Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Glidvallning

• Vänligen logga in för att kunna svara
54 svar till detta ämne

Skitester

Skitester

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Takk, da blir grønnglideren mye enklere å jobbe med :)

Du skriver at skiene kan settes ut. Der lurer jeg litt på tidsaspektet og hvor varme skia kan være når de settes ut. Fischer skriver i sin tekniske manual( https://issuu.com/fi...318_engl_xc-tm)at voksen blir klemt ut av sålen dersom voksen er for uherdet (varm). Venter en så lenge i racing som fischer skriver?

"Once the ski has been prepared, let it cool at room temperature, ideally overnight but at least for 45 minutes. If the warm ski cools too quickly the wax leaks from the base and all the work will have been for nothing."

Skiene avkjøles ganske så fort. Man skal jo affisere sålen så kort som mulig mht varme. Du har romtemp på skiene etter veldig få minutt. At noe glider kan komme ut av sålen når man tar de med ut er jo grunnen for å gjøre dette før man børster. Når det er sagt så er det ikke noe jeg alltid tar meg tid til, og jeg kan heller ikke si jeg har merket noen effekt av det. Er nok mest på veldig kaldt føre at logikken tilsier at den veldig fine strukturen i sålen bør være helt gliderfri.  

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Det skulle vara intressant att veta hur mycket skidan "suger åt sig" vid första paraffineringen efter slipning. Efter sickling ligger det kvar paraffin nere i strukturen, men hur mycket är kvar efter borstning ? Majbäck säger att det är viktigt att borsta så att man får bort paraffinet "nere i dalarna" med stålborste(vi talar om mikronivå)

Om man i stället väljer att Kuzminsickla sina skidor innan man grundvallar dem, då är frågan hur mycket den ytan "suger åt sig" av paraffinet. Är ytan helt slät mellan strukturränderna och blir det något paraffin kvar där efter vanlig sickling, de längsgående "dalarna" borstar men ju ur med en stålborste.

Skitester

Skitester

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Sålen tar opp litt voks. Som alt annet så utvider plast seg ved oppvarming og da vil molekylstrukturen være motagelig. Vi ser det lett på hvitsåler som misfarges permanent av glider med sterk farge. Jeg bruker også et fluorpulver med farge, hvor farge lekker ut selv etter flere runder med rens og gliding. 

Uansett er det gliderhinnen som ligger på strukturen som er viktigst. Børstingen er for å kun la en tynn hinne være igjen. Hinnen blir ikke kontinuerlig eller perfekt, men på den annen side så er det kun 10-20% (avhengig av slip) av sålen som er i kontakt med snøen selv i glidsonene. 

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg

Bra at jeg ikke trenger å vente 45 minutter, skitester. :) .

Tyske http://snowstorm-gliding.de/har en teori på hvordan voksen fester seg til sålen ved børsting av skia.

De mener det blir et tynt teppe av sålemateriell som voksen setter seg fast i eller blander seg med. Deretter børster en bort ren voks og har igjen voks/såleblandingen mot snøen.

http://snowstorm-gli...ing12016_EN.pdf

Minner litt om hvordan vætingsflaten øker dramatisk dersom en pusser festesonen med sandpapir før en smelter inn grunnvoks og voksen varer lenger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wetting

For selve glideren ønsker en lav wettability mot snøen, men en må ha noe wettability for sålen slik at glideren/grunnvoksen fester seg.

Skitester

Skitester

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Bra at jeg ikke trenger å vente 45 minutter, skitester. :) .

Tyske http://snowstorm-gliding.de/har en teori på hvordan voksen fester seg til sålen ved børsting av skia.

De mener det blir et tynt teppe av sålemateriell som voksen setter seg fast i eller blander seg med. Deretter børster en bort ren voks og har igjen voks/såleblandingen mot snøen.

http://snowstorm-gli...ing12016_EN.pdf

Minner litt om hvordan vætingsflaten øker dramatisk dersom en pusser festesonen med sandpapir før en smelter inn grunnvoks og voksen varer lenger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wetting

For selve glideren ønsker en lav wettability mot snøen, men en må ha noe wettability for sålen slik at glideren/grunnvoksen fester seg.

Det første stemmer overens med mitt forsøk på forklaring. 

Viktigste effekt mht pussing av festesonen er nok en blanding av friksjon og at grunnvoksen fester seg i sålehår. 

Mtp glid er det jo en miks av overflateegenskaper på sålen (modifiseres med slip) og egenskapene til glideren som påvirker. Generelt ønskes en relativt vannavstøtende overflate, men mer utpreget på sugende føre enn på kaldføre. Derfor vil ulike glidere gi litt ulik krumningsvinkel. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Det kanske inte är en slump att Norge nästan aldrig har dåliga skidor i WC och långlopp - vallatestning verkar ha stor prioritet i Norge. Därmed inte sagt att andra länder  inte satsar hårt på testverksamhet tex lyckades Finland mycket bra i det torra och kärva föret i OS, men det gäller att ligga i framkant när förutsättningarna ändras tex när flouret försvinner från marknaden.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 404 inlägg
Nu ser det ut som att det blir totalt flourförbud nästa säsong. Detta borde ge en fördel för oss stålsicklare

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Nu ser det ut som att det blir totalt flourförbud nästa säsong. Detta borde ge en fördel för oss stålsicklare

Återstår att se hur bra de nya flourfria vallorna är i förhållande till ovallat.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 404 inlägg

Återstår att se hur bra de nya flourfria vallorna är i förhållande till ovallat.

Ja och det återstår att se vad flouret ersätts med, inte alls säker på att de vallorna blir bättre för miljön eller hälsan för de som ska använda dem.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Ja och det återstår att se vad flouret ersätts med, inte alls säker på att de vallorna blir bättre för miljön eller hälsan för de som ska använda dem.

Ur hälsosynpunkt finns det fler produkter att plocka bort ur vallasortimentet som sprayer, tvättvätskor, fluider. Sålänge ett paraffin inte värms upp anser jag att det är ofarligt för hälsan, astma/alleriker är en bra indikator på olika kemiska ämnens farlighet.

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg
Angående vætingsflate har jeg det fra
https://deichman.no/...935b932a9073149
Så Torgersen brukte det for å forklare hvordan voksen fester seg best til en plastsåle.
1 Rubbe opp for å øke vætingsflaten på sålen. Arealet med plast øker dramatisk ved rubbing av sålen
2 Bruke varme for å «etse» voksen inn i plastmaterialet

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg
Angående helsefare med voks. Er det farligere å være i nærheten av et strykejern med voks enn et stearinlys?
Voks er høyraffinerte hydrokarboner. Det er vel vokslys også
Skjønner at støvet ved børsting ikke er bra i store mengder. Men det løser en støvmaske ganske greit

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg
Obs røyking mens en legger fluorpulver er ikke bra.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Obs røyking mens en legger fluorpulver er ikke bra.

Under pandemin blev vi vana att använda munskydd, så det är ingen stor sak att göra det vid vallning. Som du säger så är det vid uppvärmning av flourpulver som i första hand kräver mask, kanske också när man använder stålborsten. Torrvallning med tex flourkloss ger ju inte ifrån sig något, så där behövs ingen mask. Jag tycker det är märkligt att man riktat in sig på flour och inte brytt sig om sprayer, fluider och vallaväck, som är besvärande för astma/allergiker.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

Under pandemin blev vi vana att använda munskydd, så det är ingen stor sak att göra det vid vallning. Som du säger så är det vid uppvärmning av flourpulver som i första hand kräver mask, kanske också när man använder stålborsten. Torrvallning med tex flourkloss ger ju inte ifrån sig något, så där behövs ingen mask. Jag tycker det är märkligt att man riktat in sig på flour och inte brytt sig om sprayer, fluider och vallaväck, som är besvärande för astma/allergiker.

Nu är det väl främst för att det är ett förbud i EU mot dessa flourmolekyler och belastningen på miljö och de som arbetar med detta i tex textilindustrin

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg
Røyking og fluorpulver kan gi umiddelbare lungeskader.
Gloen på sigaretten er over 300grader slik at det blir utviklet fluorgass fra fluorstøvet.
Det er mye,mye farligere enn kun støvet.
Heldigvis er forbrenningsanlegg for vanlig avfall designet for å håndtere fluorgass

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg
I vinter har jeg prøvd å først legge gul voks på en nyrenset ski. Deretter har jeg lagt grønn voks direkte på den gule uskrapte voksen. Da er det lettere å få den grønne voksen til å smelte utover sålen. På meg virker det som om voksen fremdeles blir knallhard. Dvs voksen blir pulverisert når jeg skraper den gulgrønne blandingen.
Tanken er at den gule voksen er som smør i panna når en steker en biff.
Grønnvoksen er biffen:-)
Har følelse av at de harde varme voksene er en tilsvarende blanding?

Skitester

Skitester

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

I vinter har jeg prøvd å først legge gul voks på en nyrenset ski. Deretter har jeg lagt grønn voks direkte på den gule uskrapte voksen. Da er det lettere å få den grønne voksen til å smelte utover sålen. På meg virker det som om voksen fremdeles blir knallhard. Dvs voksen blir pulverisert når jeg skraper den gulgrønne blandingen.

Du lager jo bare en miks av gul og grønn med den fremgangsmåten. Og en blanding av gul og grønn kan sikkert bli hard. Dette vil variere veldig fra leverandør til leverandør. De fleste bruker samme forbindelser over hele gliderserien, og justerer blandingsforholdet. 

Det kan også hende at glideren skiller seg litt ved oppvarming, slik at den store andelen 'mykt' fra den gule legger seg øverst. Da vil blandingen på skia være litt hardere enn blandingsforholdet skulle tilsi. Uansett så har du nok laget deg en variant av en blå glider. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Mycket intressant. Om man har slipat skidorna och sliparen lagt på ett mjukt paraffin, så kan man smälta på den hårda direkt och blanda ihop, innan man sicklar bort.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 899 inlägg

Nu är det väl främst för att det är ett förbud i EU mot dessa flourmolekyler och belastningen på miljö och de som arbetar med detta i tex textilindustrin

(Fluorerade kolkedjor, inte fluormolekyler)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar