Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)


OlaM

Recommended Posts

Nu skall jag lämna en åsikt som enbart gäller mig själv. Det jag inte gillar med enbart stakning är att längdskidåkningen blir så tråkig och enformig, ung lika tråkig som att åka rullskidor. Det som skulle kunna rädda den klassiska tekniken är att man utvecklade tekniskt svåra banor, där man svårligen skulle kunna ta sig igenom på enbart stakning. Man skulle få använda hjärnan för att på snabbaste sätt ta sig igenom banan, att bomba på med hjärnan frånkopplad skulle inte fungera mao roligare skidåkning. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Märkliga argument för att förbjuda enbart dubbestakning, syreupptagningen får lida och benen är pigga efteråt...ingen kommer väll någonsin att förbjuda någon att diagonala under träning för att utveckla syreupptag, eller skate eller löpning eller något annat för benen. Dåliga argument för att införa obskyra regler för att tvinga in folk till att använda fäste.

Var inget argument för förbud, bara svar på kommentar om ev risk med för mycket stakning. 

Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag lämna en åsikt som enbart gäller mig själv. Det jag inte gillar med enbart stakning är att längdskidåkningen blir så tråkig och enformig, ung lika tråkig som att åka rullskidor. Det som skulle kunna rädda den klassiska tekniken är att man utvecklade tekniskt svåra banor, där man svårligen skulle kunna ta sig igenom på enbart stakning. Man skulle få använda hjärnan för att på snabbaste sätt ta sig igenom banan, att bomba på med hjärnan frånkopplad skulle inte fungera mao roligare skidåkning. :)

Finns inte redan den sporten, och den kallas för skidorientering?

Link to comment
Share on other sites

Finns inte redan den sporten, och den kallas för skidorientering?

Fast de var väl de som började med ren stakning uppför på de partier som hade för smala spår för deras extremt korta skateskidor. Men om man måste tänka så är nog skidorientering ett alternativ. Jag tror inte det är någon större skillnad i tankeverksamheten om man diagonalar eller stakar ;)

 

Att befara att de ungdomar som vill nå skideliten inte lär sig att diagonala tillräckligt bra om de har en gnutt långa stavar, samt att ha detta som argument för denna nya FIS-regel ser jag som larvigt. En typ efterkonstruktion av de "gubbar" som tror det blir en förändring p.g.a. denna idiotiska regel.

Link to comment
Share on other sites

Fast de var väl de som började med ren stakning uppför på de partier som hade för smala spår för deras extremt korta skateskidor. Men om man måste tänka så är nog skidorientering ett alternativ. Jag tror inte det är någon större skillnad i tankeverksamheten om man diagonalar eller stakar ;)

 

Att befara att de ungdomar som vill nå skideliten inte lär sig att diagonala tillräckligt bra om de har en gnutt långa stavar, samt att ha detta som argument för denna nya FIS-regel ser jag som larvigt. En typ efterkonstruktion av de "gubbar" som tror det blir en förändring p.g.a. denna idiotiska regel.

Det är inte stavlängden det handlar om utan trenden att enbart staka oavsett banprofil.

Allt tycks ju bara vara larvigt!?

Jag förstår inte varför man inte skulle vilja bevara klassiskteknik? Denna regel är ju ett första trevande försök i den riktningen, hade säkert funnits andra alternativ men nu är det dehär som gäller så bara att bita ihop.

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen och Rotebrostakaren: Klart att man får fortsätta att staka. Det var ju ungdomar jag skrev om, hur ni gubbar väljer att göra struntar jag i. Det är ju inte alla ungdomar som ser till sitt bästa utan man gör som vuxna gör, inte som de säger. Om det går fortare att staka så kommer de att staka och även på träning. Det finns då en risk att de inte utvecklar sin maximala VO2 och därmed kommer på efterkälken när det blir dags att slås om medaljer på stora mästerskap. Det är just under ungdom/junior som man har störst möjlighet att påverka VO2. Hellre då att det åker skejt istället för stakning. Återigen så är detta för de ungdomar som vill utveckla sin kapacitet som idrottare och skapa så stora möjligheter i sitt framtida idrotts(skid)liv :-)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte stavlängden det handlar om utan trenden att enbart staka oavsett banprofil.

Allt tycks ju bara vara larvigt!?

Jag förstår inte varför man inte skulle vilja bevara klassiskteknik? Denna regel är ju ett första trevande försök i den riktningen, hade säkert funnits andra alternativ men nu är det dehär som gäller så bara att bita ihop.

Trenden att staka kommer inte påverkas ett dugg av denna regel. Möjligen hos vissa motionärer, men frågan ör om det var detta FIS ville uppnå? Därför tycker jag denna regel är larvig. Sedan undrar jag vilken årgång av den klassiska tekniken vi vill försöka konservera. Att det inte får se ut som när Eliassen eller Britta stakar på långlopp har jag förstått att vissa tycker. Men ska det se ut som Mora-Nisse, Lundbäck eller får det se ut som när Mats Larsson diagonalade vackert? Trots att han stakade på platten?

 

Att oroa sig för att ungdomar utvecklar för dålig vo2-max om de inte får diagonala tycker jag är en sak som för mig är "larvig". Backintervaller borde väl vara viktigare i så fall.

Och min dotter kommer säkert oftare få åka med för korta stavar än för långa, då hon växer hela tiden. Skulle hon mot förmodan bli elit (gud förbjude), så skulle jag nog oroa mig mer för att det ska krävas astmamediciner för att nå toppen, än för att för långa stavar ger för dålig vo2-max.

 

För mig en "larvig" regel som inte kommer göra någon skillnad förutom att irritera. Och sjäv klarar jag mig som sagt innanför begränsningarna. Men jag börjar bli gammal med dålig rygg, så jag kommer i protest börja staka med skatestavar!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att veta hur man tänker tillämpa 83% regeln på olika tävlingar i Sverige.

T.ex. Engelbrektsloppet anger på sin hemsida att FIS regler gäller i tävlingsklasserna vilket jag tolkar som att man inte följer FIS regler i motionsklass och där kan välja stavlängd fritt?

Finns det tävlingsarrangörer här på skidforum som redan nu kan säga vilka regler man kommer att tillämpa i vinter?

Hur går ”snacket” i arrangörskretsar?

Link to comment
Share on other sites

Fick precis svar från Vasaloppet:

 

Min fråga:

 

Hej
 
Jag har en fråga angående den nya FIS regeln om max stavlängd 83% av kroppslängd.
 
Om jag förstått det rätt körs stora Vasaloppet enligt FIS regler. Men hur är det med Öppet spår?
Kommer jag att kunna åka Öppet spår med mina stavar som är c.a. 85% långa?
 

En följdfråga som i och för sig inte berör mig nu är om 85% regeln kommer att gälla alla startled i stora Vasaloppet?

 

Och svaret blev:

 

Hej

Reglerna gäller även i Öppet Spår men kontrollen är på eget ansvar. Tror dina stavar är ok för man mäter med skidskor på och där remmen går ut på handtaget, så du får ta bort cirka 5 cm från dina stavars längd när du räknar ut %.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att veta hur man tänker tillämpa 83% regeln på olika tävlingar i Sverige.

 

T.ex. Engelbrektsloppet anger på sin hemsida att FIS regler gäller i tävlingsklasserna vilket jag tolkar som att man inte följer FIS regler i motionsklass och där kan välja stavlängd fritt?

 

Finns det tävlingsarrangörer här på skidforum som redan nu kan säga vilka regler man kommer att tillämpa i vinter?

 

Hur går ”snacket” i arrangörskretsar?

Har ställt frågan till SSF men dem har ännu inte beslutat i vilken omfattning regeln ska gälla, de flesta av tex seedningsloppen gissar jag är inte FIS-tävlingar.

 

Konstigt med ÖS, det är ingen sanktionerad tävling så i princip kan man köra vilka regler som helst där.

 

Läste att en av de svenska delegaterna som var på plats menade att 0.83 var första steget mot ännu hårdare begränsning av stavlängden, men att man i ett första steg har en längdbegränsning som inte påverkar jättemycket.

Frågan är hur kort staven behöver bli för att de bästa ska sluta staka och hur det påverkar teknik och belastning vid  diagonalåkning om vi kommer ner mot kanske 0.80 eller ännu kortare?

Låter i mina öron som ett mkt effektivt sätta att döda klassisk stil fullständigt, det låter inte jättelockande att åka kutryggad, lär ju till slut bara bli personer med en speciell kroppsbyggnad som kan klassiskt då.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att veta hur man tänker tillämpa 83% regeln på olika tävlingar i Sverige.

 

T.ex. Engelbrektsloppet anger på sin hemsida att FIS regler gäller i tävlingsklasserna vilket jag tolkar som att man inte följer FIS regler i motionsklass och där kan välja stavlängd fritt?

 

Finns det tävlingsarrangörer här på skidforum som redan nu kan säga vilka regler man kommer att tillämpa i vinter?

 

Hur går ”snacket” i arrangörskretsar?

Det blir ju fullständig pannkaka om de ska ha olika regler avseende stavlängdsbegränsing för Tävling- och Motionsklasser. Eftersom man kan seeda sig till VL även i Motionsklass på seedningsloppen. Är formodligen detta VL insett då de tillämpar FIS regeln även på ÖS, vilket är helt rätt i mina ögon!

Link to comment
Share on other sites

....Läste att en av de svenska delegaterna som var på plats menade att 0.83 var första steget mot ännu hårdare begränsning av stavlängden, men att man i ett första steg har en längdbegränsning som inte påverkar jättemycket ......

 

Har du någon länk att dela ?

Jag skulle gärna läsa hela den texten.

Link to comment
Share on other sites

Håller med PumpenDanne. Oavsett vad man tycker om regeln i sig kan vi väl vara överens om att den ska gälla i alla lopp. Tror inte man har olika utrustningsregler för löpning 100 m eller om man springer 10 000 m, men nu gissar jag bara.

Jo det är olika utrustning. Du har inte startblock på 10 000m.

 

off-off-off topic

Link to comment
Share on other sites

Fast de var väl de som började med ren stakning uppför på de partier som hade för smala spår för deras extremt korta skateskidor. Men om man måste tänka så är nog skidorientering ett alternativ. Jag tror inte det är någon större skillnad i tankeverksamheten om man diagonalar eller stakar ;)

 

Japp, minns slutet av 80-talet då man i SkidO-kretsar började prata om "hacking" på de smalare spåren för att kunna köra med skateutrustning på loppen. Det är ju en rätt intressant komponent då bredden på spåren framgår på kartan och med rätt vägval (lite längre kanske) så kan man sträcka ut skateskären hela vägen på heldragna spår, medan ett kortare vägval kräver stakning, kanske även uppför på prickade spår.

 

I orientering har de börjat med "challenge" där orienteringsmomentet är enklare för att attrahera alla som är mer löpstarka, håller på med trail och kanske saknar att vara infödda i orienteringen. Kunde ju vara nåt för Orienteringsförbundet att ta upp och erbjuda enklare skidorienterings-challenge? Räcker ju med ett mindre spårsystem med några slingor; 1.5, 3, 5 och 10km. Med några rundor så kan man även "gaffla" sträckorna så blir det på köpet mindre trängsel i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Håller med PumpenDanne. Oavsett vad man tycker om regeln i sig kan vi väl vara överens om att den ska gälla i alla lopp. Tror inte man har olika utrustningsregler för löpning 100 m eller om man springer 10 000 m, men nu gissar jag bara.

Det är tex olika utrustningsregler för linjelopp och tempolopp på cykel, utan att någon tycker det är konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Spjutkastningens regeländring 1986 är faktiskt inte så off-topic. Den följdes av några år med ett jäkla mixtrande med utrustningen för att kringgå den tänkta effekten av regeländringen och det var kluriga tolkningar som ledde till att man fick ändra reglerna igen några år senare. Ni kan ju ana vilka paralleller jag drar av detta.

I stavhopp finns det i alla fall ingen begräsning på hur lång stav man får ha. Kanske ska satsa på det.. 

I cykel tror jag att höghjulingen kommer att få en renässans när man inför sänkningen av sadelstolpen.

Link to comment
Share on other sites

UCI har regler om hur cyklar får se ut, och har förbjudit en massa innovativ design genom åren. Även förbjudit vissa extra aerodynamiska positioner. 1956 förbjöds varianten att hålla i änden på spjutet när man kastar, det gick mycket längre än att hålla på mitten ...

Link to comment
Share on other sites

Finns inte redan den sporten, och den kallas för skidorientering?

Du missförstår mig, jag menar att genom att konstruera skidbanor, där man "läser" terrängen och anpassar skidåkningen därefter och då kan partier av banan ge bäst utdelning med diagonal och fäste på skidorna. Motsatsen är en flack bana med få backar, där man ställer sig på skidorna och stakar hela vägen utan att behöva anpassa tekniken. Samma gäller fö även i skejt, där det är roligare att åka om det finns backar, kurvor, knixar osv så att man får anpassa tekniken därefter.

Jag skulle gärna se att det anlades en testbana någonstans i Sverige, där olika åtgärder i banläggningen noga utprovades av skidåkare av olika kön, ålder kapacitet, innan det användes på tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...