Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag bokade tid hos enklaresport' date=' för någon månad sedan för att få Kuzminbehandlade skidor inför min debut på VL. I mitt sällskap fanns ytterligare två debutanter som också, efter mycket information och entusiasm från min sida, valde att boka tid hos Niclas. Väl i Mora ville ytterligare tre personer i sällskapet lämna in sina skidor... Attans, jag ville ju ensam kunna nyttja informationen man skaffat sig i denna tråd för att kunna glida ifrån mina reskamrater ;). Skämt åsido, så var det såklart kul att samtliga i gänget hakade på.

 

Och. Med tider mellan 6.46 - till 10.55 var samtliga i sextetten nöjda med glidet. Fem av oss upplevde att vi hade superglid under hela loppet. Det var nästan oförskämt. Jag hade flera stycken som jag gled förbi i hög hastighet som frågade mig vad jag hade underst på skidorna... Lite kul att kunna svara "belag" :). Den sjätte personen i vårt sällskap upplevde inte riktigt samma "superglid". Däremot kunde han trampa på bäst uppför, så att fästet/spannet påverkat glidet på dennes skidor torde inte vara omöjligt.

 

Tack Niclas för ett fint jobb trots vår sena ankomst...[/quote']

Ha ha, tack så mycket! Jag är ju rätt säker på att jag "gnällde" på att en av Er körde på CR, var det kanske den skidan som gick sämst eller var det helt enkelt så att spannet var helt avgörande?

Det verkar ju som att du gjort ett fantastiskt jobb Niklas. "Alla" du sicklat åt ser ju ut att ha haft superglid, i många fall tom. mycket bättre än det jag själv rapporterat om. Jag tror att detta år blev det genombrottsår jag trodde säkert det skulle komma redan året efter att jag själv åkte tre Vasalopp på samma sicklade skidor. Jag tyckte redan då att det var uppenbart att detta var ett nytt, enkelt, billigt, säkert och miljömässigt bra ALTERNATIV för oss motionärer. Numera är ju stämningen helt annorlunda, jag vet inte hur många jag träffat i Mora som kommit fram och sagt: är det inte Lars-Erik från skidforum ? Och sett mycket glada och positiva ut. Och i alla fall varit mycket positiv och kamratlig med mig. Så var det INTE första året när jag som sagt tom. fick anonyma telefonsamtal som var så otrevliga, nästan hotfulla, att jag övervägde att inte uttala mig mer. Tack alla skidvänner, både ni som vallar och ni som föredrar att preparera glidytorna med stålsickling ev. kombinerat med valla, jag har verkligen fått en stor upprättelse av er alla.

Det gäller även i anslutning till den ojusta behandling jag fick vid Skigos bord av den storskrattande försäljaren , där jag verkligen blev förnedrad. Men tusen tack ni alla på tråden som i samtliga fall givit mig ert entydiga stöd. Det har känts mycket bra. Tusen tack.

Och tack Niklas att du hjälper oss att sickla.

Först och främst så vill även jag också ge mig ditt fulla stöd i Skigo-fallet. Normalt så vill jag inte ge mig in i fejd med andra företag men när man ger sig på enskilda människor och i synnerhet dig så är måttet rågat! Stå på dig, inte enbart för din egen skull utan även för alla som du hjälpt genom åren och som ser upp till dig! Jag har aldrig träffat en mer fantastisk människa (bortsett från min fru!)

I kärva förhållande som hårda spår och nysnö så handlar det helt enkelt om att göra ett bra jobb och slarvas det med antingen sicklingen eller borstningen så märks det. Självklart så påverkar spannet/fästet men jag kan helt klart utläsa ett mönster. I många fall så tror jag helt enkelt att många sicklar för lite då de tror att det försvinner så mycket belag! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack för intressanta information längst bak i bussen på vägen hem från Vasaloppet, roligt att höra dig IRL Lars-Erik. Köpte själv en sickel redan i dec, ska ta mig i kragen och sickla ett par skidor i veckan. Blir intressant att testa och jag tror att det är ett bra alternativ för oss "rexblå" vallare.

/Roffe

Edited by Rolfs
Link to comment
Share on other sites

Får också ta och tacka Nicklas för superglidet på Vasaloppet Jag fick skidorna sicklade i mora på lördag em.

Gled så bra att jag vurpade rejält en gång när jag höll på att köra in i en annan åkare framför mig.

I nån backe mot slutet gled jag och en annan kille märkbart bättre än de andra 5-6 som var i närheten. När vi kom ner på flacken frågade jag vad han hade under skidorna. Sicklat och rill så klart!

Edited by Magpie
Link to comment
Share on other sites

Jag sicklade och rillade mina skidor själv. Jag hade kanonglid fram till Evertsberg ungefär därefter blev glidet successivt sämre och sämre. Jag hade bra fäste hela vägen (3 lager invärmt grundwax, lite universalklister och täckt med vr40). Kan det ha varit för mycket fäste som gjorde att glidet i slutet gick allt sämre?
Link to comment
Share on other sites

Jag sicklade och rillade mina skidor själv. Jag hade kanonglid fram till Evertsberg ungefär därefter blev glidet successivt sämre och sämre. Jag hade bra fäste hela vägen (3 lager invärmt grundwax, lite universalklister och täckt med vr40). Kan det ha varit för mycket fäste som gjorde att glidet i slutet gick allt sämre?

3 lager invärmd grundvax? Det låter ju alldeles för tjockt. Ett tunt lager skall vara tillräckligt. Nu åkte jag ju inte själv men antingen så kan sämre spår störa om du har för tjock fästvalla, rillningen kan ha varit otillräcklig eller så kan sicklingen varit lite för dålig men ser du inga vitgråa spår på skidorna så kan du räkna bort sicklingen. Och borstningen kan det heller inte varit om du haft bra skidor från början.

Link to comment
Share on other sites

Får också ta och tacka Nicklas för superglidet på Vasaloppet Jag fick skidorna sicklade i mora på lördag em.

Gled så bra att jag vurpade rejält en gång när jag höll på att köra in i en annan åkare framför mig.

I nån backe mot slutet gled jag och en annan kille märkbart bättre än de andra 5-6 som var i närheten. När vi kom ner på flacken frågade jag vad han hade under skidorna. Sicklat och rill så klart!

Varsågod! :-)

Link to comment
Share on other sites

Förresten; jag gillar starkt Primaterias P-cut (polersickel; blir så fiin yta av den), men gillar inte deras P-cut; blir inte fin yta tycker jag m man sicklar in struktur). Så därför har jag gjort som så att jag sicklar med Kuzmin +, vilken jag tycker är suverän att sickla med, mkt bättre än universal. Sedan drar jag uppemot 10 ganska lätta drag med P-cuten, i syfte att få ned strukturen till "allround", typ motsvarande Kuzmin universal.

 

- Vad tros om detta sätt?

 

- Funkade iaf riktigt fint på ÖS måndag 2011 (tror jag, inte såå många att jfra med längs vägen, då jag från smågan till mål låg långt fram i fältet och borrade nästan helt själv. Maxfart då 48,2 km/h enl garmin 305.

Link to comment
Share on other sites

Förresten; jag gillar starkt Primaterias P-cut (polersickel; blir så fiin yta av den), men gillar inte deras P-cut; blir inte fin yta tycker jag m man sicklar in struktur). Så därför har jag gjort som så att jag sicklar med Kuzmin +, vilken jag tycker är suverän att sickla med, mkt bättre än universal. Sedan drar jag uppemot 10 ganska lätta drag med P-cuten, i syfte att få ned strukturen till "allround", typ motsvarande Kuzmin universal.

 

- Vad tros om detta sätt?

 

- Funkade iaf riktigt fint på ÖS måndag 2011 (tror jag, inte såå många att jfra med längs vägen, då jag från smågan till mål låg långt fram i fältet och borrade nästan helt själv. Maxfart då 48,2 km/h enl garmin 305.

Grundsickling med + (för att det går snabbare) och sen U för att ta ner strukturen har rekommenderas på flera ställen.

 

Din metod borde vara densamma.

Link to comment
Share on other sites

Förresten; jag gillar starkt Primaterias P-cut (polersickel; blir så fiin yta av den), men gillar inte deras P-cut; blir inte fin yta tycker jag m man sicklar in struktur). Så därför har jag gjort som så att jag sicklar med Kuzmin +, vilken jag tycker är suverän att sickla med, mkt bättre än universal. Sedan drar jag uppemot 10 ganska lätta drag med P-cuten, i syfte att få ned strukturen till "allround", typ motsvarande Kuzmin universal.

 

- Vad tros om detta sätt?

 

- Funkade iaf riktigt fint på ÖS måndag 2011 (tror jag, inte såå många att jfra med längs vägen, då jag från smågan till mål låg långt fram i fältet och borrade nästan helt själv. Maxfart då 48,2 km/h enl garmin 305.

Var det mycket nysnö i spåret där längst fram i ledet eller hann du före snön?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Får också ta och tacka Nicklas för superglidet på Vasaloppet Jag fick skidorna sicklade i mora på lördag em.

Gled så bra att jag vurpade rejält en gång när jag höll på att köra in i en annan åkare framför mig.

I nån backe mot slutet gled jag och en annan kille märkbart bättre än de andra 5-6 som var i närheten. När vi kom ner på flacken frågade jag vad han hade under skidorna. Sicklat och rill så klart!

Det verkar ju som att en stor majoritet är supernöjda med det glid denna enkla, hälsomässigt perfekta och billiga metod ger och som bekräftar det jag alltd har hävdat dvs. att stålsickling är ett superbra ALERNATIV för de allra flesta av oss typiska motionärer.

 

Till Enklaresport: Om vi skulle sammanfatta detta så tror jag det vore värdefullt om

* Du ger en enkel manual till nya och gamla skidforumläsare som nu vill försöka att glömma allt med glidvallning och pröva på gå över till stålsickling.

Förutsättning: Man har tillgång till Kuzmin + och Kuzmin original och nylon och stålborste (ev. mässingborste). I bästa fall Primitera finstålborste och Riller (t.ex. RS Riller).

Vad blir med denna förutsättning

** Enklaresports manual för superglid i olika fören?

 

Jag ställer även samma fråga till er andra.

Link to comment
Share on other sites

Jag satte "kniven" i mina Atomic ikväll. Premiär med Kuzminsickel för min del. Det va ju inget att va orolig för! Några lugna fina drag i början för att få in tekniken och sen va det ju bara att nöta på. Jösses va fint belaget blev! Köpte en universal på Skidmacken i Sälen. Belaget kändes hårt, särskilt i främre delen på skidorna. Glidtest får det bli nästa vinter, men det känns onekligen bra!
Link to comment
Share on other sites

Efter en ordentlig inspektion av belag så har det mycket riktigt kommit fram microhår på kanske en tredjedel av ena skidans glidyta och (särskilt fram) och lite mindre på den andra. Det känns som det "växer" fram från kanterna där jag hade svårt att få det bra från början, så belaget är nog lite konvext. Det förklarar alltså varför jag hade bra glid från början med tappade runt Hökberg.

 

Bara att sätta +en i dem ordentligt så att jag får till det.

 

Enklaresport (eller annan expert): Det är ett par Atomic World Cup (köpta förra året), behöver de generellt mer sicklande än andra?

Link to comment
Share on other sites

Efter en ordentlig inspektion av belag så har det mycket riktigt kommit fram microhår på kanske en tredjedel av ena skidans glidyta och (särskilt fram) och lite mindre på den andra. Det känns som det "växer" fram från kanterna där jag hade svårt att få det bra från början, så belaget är nog lite konvext. Det förklarar alltså varför jag hade bra glid från början med tappade runt Hökberg.

 

Bara att sätta +en i dem ordentligt så att jag får till det.

 

Enklaresport (eller annan expert): Det är ett par Atomic World Cup (köpta förra året), behöver de generellt mer sicklande än andra?

Mina world cup känns oxå stenhårda vid sickling.

Link to comment
Share on other sites

När mina stålsicklade skidor ska vinterförvaras; vad är bäst för skidorna?

Bara rengöra och ställa in i fodralet eller ska jag lägga på något?

Vill bara att dom ska få ha det så bra som möjligt på semestern... ;)

Ställ bara in dem i fodralet' date=' mer behövs inte[/quote']

Tack!

Innan jag stålsicklade brukade jag lägga på grundvax. Nu får dom sova nakna i fodralet! :)

Link to comment
Share on other sites

När mina stålsicklade skidor ska vinterförvaras; vad är bäst för skidorna?

Bara rengöra och ställa in i fodralet eller ska jag lägga på något?

Vill bara att dom ska få ha det så bra som möjligt på semestern... ;)

Ställ bara in dem i fodralet' date=' mer behövs inte[/quote']

Tack!

Innan jag stålsicklade brukade jag lägga på grundvax. Nu får dom sova nakna i fodralet! :)

Hej apelsin, du verkar ju vara en ovanligt positiv och klok person. Enklaresport har rätt. Du behöver bara rengöra skidorna ordentligt med vallaveck. Jag brukar sedan ge mina skidor ett par smekande drag med stålsickeln inför sommarsömnen som du så poetiskt talar om. Sedan har jag skidorna i ett fodral som jag förvarar på mörk plats under sommarsömnen.

Och skidorna är åkklara DIREKT när de vaknar upp någon gång i Oktober när snön börjar falla.

Anm: Här i Luleå är det dock länge till skidornas sommarsömn, vi har fortfarande jag tror en meter snö, nästan det mesta jag upplevt.

Link to comment
Share on other sites

Ställ bara in dem i fodralet' date=' mer behövs inte[/quote']

Tack!

Innan jag stålsicklade brukade jag lägga på grundvax. Nu får dom sova nakna i fodralet! :)

Hej apelsin, du verkar ju vara en ovanligt positiv och klok person. Enklaresport har rätt. Du behöver bara rengöra skidorna ordentligt med vallaveck. Jag brukar sedan ge mina skidor ett par smekande drag med stålsickeln inför sommarsömnen som du så poetiskt talar om. Sedan har jag skidorna i ett fodral som jag förvarar på mörk plats under sommarsömnen.

Och skidorna är åkklara DIREKT när de vaknar upp någon gång i Oktober när snön börjar falla.

Anm: Här i Luleå är det dock länge till skidornas sommarsömn, vi har fortfarande jag tror en meter snö, nästan det mesta jag upplevt.

Tack för dom vänliga orden, "du är INTE KLOK"! har jag fått höra oftare när jag hittat på något galet med favorithästen som är med på allt bara det går fort! ;)

Tack vare dig och denna tråd har jag vågat prova stålsickling, ångrar mig inte! :)

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Innan jag stålsicklade brukade jag lägga på grundvax. Nu får dom sova nakna i fodralet! :)

Hej apelsin' date=' du verkar ju vara en ovanligt positiv och klok person. Enklaresport har rätt. Du behöver bara rengöra skidorna ordentligt med vallaveck. Jag brukar sedan ge mina skidor ett par smekande drag med stålsickeln inför sommarsömnen som du så poetiskt talar om. Sedan har jag skidorna i ett fodral som jag förvarar på mörk plats under sommarsömnen.

Och skidorna är åkklara DIREKT när de vaknar upp någon gång i Oktober när snön börjar falla.

Anm: Här i Luleå är det dock länge till skidornas sommarsömn, vi har fortfarande jag tror en meter snö, nästan det mesta jag upplevt.[/quote']

Tack för dom vänliga orden, "du är INTE KLOK"! har jag fått höra oftare när jag hittat på något galet med favorithästen som är med på allt bara det går fort! ;)

Tack vare dig och denna tråd har jag vågat prova stålsickling, ångrar mig inte! :)

Jag håller med apelsin! Tack vare dig å denna tråd har jag vågat mig på stålsicklingens underbara värld. :) fullständigt nöjd!

Link to comment
Share on other sites

Hej apelsin' date=' du verkar ju vara en ovanligt positiv och klok person. Enklaresport har rätt. Du behöver bara rengöra skidorna ordentligt med vallaveck. Jag brukar sedan ge mina skidor ett par smekande drag med stålsickeln inför sommarsömnen som du så poetiskt talar om. Sedan har jag skidorna i ett fodral som jag förvarar på mörk plats under sommarsömnen.

Och skidorna är åkklara DIREKT när de vaknar upp någon gång i Oktober när snön börjar falla.

Anm: Här i Luleå är det dock länge till skidornas sommarsömn, vi har fortfarande jag tror en meter snö, nästan det mesta jag upplevt.[/quote']

Tack för dom vänliga orden, "du är INTE KLOK"! har jag fått höra oftare när jag hittat på något galet med favorithästen som är med på allt bara det går fort! ;)

Tack vare dig och denna tråd har jag vågat prova stålsickling, ångrar mig inte! :)

Jag håller med apelsin! Tack vare dig å denna tråd har jag vågat mig på stålsicklingens underbara värld. :) fullständigt nöjd!

Tusen tack Staffan, apelsin, och många, många andra som skrivit så många uppskattande ord om mig och denna tråd på senare tid. Det värmer verkligen. Jag börjar känna mig som triumffärden på Karl Bertil jonssons julafton. Så var det INTE i början med tom. hotfulla anonyma telefonsamtal, det sker inte längre även om jag förstår att det fortfarande finns ett dolt agg mit mig och det jag fört fram vissa vallatillverkare och försäljare. I början fick jag som apelsin många gånger höra "du är INTE KLOK". Men att som Skigo göra, bojkotta mig genom att skratta ut mig, förnedra mig inför andra kunder och vägra mig att få deras vallatips (till och med ta ifrån mig den lapp jag trodde jag som andra kunde få) biter inte på mig. Det, tillsammans med det stöd jag fått av många av er, bara sporar mig till att föra fram det JAG tror är en viktig information till många av er som jag typiska motionärer.

 

Till Enkaresport: jag har ju efterfrågar en ENKEL MANUAL för stålsicklare jag hoppas du publicerar här. Jag föreslår att du gör EN ENKLAST MÖJLIGA VARIANT (t.ex. kostnad högst 2000 kr) och en RACINGVARIANT där du även får föreslå värstingborstar och Rillrar etc.

Jag hoppas att du publicerar denna här, men du kan kanske senare även göra den som broschyr på din hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Tack för dom vänliga orden' date=' "du är INTE KLOK"! har jag fått höra oftare när jag hittat på något galet med favorithästen som är med på allt bara det går fort! ;)

Tack vare dig och denna tråd har jag vågat prova stålsickling, ångrar mig inte! :)[/quote']

Jag håller med apelsin! Tack vare dig å denna tråd har jag vågat mig på stålsicklingens underbara värld. :) fullständigt nöjd!

Tusen tack Staffan, apelsin, och många, många andra som skrivit så många uppskattande ord om mig och denna tråd på senare tid. Det värmer verkligen. Jag börjar känna mig som triumffärden på Karl Bertil jonssons julafton. Så var det INTE i början med tom. hotfulla anonyma telefonsamtal, det sker inte längre även om jag förstår att det fortfarande finns ett dolt agg mit mig och det jag fört fram vissa vallatillverkare och försäljare. I början fick jag som apelsin många gånger höra "du är INTE KLOK". Men att som Skigo göra, bojkotta mig genom att skratta ut mig, förnedra mig inför andra kunder och vägra mig att få deras vallatips (till och med ta ifrån mig den lapp jag trodde jag som andra kunde få) biter inte på mig. Det, tillsammans med det stöd jag fått av många av er, bara sporar mig till att föra fram det JAG tror är en viktig information till många av er som jag typiska motionärer.

 

Till Enkaresport: jag har ju efterfrågar en ENKEL MANUAL för stålsicklare jag hoppas du publicerar här. Jag föreslår att du gör EN ENKLAST MÖJLIGA VARIANT (t.ex. kostnad högst 2000 kr) och en RACINGVARIANT där du även får föreslå värstingborstar och Rillrar etc.

Jag hoppas att du publicerar denna här, men du kan kanske senare även göra den som broschyr på din hemsida.

Javisst! Jag har haft lite problem, som vissa av Er, uppmärksammat, så det har dragit ut lite på tiden men här kommer min "enkla" lösning.

 

Först så visar jag hur jag går tillväga och sedan så finns det naturligtvis både enklare och mer avancerade tillvägagångssätt. Så här i efterhand så ser jag att det inte blev som jag hade tänkt men kommentera gärna.

 

1. Sicklar så att hela glidytorna uppvisar fin och len struktur. Man skall absolut inte se någon annorlunda struktur i botten. Avslutningsvis så sicklar jag med ca. 45-50 cm drag och förflyttar mig hela tiden bakåt på skidan. Dock med lite mer tryck mer baktill på skidan då behovet av mer struktur ökar baktill. Sen anpassar man även trycket totalt efter väderleken och det tänkta loppet. En snabbare åkare bör ha mer struktur vid samma spårförutsättningar. Vid kallare före kan man även trycka lite lösare och även ha längre drag.

2. Borstar med Primateria handborste stål fin. (Övriga bara 3-4 drag åt fel håll och sedan 6-7 håll åt rätt håll på skidan, hoppas sedan ned till steg 3)

a. 3 drag/glidzonsyta åt fel håll på skidan med det grova hållet på borsten

b. 5 drag/glidzonsyta åt rätt håll på skidan med det grova hållet på borsten.

c. ev. även några drag åt rätt håll på skidan med det fina hållet på borsten. Har man ingen rotoborste så kör man ca. 3-4 minuter men lämpligen efter rillning, se steg 3, men när man rillar är lite beroende på om man tänkt valla efter (vilket jag absolut inte anser vara nödvändigt). Använder man ingen nylon efter så borstar man några minuter till men nödvändigtvis inte vid normal eller varmföre. De som vallar kan helt klart rilla på slutet. Ev. lite borstning nylon sist dock.

3. Jag rillar efter aktuellt före och efter åkförmåga. Skiljer det mycket i före så aktar jag mig för att köra för mycket sneda strukturer och ev. bara enbart bak på skidorna. Under årets Vasaloppsvecka så lade jag dock "julgranen" över hela för vanliga motionärer medans snabbare åkare enbart fick baktill eftersom de slapp undan den värsta sörjan.

Sen körde jag en rak 2,0:a över hela med mer tryck baktill. Tidigare i veckan så använde jag mig även av 1,0:an men vill man hålla sig till enbart en riller så kör med en rak 1,0:a för att träffa mer rätt men 2,0:a för att vara mer allround. Enligt mig så stör den inte lika mycket med sina färre spår vid kallfören men gör sitt jobb väldigt bra vid varmare fören.

5. Avslutningsborstning stål fin. Nu kör jag Primateria Roto stål fin åt rätt håll på skidan och åt det lena hållet. Här får man tänka till om man är nybörjare så att borsten både går åt rätt håll och åt det lena hållet. Och här kan "handborstaren" helt klart borsta sina 3-4 minuter stål fin. Rätt håll, rätt håll om man har primateria stål fin. De övriga förstås bara åt rätt håll på skidan.

6. Borstning nylon - jag själv använder mig av KUzmin HS kopplad till vinkelslip! Whiiah! :-) Var stadig på hand och stanna inte på skidan. Använd både hörsel -och ögonskydd. Ca. 20 sekunder räcker gott och väl för en skida. Är det riktigt kallföre kan man även borsta med finare borste men denna typen räcker väldigt långt. Avancerade åkare kan även välja att putsa lite med Peak Finish, kanske bara framtill.

 

Standar-kit:

Kuzmin Universal

Borste Primateria stål fin eller Red Creek stål fin/fin. Dessa två kan jag rekommendera men det finns förstås flera märken och modeller.

Riller: 1,0. Sen finns det julgran +15/-5 som jag jobbar en hel del med. Bry Er inte om de höga gradantalen. Ev. 2,0 istället för 1,0 eller förstås bägge om man har stor budget.

Kuzmin HS Ev. också HSSF för de som vill ha en borste när det är riktigt kallföre och brinner för sporten

 

Bonus: Primatera Sickel paket (Med vissa paket så ingår ju liksom struktursickel och Polersickel mm), Peak Finish, Peak Glide, Kuzmin FP Drum (som kanske kan bli en riktig höjdare men som vi själva inte hunnit prova ännu!)

 

Dock så räcker 1 Kuzmin Universal och en enkel mässingsborste väldigt långt.

Är man ekonomisk så är det Kuzmin universal, 1 bra stålborste och ev. 1 riller man skall ha!

 

Rillers! Jag gillar starkt Red Creeks Rillrar men hade förut även RS Riller men gillade inte helt handtaget. Dock så har jag nu fått prova det nya handtaget och visst - det är nu en riktig höjdare och kommer absolut att ingå i mitt sortiment nu! Det är lite för dem som vill ha det allra värsta! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...