Vi har testat att köra utan Glidvalla och det funkar förvånandsvärt bvra. Vi har tom tävlat 2 tävlingar ovallat.Jag kör mina nya "skitskidor"scs classic utan glidvalla.Helt ny på detta och utan förutfattade meningar tycker jag det är värt att prova.Jag har börjat få lite kläm på fästvallning och jag tycker själv att det går bra i spåret.Det glider fint fast jag har ju inte så mycket att jämföra med.Till frågan min sporthandlare som provade ut mina skidor tycker (naturligtvis) att jag ska ska glidvalla ochså annars kommer belaget att bli vitt efter ett tag.Fibrerna reser sig det är väl detta man åtgärdar genom att sickla fram nytt belag eller?Vad det gäller sickling är det ju suveränt vid finsnickerier ytan blir ju nästan som glas,om man har brynt sicklen rätt.Skidhandlarn påstår att vallan är till för att stöta bort smuts så det inte tas upp av belaget.Någon annan som kör utan glidvalla?
VITT BELAG
Det vita belaget kommer först när belaget börjar oxidera och då är det bara att sickla fram nytt belag.
Och att valla hjälper till att hålla belaget fräscht är inte alltid sant. Vissa vallor torkar ut belaget (typ högflourvallor-pulver).
SMUTS
Det som vallor gör är just att de suger smuts till belaget - som jag fattar Kuzmin är det just det som är problemet med skidvalla.
Så därför, ju mer smuts snön innehåller - desto bättre resultat med att köra ovallat? (Frågetecken)
De fören där jag personligen tror det är svårt att köra ovallat är vid Nysnö och Blöta fören
SICKLING
Sicklingen tar ju fram fräscht belag. Och är man duktig på att hantera sickel får man väldigt plana och fina belag.
En kommentar till sickling som jag tycker är viktig är att sicklade skidor enligt min uppfattning är inte plana och har en helt glatt yta. Min uppfattning är att stålsicklade belag innehåller massvis av fina strukturer.
Så efter stålsicklingen är det viktigt att använda Fibertex och lägga alla fiberhåren som då spretar ut. Använder man inte Fibertex så kan man ju åka igång skidorna. Snabbast slipning får man då i isiga hårda fören.
Redigerat av canyon, 03 januari 2006 - 11:02 .