Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppet 2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

malaka

malaka

Medlem

• Members
  • Pip
  • 60 inlägg
Anmäld genom överflyttning från i år. Räknar kallt med strålande förhållanden fram till 5/3, därefter nollgradigt och kräksnö..

peodor

peodor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg

Också anmäld häromdagen!

Först nu jag fattade jag det konstiga beloppet 1922 som anmälningsavgift!

Det var väl ändå lite kul! ;-)

Men vad fan får jag för pengarna (som Leif Östling sa)?

Tror ni de hittar på något extra kul?

Ett extra fint diplom kanske hehe?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

Skulle tro att det blir en del festliga inslag  under vasaloppsveckan och då speciellt Jubileumsloppet 2022. Har en svag aning att det delades ut något i samband med 75-årsjubileet 1997, men har glömt vad.

Om jag klarar av att åka blir det av allt att döma mitt sista lopp och jag har inte bestämt mig om det skall bli ÖSM eller Vasaloppet. Jag har åkt fyra ÖS i skejt, så jag vet inte om det är så upphetsande med ett till, dessutom lär man få bli rundningsmärke av de som stakar loppet, inte så kul när man skejtar. Nattvasan 30 går på fredag kväll och passar inte ihop med Vasaloppet, då fredag natt är sista natten med normal sömn, sen blir det bara 2-3 tim nästa natt.

Om jag åker Vasaloppet kommer jag att ta det extra lugnt för att hinna njuta så mycket som möjligt, det får ta vilken tid det vill. Men det är först till nyår jag måste bestämma mig, som är veteranernas sista anmälningsdag.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 205 inlägg

Är det nån som vet om det bara är anmälan till Vasaloppet som öppnar nu kl 9? Inte de andra loppen? Irriterande dålig information i så fall  :angry:

Edit: Ehhh ... jag tar tillbaka allt. Om man lusläser ser man att Vasaloppet och trippeln öppnar 9.00. De andra 10.00. Då har jag gått upp i onödan då  ;)

peodor

peodor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg

Ja något extra borde det ju bli... Men kanske inte jättemycket man märker av om man bara åker dit för ett lopp och hem igen. Vi får se...

Vasaloppet vore väl roligast @volevodin?! Nu när det är jubileum. Visste inte veteraner kunde vänta till nyår med anmälan!

Ska också försöka njuta denna gång och dricka blåbärssoppa i lugn och ro (om det nu går?! är inte så snabb i vilket fall men det finns alltid en tendens att det ska hetsas o stressas ändå  :angry: )

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

Ja något extra borde det ju bli... Men kanske inte jättemycket man märker av om man bara åker dit för ett lopp och hem igen. Vi får se...

Vasaloppet vore väl roligast @volevodin?! Nu när det är jubileum. Visste inte veteraner kunde vänta till nyår med anmälan!

Ska också försöka njuta denna gång och dricka blåbärssoppa i lugn och ro (om det nu går?! är inte så snabb i vilket fall men det finns alltid en tendens att det ska hetsas o stressas ändå  :angry: )

Jo, det har du rätt i att det är svårt att ta det lugnt med en massa åkare runt, det märkte man vid Vasaåket Hemma, som mer blev som en träningsrunda.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg

Fick ni tag i startplats innan det blev fullt?

Söndag morgon 09.00 öppnade anmälan till Vasaloppet och 10.00 öppnade anmälan till övriga lopp under Vasaloppets vintervecka 2022. Under morgonen tog de 15 800 platserna i Vasaloppet slut och när förmiddagen summerades hade över 28 000 anmält sig till något av loppen under vinterveckan 2022.

Tallica

Tallica

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg
Yes, jag lyckades! Skönt att ha det ordnat redan nu!

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 364 inlägg

Jag hoppas på ett snyggt diplom för första gången på alla mina VL år. Inga barnteckningar eller akvarellkludd utan ett stiligt gammaldags diplom nu när jag aldrig lyckas ta medaljen (dussinmedaljen alla får nu räknas liksom inte riktigt).

För övrigt så är varje år en häftig upplevelse, stämningen i startområdet eller tjötet i duscharna och matsalen efteråt är anledning att åka upp så länge man orkar. Hur slår man detta?

Blåbärssoppa? Varje år tar jag blåbärssoppa men hur bråttom man har ser man på nummerlappen som ibland är mer blå än vit...

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg
Tycker både 2019 och 2020 hade snygga diplom. 2020 var det Ernst Billgren. Tycker det är kul att Vasaloppet gör en insats för kulturen också.

Skoterskidan

Skoterskidan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg
Jag har också anmält mig, nattvasa 30. Jag vill skejta.

KrW

KrW

Medlem

• Members
  • Pip
  • 67 inlägg

Jeg fikk overført mitt Vasaåk til 2022 på grunn av innreiserestriksjonen fra Norge. På søndag gikk jeg vinterens enda skidlopp, arka rundt¨ 40km (forutom QR-Birken som jeg var veldig fornøyd med, 2t54m), presis under anmeldingen til Vasaloppet. Så senere på dagen at jeg bare har startplass i Öppet spår. Har ni erfarenhet med hvor svårt det bruker å være å få tak i en startplass i Vasaloppet fra noen som velger å selge sin plass?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 321 inlägg

Jeg fikk overført mitt Vasaåk til 2022 på grunn av innreiserestriksjonen fra Norge. På søndag gikk jeg vinterens enda skidlopp, arka rundt¨ 40km (forutom QR-Birken som jeg var veldig fornøyd med, 2t54m), presis under anmeldingen til Vasaloppet. Så senere på dagen at jeg bare har startplass i Öppet spår. Har ni erfarenhet med hvor svårt det bruker å være å få tak i en startplass i Vasaloppet fra noen som velger å selge sin plass?

Det har hittills aldrig varit något problem att hitta startplats till lägre pris från februari och framåt.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Jag har för första gången anmält mig till Vasaloppet (efter fem år av motionslopp natt- och dagtid). Jag är från 2020 ös seedad till led 6.

Vad är de stora skillnaderna mellan ÖS och Riktiga Vasaloppet?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

Jag har för första gången anmält mig till Vasaloppet (efter fem år av motionslopp natt- och dagtid). Jag är från 2020 ös seedad till led 6.

Vad är de stora skillnaderna mellan ÖS och Riktiga Vasaloppet?

Köerna...

Jag siktar nog in mig på ÖS måndag med fri stil. Och sen Skatebirken. Kanske Transjurasienne som uppvärmning eller Hafjell Skimarathon.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 364 inlägg

Köerna är det negativa :) fast man kan faktiskt börja prata med alla andra skidnördar också fast då ses man kanske som alltför positiv?

Den andra stora skillnaden är väl masstarten och de betydligt sämre spåren...

Det finns en magi i luften på VL, alla människor och trängsel. Nervositeten är större (tror jag utan att ha kört ÖS men VÅ) och publiken är också större.

En upplevelse jag inte vill vara utan och om jag orkar så kanske även jag får en orange nummerlapp någon gång och helst på VL (har nu enbart VL + VÅ i resultatlistan) trots att jag saknar att titta på VL på TV.

Jag rekommenderar alla som vill åka i vasaloppspåret att köra VL minst en gång, ÖS är säkert också en stor upplevelse som VÅ var men det fattas något för mig... Jippolopp har något speciellt...

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Köer, trängsel, nervositet, jippo och publik.
Något mer?

Man har alltså nära noll chans att värma sig i mässtältet?
Rejält med överdrag således.

Är det köer in till kontrollerna också? På ÖS bara skrattar jag åt de som köpt enervit-langning.

Kommer ha extratrugor (TBS) då jag hört om hets och trängsel i backen.

Något mer att tänka på?

Avsikten är att åka 100-årsjubileet för att ha kul men rätt vad det är sitter plötsligt en liten djävul på min axel och börjar hetsa...

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 364 inlägg

Startled 6 lär inte ha kö in till någon kontroll men känslan kommer nog vara kö från startbacke in till Smågan.

Jag har startat i 9:an och framåt till fyran men har aldrig känt det som att langning är pga köer till stationerna, där är det bra logistik och även om varje stopp tar tid så är det inte direkt köande för att få en mugg eller bulle.

Langningen kan ha fler fördelar dock, t ex att du vår gel/liguid vid fler tillfällen (Enervit har väl inte sportdryck?) eller att du aldrig stannar utan tar drickan i farten (T ex VasaSvahns langningsserviice vid ca 6 platser där man får en drickaflaska att dricka i farten).

Jag har aldrig haft langning pga många kontroller och normalt sett också några extra kontroller (som fattades i år i VÅ) men man kan säkert vinna några minuter på detta. Men som sagt, se till att langningsservice ersätter kontrollerna och inte är komplement för då vinner du ingen tid...

Jag har aldrig tappat truga eller haft sönder någon stav eller anna utrustning men har också en reservtruga i midjeväskan, hoppas den bite fungerar lika bra för dig :).

Du har ju åkt innan men med axelkompis så är alltid risken att man går ut för hårt... det stressar oerhört med alla som forsar förbi utan att se ett dugg mer vältränade ut. Men kör i egen takt och knäck dem efter Evertsberg istället :).

När dipparna kommer kan man ju försöka att komma ihåg varför man anmälde sig och se det halvfulla glaset igen istället för det halvtomma...

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 195 inlägg
Tack för tipsen. Nej, hellre vasabullar än gel. Skall bli kul att åka när alla extrakontroller är öppna (har besviket betraktat stängda tält under Nattvasan).
Gillar inte trängsel i spåret så mycket men att tjôta med andra åkare och bli hejad på är kul, så det skall nog bli övervägande positivt!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

Tack för tipsen. Nej, hellre vasabullar än gel. Skall bli kul att åka när alla extrakontroller är öppna (har besviket betraktat stängda tält under Nattvasan).
Gillar inte trängsel i spåret så mycket men att tjôta med andra åkare och bli hejad på är kul, så det skall nog bli övervägande positivt!

På min tid fanns inte skruvtrugorna, men nu skulle det vara ide att ta med större trugor i ryggväskan, ifall det skulle börja gå igenom.

Bullar har man ingen nytta av ,lägger sig bara i magen som en klump, sista två åren fick jag gel vid en kontroll och det gav ny energi snabbt.

Åkt både ÖS och VL och största skillnaden är stämningen runt spåret. Man slipper köer i ÖS och kan åka i sitt eget tempo, men färre att tjöta med längs spåret. Tycker det fungerar rätt bra vid kontrollerna även i VL, visst tar det kanske någon minut extra, men lite av trängseln skapar ju stämningen runt loppet och man känner att det är det riktiga vasaloppet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar