Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2021


MC Hammer

Recommended Posts

Senaste året har jag tränat mer grenspecifikt och mer stakinriktat med sikte på att det skulle bli en reell option för mej att gå blankt. Men mitt problem är att jag gillar att köra tradd och då är det lätt att bli bekväm när det väl är dags att ta skarpt beslut. Min insikt nu är att ska man staka VL så bör man ta beslutet 51 veckor i förväg.

 

Era tankar om träningsupplägg, strategier etc??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur gick det för dig igår McHammer? Nådde du dit mål?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Syltarmar, pingislunga och sandpapper var ingen bra kombination uppe på myrarna. Hyfsade till det lite från Oxberg och hem så det blev PB med 150 placeringar men jag hade högre ambitioner. Ska skriva mer i VL-tråden när jag samlat tankarna lite
Link to comment
Share on other sites

Aj då tråkigt & höra. Men men nya tag nästa år, grymt med PB ändå ju.

Själv sitter jag och funderar över delmål/träningsmål för att nå topp 1000 i VL 2021.

 

Tänker att jag springa mitt första marathon hör i Sthlm 30 maj. Målet är att komma i mål, gärna under 4 tim. Endast sprungit Lidingö 2 ggr för 3 år sedan så inte mycket långlöpare av mig

 

Sen få ihop 150-200 mil rullskidor fram till vintern nov/dec

 

Ha 10 långpass (3 tim) varannan vecka vid 1 dec.

 

Bål/styrketräning 1 gång i veckan för stakningen med start i maj.

 

Vad tror ni? Låter det som rimliga mål för att gå från placering 1593 till 999[emoji16]?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Knepigt detta att jämföra löp- och skidkapacitet. Särskilt nu när så många med ambitioner i VL typ medalj eller topp-1000, väljer blanka skidor. Jag har alltid tyckt att jag är bättre skidåkare än löpare och att mina fysiska förutsättningar är bättre för skidor. 189 cm vägde 84kg när jag gjorde mina bästa tider på mara och LL 2008 och jag är tillbaka på samma vikt nu, och hyfsat överkroppsstark. Har bänkat 135 men det var ca 25 år sedan. Skulle kanske fixa 110kg nu.

 

2008 kom jag på plats 2300 nånting i VL och fixade stockholm marathon på 3:23 och LL på 2:22.

2018 sprang jag LL på 2:37 (min näst bästa tid av 4 genomförda LL) nästföljande VL gav plats 1700.

 

Så det kanske blir lättare att komma undan med att vara kass löpare och ändå hyfsad på längdskidor ju äldre man blir (?)

2019 sprang jag väldigt lite men jag är anmäld till årets LL så nu lär det väl bli lite mer löpträning. Vill i.a.f. komma ned sub 2:30 igen.

 

Tips om du ska springa mara: Hoppa mycket hopprep för att träna vaderna. Inte fel med vadträning heller för skidåkare om man stakar uppförsbackar, och givetvis även för traddare.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Jeg startet i led 6 i år og kom i mål som nummer 2649 i H55. Jeg har som ambisjon å forbedre plasseringen til neste års VL. Etter min vurdering betyr startledet mye. Jeg passerte cirka 2500 stykker i år, og det krever mye sikksakkgåing på myrene og løping i motbakkene forbi folk. Det koster uforholdsmessig mye krefter, og man kommer aldri i en god rytme teknikkmessig.

 

Dersom man har topp 1000 som ambisjon, tror jeg man må seede seg frem til minst led 3, aller helst led 2. Hva tror dere?

 

Det er det ene. Det andre er selvfølgelig treningen. Jeg har gått ÖS èn gang og VL fire ganger. Jeg opplever aldri at pusten/O2 er noe problem, selv om jeg ikke har god kondisjon. Det er alltid bein og armer/skuldre som blir slitne og møre og som hindrer raskere fart og bedre plasseringer.

 

Er det mer staking som må til? Eller flere rolige langturer? Petter Eliassen har stakeøkter på 10-12 timer på skareføret på våren i Nord-Norge....

 

Lange sykkelturer på 15-20 mil? Lange dagsturer i fjellet med 30 kilo i ryggsekken? Ultraløp? etc.

Link to comment
Share on other sites

Långt fram i led 3 eller långt bak i led 2 är utmärkt position för den som satsar på topp 1000.Så 2:an eller 3:an är inte avgörande men fixar du att seeda dej till 2:an så har du potentiellt köpt dej 2,5h mer sömn sista natten.

Spot on! Nästa års mål är topp 1000 och efter analys av årets lopp är det precis min slutsats.

VL20 led3, plac. 2000 i Smågan så är ändå nöjd med 1350 i mål

Blir samma träningsupplägg men mål att seeda sig till led 2. Lyckas inte det blir det en kort natt lör-sön...

Link to comment
Share on other sites

Spot on! Nästa års mål är topp 1000 och efter analys av årets lopp är det precis min slutsats.

VL20 led3, plac. 2000 i Smågan så är ändå nöjd med 1350 i mål

Blir samma träningsupplägg men mål att seeda sig till led 2. Lyckas inte det blir det en kort natt lör-sön...

 

Hva blir treningsopplegget ditt for å nå det målet?

Link to comment
Share on other sites

Har du bytt bild med en snöfri bakgrund för att visa under vilka förutsättningar man tränar inför Vasaloppet ?

Det var snöfri bakgrund på förra bilden också.

Nya bilden är från toppen av San Lorenzo 2271 möh i norra Spanien. Jag startade i gryningen på 1000 möh och gick stavgång upp.

Link to comment
Share on other sites

Hva blir treningsopplegget ditt for å nå det målet?

Det enkla o korta svaret för min del: kontinuitet

 

Förra året tränad jag konstant 3h/v och 5-6h/v under Jan-feb i snitt. Dock endast styrketräning o löpning mars-sep, i år tänker jag lägga in mycket mer rullskidor vår/sommar för att förhoppningsvis förbättras.

Annars inga konstigheter långpass på rullskidor/snö varje/varannan vecka, lite intervallpass på stakmaskin och styrketräning.

Link to comment
Share on other sites

Långt fram i led 3 eller långt bak i led 2 är utmärkt position för den som satsar på topp 1000.

 

Så 2:an eller 3:an är inte avgörande men fixar du att seeda dej till 2:an så har du potentiellt köpt dej 2,5h mer sömn sista natten.

 

Varför tjänar man 2,5 h mer sömn i led 2 vs led 3?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

..om man skippar att köa till skidutläggningen när fållorna öppnar. Kan vara lite tufft att starta långt bak i 3:an om man har ambition att ha bra slagläge för att nå topp 1000. Men knappast något problem att starta långt bak i 2:an (om du inte satsar på topp 500)
Link to comment
Share on other sites

köa för vara främst i trean men sova och komma sist i tvåan?

Borde nästan bli merän 2,5 timmar...

Speciellt om man bor nära starten...

 

Mitt rekord är nog väckarklockan på 6.30. Sket fullständigt i att köa. Tror det var 2015 när man hade behövt en oceanångare för att ta sig igenom sjöarna i startleden. Trots lång nattsömn så klev jag av i Evertsberg.

Link to comment
Share on other sites

Träning vecka 10:

 

Må-On: vila

To: Skierg 25 min lugnt

Fr: Skierg 10k lugnt. 41:08 motst 6

Lö: Rull 100min lugnt

Sö: Rull 128min lugnt

 

Gikk du Vasaloppet i år, eller var det ÖS? Hvilken plassering fikk du? Dersom du gikk VL, var din trening i uke 10, dvs uken etter VL, ganske heftig fra en mosjonists ståsted. Hvordan får du til 10K på Skierg på 41:08 og kaller det lugnt? Det er egentlig veldig sterkt. Hvilken tid gjør du en 5000m test på?

 

Jeg startet i led 6 i H55 og endte på plass 2649, og har større ambisjoner neste år. Derfor er jeg veldig nysgjerrig på hvordan sterkere løpere enn meg trener.

 

Men jeg skjønner også fra tidligere svar i forumet at startled betyr mye, og at jeg bør minst komme meg til led 3. Foreløpig ser det ut til at tiden min på 7:11 gir led 4 neste år.

Link to comment
Share on other sites

Gikk du Vasaloppet i år, eller var det ÖS?

Både ÖS (måndag) och VL

 

Hvilken plassering fikk du?

1570

 

Dersom du gikk VL, var din trening i uke 10, dvs uken etter VL, ganske heftig fra en mosjonists ståsted. Hvordan får du til 10K på Skierg på 41:08 og kaller det lugnt?

Inte jättelugnt för mej men om jag trycker på lite brukar det inte vara några problem att gå under 39

 

Det er egentlig veldig sterkt. Hvilken tid gjør du en 5000m test på?

18:38

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...