Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)


OlaM

Recommended Posts

Räcker väl med ett par partier med opackad stakbädd för att folk ska tycka det lönar sig med fästvalla? En brant backe kan man alltid saxa sig uppför, men hur fort går det att staka uppför om stavarna sjunker ner ett par decimeter om man trycker till ordentligt?

 

Möjligtvis i leden lite längre bak i motionsloppen. Men i moderna elitsammanhang ska det nog vara närmare halvmetern pudersnö innan någon går över till klassiskt med fästvalla.  :mellow: 

Om man studerar loppen från mitten på 80-talet så finns det ju ingen skatebädd över huvud taget, det är smala, krokiga och mycket mjuka spår, ändå kör i princip alla med minst enbensskate och det spår som arrangörerna dragit är helt sönderhackat efter bara ett par åkare. 

 

Då, precis som nu, försökte FIS bromsa utvecklingen på alla tänkbara mer eller mindre finurliga sätt och vis.

Det är lika larvigt nu som det var då.

 

Det som jag, och säkerligen fler med mig, tycker är extra skrattretande är att FIS anser att överdrivet stakande är ett problem för skidsporten...

...men att världens mäktigaste skidnation i åratal systematiskt proppat i sina åkare mediciner i syfte att öka deras konkurrenskraft i spåren, det har aldrig varit vare sig konstigt eller ett problem.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Det där får du förklara lite närmare hur det skulle gå till. Skulle alla ha samma och lika mycket fästvalla och vilka skidor skulle få användas i olika fören osv och hur skulle allt detta kontrolleras. Tycker det verkar ogenomförbart. Eller menar du att alla skall köra på tape ?

 

Förbjud fästvalla. Alla måste ha fiskfjäll!  :P 

Link to comment
Share on other sites

Möjligtvis i leden lite längre bak i motionsloppen. Men i moderna elitsammanhang ska det nog vara närmare halvmetern pudersnö innan någon går över till klassiskt med fästvalla.  :mellow: 

Om man studerar loppen från mitten på 80-talet så finns det ju ingen skatebädd över huvud taget, det är smala, krokiga och mycket mjuka spår, ändå kör i princip alla med minst enbensskate och det spår som arrangörerna dragit är helt sönderhackat efter bara ett par åkare. 

 

Då, precis som nu, försökte FIS bromsa utvecklingen på alla tänkbara mer eller mindre finurliga sätt och vis.

Det är lika larvigt nu som det var då.

 

Det som jag, och säkerligen fler med mig, tycker är extra skrattretande är att FIS anser att överdrivet stakande är ett problem för skidsporten...

...men att världens mäktigaste skidnation i åratal systematiskt proppat i sina åkare mediciner i syfte att öka deras konkurrenskraft i spåren, det har aldrig varit vare sig konstigt eller ett problem.

 

Inte bara det att man systematiskt fuskat, fusket har varit så framgångsrikt att den norska dominansen skadar intresset för skidsporten.
Link to comment
Share on other sites

Hur långa stavar har ni egentligen? Är 175 cm lång och har gått upp 2-3 cm på ett par för att testa. Tycker det funkar bra, men stoppar nog där. Dessa stavar trodde jag var 152 cm, men när jag mätte från spetsen till remmens infästning visade det sig att måttet blev 146 cm.Jag klarar därmed den nya regeln utan problem. Har alla här mätt sin utrustning?

Stavarna jag har är ett par Madshus UHM (den vita) som det står 150 cm på. Har förlängt dom 2 cm.

Vet inte riktigt vad jag tycker om regeln annars, men att införa den på hösten var ingen bra timing när många har testat nytt under våren/sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Har alla här mätt sin utrustning?

 

Jo det er klart, man vil jo vite hvor man står. Men skal vi ikke snakke om langrenn?  :P

 

183 cm høy, 155 cm nominell stavlengde på mine billige Leki. 5 cm over hempen, hvilket jeg tror er litt mye. Kanskje 155 i et annet merke vil bli litt høyere.

Link to comment
Share on other sites

Jola61, om du inte har gått upp i stavlängd mer än 2-3cm, så har du inte upplevt effekten av långa stavar.

Själv är jag 177cm och har kört länge med stavar som är 166-167cm långa (till toppen).

Testade i helgen med ett par gamla som var 3cm kortare, och märkte direkt att jag inte hade samma kraft i uppförsstakningen.

Om jag ska orka åka tävlingar utan fästvalla så måste jag ha långa stavar för att orka med just uppförsstakningen.

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, känns helt omöjligt att gå tillbaka till 150cm igen...   :(

Link to comment
Share on other sites

Blir man da disket hvis føret har blitt bløtt og festet utslitt på sisterunden slik at man må sakse?

 

Det er slike komplikasjoner som gjør at det enkle ofte er det beste. Kjør klassisk på baner med bakker, ingen skate, så får man ta seg rundt som man vil.

Link to comment
Share on other sites

Mycket enkelt, man har EN kontrollbacke någonstans på banan som måste diagonalas för att visa att man har fäste, enklare kan det knappast bli.

Det är ju bra, för då slipper man alla som har vallat fel och/eller blivit för trötta för att orka få ordentligt fäste. Blir bara duktiga vallare och de som disponerar sina krafter väl kvar till mål.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju bra, för då slipper man alla som har vallat fel och/eller blivit för trötta för att orka få ordentligt fäste. Blir bara duktiga vallare och de som disponerar sina krafter väl kvar till mål.

Man kan lägga backen i början på banan och det behöver inte vara banans värsta backe utan en fin diagonalbacke, så skulle jag tro att risken för nollfäste på elitnivå är närmast obefintlig.

Syftet är som sagt enbart kontrollera att den utrustning som hittills definierat klassisk skidåkning används.

Annars kan man ju ha en passage innan start som alla får passera.

 

Eller så låter man folk staka bäst dom vill, det är ju egentligen det bästa.

Link to comment
Share on other sites

Jola61, om du inte har gått upp i stavlängd mer än 2-3cm, så har du inte upplevt effekten av långa stavar.

Själv är jag 177cm och har kört länge med stavar som är 166-167cm långa (till toppen).

Testade i helgen med ett par gamla som var 3cm kortare, och märkte direkt att jag inte hade samma kraft i uppförsstakningen.

Om jag ska orka åka tävlingar utan fästvalla så måste jag ha långa stavar för att orka med just uppförsstakningen.

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, känns helt omöjligt att gå tillbaka till 150cm igen...   :(

Jag tror att du har kommit på den egentliga orsaken till att stavbegränsningen införs nu och med kort varsel. Jag tror att man vill förhindra en generell ökning av stavlängden bland eliten, vilket sen sprider sig neråt i den breda massan. Orsaken är just det du nämner att med längre stavar får man mer betalt i uppförsstakningen och det innebär att alla bland eliten snabbt eliminerar den fördel som de med långa stavar har genom att själva öka sin egen stavlängd. Sen tror jag utan att ha testat det att går man över en viss gräns i längden på stavan blir det mycket svårt att diagonala och om alla i eliten passerar denna gräns kommer ingen att överväga att åka med fäste och diagonala ens om det rör sig om mycket tuffa banor.

Sett ur den synvinkeln tycker jag faktiskt att stavbegränsningsbeslutet var nödvändigt och motiverat även tidsmässigt och skulle gett ännu större övergångsbesvär om man väntat till efter säsongen, då många fler hade hunnit gå över till långa eller överlånga stavar.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet var man hittar handtagen som är mera likt rodd/kajak som var populära många år sen? Hela handen hamnar över remfästet...

Skrev så här mest på skämt tidigare i tråden (men vet inte var man hittar handtagen):

"Övre delen av staven: Vad sägs om ett "Sven Fischerhandtag" eller nåt liknande fast med reminfästningen nedanför greppet?

 

Nedre delen av staven: Måste spetsen sitta längst ner? I lössnö tex kanske man kan köra med truga utan spets längst ner"

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet var man hittar handtagen som är mera likt rodd/kajak som var populära många år sen? Hela handen hamnar över remfästet...

Du kan ju fråga Gunde om han har något handtag kvar, men jag tror inte du vinner något i längd på dem.

 

Är det inte bättre att gilla läget och anpassa sig efter de nya förutsättningar som gäller än att hitta på mer eller mindre kryptiska lösningar, som kanske ger någon cm.

Link to comment
Share on other sites

Skrev så här mest på skämt tidigare i tråden (men vet inte var man hittar handtagen):

"Övre delen av staven: Vad sägs om ett "Sven Fischerhandtag" eller nåt liknande fast med reminfästningen nedanför greppet?

Nedre delen av staven: Måste spetsen sitta längst ner? I lössnö tex kanske man kan köra med truga utan spets längst ner"

Heter det Sven Fischer handtag??

Link to comment
Share on other sites

Heter det Sven Fischer handtag??

Här ser man hyfsat hur handtagen ser ut, http://kutekroma.ucoz.ru/fischer/sven.jpg

Handen är högre än in remmens infästning vad det ser ut, kanske värt att prova.

Även Kuzmins Alategrip bygger ju att mer av kraftöverföringen sker direkt i handtaget och mindre i greppet men reminfästningen är ändå som på vanliga handtag men kanske går att modda.

Link to comment
Share on other sites

Ska man döma av kommentarerna fattades det här beslutet för att populärisera skate-åkningen bland motionärer.Och det är kanske inte så dumt i så fall? Känns som att "vanligt folks" skidåkning alltmer fokuserat på några stora motionslopp (Vasaloppetsveckan o Engelbrekt), och de tävlingar som är seedningslopp - på bekostnad av allt annat skidåkande. Åtminstone i södra halvan av landet.

 

En utveckling med fler korta och backiga klassiska motionslopp och fler banor + motionslopp för skate (på bekostnad av långa och flacka seedningslopp typ tio varv runt en golfbana eller en sjö), är kanske egentligen något att välkomna ...

Hade ju varit en fantastisk utveckling, men golfraceet beror nog på snöbrist och vasaliknande terräng. Är det så stor skillnad för 99% av oss motionärer? Det verkar enl mig mest beröra elit och lagret därunder i långlopp, eller?
Link to comment
Share on other sites

Du kan ju fråga Gunde om han har något handtag kvar, men jag tror inte du vinner något i längd på dem.

 

Är det inte bättre att gilla läget och anpassa sig efter de nya förutsättningar som gäller än att hitta på mer eller mindre kryptiska lösningar, som kanske ger någon cm.

Självklart kommer de nya reglerna driva utveckling på materialsidan, så har det alltid fungerat och kommer alltid att fungera.

De nya reglerna är ju dessutom formulerade på ett sätt som inbjuder till innovation, stavhandtag utan rem, remmen byts ut mot något annat än en rem, det som ligger närmast till hands är givetvis att låta infästningen av remmen vara i samma höjd som men låta den gå över toppen handtaget och på så sätt få dragpunkten högre.

En annan sak man skulle kunna göra med befintligt material är sätta en slangklämma eller dyl runt stav och rem precis ovanför reminfästningen, då hamnar dragpunkten högre, frågan är bara om slitaget blir högre på rem och handtag då.

 

Kanske läge att starta en tråd enbart för lösningar att komma runt reglerna samtidigt som man håller sig till reglerna, det är ju lite av skidforums signum att tänka utanför lådan och driva på utvecklingen?

 

För åkare som tex Ronnie Löf handlar det väl om att minska stavlängden typ 15% som sagt väldigt orättvist slår det.

Link to comment
Share on other sites

Hade ju varit en fantastisk utveckling, men golfraceet beror nog på snöbrist och vasaliknande terräng. Är det så stor skillnad för 99% av oss motionärer? Det verkar enl mig mest beröra elit och lagret därunder i långlopp, eller?

Reglerna berör enbart FIS-tävlingar, tror inte vanliga seedningsrace ingår där, däremot VL gissar jag, men stavkontroll på 15000 åkare känns inte troligt

Idag går ju många seedningslopp på korta konstsnöbanor som med motionärsögon eller jämfört med VL inte är speciellt flacka, ska vi ha motiosnlopp med banor av elittävlingsklass blir längdåkningen snart en väldigt liten sport. Långloppen som främst är motionslopp har en viktigt roll att spela som motor i skidsporten och för breddåkningen, utan dessa kommer sporten dö fort främst söderut där är VL och seedningloppen helt avgörande för sporten. 

Link to comment
Share on other sites

När ni spekulerar om att ha handen över remfästet, har ni sett hur reglerna är skrivna? Är det någon som har hittat länk till själva det exakta regelförslaget mer än det som stått på olika nyhetssidor?

Regeln (ICR) kommer uppdateras först efter att FIS Council klubbat igenom den, de skall ha möte nu i oktober.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...