primaterias metoder, ibland kombinerat med rillning) är det bästa, billigaste, miljömässigt sundaste och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

 

Som stöd för denna hypotes har jag hittills följande argument:

 

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 7 genomförda Vasalopp och 11 öppna spår på stålsicklade skidor (två olika par som jag åkt vardera 8 resp. 10 gånger på):

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 67 år, och nu även välkänd på skidforum.

 

Test: 7 Vasalopp och 11 öppna spår 2006-2011

Tider: 2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37

Anm: Jag har nu totalt åkt 39 Vasalopp och 15 öppna spår, totalt 54 lopp, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta.

 

 

B. Erfarenhet av träning drygt 6 säsonger:

Jag har ju nu åkt drygt sex säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (ca. 700 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen). Och desutom slipper jag obehaget att andas in fluorångor.

 

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc). De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet. En annan tråd på detta forum indikerar ju att numera är det c:a 40 % av de som uttalat sig som stålsicklar. I början var jag ju betydligt mera ensam så det har uppenbarligen skett en stor förändring både konkret och speciellt i attityder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Underbart! :)

Tack Niklas!

Det var så lite så. Blev lite mer filmat idag, med Pers(s)onliga hälsningar till dig och en del andra bekanta mellan björnprat, sånginsatser m m. :)

 

Fördelat på ett högupplöst filmkipp, ett till högupplöst, ett längre hoppklipp av olika godbitar samt några nytillkomna bilder.

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Känns helt otroligt att det finns skidspår att åka i. Här nere i småland har det var över 20 grader idag och hemma efter ett pass på 17 mils landsvägskörning med racer och en fin "bonnabränna".

Tänkte just att Lars-Eriks skidspår ser ut som våra smålandsspår på vintern! ;)

Vi hade +24,5 hemma idag, har också fått fin bonnabränna efter 25 km! :)

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik, i filmsnutten pratade du om "nytändning" när du for iväg på dina skidor. Är det att du var så glad att åka så sent på säsongen eller är det erkännandet och stödet på forument? Kan du utveckla ordet "nytändning" dvs vad du menade med detta ord ?

 

Nåväl, För min egen del så måste jag nog tacka dig för att ha varit min främste inspirationskälla enkom, eftersom jag har mest genom åren bara åkt utförs, men nu är det på längden som gäller. Även rullskidor som jag tyckte såg så löjligt ut och nu formligen jag bara älskar det - att få åka rullskidor.

 

Dessutom mår jag ruskigt bra av det. (trots att det är snudd på sjukligt intresse för längdåkning+rullskidor och allt vad det innebär) Det som fångade intresset mest var ju dock stålsicklingen i sig samt rillning. Du stod främst i ledet, kanske ensam i början, och berättade om dina erfarenheter på ett neutralt balanserat sätt. Detta var min nytändning. Nu långt senare har det provats till den grad att vi vet att det funkar utmärkt som skidpreparering men det finns hemskare och värre saker att ta till om man vill glida absolut bäst gällande skidpreparering. Dessa produkter kräver dock utsug+ansiktsmask för att hälsan inte ska bli lidande av förgasade produkter i röken samt små partiklar som landar och lägger sig i lungorna/blodomloppet. Skyddsutrustning är ett måste, tyvärr.

 

Jag hoppas bara på en bra vinter med snö som är åkbart även nästa år här där jag bor. Jag gläds år alla i vårt land som kan få åka långt in på våren, vilket inte jag är förunnad. lucky you! Det är dock roligt att få se bilder från detta i tråden "vår bästa tid är nu" den är underbar att få läsa och titta på bilderna.

 

Nytändning?

Ja, det är det nog fler som upplevt. Jag tackar dig för min!

Nu är jag helt fast i detta, vilket känns mycket bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lars-Erik, i filmsnutten pratade du om "nytändning" när du for iväg på dina skidor. Är det att du var så glad att åka så sent på säsongen eller är det erkännandet och stödet på forument? Kan du utveckla ordet "nytändning" dvs vad du menade med detta ord ?

 

Nåväl, För min egen del så måste jag nog tacka dig för att ha varit min främste inspirationskälla enkom, eftersom jag har mest genom åren bara åkt utförs, men nu är det på längden som gäller. Även rullskidor som jag tyckte såg så löjligt ut och nu formligen jag bara älskar det - att få åka rullskidor.

 

Dessutom mår jag ruskigt bra av det. (trots att det är snudd på sjukligt intresse för längdåkning+rullskidor och allt vad det innebär) Det som fångade intresset mest var ju dock stålsicklingen i sig samt rillning. Du stod främst i ledet, kanske ensam i början, och berättade om dina erfarenheter på ett neutralt balanserat sätt. Detta var min nytändning. Nu långt senare har det provats till den grad att vi vet att det funkar utmärkt som skidpreparering men det finns hemskare och värre saker att ta till om man vill glida absolut bäst gällande skidpreparering. Dessa produkter kräver dock utsug+ansiktsmask för att hälsan inte ska bli lidande av förgasade produkter i röken samt små partiklar som landar och lägger sig i lungorna/blodomloppet. Skyddsutrustning är ett måste, tyvärr.

 

Jag hoppas bara på en bra vinter med snö som är åkbart även nästa år här där jag bor. Jag gläds år alla i vårt land som kan få åka långt in på våren, vilket inte jag är förunnad. lucky you! Det är dock roligt att få se bilder från detta i tråden "vår bästa tid är nu" den är underbar att få läsa och titta på bilderna.

 

Nytändning?

Ja, det är det nog fler som upplevt. Jag tackar dig för min!

Nu är jag helt fast i detta, vilket känns mycket bra.

Tusen tack Xintrot och många många andra i min "fanclub" på skidforum som absolut är huvudorsaken till min "nytändning". Det är entydigt ert stöd som gjort att jag orkat fortsätta att stå emot alla påhopp med alla möjliga och omöjliga argument genom åren. Numera har det hela MED ER HJÄLP gjort att det hela konvergerat till betydligt mindre allvarligt menade försök till att misstänkliggöra mitt enkla och glasklara budskap om stålsickling som ett mycket bra alternativ till glidvallning för oss motionärer. Det senaste misstänkliggörandet var att jag använder mig av "anekdotisk bevisföring" trots att ingen hittills lyckats definiera vad som menas med detta. JAG har ju aldrig påstått att jag bevisat något, med någon typ av bevismetod. Och dessutom tycker ju samma person att det är speciellt illa eftersom jag är professor, vad det nu har med saken att göra. Det borde väl bara få mitt enkla budskap mer trovärdigt, eller ?

I detta sammanhang tycker jag faktiskt att det vore hederligt om denna person och andra krävde samma grad av bevis från vallaindustrin och vallaförsäljare beträffande deras typ av påståenden som ju i vissa fall faktiskt är just bevisligen felaktiga (t.ex. att man åker en timma fortare på Vasaloppet genom att glidvalla, att det finns porer i belaget, etc.).

 

för övrigt anser jag att du theh, som ju bor i Luleå, borde kontakta mig, så vi får diskutera läget. Om du vill och vågar det kommer du att inbjudas på superfika hemma hos mig och dessutom öka din respekt väsentligt hos mig. JAG kommer inte att avslöja din identitet och du kommer dessutom att få professionell fördel av det.

Link to comment
Share on other sites

Coolt! :)

Då vet jag, Mario och Rotebrostakaren vad vi har att vänta.

 

Varför mössa när det är 15 grader ute?

Eller kyler snön ner luften i ett område ovan?

Förhoppningsvis kan vi ordna detta redan i November-December. Låt säga ett tre-fyra dagars läger med ambitionen att åka si så där tre Vasalopp eller mer. Som den där Göteborgstjejen från skidforum som var uppe hos mig och gjorde för några år sedan. Hon var en verklig kämpe som imponerade mycket på mig.

 

Varför mössa ? Ja, en orsak är väl att jag har en äkta Kuzminmössa att visa upp och jag tror att det är bara du och jag Vasa som har en sådan raritet.

 

För övrigt: Som ni sett är det nu nära att denna tråd nu har 500 000 visningar så det är väl ytterligare indikation att det finns stort intresse för stålsickling. Men jag påstår INTE att det är ett bevis så att FredrikF får anledning att bli irriterad på mig igen. Det första inlägg överhuvud taget jag gjorde på skidforum var när jag öppnade denna tråd för mer än sex år sedan.

 

Jag har lite frågor i detta sammanhang:

Är det dags att sammanfatta och skrota tråden ?

eller

Kommer tråden att överleva även en miljon visningar ?

eller

Kommer vallaindustrin och relaterade signaturer som dyker upp då att äntligen hitta något sätt att stoppa eländet ?

eller

Kommer jag igen att få medverka i Vasalöparen och enkelt få berätta om det enkla "budskap" jag pläderar för ? T.ex. det som publicerats i doktorsavhandlingar och vetenskapliga tidskrifter samt egna och andras erfarenheter.

eller

vad tror ni struktursicklingens framtid när detta enkla budskap även sprids till gemene man långt utanför skidforum ?

Link to comment
Share on other sites

Sex år och en halv miljon visningar, gratulkerar till långlivad tråd! :cool:

Mot en miljon visningar 2018 då?

Någon som vill försöka sia nu om vad som kommer att hända i längdskidvärlden fram till då? Nya verktyg? Nya belag? Nya vallor? Ny åkteknik? Mer stakning? Fler eller färre mass-starter? Annat? :)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Vill börja med att gratulera Lars-Erik till den i särklast mest lästa tråden här på forumet. Över en halv miljon visningar är mycket och är väl ett bevis om något på att nyfikenheten/rädslan för stålsickling är stor.

 

Är det dags att skrota tråden?: Nej, varför det. Även om tråden många gånger får inlägg som ligger långt från ursprunget så tycker jag det får leva så länge den överlever av egen kraft så att säga.

 

Sammanfatta? Det har du väl gjort ett par gånger, Lars-Erik, så jag ser ingen akut anledning att göra ytterligare sammafattningar i dagsläget.

 

Över 1 miljon?: Kanske, men tveksamt.

 

Något som förvånar mig är ändå att vi på 6 år fortfarande anses som något suspekta, vi som stålsicklar. I den värld vi lever i är "quick fix" något som säljer i alla branscher. Vi vill gå ner i vikt fort, vi vill tjäna pengar fort osv. Det borde ju betyda att den snabba väg till ett bra skidglid som stålsickling erbjuder skulle attrahera många. Är marknadskrafterna så starka för traditionell skidprepparering att en "quick fix" lösning inte får utrymme eller är gemene skidåkare inte medveten om alternativet? Eller är de allra flesta ute i skidspåren så dåligt insatta att de varken vallar eller sicklar för glid? Men spottar man på stenen tillräckligt länge så blir den blöt :)

 

Förhoppningsvis får vi en utvekling under de kommande 6 åren. Både vad gäller belag, verktyg och vallor. Är dock tveksam om det blir speciellt revolutionerande. Det har ju inte hänt så värst mycket de 6 år som varit vad gäller belag och vallor. På verktyg har vi haft bra utvecklnig på struktur (rillers) och givetvis stålsicklar. Det torde finnas utvecklingsmöjligheter på belag och på struktur!

 

Vad gäller själva utövandet tror jag inte på några nya åktekniker eller förändrad stakning (tex längre stavar). Jag hoppas på mindre masstart och förhoppningsvis kommer TV bolag mm inse att en välproducerad tävling med individuell start ger mer tittare än ett masstartslopp. Ta tex EM i orientering som visades på SVT, grymt bra producerat med GPS positioner, mellantider, bilder utifrån banan mm. Orientering blev helt plötsligt en TV idrott!

 

Men om jag finge önska något för de kommande 6 åren så är några seriös konstsnöprojekt högst upp på listan. Det måste finnas bra förutsättningar för skidåkning i regioner där de flesta bor, nu är vi i händerna på Kung Bore och hårt jobbande ideella eldsjälar.

Sedan vore ju en repris av Vancouver OS nu 2014 en dröm :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...