Takk, da blir grønnglideren mye enklere å jobbe med
Du skriver at skiene kan settes ut. Der lurer jeg litt på tidsaspektet og hvor varme skia kan være når de settes ut. Fischer skriver i sin tekniske manual( https://issuu.com/fi...318_engl_xc-tm)at voksen blir klemt ut av sålen dersom voksen er for uherdet (varm). Venter en så lenge i racing som fischer skriver?
"Once the ski has been prepared, let it cool at room temperature, ideally overnight but at least for 45 minutes. If the warm ski cools too quickly the wax leaks from the base and all the work will have been for nothing."
Skiene avkjøles ganske så fort. Man skal jo affisere sålen så kort som mulig mht varme. Du har romtemp på skiene etter veldig få minutt. At noe glider kan komme ut av sålen når man tar de med ut er jo grunnen for å gjøre dette før man børster. Når det er sagt så er det ikke noe jeg alltid tar meg tid til, og jeg kan heller ikke si jeg har merket noen effekt av det. Er nok mest på veldig kaldt føre at logikken tilsier at den veldig fine strukturen i sålen bør være helt gliderfri.