Själv har jag svåra problem och gå fort på Platten, men betydligt lättare och utveckla stakning uppför. En sak som förvånade mig på Seed tävling för ett par år sedan, som led 6 åkare blev jag varvad av vl topp 100 åkare.
Uppför körde dom knappt ifrån mig, då hade jag inte bra skidor heller. Sedan kommer led1 åkare som kör ifrån mig som tusan uppför. Ibland verkar det som vissa led 1 åkare eldar på för mycket uppför och blir avhängda av eliten på Platten. Jag har noterat några exempel på det, men att fokusera på bli snabbare uppför kan sabba rejält. Långa intervallpass i backe där man letar en teknik där det känns billigt och ta sig upp och som bygger muskler på rätt ställen. Sedan måste man ha koll på pulsen, att nosa på rött är en sak, men att gå upp i dräparzonen kan straffa sig. Aldrig tälta på hårt underlag, ev tälta i lösföre få få fast trugan. Ner med armbågarna, kom upp och inte bli sittandes. vart ska stavarna sättas ner i förhållande till fart lutning. Alla dom där prylarna som endast går träna på skidor och rull.. Är det lite sugande kan man testa och klicka lite med ena benet i staktaget, tror det var Joar som jag apade efter med det. Funkar ibland som avlastning om man får till timeing. långpass i skierg ger inte mycket resultat på mig, däremot explosiva kortintervaller på högre växlar som någon nämnt.. Cykelpass på 2.3h och uppåt med låg medelpuls typ 125 svarar min kropp sjukt bra på och kasta in ibland mellan all stakning.. Det ska man nästan kasta in varje vecka.. Är själv ett basket case när det gäller skidåkning, men stakning uppför är skitkul. Man ska passa sig lite för Ski erg i vissa lägen, gör man fel så får man ingen feedback som på riktiga prylar.. Fötternas mottryck uteblir helt.. Själv skulle jag vilja bli mycket snabbare på Platten.