Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)


OlaM

Recommended Posts

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply
Sen har vi då halsringar. Som tas bort innan start. Och så ställer man sig på huvudet några minuter för att pressa samman kotorna igen. Börjar bli en exotisk sport detta... ☺️... Silikon på hjässan. Halsringar. Sven Fischerhandtag med omändrad fästpunkt. Iläggssulor. Spetsen på staven på mitten av staven.
Link to comment
Share on other sites

Sen har vi då halsringar. Som tas bort innan start. Och så ställer man sig på huvudet några minuter för att pressa samman kotorna igen. Börjar bli en exotisk sport detta... ☺️... Silikon på hjässan. Halsringar. Sven Fischerhandtag med omändrad fästpunkt. Iläggssulor. Spetsen på staven på mitten av staven.

Infästningen av handremmen i staven lär ju bli en sak man kan mixtra med, tex genom Exels gamla vinkade handtag eller Swix första handtag för kontrollremmar där remmen var mer mitt i handen. Sen gäller det väl att hitta trugor som har så litet avstånd mellan spets och bäryta som möjligt så kan man få en cm extra.

Link to comment
Share on other sites

Självaste Ulvang har nu skrivit en lång artikel om ämnet: http://www.skiforbundet.no/langrenn/nyhetsarkiv/2016/10/stakingfremover/

 

Har ännu inte läst skrivelsen själv, men kommer göra det vid tillfälle för att få bättre koll på hur fis tänker i frågan.

Kloka ord av Ulvang, alla beslut som fattas inom FIS är till för att rädda den klassiska tekniken.

Link to comment
Share on other sites

Självaste Ulvang har nu skrivit en lång artikel om ämnet: http://www.skiforbundet.no/langrenn/nyhetsarkiv/2016/10/stakingfremover/

 

Har ännu inte läst skrivelsen själv, men kommer göra det vid tillfälle för att få bättre koll på hur fis tänker i frågan.

Många ord men lite innehåll, vad vill han ha sagt egentligen?

 

Jag försöker mig på en sammanfattning:

 

-Vi vill behålla den klassiska tekniken

-Det är bra med en begränsning av stavlängden, men det kommer inte minska stakandet.

-Problemet är inte stakning och långa stavar, utan bristen på fästvalla som bidrar till tjuvskejt, och problemet med att kontrollera det.

-Tuffare banor är ingen lösning för det kommer att försvåra banläggning och rekrytering främst på ungdomssidan

-Å andra sidan är det bättre med en teknik för det gör skidsporten billigare och enklare.

-Till nästa OS blir det två stilar, blir det stakning där så lägger vi ner den klassiska stilen.

 

Artikeln börjar med ett försvar av den klassiska tekniken och avslutar med ett hot att lägga ner den om inte åkarna skärper sig och slutar staka...

Är det hot, löften eller bara ofärdiga tankar, rörigt var det iaf?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Många ord men lite innehåll, vad vill han ha sagt egentligen?

 

Jag försöker mig på en sammanfattning:

 

-Vi vill behålla den klassiska tekniken

-Det är bra med en begränsning av stavlängden, men det kommer inte minska stakandet.

-Problemet är inte stakning och långa stavar, utan bristen på fästvalla som bidrar till tjuvskejt, och problemet med att kontrollera det.

-Tuffare banor är ingen lösning för det kommer att försvåra banläggning och rekrytering främst på ungdomssidan

-Å andra sidan är det bättre med en teknik för det gör skidsporten billigare och enklare.

-Till nästa OS blir det två stilar, blir det stakning där så lägger vi ner den klassiska stilen.

 

Artikeln börjar med ett försvar av den klassiska tekniken och avslutar med ett hot att lägga ner den om inte åkarna skärper sig och slutar staka...

Är det hot, löften eller bara ofärdiga tankar, rörigt var det iaf?

 

 

 

 

 

Tycker inte det var så rörigt. Det här tog han också upp i artikeln:

 

-Begränsning av stavlängden kommer inte minska stakandet, men förhoppningsvis stannar ökningen av.

- Blir klassisk bara stakning faller argumentet som användes -85 när två stilar infördes, dvs: Klassiskt ska vara kvar som en koppling mellan eliten och den stil som 99% av motionärerna använder.

- Klassisk stil kan räddas men då måste ett hårdare regelverk accepteras, ex. stakfria zoner och begränsad stavlängd.

- FIS medlemsländer är eniga om att det bara blir fri stil om man inte får ordning på "problemet" senast i Pyeongchang 2018. Klassiskt kommer inte behållas som en "stakgren".

- Senast säsongen stakades det i alla klassiska lopp i norska juniorcupen, med tuffa banor. Därför räcker det inte enbart med hårdare kupering.

- Det finns faktiskt en gren i längdskidåkning som heter "fristil". Därför kan inte FIS enbart beskyllas för att vilja bromsa utvecklingen när man vill bevara klassisk stil

 

Tycker att det är ganska vettiga åsikter och jag håller med om det mesta. Man måste tänka ett steg till om man vill behålla klassiskt. Det kan ju inte vara så farligt att diagonala, det gjorde vi ju alla för nåt år sen. Ingen vill ju åka Vasaloppet i skejt (tror jag).

 

Det funkar inte heller med att Ski classics ska "kliva ur" FIS som en del skriver. Ski classics ägs till 51% av Vasaloppet och Birkebeinerrennet. Vasaloppet ägs av IFK Mora och Sälens IF som i allra högsta grad är med i Svenska skidförbundet och därmed FIS.

 

Link to comment
Share on other sites

Citat ur ulvangs text:

”Det var mange som mente at skøyteteknikken ville føre til utvikling av uheldige belastningsskader i 1985. I dag ler vi av dette, men denne gangen er det kanskje større grunn til å være engstelig for ryggen til barn ned i 10-12-årsalder som tar etter de beste”

Är det ingen mer än jag som ser ett problem om man vill begränsa belastningen på skidåkares ryggar genom att få dom att åka med kortare stavar ?

”Blant langløperne er utfordringene enda større. Arrangøren vil ha klassisk teknikk fordi det gir flest deltagere. I flere sesonger har vi sett videoer av skøyting i avgjørende deler av løpet som juryen ikke har klart å dømme fordi  de ikke har sett tilfellet før etter protestfristen. I lange løyper med start og mål på forskjellig sted og tusener av deltagere vil håndheving av reglene for klassisk teknikk være enda vanskeligere. ”

Det kommer alltså att bli lättare att kontrollera att alla kör med rätt stavlängd i t.ex Vasaloppet än att kontrollera att ingen skejtar ??  

Link to comment
Share on other sites

Absolut, tror vi är många som gärna skulle åka Vasaloppet i skejt - dagtid. I brist på det får vi skejta på natten :) annars är det stakning som gäller, även om FIS vill jäklas :angry: . Jag har fått gå ned från 165 cm till 150 cm i stavlängd för att vara "reglementsenlig" och det funkar även om jag tycker det är betydligt tuffare att staka med kortstavar i uppförsbackarna. Fästvalla kommer absolut inte att kladdas på mina skidor i alla fall, det lade jag ner för fem år sedan och tänker aldrig någonsin använda det igen.

Link to comment
Share on other sites

Då tror du fel. Jag skulle gärna åka VL i fristil, och jag är inte ensam om det.

 

Ok det är säkert en och annan som skulle vilja det, även om jag tror att "klassikerna" är fler.

 

Men lät säga att det blev fristil 2019, hur hade det funkat i första backen? Vågstart? Trängseln hade ju garanterat ökat. Ett helt gäng delikata problem att lösa hade det iaf blivit.

 

Link to comment
Share on other sites

Ok det är säkert en och annan som skulle vilja det, även om jag tror att "klassikerna" är fler.

 

Men lät säga att det blev fristil 2019, hur hade det funkat i första backen? Vågstart? Trängseln hade ju garanterat ökat. Ett helt gäng delikata problem att lösa hade det iaf blivit.

 

Man får väl staka i första backen istället...;)

Link to comment
Share on other sites

Ok det är säkert en och annan som skulle vilja det, även om jag tror att "klassikerna" är fler.

 

Men lät säga att det blev fristil 2019, hur hade det funkat i första backen? Vågstart? Trängseln hade ju garanterat ökat. Ett helt gäng delikata problem att lösa hade det iaf blivit.

 

Till att börja blir det ett rejält plockepinn. Klassisk åkning i parallella led är mindre riskfyllt för stavbrott.

Tror man får göra som i Norge, t.ex. Skarverennet där motionärer släpps iväg först och har en egen ränna att åka både klassisk och skate i. Sen kommer eliten och blåser på i sin ränna i skate. Lite enklare när man drar spåren på fjället så det är nog bara att förflytta Skidsverige norrut. Är väl oundvikligt med allt varmare klimat.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det var så rörigt. Det här tog han också upp i artikeln:

 

-Begränsning av stavlängden kommer inte minska stakandet, men förhoppningsvis stannar ökningen av.

- Blir klassisk bara stakning faller argumentet som användes -85 när två stilar infördes, dvs: Klassiskt ska vara kvar som en koppling mellan eliten och den stil som 99% av motionärerna använder.

- Klassisk stil kan räddas men då måste ett hårdare regelverk accepteras, ex. stakfria zoner och begränsad stavlängd.

- FIS medlemsländer är eniga om att det bara blir fri stil om man inte får ordning på "problemet" senast i Pyeongchang 2018. Klassiskt kommer inte behållas som en "stakgren".

- Senast säsongen stakades det i alla klassiska lopp i norska juniorcupen, med tuffa banor. Därför räcker det inte enbart med hårdare kupering.

- Det finns faktiskt en gren i längdskidåkning som heter "fristil". Därför kan inte FIS enbart beskyllas för att vilja bromsa utvecklingen när man vill bevara klassisk stil

 

Tycker att det är ganska vettiga åsikter och jag håller med om det mesta. Man måste tänka ett steg till om man vill behålla klassiskt. Det kan ju inte vara så farligt att diagonala, det gjorde vi ju alla för nåt år sen. Ingen vill ju åka Vasaloppet i skejt (tror jag).

 

Det funkar inte heller med att Ski classics ska "kliva ur" FIS som en del skriver. Ski classics ägs till 51% av Vasaloppet och Birkebeinerrennet. Vasaloppet ägs av IFK Mora och Sälens IF som i allra högsta grad är med i Svenska skidförbundet och därmed FIS.

 

Bortsett från dina egna åsikter + vad Kustlöparen skrev är ovanstående kontentan av vad Ulvang skrev. Bortsett det där med ryggen och stavlängd (är ju tvärtom ) och din åsikt om VL och skejt (jag har åkt fyra ÖS i skejt) så håller jag med Ulvang.

 

Vad det handlar om är om vi vill behålla den klassiska tekniken som tävlingsgren eller om vi vill att den fortsätter att utvecklas mot  "totalstakning" 100 % och därmed hamnar så nära fristil att det inte känns befogat att behålla den.

 

Det går visst att anordna långlopp med stora deltagarfält i fristil, men kräver givetvis ett annorlunda upplägg tex efter start och med prepareringen av banan, men som det nu är tjänar arrangörerna mer på klassisk stil. Den stora frågan är då om klassisk teknik försvinner i traditionell skidåkning om den kan finnas kvar i långlopp under ett annat namn ?

Link to comment
Share on other sites

Intressant att det ofta är de som uteslutande åker klassisk stil som hävdar att det inte går att åka stora masstarter i fri stil.

Åker en del hyfsat stora fristilslopp utomlands, främst i Finland, och det funkar hur bra som helst.

Faktiskt ofta bättre än de klassiska masstarterna jag åkt!

Dock är de ju inte i Vasaloppsstorlek, men de åren på 80-talet då skate var tillåtet i vasan, hur funkade det då?

Varför är det så hemskt om de klassiska loppen stakas?

Låt utvecklingen ha sin gång!

Link to comment
Share on other sites

precis, vad gör det om det stakas i "klassiska lopp", egentligen?

 

den som är stakstark stakar, den som vill använda benen gör det

 

kanske innebär en utveckling av den klassiska skidans spann samt "fästsystem"; vallor, rubb, skin??

 

 - är väl alltjämt en annan stil än fristil

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det var så rörigt. Det här tog han också upp i artikeln:

 

-Begränsning av stavlängden kommer inte minska stakandet, men förhoppningsvis stannar ökningen av.

- Blir klassisk bara stakning faller argumentet som användes -85 när två stilar infördes, dvs: Klassiskt ska vara kvar som en koppling mellan eliten och den stil som 99% av motionärerna använder.

- Klassisk stil kan räddas men då måste ett hårdare regelverk accepteras, ex. stakfria zoner och begränsad stavlängd.

- FIS medlemsländer är eniga om att det bara blir fri stil om man inte får ordning på "problemet" senast i Pyeongchang 2018. Klassiskt kommer inte behållas som en "stakgren".

- Senast säsongen stakades det i alla klassiska lopp i norska juniorcupen, med tuffa banor. Därför räcker det inte enbart med hårdare kupering.

- Det finns faktiskt en gren i längdskidåkning som heter "fristil". Därför kan inte FIS enbart beskyllas för att vilja bromsa utvecklingen när man vill bevara klassisk stil

 

Tycker att det är ganska vettiga åsikter och jag håller med om det mesta. Man måste tänka ett steg till om man vill behålla klassiskt. Det kan ju inte vara så farligt att diagonala, det gjorde vi ju alla för nåt år sen. Ingen vill ju åka Vasaloppet i skejt (tror jag).

 

Det funkar inte heller med att Ski classics ska "kliva ur" FIS som en del skriver. Ski classics ägs till 51% av Vasaloppet och Birkebeinerrennet. Vasaloppet ägs av IFK Mora och Sälens IF som i allra högsta grad är med i Svenska skidförbundet och därmed FIS.

Du bekräftar i princip det jag skrev fast du har en annan åsikt i sakfrågan, så här kommer en lite annan vinkling.

 

FIS inför en regel som ingen tror kommer att hjälpa och öppnar dessutom för att nästa OS kan vara sista spelet med klassisk stil om inte åkarna slutar åka så fort dom kan i klassisk stil. Då kan man alltså lägga ner klassisk stil och sedan säga att man försökt rädda den (fast man egentligen inte försökt) och ändå i slutändan skylla på stakningen.

 

Visst är det förankrat bland landsförbundens ledningsgrupper men inte bland gräsrötterna och de aktiva, det är bara att ta en liten googling bland aktivas bloggar och diverse forum så inser att man att det här beslutet kom som en total överraskning och väldigt få ser det som något positivt. Jag menar att FIS mer och mer antar formen av en samling gubbar som påminner om övriga idrottsförbund som FIFA och IOK, där beslut tas över huvudet och inte i samklang med utvecklingen. Jag tror med all respekt för allas åsikter att det här i mångt och mycket handlar om en generationsfråga där den äldre generationen förfäras över utvecklingen och ser det som ett problem medans den yngre inte alls ser det som ett problem utan en naturlig utveckling. Har någon frågat ungdomarna och de aktiva vad de tycker om utvecklingen som går mot stakningen, de kanske till och med tycker det roligt och vackert? De kanske inte ens ser problemet?

Och frågan är hur stort problemet är, vi har sett stakning i ett fåtal WC-lopp, inget har tex vågat sig på att staka i Falun ännu.

 

Det är därför lite problematiskt när den beslutande makten som oftast är lite äldre människor tar ett beslut utan att förankra det på lägre nivå när det faktiskt är människor på den nivån som kommer att drabbas och ska leva med besluten.

Jag menar att stakningen kanske inte alls är döden för klassisk stil, det beror ju helt på vad man har för ingångsvärden, de yngre som är uppvuxna med stakningen ser säkerligen något annorlunda än någon som hade sin storhetstid på 80-talet och uppvuxen med den tidens teknik.

 

Om FIS tar beslutet att skrota klassisk teknik utan vidare underlag än att en samling gubbar inte gillar utvecklingen så kommer det självklart få konsekvenser på olika sätt. Kan vi härleda att stakningen gör skidåkningen mindre intressant och intäkterna minskar, jag har ställt frågan men aldrig fått svar.

SkiClassics framgångar och status tycker jag visar på motsatsen och de kommer aldrig oavsett hur strukturer ser ut idag låta FIS rasera det som de byggt upp kommer efterfrågan för deras produkter vara kvar så kommer loppen vara kvar i eller utanför FIS.

Nu behöver ju ett beslut att ta bort klassisk stil i OS inte innebära att det behöver gälla alla typer av tävlingar för det vore ju att rejält skjuta sig i foten, då kommer vi helt säkert se en splittring, lek med tanken att Vasaloppet skulle tappa kanske hälften av sin deltagare för att klassisk stil förbjuds, det kommer aldrig att hända. Frågan är då också vilken tävlingsform som kommer att ligga motionärerna och gemene man närmast?

 

Däremot kan ju den klassiska stilen självdö på sikt men då gör den det med eller utan stakning, då är det utvecklingen som styr det, inte gubbvälde.Jag har inget emot diagonal, jag tycker också att det är vackert, jag tror också att fristil kommer att växa mer och mer även på motionsnivå oavsett men påskyndas av diverse regeländringar och utspel av Ulvangkaraktär.

 

Så nej jag tror faktiskt FIS påskyndar dödandet av den klassiska stilen,och ryktet om en nära förestående stakdöd kanske bara är påhittad, egentligen finns ju inga fakta som talar för att den klassiska stilen är hotad som tävlingsform bara vissa av dess deltekniker?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Väldigt få inlägg här som nämner kopplingen mellan vanligt folks motionsåkande/turåkande och tävlingsskidåkning. Tror nog att på sikt blir tävlingsvärlden mindre attraktiv som underhållning/marknad om det blir för stor skillnad mellan dessa två. 

Link to comment
Share on other sites

Väldigt få inlägg här som nämner kopplingen mellan vanligt folks motionsåkande/turåkande och tävlingsskidåkning. Tror nog att på sikt blir tävlingsvärlden mindre attraktiv som underhållning/marknad om det blir för stor skillnad mellan dessa två. 

 

Lite som bröstsim då?

Link to comment
Share on other sites

Det brukar ju heta att det var roligare/bättre förr......i detta fallet stämmer det (enligt mitt tycke).

-Jävligt tråkigt och enformigt att se alla dessa stakmaskiner som ångar på längst fram i Vasaloppet. Lite mer spänning om momentet med rätt eller fel vallning kommer med.

 

Ska dock inte klaga på andra, stakar själv alldeles för mycket i brist på teknik och kondition.

(I en helt annan nivå skall tilläggas)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...