Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Träning för Vasaloppet 2021

• Vänligen logga in för att kunna svara
166 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

OK då får jag väl anse mig oanständig...

Detsamma för dig Vasa?

11 timmar eller dessa distanser ligger utanför det möjliga faktiskt men vi spelar ju cokså i olika ligor (och startled).

Jag har ju bara ambitionen att ta mig ur led 5 träsket och upp i stabilt led 4 träsk istället :).

Fast kanske led fyra inte är så mycket träsk... där jag menar att träsket är att jag hamnar i ett stadium av att jag inte tränar kontinuerligt eller enligt plan utan mer som det slumpar sig. Det ger också att det är mer vlja än förberedelse som ger resultatet i skidtävlingar.

Nu tränar jag kontinuerligt och med planering och hoppas att det ger resultat i mer stabil led fyra kapacitet.

Det har åtminstone blivit mycket roligare med mindre frustration över uteblivna träningspass eller resultat, jag följer min plan aóch tar det som det kommer med resultat (de komer snabbare faktiskt nu).

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg
Har inte blivit längre än en timme på länge nu. Så får ställa mig i skamvrån.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Då inte VL är ett primärt mål för mig har jag parkerat i skamvrån......

Badmotorfinger

Badmotorfinger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Jag tror absolut att paddling är så nära rätt träning man kan komma utan att köra skidor (snö eller rull), så att kombinera är nog bra om du vill maximera träningen i överkroppen.

Att köra passen efter varandra ger ju den där uthållighetsträningen som man måste ha för långloppen på vintern.

Och att träna uthållighet tar tid...

Frisim är också bra att köra för överkropp men knepigt att göra efter 90 minuter rullskidor och dessutom knepigt att utföra i 90 minuter i hög intensitet (beror väl på vana såklart).

Hur många pass kör du i veckan?
Jag kör ca 2 pass i veckan just pga ont i armbågarna, nu med ca 10 månaders kontinuerlig träning (rullskidor) och frisimmande så börjar armbågarna kännas bättre så nästa steg är att gå upp till 3 pass i veckan. 3 timmars pass är ju ändå bara anständighetsnivån... MCHammer har ju redan noterat att 4 timmars pass är det nya normala i überlånga pass :)

Crawl (frisim) er interessant! Men da må få teknikkhjelp om man ikke kan det, vel? Det er ikke lett å holde flyten.

Takk for innspill om kombinasjon. Skal gjøre dette annenhver helg framover. Rulleski først - for det er viktigst - og så rett ut i kajakken. På høy intensitet kan jeg padle med samme puls som på sykkel i motbakke, så tror det er god trening også for kondisjonen.

Trener - som deg - 2-3 ganger i uka + 1-2 ganger styrketrening. Med ikke flere økter blir det gjerne en del høy intensitet.

God bedring til deg med albuene dine. Ikke gjør noe overilt!

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Crawl är min svagaste gren av alla jag prövat, motorik är en svag sida vilket har gett långsam teknikutveckling även i skidor.

Jag har gått i vuxensimskola för frisim under många år nu, de första med tränare sedan på egen hand men bokat pass i simklubb. Bara ett pass i veckan bokat med vinter och sommaruppehåll så ca 30 pass per år ger dålig utveckling.

Ingen styrketräning för min del förutom lite chins/dips då och då i vedboden.

Däremot springer jag en del, ganska lika med skidträningen, någonstans 50-80 pass per år. VO2max via löpningen och styrka/uthållighet/teknik på skidpassen. Årssnitt på ca 200 timmar de senaste åren men i år har jag ambitionen att öka ca 50 timmar... vi får väl se... ökningen är tänkt att ske på rullskidor mest.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Talang för simning är väldigt olika, vilket visar sig om man skall simma Vansbrosimningen. En orsak kan vara vilken kroppskonstitution man  har som i mitt fall åstadkommer ett dåligt vattenläge. Jag är lite krum i ryggen, vilket gör att det är svårt att få till en bekväm andning då huvudet hamnar långt ner i vattnet. För att kompensera det hamnar jag nästan i 45 grader med benen, vilket bromsar farten något enormt. Så simningen har jag lagt ner helt och hållet efter ett drunkningstillbud under en triathlontävling.

Fö tror jag att paddling är en mer grennära träning för en skidåkare, speciellt för skejtåkning, men det kräver hyfsat nära till sjön eller en förvaringsplats för kanoten vid sjön. Dessutom är kanotpaddling i sig en trevlig upplevelse, som jag har erfarenhet från min ungdom, då jag ofta fiskade från kanoten, som jag hade hos min farbror.

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Även jag gillar paddling och Auklandbröderna kör en del paddling. De verkar mest använda surfski, ett slags öppen kajak. Har aldrig testat den själv men den ska vara lättare att lära sig paddla och generellt lättare och därigenom enklare och roligare som träningsredskap. Har du bara testat billig plastkajak innan så lär det vara mycket bättre. Har själv havskajak i glasfiber men ser den inte som ett träningsredskap utan använder den till utflykter. Ren motionskajak tyckte jag var rangligt och tar nog ett tag att lära sig. SUP som Erik Wickström använder verkar vara närmare stakningen i skidåkningen om det är det man är ute efter.

Badmotorfinger

Badmotorfinger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Även jag gillar paddling och Auklandbröderna kör en del paddling. De verkar mest använda surfski, ett slags öppen kajak. Har aldrig testat den själv men den ska vara lättare att lära sig paddla och generellt lättare och därigenom enklare och roligare som träningsredskap. Har du bara testat billig plastkajak innan så lär det vara mycket bättre. Har själv havskajak i glasfiber men ser den inte som ett träningsredskap utan använder den till utflykter. Ren motionskajak tyckte jag var rangligt och tar nog ett tag att lära sig. SUP som Erik Wickström använder verkar vara närmare stakningen i skidåkningen om det är det man är ute efter.

Jeg padler denne: https://www.padlespe...s-g2-51-classic

Begynte med 55 cm og trente teknikk i en sesong, deretter gikk jeg over til 51 cm. Når det er en del bølger, padler jeg 55 cm. Er med i klubb som har begge deler.

Etter en sesong var teknikken hyfsad og jeg kunne trene ganske bra i en treningskajakk. Padler langkjøring og intervall, f.eks. 10x3 min. med samme puls som jeg har i bakkeintervall på sykkel. Blir sliten!

Havkajakk er for meg mys og sjö. Herlig, men ikke trening. :)  Jeg har heller ikke forsøkt surfski, men jeg tror det kan være bra trening, og ikke minst morsomt å kombinere med lek på bølger.

SUP trener jeg innimellom. Det er også god trening, men det er ikke like morsomt, synes jeg. Personlig tror jeg ikke SUP er "bedre" for langrenn enn kajakk, men likevel bra.

Viktigst må vel rulleski være! :-)  

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Paddling har jag fått för mig är rätt grennära skidåkning. Jag paddlar surfski och den är inte lättare att lära sig paddla men mycket säkrare. Det kan låta lite bakvänt då den är betydligt rankare än en havskajak, men det tar 20-30 sec att komma upp och iväg igen efter ett plums. Sittbrunnen är sluten så det kommer knappt in vatten och den har självläns. Dessutom är de mycket rappare än havskajaker

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Håller med om att rullskidor är bästa träningen. Men paddling är trevligt och kanske inte alla kan träna rullskidor när man vill vara i sommarstugan.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Jeg padler denne: https://www.padlespe...s-g2-51-classic

Begynte med 55 cm og trente teknikk i en sesong, deretter gikk jeg over til 51 cm. Når det er en del bølger, padler jeg 55 cm. Er med i klubb som har begge deler.

Etter en sesong var teknikken hyfsad og jeg kunne trene ganske bra i en treningskajakk. Padler langkjøring og intervall, f.eks. 10x3 min. med samme puls som jeg har i bakkeintervall på sykkel. Blir sliten!

Havkajakk er for meg mys og sjö. Herlig, men ikke trening. :)  Jeg har heller ikke forsøkt surfski, men jeg tror det kan være bra trening, og ikke minst morsomt å kombinere med lek på bølger.

SUP trener jeg innimellom. Det er også god trening, men det er ikke like morsomt, synes jeg. Personlig tror jeg ikke SUP er "bedre" for langrenn enn kajakk, men likevel bra.

Viktigst må vel rulleski være! :-)

Jag är sugen på en havskajak. Går det inte att träna ordentligt i en sån menar du?

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 75 inlägg
Jag brukar träna ganska ofta i havskajak. Jag tycker det blir bra träning. Nackdelen jämfört med en snabbare kajak eller surfski är att jag inte får upp pulsen mer än 130-140 hur snabbt jag än paddlar. Dessutom sitter man ganska still med benen jämfört med snabbare kajak eller surfski.

Badmotorfinger

Badmotorfinger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg

Hvis man imiterer flattvannsteknikk i havkajakk, så kan man nok få en okay treningsøkt! Men som Tobbe skriver, er det vanskelig å komme høyere i puls enn moderat langkjøringspuls (som også er bra trening da!). Dessuten, og det tenker jeg også er et poeng, får du brukt mindre framdriftsmuskulatur i havkajakk, noe som ikke bygger like mye muskulær utholdenhet i mage, rygg og skuldre som du kan utnytte på ski.

Hvis man vil ha en kajakk til både tur og trening, kan man ev. vurdere de mest stabile treningskajakkene. De er veldig stabile, du kan ha med litt bagasje (pakkeluke) og de er fullt mulig å trene veldig bra i.

F.eks. disse:

https://dietz.se/pro...elo-k1-viper-60

http://www.kanuk.nu/...php?kat=kajaker  (Citius 60!)

https://kajakcentrum...dukt/coastline/

Glassfiber rekker. Du trenger ikke kompositt/kevlar/epoxy.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

En fråga om träningsstrategi?

I löpning brukar jag tänka på att ha minst tävlingsdistans per vecka som grundregel.

Minimal strategi vid långlopp tycker jag, eventuella ambitioner så får man nog springa mer än 21 km per vecka om man satsar mot halvmaran, samma för helmaran.

Men stämmer detta på VL också?

Hur tänker ni andra?

Själv går jag nu upp i 3 pass i veckan med rullskidor (bokade pass som lär bli drygt 2 i verkligheten) och 3 pass löpning.

Ingen direkt styrketräning men aktivt liv på landet fostrar...

Men inte blir det 90 km rullskidor per vecka...

Nu sist fick jag 90 km om jag räknade ihop löpning och rullskidor.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

En fråga om träningsstrategi?

I löpning brukar jag tänka på att ha minst tävlingsdistans per vecka som grundregel.

Minimal strategi vid långlopp tycker jag, eventuella ambitioner så får man nog springa mer än 21 km per vecka om man satsar mot halvmaran, samma för helmaran.

Men stämmer detta på VL också?

Hur tänker ni andra?

Själv går jag nu upp i 3 pass i veckan med rullskidor (bokade pass som lär bli drygt 2 i verkligheten) och 3 pass löpning.

Ingen direkt styrketräning men aktivt liv på landet fostrar...

Men inte blir det 90 km rullskidor per vecka...

Nu sist fick jag 90 km om jag räknade ihop löpning och rullskidor.

90km rullskidor per vecka blir det ganska ofta. 2st 20km intervallpass eller liknande under veckan och ett långpass på 45-50km på helgen.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg

Det låter intensivt, jag håller mina långpass till max varannan vecka och är på andra veckan med 3 pass bokade så har en bit kvar till att köra allt de flesta veckorna... 

Vilka slags intervaller kör du?

Hitintills har jag mest kört snabbdistans på mina pass, det blir ju varierat i och med kupering så jag har inte fokuserat på intervaller men tror att det fattas kortare intervaller för mig. Fartträning helt enkelt, att köra snabbt och med bibehållen teknik.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

20 km intervallpass känns långt - går det verkligen att hålla tempot med så lång totalsträcka ?

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

20 km intervallpass känns långt - går det verkligen att hålla tempot med så lång totalsträcka ?

Går ganska bra. sen är inte 20km i högt tempo. Uppvärmning c:a 3-4km. 3*5km intervall med vila mellan eller 5*3km. Ner varvning 2-4km. Intervallen blir med som tävlingstempo med liten förhöjning. Jobbigt men kul;) 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Går ganska bra. sen är inte 20km i högt tempo. Uppvärmning c:a 3-4km. 3*5km intervall med vila mellan eller 5*3km. Ner varvning 2-4km. Intervallen blir med som tävlingstempo med liten förhöjning. Jobbigt men kul;) 

Ja, det är olika syn på intervallträning, din form kallar jag tempolopp. Jag skulle säga intervallträning max 2 km och i ett tempo som ligger över tävlingstempo. Nu bedriver jag inte långdistansträning och då jag kört stakintervaller på rullskidor har det varit 1 km på två olika banor. En bana med mindre kupering med en slakmota på ena hållet, den andra banan med en lång backe på slutet. När det gäller tempoträning har jag bara kört ett lopp i tävlingstempo för att kolla upp formen men som sagt numera är det sällan jag tävlar över 15 km.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 613 inlägg

Annars har jag hört världsmästaren i orientering (även svensk mästare i marathon) Jörgen Mårtensson berätta om hur han körde 3 st 10km löpintervaller för att toppa formen inför ett mästerskap...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar