Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2021


malaka

Recommended Posts

En annan fråga är om man får välja dag för sitt vasaåk, ifall man inte tillhör de föranmälda. I så fall vill man ju vänta så länge som möjligt med tanke på väder och före. Men med tanke på coronan borde nog alla veteraner starta en annan dag än lördag-söndag, då många av dem är överåriga.

Man kan ändra sig fram till dagen innan så är man där under en period så kan man kolla väderprognoser och välja en rodeldag eller apelsin-och-varm-choklad-dag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

För den intresserade kan jag rekommendera "Lagom Kondition" podden som diskuterar Vasaåket med Vasaloppets t.f. VD. Allt är inte klart hur starterna ska ske ännu. Men grupper om 300 med 10 minuters lucka verkar vara planen just nu.

Av intervjun framgick att det blir elljusspåret som Lars Bern beskrev, dvs det som möter ordinarie VL-banan en bit upp i backen.

 

Jag kollade höjddata på lantmateriet.se 

Från IP:n är det ca 50 höjdmeter på ca 1000m dvs 5% i snitt och det verkar stiga ganska jämnt. Från vägövergången upp till samma punkt (dvs där elljusspåret möter VL-backen) är det ca 70 höjdmeter på ca 600m dvs ca 11,7% snittlutning.

 

Därefter är det lite drygt 100 höjdmeter kvar och ca 8% snittlutning.

Link to comment
Share on other sites

Av intervjun framgick att det blir elljusspåret som Lars Bern beskrev, dvs det som möter ordinarie VL-banan en bit upp i backen.

 

Jag kollade höjddata på lantmateriet.se 

Från IP:n är det ca 50 höjdmeter på ca 1000m dvs 5% i snitt och det verkar stiga ganska jämnt. Från vägövergången upp till samma punkt (dvs där elljusspåret möter VL-backen) är det ca 70 höjdmeter på ca 600m dvs ca 11,7% snittlutning.

 

Därefter är det lite drygt 100 höjdmeter kvar och ca 8% snittlutning.

Vad blir slutsatsen av det - sämre, oförändrat, bättre ?

Link to comment
Share on other sites

Veteranernas Dag anordnas den 1 mars 2021 med Vasaåket 90 km och ersätter ÖS måndag. Förhoppningen är att de veteraner som är anmälda lördag- (söndag) i stället skall åka den dagen, då det blir lättare att uppehålla smittsäkerheten med färre åkare och att många veteraner tillhör riskgruppen 70+.

Jag har inte helt stängt dörren för ett deltagande, om logistiken går att lösa smittsäkert och om kroppen hänger med samt att privatlivet inte lägger hinder i vägen.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om det verkligen går är genomföra helgen 6-7 mars. Smittan ökar i hela landet och det lär ta tid innan den sjunker ordentligt.

 

Vadå? Så du tror alltså att det spelar någon roll att smittan ökar i landet?

 

Man har ju gjort om allt till en "skidanläggning" och då försvinner problemet med risk för smittspridning. Hade Vasaloppet däremot arrangerat lopp så hade det däremot varit en helt annan femma men nu ska ju bara 6000 pers per dag slussas i väg 300 st  åt gången under lördagen och söndagen = säkert. Ett lopp på 500 pers= inte säkert och inte ok.

 

(Sedan lär kanske Skistar oavsett Vasaåket stänga sina anläggningar i vinter men då gör man det säkert pga afterskin eftersom skidanläggning är ju säkert).

 

Är imponerad av lobbyverksamheten som verkar legat bakom detta med att få igenom Vasaåket. Hur kan ens Tegnell berömma detta? Mäkta förvånad. Troligen har han ingen aning om cirkusen runt om kring loppen...

Link to comment
Share on other sites

Med det smittoläge som var för några veckor sedan hadexdet säkert varit möjligt nu känns det väldigt tveksamt. Undrar hur det ska bli för alla klubbar som åker gemensamt med buss. Boende dusch i osv. Det är många saker som inte ordnas av Vasaloppet men som de ändå borde ta ett visst ansvar för.
Link to comment
Share on other sites

Med det smittoläge som var för några veckor sedan hadexdet säkert varit möjligt nu känns det väldigt tveksamt. Undrar hur det ska bli för alla klubbar som åker gemensamt med buss. Boende dusch i osv. Det är många saker som inte ordnas av Vasaloppet men som de ändå borde ta ett visst ansvar för.

 

Eller så kanske smittoläget nu och kommande månader möjliggör ett Vasaåk, med en peak i Januari i likhet med andra förkylnings- och influensavirus. Men förstås kan det dröja längre... 

Link to comment
Share on other sites

Med det smittoläge som var för några veckor sedan hadexdet säkert varit möjligt nu känns det väldigt tveksamt. Undrar hur det ska bli för alla klubbar som åker gemensamt med buss. Boende dusch i osv. Det är många saker som inte ordnas av Vasaloppet men som de ändå borde ta ett visst ansvar för.

Det är precis det som jag är frågande till dvs det räcker inte att göra själva loppet smittsäkert utan det stora problemet är logistiken runt om. Allt som inte förmedlas via vasaloppet tror jag att de inte har ansvar för, men tex hur blir det med masslogi i skolor och gympasalar ?

Link to comment
Share on other sites

Veteranernas Dag anordnas den 1 mars 2021 med Vasaåket 90 km och ersätter ÖS måndag. Förhoppningen är att de veteraner som är anmälda lördag- (söndag) i stället skall åka den dagen, då det blir lättare att uppehålla smittsäkerheten med färre åkare och att många veteraner tillhör riskgruppen 70+.

Jag har inte helt stängt dörren för ett deltagande, om logistiken går att lösa smittsäkert och om kroppen hänger med samt att privatlivet inte lägger hinder i vägen.

Vart har du läst om veteranernas dag?

Link to comment
Share on other sites

VL räknar enbart med 10 000 åkare i "rätta" Vasaåket, dvs minst 5800 färr än normalår.

Eventuellt blir det ännu färre i verkligheten.

 

Klubbussar lär bli färre, inte många klubbar som vill arrangera "Österrikeresor" och sprida Corona vidare, det är ett stort ansvar på några ideellt arbetande personer. Alla är med frivilligt men spridningen har ju många gånger större konsekvenser än för egen del.

 

Jag åker gärna ändå men måste lyckas med konststycket att komma dit och dessutom hitta boende för minst två nätter.

Alltid klubbuss tidigare och jag kör ogärna hela logistiken på egen hand.

Så vi får se detta VL 2021 är nog inte spikat och klart än. Själva skidåkandet är ju den lilla grejen för oss som inte bor på orten.

Link to comment
Share on other sites

Har svårt att förstå hur Vasaloppet blivit lovat att anordna skidlopp med flera tusen deltagare i dessa tider.

 

Vi är nu inne i mitten av november och smittvåg 2 är över oss. Skulle kunna tänka mig att vi får se ytterligare 2-3 smittvågor innan värmen kommer tillbaks och dämpar pandemin som den gjorde i våras.

Tegnell sa att "det kanske handlar om 5 000 personer som kommer för att åka under de här Vasaloppsveckorna". Kommer det 10 000 till Vasaloppet så blir det 5 000 per dag under Vasaloppshelgen.

Link to comment
Share on other sites

det är inget skidlopp... en skidanläggning med enbart skidturister som åker vasaåket...

jätteskillnad...

 

loppet har enbart 300 elitåkare (manlia plus 100 kvinnliga i separata starter, hm...

 

men helt klart är inte sista ordet sagt här, mycket kan nog hända innan de tre Vasaloppsveckorna startar.

Link to comment
Share on other sites

Skulle den här sista uppstramningen med max 8 personer i grupp stå sig kan det inte bli något Vasaåkande öht. Lika bra att rikta in sig på en virtuell variant av vasaloppsveckan liknande den som genomfördes i somras. Men förutsättningarna att göra "bra tider" varierar runt om i landet och vilken bana man väljer och vad föret är just den dagen, Kanske måste x antal banor/distrikt godkännas för genomförande av virtuella lopp. Som synes har jag redan ställt om till Hemmavasan.

ps. Någon form av kontroll krävs, annars kanske det blir Skatevasan på sina håll. :ph34r: 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...