Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Nya FIS-krav på rullstavspetsar 2022?

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Jag roade mig med att läsa lite i FIS tävlingsregler och fann en intressant text under sektion Rullskidor(396):

"396.2.6 Cross-Country ski poles must be used with Cross-Country skiing tips must be used. Alternatively poles tips must have safety rigid plastic protections with diameter ≥30 mm. These protections must be placed maximum 45 mm above the metallic tips. The rule will be implemented from 01st July 2022."

Det här med "rigid plastic protections" - vad skall det skydda emot?

Kommer det att tvinga fram ny design på rullstavspetsar?

https://assets.fis-s..._2022_clean.pdf

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg

Så är det, blir intressant på Alliansloppet om alla fått tag i godkända spetsar eller om det blir att åka hem med oförrättat värv.  :)

I Norge gäller regeln för rullskidtävlingar. Har bara läst regeln på norska, har inte koll på vad som står i den svenska. Verkar som startfältet på Blink inte hängt med i reglerna.

Är det möjligen en Lex Femling?

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 198 inlägg

1 juli 2022 står det. Vare sig Blink eller Alliansloppet lär ha problem då?

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg

Det var det som var haken! Så är det när man inte läser allt.  :ph34r:

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Är det någon som förstått vad som skall skyddas eller vilken fara som kan undvikas med den nya regeln?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 198 inlägg
Att staven inte skall tränga igenom motståndare utan fastna efter 4-5 centimeter?

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Att staven inte skall tränga igenom motståndare utan fastna efter 4-5 centimeter?

Skrattade först när jag läste ditt svar men funderar nu på om det inte är precis så? Även om 4,5 cm inträngning i bröstkorg förmodligen är väldigt obra så kanske t.ex. lårgenomstick kan undvikas. Huvva!

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 209 inlägg

Skrattade först när jag läste ditt svar men funderar nu på om det inte är precis så? Även om 4,5 cm inträngning i bröstkorg förmodligen är väldigt obra så kanske t.ex. lårgenomstick kan undvikas. Huvva!

Har tydligen hänt tidigare.
https://www.expresse...gs-skrackskada/

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Jag roade mig med att läsa lite i FIS tävlingsregler och fann en intressant text under sektion Rullskidor(396):

"396.2.6 Cross-Country ski poles must be used with Cross-Country skiing tips must be used. Alternatively poles tips must have safety rigid plastic protections with diameter ≥30 mm. These protections must be placed maximum 45 mm above the metallic tips. The rule will be implemented from 01st July 2022."

Det här med "rigid plastic protections" - vad skall det skydda emot?

Kommer det att tvinga fram ny design på rullstavspetsar?

https://assets.fis-s..._2022_clean.pdf

Vilken sida finns bilden ?

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Vilken sida finns bilden ?

Texten som jag hänvisar till finns i länkat dokument på sida 90.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

_

Bifogad tummbild(er)

• Skärmklipp.GIF
  • Skärmklipp.GIF

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Norges skidförbund m.fl. har uppmärksammat detta och det "anbefales" att kör med de nya trugorna:

https://www.tryggtra...ettregler_2.pdf

De berättar inte varför man skall ha den nya typen, men man får väl anta som det redan gissats i tråden att det är för att undvika "skräckskador". Har dock inte lyckats hitta någon information hos någon stavtillverkare eller nån bild som visar en truga som kommer att uppfylla de nya kraven. Märkligt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 551 inlägg

Om jag fattar texten rätt så skall plasthylsan ha en diameter på 3 cm eller mer och metallspetsen får maximalt vara 4,5 cm lång från platshylsan räknat.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar