Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppsveckan - förbättringsförslag för framtiden

• Vänligen logga in för att kunna svara
156 svar till detta ämne

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Ett annorlunda Vasaloppsår är snart över. Så intressant att Vasaloppet har gjort i princip allt annorlunda detta pandemiår. Uppfriskande! 

Vad säger ni, kan vi inte ge Vasaloppet idéer här, för hur man kan tänka nytt i framtiden? Vräk på med idéer. Obs, vi behöver ju inte dissa varandras idéer, eller dissa Vasaloppsorganisationen, eller säga att det är omöjligt.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Själv tycker jag att man ska permanenta Vasaåket, säg vecka 7, 8 och 10 (sportlovsveckorna). En bra möjlighet att locka fler åkare som gärna åker utan trängsel, eller har svårt att ta semester just under vecka 8-9. Bra möjligheter till extrainkomster i Dalarna också (logi, restauranger etc). Och så kan man välja att åka när det är sol och medvind  :D

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Bestäm att några sträckor i Stafettvasan är fri stil. Förslagsvis de två sista. Där är åkarna lite mer utspridda och det brukar ändå vara spårat för Nattvasan (två klassiska + skejtbädd).

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg
Dom har släppt programmet för vinterveckan 22 på vasaloppet.se och det är inga nyheter alls. Allt tillbaks till det normala.

Men det behöver nog inte vara ristat i sten att detta är det enda de kommer att genomföra.

Tror det har hänt förr att de har släppt nyheter med kortare tid kvar (?)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 704 inlägg
Birken körde i år Turbirken med streckkoder man fick registrera med mobilen som alternativ till tidtagning.
Fast många är nog ute efter kickarna med trängsel, köer, hets och väder-/vallanojja.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 704 inlägg
Skejtvasan dagtid vill nog många ha återinförd och bra om det då finns fler tillfällen att välja för att det ska bli för trångt eller för uppkört. Vågstart är praktiskt.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Dom har släppt programmet för vinterveckan 22 på vasaloppet.se och det är inga nyheter alls. Allt tillbaks till det normala.

Men det behöver nog inte vara ristat i sten att detta är det enda de kommer att genomföra.

Tror det har hänt förr att de har släppt nyheter med kortare tid kvar (?)

Ja, de planerar väl 2023 just nu, kan jag tänka mig!

Ett till förslag: Vasaloppet Dam på en separat dag. Säg Vasaloppet Dam på lördagen, Vasaloppet Herr på söndagen. I Vasaloppet 2020 var det 17 procent damer - jag tror att det skulle öka explosionsartat om damerna fick ett eget lopp. Vasaloppet Herr skulle lätt bli fullt ändå.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 402 inlägg
Tycker Vasaloppet ska se över sina medaljer. Fattar inte varför alla ska få medalj. Medaljen ska vara något som en får kämpa för. Medalj till alla är för barn.

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 73 inlägg

En skejtvasa eller en dag öppet spår/vasaåk med möjlighet att skejta.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Ett till förslag: Vasaloppet Dam på en separat dag. Säg Vasaloppet Dam på lördagen, Vasaloppet Herr på söndagen. I Vasaloppet 2020 var det 17 procent damer - jag tror att det skulle öka explosionsartat om damerna fick ett eget lopp. Vasaloppet Herr skulle lätt bli fullt ändå.

Det tycker jag är ett bra förslag, då 20 min före herrstarten var för kort tid, då damloppet avgjordes när herrklunga nr 2 kom ifatt damerna. Hade det blivit en kamp ända in mellan Marit och Lina utan att Lina kunnat dra nytta av luftsuget utför bakom herråkare tror jag det blivit ett mycket jämnare lopp. Jag tänkte först att om damerna startade 1 tim före herrarna, så skulle damtävlingen avgöras utan herrinblandning, men kanske det vore bättre att de åkte på lördagen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Här är mina förslag; (inkl upprepning vad jag tidigare föreslagit)

1. Permanenta Hemmavasan, så att fler får möjlighet att åka.

2. Inför Veteran-vasan 30 km för 60+ med 5-årsintervaller

3. Alt Skejtvasan 30 km för 60+ med 5-årsintervaller

4. En övre åldersgräns på vasaloppet 90 km för att minska olycksrisken i loppet

5. Återgå till den gamla målplatsen, så att spurtrakan blir längre och "upploppsnjutningen" för motionärerna blir längre än årets.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Låt Kortvasan, förlåt Vasaloppet 30, gå på en helg. Nu är det en fredag, men skolungdomar har i princip omöjligt att få ledigt för att delta i ett motionslopp. (I vår skola krävs det numera att barnet är på Sverigeelitnivå i åldersklassen för att få ledigt för att tävla.) Synd att uppmana till skolk :(

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg

5. Återgå till den gamla målplatsen, så att spurtrakan blir längre och "upploppsnjutningen" för motionärerna blir längre än årets.

Nej faktum är att VL redan har tagit beslut på att bygga om avslutningen helt tills nästa VL. Det blir en rejäl uppförsbacke med en U-sväng på toppen, sedan brant nedför och en S-kurva i botten som leder in på ett kortare upplopp. De har haft konsulter från FIS som kommit fram till att det kommer att ge mer spännande upplösningar på loppen.

Visst det kommer att kosta slant men Swix sponsrar.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 931 inlägg
Permanenta Vasaåket och låt oss köra skejt på dagtid.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 329 inlägg

Permanenta Vasaåket och låt oss köra skejt på dagtid.

Permanenta Vasaåket och med start på Tjärnheden. Kör Vasaloppet som vanligt fast med vågstart och starta chippet när startlinjen passeras, så fantastiskt att slippa all stress och köande på morgonen.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Starta Killvasan 30 km, åldersgräns 17 år. Alltså exakt samma som Tjejvasan. Det måste väl finnas män som vill tävla på kortare sträcka än 90?

Det skulle också göra att Kortvasan, förlåt Vasaloppet 30, får tydligare familje- och hobbykaraktär. Nu är det tidvis rätt trångt och läskigt i spåret med snabba åkare (män) som susar fram bland nybörjarna.
Killvasan 30 skulle kunna starta före Vasaloppet 30 (samma dag).

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Skrota det skruvade upplägget med reklamjippot Nattvasan. En riktig tävling i fristil 90km vore på sin plats. Men OK 45 km duger gott också. Huvudsaken är att det blir riktig tävling med resultatlista. Gärna en prinsessbakelse och kaffe vid målgång med. Medalj till alla under 40. Sen tycker alla det blir för barnsligt :)

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 329 inlägg

Skrota det skruvade upplägget med reklamjippot Nattvasan. En riktig tävling i fristil 90km vore på sin plats. Men OK 45 km duger gott också. Huvudsaken är att det blir riktig tävling med resultatlista. Gärna en prinsessbakelse och kaffe vid målgång med. Medalj till alla under 40. Sen tycker alla det blir för barnsligt :)

Jag är gärna barnslig..

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Om det ska va prinsessbakelse eller kanske Tåta så måste det ske på smålandsnationaldag, Fösta tosdan i Mass!

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Tycker Vasaloppet ska se över sina medaljer. 

Förslag: en prestationsmedalj i Tjejvasan till alla som klarar medaljtiden... säg vinnartiden plus 100 procent. Eller kanske 99 procent  :D

En snabb överslagsräkning 2012-2020 visa att i genomsnitt 20 procent skulle få prestationsmedaljen (varierar mellan 10 och 35 procent mellan åren). Skulle kunna vara en rejäl morot för en del, tror jag.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar