Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsveckan - förbättringsförslag för framtiden


Recommended Posts

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Detta är nästan exakt kopia av det koncept som kördes VÅ fredagar 2021.. som var mitt första skejtlopp. Mycket bra!

 

Det står inte att ÖSM43 skulle vara seedningsgrundande.. men det är väl inte sån big deal. Åker man för seedning är det bättre att välja V45 nästa dag.

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en som åkte Nattvasan 30, mycket isig spårbädd, svårt att få grepp samt en hel del skräp i spåret.

Massor med skräp hela vägen fram till sista milen, för mig som åkte Nattvasan 90. Där var det nya klassiska spår med minimalt med skräp och utmärkt glid. Skatebädden dock mest is. Från Tennäng till Oxberg däremot katastrofalt dåligt pga allt skräp.

Link to comment
Share on other sites

Massor med skräp hela vägen fram till sista milen, för mig som åkte Nattvasan 90. Där var det nya klassiska spår med minimalt med skräp och utmärkt glid. Skatebädden dock mest is. Från Tennäng till Oxberg däremot katastrofalt dåligt pga allt skräp.

Det blåste ju halv storm under fredagen. Jag åkte hela sträckan från Sälen till Mora den dagen, och det blåste ner grenar, barr och löv konstant på slutet. I nerförsbackarna mot Vasslan låg det ett träd rakt över spåret när jag kom åkande. Som tur var så var det en trädtopp som hade blåst av, och den täckte inte hela bredden av spårgatan. Jag stannade och lyfte bort den, tänkte på de plogande nybörjare jag nyss hade blåst om i 50 knyck.

Link to comment
Share on other sites

Är det för att få veta om man vinner eller förlorar placeringar vid dryckeskontrollen ?

Nja tänkte mest att det är för att veta om man tar eller tappar på fältet, genom loppet. Jag själv siktar ofta på att ta eller behålla ett visst startled och skulle bli peppad om jag kunde följa min placering genom loppet. Nu åker man i limbo och har bara klockan att gå på.

Link to comment
Share on other sites

Nja tänkte mest att det är för att veta om man tar eller tappar på fältet, genom loppet. Jag själv siktar ofta på att ta eller behålla ett visst startled och skulle bli peppad om jag kunde följa min placering genom loppet. Nu åker man i limbo och har bara klockan att gå på.

Men vid kontrollen brukar högtalaren förkunna ung hur många som passerat in till kontrollen, så om det skulle finnas ett räkneverk till på utfarten är det inte säkert att man hann uppfatta siffran, känns lite som överkurs.

Link to comment
Share on other sites

Men vid kontrollen brukar högtalaren förkunna ung hur många som passerat in till kontrollen, så om det skulle finnas ett räkneverk till på utfarten är det inte säkert att man hann uppfatta siffran, känns lite som överkurs.

Fast om man inte stannar på kontrollerna är det sällan man får höra hur många som passerat. Ifjol visste jag ingenting förrän sambon ropade placering till mig i evertsberg, och sen visste jag inte mer förrän målgång. Betydligt lättare att snabbt kolla på en skylt.

 

Kontaktade Vasaloppet flera år i rad när dom plockade bort placeringsskyltarna som faktiskt fanns några år, svaret var bara att det var en sponsor som hade tillhandahållit dom och det inte var något dom tänkte fixa fram själva.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är dåligt att man inte har en skärm, åtminstone i Evertsberg, med löpande placering.

 

Men ett sätt skulle kunna vara att klockan notifierade efter passering i kontrollerna, borde gå att få till. Kan ju få upp diverse andra notiser där.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att men vill se placering. Borde inte vara svårt att fixa!

 

Den hade jag gärna sett att det fanns energi i omklädningsrummet, jag tänker russin/chockad/godis/kakor, kaffe och dricka. Efter målgång vill man ju bara snabbt in i värme, jag fryser ihjäl om jag stannar där så varm saft och buljong där och så resten inomhus.

 

Jag vet att det fanns lite försäljning, men för 2200 tycker jag att 14 russin och två chokladbitar är okej att förvänta sig.

 

Helst vi man ju ha riktig öl på fat också men fattar att jag får åka till Tyskland eller Tjeckien då.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att Vasaloppet börjar bli väl dyrt för att åka på söndagen.

 

Åkte Marcialonga i år med. Där ingick tex bussen till start. Ett stort område efter mål med diverse smågott och ex Gel å annat på kontrollerna mot slutet.

Allt detta till en avsevärt lägre kostnad.

 

Som nån annan skrev oxå inför vågstarter.

Nu blev man stående på vänster sida i uppförsbacken alldeles för länge vilket medför att jag nog kommer skita i detta lopp hädanefter.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Något säger mig att Vasaloppets organisation kikar inne på denna sida, även om det aldrig skulle erkännas. Att serveringen vid ishallen/skolan var bortprioriterad gjorde mig moloken. Hade sett fram emot det, tycker det är en stor del av after-xc delen. Att sitta och mingla, träffa likasinnade under ordnade former när man duschat, fått på sig fräscha kläder är viktigt åtminstone för mig. 

 

När det går att ha storbildsskärm vid målgång med löpande uppdatering om placering borde det ju gå att ha åtminstone i Evertsberg. Jag famlade mest i mörkret då det gällde placering under loppet, visste liksom inte om jag var sub-1000 vid målgång då jag hade en betydande andel 2000-lappar runt mig från Eldris och in i mål. 

 

Men återinför maten samt se till att det finns Vasabussar till start, faktumet att det inte gick att få tag på bussbiljetter redan på fredagskväll tror jag skrämt iväg många första gångs-åkare. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är konstigt att man inte kan boka bussarna via samma sida som man anmäler sig. Att ha det där borde öka antalet förköpta biljetter och ge bättre möjlighet att boka in tillräckligt många bussar+förare i tid.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas de läser men vågstart röstar jag emot.

Vågstart finns i andra lopp och andra dagar.

 

Vasaloppet är unikt fortfarande med masstart och flest deltagare.

 

Sedan har man tullat på många andra saker… som maten efter målgång.

Jag vet ju att det finns de som fortfarande tror att rullskidsåkning sliter mer på pjäxor än snöskidåkning… de har inte gått från målgång på VL till bussarna…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...