Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsveckan - förbättringsförslag för framtiden


Recommended Posts

Hoppas de läser men vågstart röstar jag emot.

Vågstart finns i andra lopp och andra dagar.

 

Vasaloppet är unikt fortfarande med masstart och flest deltagare.

 

Sedan har man tullat på många andra saker… som maten efter målgång.

Jag vet ju att det finns de som fortfarande tror att rullskidsåkning sliter mer på pjäxor än snöskidåkning… de har inte gått från målgång på VL till bussarna…

Beror nog mycket på vilken pjäxor en har har gått ganska mycket i mina madshus pjäxor och de är inte speciellt slitna. Har ett likadant par till rullskidor och de är mer slitna. Ett tips som jag gjorde förra året är att duscha och byta om först och sen gå och äta mackan då blir det mycket trevligare!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag saknar det stora mässtältet med restaurangen. I och för sig var restaurangen inte perfekt, men det uppstod ett mysigt mingel. Liksom julafton för alla skidåkare. Nu har den känslan försvunnit.

Håller verkligen med om detta! Att få sitta med likasinnade och äta, lyssna på musik och mingla efter att ha gått igenom försäljningen i tältet i Mora var väldigt trevligt och något som saknas nu!

 

Gällande vågstart så röstar jag bestämt nej till det. Masstarten gör Vasaloppet unikt, låt det förbli så! Det hör till att i början av sin "Vasaloppskariär" stå i köerna till första backen för att sedan jobba sig fram i leden och därmed minska köandet. Det skulle ta bort mycket med stämningen och det ikoniska kring Vasaloppet om man skulle starta i etapper. Vi pratade om just det inom vår klubb för ett tag sedan och nästan alla var rörande överens om den punkten - masstart för alla!

 

En annan enkel förbättring vore att åtminstone byta ut banden på medaljerna mellan åren, så att dom inte ser identiska ut från år till år!

 

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

2015 var senaste gången jag åkte och då var det mat efteråt, men jag lyckades bara få i mig två lättöl, så för mig är det ingen större förlust att maten uteblivit. Sen är det väl i princip omöjligt att få till välsmakande mat till den mängden åkare som passerar målgång i strid ström. Under mina 30 lopp är det få gånger det varit god mat, tror det var utanför Mora vi bytte om i Volvos lokaler när det var välsmakande.

2015 åkte jag tillbaka till logiet och åt mitt vanliga kvällsmål och det smakade riktigt bra, då det gått flera timmar efter målgång.

De gånger jag ätit i tältet efter Skejtvasan har måltiden varit en höjdpunkt, synd om de tagit bort den möjligheten, efter ÖS har det blivit pizzeria ett par gånger.

Link to comment
Share on other sites

Hade ju också varit nice med västar i stället för knytlappar.

Gissar att ett problem med detta är att det finns de som har mer eller mindre behov av större respektive mindre västar, vilket är enkelt löst med knytlappar

Haha ja, jag drar XL på kläder och västen på Moraloppet satt som en sport-bh. De hade till och med en gubbe i mål vars uppgift var att hjälpa folk få av sig sina alldeles för tajta västar. Men kul att ha fått åka i nån gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ju att det finns de som fortfarande tror att rullskidsåkning sliter mer på pjäxor än snöskidåkning… de har inte gått från målgång på VL till bussarna…

Just detta ser jag inte som ett stort problem. Har på mina senaste pjäxor inte märkt av något slitage. Trodde problemen/känsligheten försvunnit med nya generationer pjäxor. Kör Salomon Pro Combi inköpta förra året och hade tidigare en Alpina Combi som också klarade sig bra. Kanske är jag väldigt nätt i steget.....?

Link to comment
Share on other sites

2015 var senaste gången jag åkte och då var det mat efteråt, men jag lyckades bara få i mig två lättöl, så för mig är det ingen större förlust att maten uteblivit. Sen är det väl i princip omöjligt att få till välsmakande mat till den mängden åkare som passerar målgång i strid ström. Under mina 30 lopp är det få gånger det varit god mat, tror det var utanför Mora vi bytte om i Volvos lokaler när det var välsmakande.

2015 åkte jag tillbaka till logiet och åt mitt vanliga kvällsmål och det smakade riktigt bra, då det gått flera timmar efter målgång.

De gånger jag ätit i tältet efter Skejtvasan har måltiden varit en höjdpunkt, synd om de tagit bort den möjligheten, efter ÖS har det blivit pizzeria ett par gånger.

Jag saknar mycket mer gemenskapen och chansen att möta upp kompisar inomhus än själva maten. De kan gärna servera samma wrap som idag bara jag får en lättöl och sitta nyduschad inomhus.

 

Håller med dig att man sällan fick i sig så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Just detta ser jag inte som ett stort problem. Har på mina senaste pjäxor inte märkt av något slitage. Trodde problemen/känsligheten försvunnit med nya generationer pjäxor. Kör Salomon Pro Combi inköpta förra året och hade tidigare en Alpina Combi som också klarade sig bra. Kanske är jag väldigt nätt i steget.....?

Jag har snart fullföljt 1000 mil i mina rullskidspjäxor, inte hälften så slitna på undersidan som VL pjäxorna som ligger på ca 100 mil.

Men ett snöår hade slitaget varit försumbart såklart det är ju stenen och inte promenad som sliter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har snart fullföljt 1000 mil i mina rullskidspjäxor, inte hälften så slitna på undersidan som VL pjäxorna som ligger på ca 100 mil.

Men ett snöår hade slitaget varit försumbart såklart det är ju stenen och inte promenad som sliter.

Jag ser många som går med pjäxorna i gruset från bilen till konstsnöspåret och det förstör i lika hög grad som promenaden efter målgång (har de fortfarande det där rödgruset) Då ingen av sportaffärerna på orten säljer bootcover tar jag på pjäxorna ute på spåret sittande på min hopfällbara Jula-pall, dessutom vill jag inte köra bil med klumpiga pjäxor.

Link to comment
Share on other sites

Bussar till Stafettvasans alla sträckor

Adress till Vasaloppets vallningsservice i Mora

...borde skrivas ut på Vasaloppets websidor, helst också på kvittot man får efter att ha betalat

Vasaloppets app bör förbättras:

Den funkar knappt alls när det är dålig bandbredd, samtidigt som Vasaloppets resultatsidor funkar

Det finns ingen giltig teknisk anledning till att appen ska funka sämre än Vasaloppets resultatsidor

Bättre tidsestimering

Fler chipavläsningar

Bättre algoritm

Varför inte göra något kul med AI? Det finns ju hur mycket resultat- och väderdata som helst att träna en AI på!

Estimeringen behöver bli bättre både i appen och på Vasaloppets resultatsidor

Köp- och säljtorg för andrahandsbiljetter till Vasaloppsevenemang

På Vasaloppet.se

En anvisad plats i Vasaloppstältet eller vid nummerlappsutdelningen

Till Vasaloppets volontärer och anställda, om ni läser detta: Ni är fantastiska, TACK!

 

Link to comment
Share on other sites

-Våga peta lite i traditionen och flytta Vasaloppet till lördagen. Hade varit kul att kunna fira lite på kvällen. Förut har man alltid gått på det så kallade "öltältet" i Mora. Nu när man blivit skid intresserad så får man hålla sig borta från folk och fest inför Vasaloppsöndagen. Kan vara en mycket känslig fråga ;)

 

-Snälla vasaloppet här måste ni bli bättre.. jag gjorde klassikern förra året och har fått en bild av hur maten ser ut på dom olika tävlingarna.

1. Vätternrundan: det bjuds på fin middag på 2 ställen runt sjön och en lätt macka i mål. Helt ok!

2. Vansbrosimmet: helt ok! Lilla Vansbro bjuder till! Trots den korta sim sträckan bjöds det på en fantastisk fin matbit i ett stort tält.! Ska simma Vansbro i sommar bara för matupplevelsen :) (och stämningen)

3. Lidingöloppet: nja . Stockholmarna bjöd inte till på någon matbit.. här var de bara att springa och jösses vad härlig Abborbacken var för en som älskar uppförsbackar som jag. Men ingen mat bjöds det på! Blev en Sibylla burgare påväg hem till Mora!

4. Vasaloppet: Här snackar vi en av Sveriges mest anrika tävlingar! Man är stolt att man bor i Mora med sitt vasalopp! Men jag skämdes för maten som bjöds. En raggmunk som man får stå ute och äta i kylan och frysa som en istapp..inte bra! Här kan ni bättre! Fantastiskt arrangemang med allt ideellt arbete. Alla gör ett sjukt bra jobb!

Ni måste få till en bättre matupplevelse! Åtminstone på själva vasaloppet! Jag skippade helt raggmunken och åkte hem där frugan tappat upp ett varmt bad där jag åt 5 skogaholmsmackor med ost och varm choklad! De var grejor de!

Det spårade ur men ni vet vad jag är ute efter. Bättre mat 2024!

Svårt hinna från hela landet till Sälen kl 04/05 på lördag morgon ... då måste du ta ledigt på fredagen

Link to comment
Share on other sites

Utmärkt förslag. Bör även gälla led 10, kan baseras på hur tidigt man har anmält sig. 

 

Jag tror det Hansson menar på är helt enkelt fler startled, mer diversifierade grupper utifrån kapacitet (inte anmälningstid, men kanske hade det underlättat också i ev. tian?) Det hade varit bra, det är stor ganska stor skillnad på att komma "först" vs "sist" i sitt led (exv pl. 501 och 1000 för led 2). Men vet inte om det är görbart, visst på VL placering går det ju förfina till sin spets - med seedning från andra lopp blir nog svårt att "förfina", men förvisso kan det väl inte bli sämre? Så ja, några fler led kanske =) 

 

Med fler Ski-classics team och fler damer i dessa team börjar Elitledet spåra ur, står ju 300-350 pers där (varav top 150 på VL kvalar in). Som diskuterats i andra medier, platsar inte många av +70 st damerna (säkert inte en del herrar hellar) men är direktkvalade eftersom de är med i ett team. Visserligen är ju elitledet uppdelat någon för yttersta eliten och en egen damfålla. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det Hansson menar på är helt enkelt fler startled, mer diversifierade grupper utifrån kapacitet (inte anmälningstid, men kanske hade det underlättat också i ev. tian?)  

Ja precis! I tian kan ju folk seedas (t ex om man åkt Tjejvasan eller Halvvasan etc men inte kvalificerat sig för startgrupp 9). Men sen måste man ju dela upp resten av tian och då är väl anmälningstid det rimligaste.

Typ 30 startled skulle vara super. Skulle ge lugn och ro på morgonen.

Link to comment
Share on other sites

Ja precis! I tian kan ju folk seedas (t ex om man åkt Tjejvasan eller Halvvasan etc men inte kvalificerat sig för startgrupp 9). Men sen måste man ju dela upp resten av tian och då är väl anmälningstid det rimligaste.

Typ 30 startled skulle vara super. Skulle ge lugn och ro på morgonen.

Finns det plats för fler startled, man kan kanske flytta framåt på startrakan, men frågan är om det finns plats bakom 10:an att utöka ?

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att sätta upp fler snören och göra fler ingångar. Samma mängd åkare tar inte större plats.

Nu är jag bara nybörjare när det gäller Vasaloppet, men jag kan inte direkt se vad fler led avdelade med snören skulle göra för skillnad, förutom möjligen att fler insläpp skulle minska längden på köerna, men man skulle lika gärna kunna ha tex två insläpp till varje startled.

Att skillnaden i åkkapacitet i leden skulle vara avgörande ser jag inte som ett jätte problem, då det räcker med att ha lite otur, och hamna där det tar stopp innan första backen, så har man tappat något eller några led & ett antal tusen placeringar som man måste åka förbi innan mål.

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Man skulle kunna ha att 80-90% i de flesta led står placerade efter föregående års placering, så slipper iaf dessa att köa från kl 04.

Alltså plac 1000 står sist i led 2, plac 1001 står först i led 3. - blir iofs ngt spännande få till det, särskilt de som kommer när det är "fullt" o folk står "fel'... Skulle nog behövas 15000 fållor...

 

Ett enkelt alt, men kanske inte "rättvist" (rättvisa finns inte!!), vore att resten står i ett eget "delled" bakom alt. bredvid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...