Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2022


Tjyvsläpp

Recommended Posts

Något som jag funderat på är oviljan att lägga en grövre struktur vid stenslipning. Har ett par gamla  Kästle varmföresskidor med grov fabriksstruktur som jag inte rört och de har glidit bra även i "fel" före. Om man borstar ur "dalarna" i en grövre struktur borde den fungera i de flesta fören.

Förmodligen är strukturen ordentligt nedsliten om den funkar i mer finkornig snö. Alternativt inte så grov från början. En ny slip för fuktig/blöt snö funkar inte när det blir kallt helt enkelt, om det inte är ren is då.

 

Däremot tycker jag det är bra att ha ett par blötföresskidor med medium/grov slip om man har fler par skidor, rillning i all ära men om skidan är bra från början är det ju en fördel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Väldigt ny slip, så inte nedsliten. Sen vet jag inte hur grov TS gul är jämfört med andra varm-slipar... De här skidorna har alltid gått sämre än mina kallföres/universal-par med blå slip när jag testat i kallföre förut, men dagen innan i Oxberg (-5 grader) gick de bäst så det fick bli dem. Trodde jag skulle få slita i kallsnön på myrarna men det behövde jag inte. Så något speciellt var det, möjligen att snön var så hårt packad. Som vanligt med skidor/struktur/valla så kan man nog bara till viss del gå på gammal beprövad kunskap men det är först när man testar som man vet vad som faktiskt funkar för dagen.

Link to comment
Share on other sites

Så tolkar jag också det hela.

 

Jag var lite kaxig innan och menade att ombyte utomhus inte var hela världen. Visst hade det gått det också, men det var ändå skönt att i tältet kunna sitta ner en stund medan man bytte om. Fast det där med Covid gick ju fel där....större möjlighet att sprida smitta får man leta efter. Folk satt ju mer eller mindre i knät på varandra i ombytestältet och det var fullpackat med åkare som väntade på ledig sittplats.

Jag testade förra året och frusen som jag är så var jag inte så kaxig… drog på mig överdrag direkt trots tillsägelse om att gå till ombytesområde. Men utan buss och med dryg kilometer promenad så behövde jag överdraget direkt.

Men sedan gick det bättre att promenera än jag trodde .

 

Ska man säga något positivt så fixade man jubileumsväder och de bästa spår jag upplevt någonsin i Vasaloppet (ännu inte 20 år men strax).

Hoppas man ordnar det så även nästa år!

Link to comment
Share on other sites

Riktigt luftigt och skönt smittsäkert var det däremot i duscharna. Knappt en käft där jämfört med annars :D Asgött, om man orkade promenera. Vilket det var väl värt.

 

Så tolkar jag också det hela.

Jag var lite kaxig innan och menade att ombyte utomhus inte var hela världen. Visst hade det gått det också, men det var ändå skönt att i tältet kunna sitta ner en stund medan man bytte om. Fast det där med Covid gick ju fel där....större möjlighet att sprida smitta får man leta efter. Folk satt ju mer eller mindre i knät på varandra i ombytestältet och det var fullpackat med åkare som väntade på ledig sittplats.

Link to comment
Share on other sites

En dusch utan transport och rekommendationen att försöka undvika. Den tillkom nog när man insåg att restriktioner var borta i samhället för övrigt och efterfrågades av deltagarna. Sedan vill man inte anstränga sig helt och arrangera duscharna som vanligt utan gör denna halvmesyr.

 

Jag lyckönskar dig till att inte ha uppfattat försämringen och att man först var helt utan duschmöjligheter…

jag tyckte det var kanon! Var mycket smidigare att bara promenera 10 minuter till tennishallen för att duscha istället för som för två år sedan åka en buss till nån idrottshall. Pjäxgräns också så det var ju väldigt fräscht där inne!

Link to comment
Share on other sites

Tennishallen och idrottshallen är väl de två alternativen som funnits under lång tid?

Buss till båda och beroende på startnummer fördelas packning per anläggning.

Därmed slussas man dit där packningen är, jag har testat båda .

 

Hellre buss direkt efter skidinlämning till packning och dusch. Visst är det trångt men det är ju charmen med VL, masstart och mycket folk hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...