Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu drog det igång här på forumet. Vasaloppet engagerar. Själv tycker jag att de fått till en bra lösning. Ser fram emot att starta 09.30. Nu har man ju också möjlighet att välja en dag utifrån väder

Så tolkar inte jag det. Vasaåket 90km Led 7-10 startar på lördagen 6 mars. Led 1-7 söndag 7 mars.

 

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Seedningf707d6177ab9ef506617d1b64231767d.jpg

 

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Jag fattar inte riktigt det här, Vasaloppet skall man köra på två dagar, men hela veckan på tre veckor ? Om det totalt är 8 lopp och varje lopp går på två dagar blir det 16 dagar, såvida alla lopp nu skall delas upp på två dagar. Jag tror att intresset från "resultatåkare" och "loppsamlare" är större än från "upplevelseåkare".

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte riktigt det här, Vasaloppet skall man köra på två dagar, men hela veckan på tre veckor ? Om det totalt är 8 lopp och varje lopp går på två dagar blir det 16 dagar, såvida alla lopp nu skall delas upp på två dagar. Jag tror att intresset från "resultatåkare" och "loppsamlare" är större än från "upplevelseåkare".

Inte jag heller. Speciellt på lördagen lär det bli trångt då alla "blåbären" åker. Har de förhandlat fram speciella villkor jämfört med andra motionslopp? En del måste väl rimligen åka på andra dagar?

Link to comment
Share on other sites

Det återstår nog dock en problem att lösa för att arrangemangen skall bli smittsäkra. Nummerlappsutdelningen, busstransporterna och andra ställen, där det sker en ansamling av folk. Det man skulle kunna tänka sig är obligatoriskt munskydd där kanske i kombination med mätning av kroppstemperatur före påstigning. Fast säkrast är ju om man åker bil och har en egen chaufför, som kör bilen till målet. Toalettbesök på startplatsen kan vara riskfyllt, krävs handsprit och försiktighet.

Avsaknad av dusch är ett mindre problem, räcker att byta på överkroppen och ta på varmt överdrag o jacka. Samma sak med mat efter loppet, brukar ändå vara svårt att få i sig något, bättre att vänta några timmar tills man kommer till logiet. Man bör nog tänka sig för när man bokar logi, så att man inte hamnar på ett ställe med mycket folk.

 

Personligen bör jag nog ställa mig frågan, om jag öht taget skall utsätta mig för risken att bli smittad som 70+. Det enda motivet skulle i så fall vara att man deltagit i ett "corona-vasalopp" olikt alla andra vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Om min morgontidning hade fått detta rätt så är det numera inte så mycket lopp... därav namnet Vasaåk, tänk ett utförsåk.

Lopp har begränsning på antal åkare men inte en utförsåkningsbacke.

Dvs  en skidanläggning har ingen begränsning men ett lopp har det, så nu är det tre veckor skidanläggning mellan Sälen och Mora och därmed så går det att arrangera "åk" för alla som vill komma, lite begränsningar finns dock som att duschar saknas.

 

De enda loppen är Tjejvasan och Vasaloppet där endast ett fåtal elitåkare för vara med. För övriga endast ett "åk" med tidtagning men utan placering.

 

Jag vet fortfarande inte hur jag får ihop logistiken men är självfallet intresserad av att försöka genomföra detta, och då blir det med fäste trots en extremt mycket större stakträning i år.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte riktigt det här, Vasaloppet skall man köra på två dagar, men hela veckan på tre veckor ? Om det totalt är 8 lopp och varje lopp går på två dagar blir det 16 dagar, såvida alla lopp nu skall delas upp på två dagar. Jag tror att intresset från "resultatåkare" och "loppsamlare" är större än från "upplevelseåkare".

Enkelt varenda fjällanlägging i Dalafjällen är redan bokade till 110% under sportlovsveckorna. Varför inte testa på ett åk i Vasaspåret som avbrott till allt liftköande.

Link to comment
Share on other sites

I sydöstra hörnet ansluter man till elljusspåret och sen blir det en 180-gradare, följ elljusspåret tills det korsar Vasaloppsspåret.

https://kartor.eniro.se/m/N8mRH

 

Så liknande höjdmeter (kanske några färre).

 

Är det liknande lutning på klättringen eller är höjdmetrarna mer jämt fördelade från start? Om någon är bekant med spåret

Link to comment
Share on other sites

I sydöstra hörnet ansluter man till elljusspåret och sen blir det en 180-gradare, följ elljusspåret tills det korsar Vasaloppsspåret.

https://kartor.eniro.se/m/N8mRH

Är du säker på att detta är enda alternativet med start på IP:n ??

Kan dom inte dra banan parallellt med riksväg 66 och ansluta närmare botten av ordinarie backen ?? 

 

Dom kanske känner att de måste dra ett ärevarv runt ladan. Var ska annars Kuzmin stå och filma??

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att detta är enda alternativet med start på IP:n ??

Kan dom inte dra banan parallellt med riksväg 66 och ansluta närmare botten av ordinarie backen ?? 

 

Dom kanske känner att de måste dra ett ärevarv runt ladan. Var ska annars Kuzmin stå och filma??

Absolut inte säker på att detta blir dragningen men så har jag åkt tidigare när vi stått med husbil vid idrottsplatsen. Tror inte det finns så breda stråk ner mot vägen för att ansluta till botten av startbacken men man vet aldrig. Vore spännande med lite utför om de först drar upp oss till Vasaspåret, sen ner till ladan som rundmärke och sen upp igen :D

Link to comment
Share on other sites

Om min morgontidning hade fått detta rätt så är det numera inte så mycket lopp... därav namnet Vasaåk, tänk ett utförsåk.

Lopp har begränsning på antal åkare men inte en utförsåkningsbacke.

Dvs en skidanläggning har ingen begränsning men ett lopp har det, så nu är det tre veckor skidanläggning mellan Sälen och Mora och därmed så går det att arrangera "åk" för alla som vill komma, lite begränsningar finns dock som att duschar saknas.

 

De enda loppen är Tjejvasan och Vasaloppet där endast ett fåtal elitåkare för vara med. För övriga endast ett "åk" med tidtagning men utan placering.

 

Jag vet fortfarande inte hur jag får ihop logistiken men är självfallet intresserad av att försöka genomföra detta, och då blir det med fäste trots en extremt mycket större stakträning i år.

Och detta ska Anders Tegnell gett beröm för?

Förra året stängdes skidanläggningarna i Sverige, och kanske kommer det bli så även i år om det fortsätter som det gör nu.

Vasaloppet däremot, ger han beröm för, för vad?

För att de har lyckats med att kring gå reglerna?!

 

Upplägget som Vasaloppet presenterar är ju inte dumt egentligen. Det som gör att det faller platt är ju varför de i hela friden ska ha 6000 pers i spåret på lördag och söndag. Allt skulle vara så mycket mer logiskt ifall även desa delades upp under hela perioden. Dessutom fanns det ju några platser kvar dessa dagar, så de är ju villiga att ställa ännu mera skidlöpare på startlinjen dessa dagar.

Om det nu inte kommer att gå något Vasalopp för ”icke eliten” varför då koncentrera en stor del av deltagarna till två dagar?!

Känslan man får är ju att det som motsvarar det ”riktiga” vasaloppet (som inte finns) kommande år, så är det ju lördag eller söndag som gäller fast då under namnet Vasaåket. Å detta är lite tanken från arrangören.

Att åka Vasaåket någon annan dag under perioden blir mer som Öppet Spår.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om vi håller oss till "icke-eliten" lördag o söndag håller jag med att det är ett stort frågetecken, dels logistiken före och efter loppen, dels själva loppen. Om man nu skall tillämpa vågstart med start 09.30 hur skall led 7-10 hinna i mål före mörkrets inbrott. Jag tittade i almanackan för Stockholms horisont och då går solen ner 17.30. Det innebär 8 tim till 17.30 och då lär det bli ganska många som behöver pannlampa på slutet.

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga är om man får välja dag för sitt vasaåk, ifall man inte tillhör de föranmälda. I så fall vill man ju vänta så länge som möjligt med tanke på väder och före. Men med tanke på coronan borde nog alla veteraner starta en annan dag än lördag-söndag, då många av dem är överåriga.

Link to comment
Share on other sites

Om vi håller oss till "icke-eliten" lördag o söndag håller jag med att det är ett stort frågetecken, dels logistiken före och efter loppen, dels själva loppen. Om man nu skall tillämpa vågstart med start 09.30 hur skall led 7-10 hinna i mål före mörkrets inbrott. Jag tittade i almanackan för Stockholms horisont och då går solen ner 17.30. Det innebär 8 tim till 17.30 och då lär det bli ganska många som behöver pannlampa på slutet.

Ja, det är min oförståelse är också. Hade även dessa 12 000 spridits på hela perioden hade jag greppat det, men inte nu. Å att de dessutom släpper ännu mer platser till dessa dagar gör det än mer oförståeligt.

Å detta tycker Tegnell är en bra lösning???

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...