Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för Vasaloppet 2021


MC Hammer

Recommended Posts

Någon som bra input för en som funderar på att staka sig Sälen - Mora under Vasaåket?

Upplever att utmaningen blir i uppförsbackarna efter 60 km då stumheten är rejält påtagen i triceps/axlar och bålen. Körde 42 km idag, hyfsat kuperat men man ju segare och segare desto längre distans och minsta motlut.

 

Tips på bra övningar? Tips och trix?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja som övriga har sagt så känns det sent att lägga in tränings tips. Det man kan göra är som skrivits ex pannbenspass på SkiErg typ långa pass, (SkiErg den eviga slakmotan). Annars är tipset att tänka på att variera stakningen under loppet exempelvis växla mellan kraft och frekvens så att det inte blir samma arbete hela tiden.

 

Staka hela VL eller inte är en helt annan fråga. Slippa vallanojja med blanka skidor är inte fel. Sen om man tjänar på det eller ej är en annan sak. Nu när det är Vasaåket utan resultat kan det va kul utmaning att testa om man klarar att staka hela loppet.  

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Någon som bra input för en som funderar på att staka sig Sälen - Mora under Vasaåket?

Upplever att utmaningen blir i uppförsbackarna efter 60 km då stumheten är rejält påtagen i triceps/axlar och bålen. Körde 42 km idag, hyfsat kuperat men man ju segare och segare desto längre distans och minsta motlut.

 

Tips på bra övningar? Tips och trix?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Om du inte har tränat för stakning senaste halvåret är det lite sent att fundera nu. 

 

Om du är ok tränad i stakning så hinner du öka stakstyrkan med backintervaller, korta eller långa, helst båda. 

Det förbättrar både styrka OCH teknik snabbare än man tror. 

 

Riktigt långt pass är också viktigt, typ 4 timmar. 

 

Du kan också kombinera - kör långpass och tryck på hårt i backarna. 

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen som helst mening med att staka Vasaloppet, om man inte är säker på att det går snabbare,

än att åka med fästvalla.

Anders Aukland skrev en gång på sin blogg, att om man vill prova att staka Vasaloppet, och tjäna på det, då bör man klara att göra 100 chins på 10 minuter. Fast han hängde i snören, så handflatorna var mer mot varandra, än frånvända som vid chins, kanske blir man något starkare då. Tillvägagångssättet var att titta på klockan, och starta på hel minut, göra 10 chins/pull ups, vila resten av minuten, sedan starta nästa omgång på hel minut igen. 

Lyckades själv klara 5/min = 50st på 10min.

Finns det då någon mening att diagonala Vasaloppet om man inte är säker på att det går snabbare?

Jag åkte ett led bättre när jag stakade, det var kul och intressant tyckte jag. 

 

Den som tränar stakning under året har nog inga större problem med Vasaloppet, man behöver inte vara elit. 

Inte så att Vasaloppet är en räkmacka bara för att man diagonalar lite. 

 

Auklands chinsexempel är riktigt dumt. Vasaloppet är ingen crossfittävling. 

Också helt beroende av skidåkarens vikt. Tror knappt Tynell eller Nygaard klarar hans chinstest. 

Link to comment
Share on other sites

Finns det då någon mening att diagonala Vasaloppet om man inte är säker på att det går snabbare?

Jag åkte ett led bättre när jag stakade, det var kul och intressant tyckte jag. 

 

Frågan man måste ställa sig är om det är någon mening att ha fästvalla i vasaloppet. Om man inte är fulltränad stakare kan faktiskt fästvalla göra att man kan staka snabbare, om man lägger in diagonal/stak med frånskjut i vissa partier. Ett annat alternativ är att starta blankt och om stakmusklerna säger stopp, stanna och lägga på fästvalla. Någon som testat den varianten ?

 

Innan det blev populärt att staka i vasaloppet startade jag med för lite fästvalla  ett år och fick gå på armarna uppför första backen. Jag kunde dock inte stanna förrän i Mångbodarna och lägga på mer fäste och då var jag rejält trött i armarna, minns dock inte hur det fungerade sen.

Link to comment
Share on other sites

Finns det då någon mening att diagonala Vasaloppet om man inte är säker på att det går snabbare?

Jag åkte ett led bättre när jag stakade, det var kul och intressant tyckte jag. 

 

Den som tränar stakning under året har nog inga större problem med Vasaloppet, man behöver inte vara elit. 

Inte så att Vasaloppet är en räkmacka bara för att man diagonalar lite. 

 

Auklands chinsexempel är riktigt dumt. Vasaloppet är ingen crossfittävling. 

Också helt beroende av skidåkarens vikt. Tror knappt Tynell eller Nygaard klarar hans chinstest. 

Håller med! Jag började enbart staka för ett antal år sedan och gör så året runt. Klarar heller inte speciellt många chins men förbättrade mina tider när jag skippade fästvallan. Tycker faktiskt - för egen del - också att det är mindre jobbigt att enbart staka än att också diagonala.

Link to comment
Share on other sites

Det känns sent att ge träningstips inför Vasaåket, snarare att ge åktips?

 

Som träningstips finns nog enbart längre pass + styrka från intervaller eller direkt styrka i maskiner (Skierg, chins, dips, situps, brutalbänk etc.). Dra ner i tävlingsvecka, för min del ganska rejält (inte långt och inte hårt, fre-lör vila)

 

Tävlingar såklart, det ger mycket bra träning.

Men allt detta är lite sent när Vasaåken är klara om ca 4 veckor...

 

Tips för åket skulle nog vara att ta det mycket lugnt från början, det tipset gäller för övrigt alltid för alla i Vasaloppet.

Skadar aldrig att spara krafter.

Jag har en kompis som kört ren stakning från 7:e led, inte snabbt men stakade hela vägen. Startbacke, trängsel och alltihop. Visst var det tungt men det gick! Imponerande tycker jag även om det knappast är tidsoptimerad åkning.

 

Tack. Ja det blir väl mest åktips med så knapp tid.

Är väl hyfsad tränad led 3 åkare men med brist på tävling och motivation så tänker jag detta Kan vara en kul utmaning för vasaåket.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen som helst mening med att staka Vasaloppet, om man inte är säker på att det går snabbare,

än att åka med fästvalla.

Anders Aukland skrev en gång på sin blogg, att om man vill prova att staka Vasaloppet, och tjäna på det, då bör man klara att göra 100 chins på 10 minuter. Fast han hängde i snören, så handflatorna var mer mot varandra, än frånvända som vid chins, kanske blir man något starkare då. Tillvägagångssättet var att titta på klockan, och starta på hel minut, göra 10 chins/pull ups, vila resten av minuten, sedan starta nästa omgång på hel minut igen.

Lyckades själv klara 5/min = 50st på 10min.

Vill mest ha en rejäl utmaning under ett ”dött” vasaåk. I brist på riktig tävling så blir det här en morot för mig iaf.

Jag är snabbare med fäste men då tid och placering är irrelevant i år så känns det som ett bra år att testa staka

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har tränat för stakning senaste halvåret är det lite sent att fundera nu.

 

Om du är ok tränad i stakning så hinner du öka stakstyrkan med backintervaller, korta eller långa, helst båda.

Det förbättrar både styrka OCH teknik snabbare än man tror.

 

Riktigt långt pass är också viktigt, typ 4 timmar.

 

Du kan också kombinera - kör långpass och tryck på hårt i backarna.

Låter som en plan. Försöker köra hårda intervaller med längre pass 1gpng/ veckan

Kämpar på i backarna[emoji1320][emoji1365][emoji85]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur långt du stakade dina två pass i veckan...

Och om du enbart vill kunna säga att  du stakat VL (inte nämna de 10 timmar det tog)...

För om du hade hyfsad längd på dina stakpass på fyror (säg runt 4-6 mil) så tror jag du hade klarat det.

 

För att få lite mer flyt bör du nog staka mer än två pass i veckan, överkroppsträningen behöver fler pass för att kunna staka ett VL och mycket "långpass" men även intervaller. Intervallerna ger överstyrka och långpassen ger uthållighet. Båda behövs.

 

Och om man som jag är "klen" i långdistans så krävs många års träning för att ädnra detta...

Link to comment
Share on other sites

Frågan är hur långt du stakade dina två pass i veckan...

Och om du enbart vill kunna säga att  du stakat VL (inte nämna de 10 timmar det tog)...

För om du hade hyfsad längd på dina stakpass på fyror (säg runt 4-6 mil) så tror jag du hade klarat det.

 

För att få lite mer flyt bör du nog staka mer än två pass i veckan, överkroppsträningen behöver fler pass för att kunna staka ett VL och mycket "långpass" men även intervaller. Intervallerna ger överstyrka och långpassen ger uthållighet. Båda behövs.

 

Och om man som jag är "klen" i långdistans så krävs många års träning för att ädnra detta...

Oftast 15km ibland intervall. Syftet var aldrig att kunna staka vasaloppet men jag trodde kanske det skulle börja kännas mer inom räckhåll. Att lägga ner så mycket  arbete som du anger känner jag inte att jag vill.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att du tränar mer än två pass i veckan så det kan ju finnas synergier i din övriga träning.

Men två pass i veckan anser jag som otillräckligt för att köra en halvmara med kvalitet... ännu mindre en marahon och ännu mindre VL.

Tiden man är ute är alltför lång helt enkelt.

 

Så mer än två pass för att klara VL diagonal eller stakning, det tror jag nog, åtminstone med lite kvalitet på loppet.

Visst är det starkt att bara klara loppet men med lite fart och teknik... då behövs högre frekvens på passen.

 

Och jag tycker inte att det vore kul att staka VL för egen del att andra tycker det förstår och respekterar jag men det intresserar mig inte. Min träning innehåller mer stakning än din men inte heller jag tror jag klarar att staka VL men kanske ett seedningslopp.

Link to comment
Share on other sites

Ni som är kunniga i stakning kan kanske reda ut om det är möjligt att staka så långt man orkar, stanna och lägga på fäste. Jag tar för givet att det inte går, om man kör på stakskidor utan att det måste vara vanliga skidor för fästvalla. Någon som provat eller haft fästvalla i ryggväskan "för säkerhets skull" ?

Link to comment
Share on other sites

Värst va många är rädda för att staka. Kommer ihåg 2009 när jag skulle åka öppet spår. Tränade 5km 2 gånger på spåret hemma. Körde sedan ett seednings lopp där farsan la fäste. Tyvärr hade mina skidor dåligt spann så skidorna gled knappt framåt, dom 4,2 milen tog 4 timmar och 30min. Bestämde mig då för att åka på blanka skidor med tanke på det dåliga spannet på ÖS 2 helger senare. Gick där i mål på tiden 6 timmar och 50min och sista milen var nog den som gick snabbast.

Tror inte det är tiden man stakar som man ska hänga upp sig på utan vilken fart/ansträngning man stakar i är mycket mer avgörande..

Link to comment
Share on other sites

Värst va många är rädda för att staka. Kommer ihåg 2009 när jag skulle åka öppet spår. Tränade 5km 2 gånger på spåret hemma. Körde sedan ett seednings lopp där farsan la fäste. Tyvärr hade mina skidor dåligt spann så skidorna gled knappt framåt, dom 4,2 milen tog 4 timmar och 30min. Bestämde mig då för att åka på blanka skidor med tanke på det dåliga spannet på ÖS 2 helger senare. Gick där i mål på tiden 6 timmar och 50min och sista milen var nog den som gick snabbast.

Tror inte det är tiden man stakar som man ska hänga upp sig på utan vilken fart/ansträngning man stakar i är mycket mer avgörande..

 

Det handlar inte om rädsla utan gardera sig inför ev scenarier, som kan komma under loppet tex var en vallaväcktrasa guld värd 2015. Att stå med spagettiarmar längs spåret kan ju inte vara så kul, men å andra sidan hindrar ju inte lite fästvalla i ryggväskan åkningen på något sätt, snarare lugnande för åknerverna.

 

Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte om rädsla utan gardera sig inför ev scenarier, som kan komma under loppet tex var en vallaväcktrasa guld värd 2015. Att stå med spagettiarmar längs spåret kan ju inte vara så kul, men å andra sidan hindrar ju inte lite fästvalla i ryggväskan åkningen på något sätt, snarare lugnande för åknerverna.

 

Stakning handlar inte om armar, går på armarna gör man när man diagonalar med dåligt fäste. Diagonalande tar mer på armar och triceps tex än vad modern stakning gör, visst kommer du känna av armarna om du stakar ett Vasalopp men det är främst andra muskelgrupper som blir stumma vid stakning .

Link to comment
Share on other sites

Stakning handlar inte om armar, går på armarna gör man när man diagonalar med dåligt fäste. Diagonalande tar mer på armar och triceps tex än vad modern stakning gör, visst kommer du känna av armarna om du stakar ett Vasalopp men det är främst andra muskelgrupper som blir stumma vid stakning .

Stämmer, benen är värst.

Link to comment
Share on other sites

Stakning handlar inte om armar, går på armarna gör man när man diagonalar med dåligt fäste. Diagonalande tar mer på armar och triceps tex än vad modern stakning gör, visst kommer du känna av armarna om du stakar ett Vasalopp men det är främst andra muskelgrupper som blir stumma vid stakning .

OK, utmattad i stakmusklerna (som kan variera hur bra stakteknik man har), så att man känner att man behöver lite fäste för att kunna staka vidare. Förutom stakning med frånskjut kan man använda 1-2-3-tekniken (två bentag och ett staktag) som funkar om man är helt utmattad.

Link to comment
Share on other sites

Det väl dom som inte tränat på saxning som skatar? :)

Hur som helst ser jag ingen prestige i att bara staka utan viktigare att ta sig fram så fort som möjligt..

 

Långloppseliten är ju skickliga saxare.

 

Jag håller med där. Tycker numer att det är ganska lätt att få bra bett i saxningen på blanka skidor och att det går att gå i mindre vinkel och därmed ta större steg än tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Ni som är kunniga i stakning kan kanske reda ut om det är möjligt att staka så långt man orkar, stanna och lägga på fäste. Jag tar för givet att det inte går, om man kör på stakskidor utan att det måste vara vanliga skidor för fästvalla. Någon som provat eller haft fästvalla i ryggväskan "för säkerhets skull" ?

 

Det lär väl gå utmärkt så länge det inte är väldigt nötande före och det krävs grundklister/basvax. Ta med dig ett sandpapper för du behöver nog rugga din fästzon innan du lägger på fäste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...