Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Äntligen slipper vi glidvalla!


Everest

Recommended Posts

[quote name=Dunderklumpen]Någon beskrev Kuzmin som seriös forskare, jag har redan skrivit att jag är skeptisk.

Vallatillverkarna beskrivs som skojare som vill sno våra pengar till ingen nytta. Själv är jag övertygad om att det bedrivs betydligt seriösare forskning i konkurrensen hos de olika vallaföretagen än hos Kuzmin.[/quote]
Jag har för dåliga kunskaper både om skidbelag, vallor och Leonid Kuzmin för att uttala mig om dessa saker. Dock tror jag man är rätt naiv om man tror att vallatillverkarna inte vill tjäna så mycket pengar som möjligt och det är inget fel i det.

Men ponera att vallatillverkarnas labb skulle komma fram till samma slutsats som herr Kuzmin. Tror ni verkligen att Swix, Start mfl skulle kalla till presskonferens och deklarera att dem snarast kommer att lägga ner all tillverkning av glidvallor (och allt vi försökt inpränta och sälja in till skidåakrna under decennier varit helt onödigt) och därefter ställa om tillverkningen till stålsicklar?? Knappast, en sådan rapport skulle nog komma att hemligstämplas både en och två ggr.

Däremot har de säkert oerhört avancerade labb, mätinstrument, resurser etc mendessa kommer nog främst att satsa på att ha bättre vallor än konkurrenterna, knappast på att avveckla sin egen verksamhet.
Det är lätt att inse hur många som har väldigt mycket att förlora på om Kuzmin har rätt, vallatilverkare, stenslipare, skidbutiker och alla som lever på annonsintäkter från dessa. Så oavsett om han har rätt eller ej så kommer han knappast från något större bifall och applåder från stora delar av skidindustrin.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ändå att Dunderklumpen har en poäng, när eliten börjar köra tävlingar på ovallat så skall jag fundera på det (detsamma gäller tejp). Dessutom verkar det ju vara ganska svårt att få till det med den nya tekniken så det verkar ju inte vara något som sparar tid, förvisso pengar.
Link to comment
Share on other sites

Ovallat Glid
Jag skulle vilja påstå att eliten har redan kört ovallat. Men i dagsläget så har det vid dessa tillfällen varit speciella förhållanden. Och när de kört ovallat så har det varit maskinslipat och/eller handstrukturerat.

Vid vissa fören som t ex vid nysnö och blöta fören tror jag dock det är mycket bättre med kombinationen struktur + glidvalla

Ovallat fäste
Det händer ju vid vissa fören att man åker ovallat på fästzonen också. Specieltt i knepiga fören runt noll - där man ruggar fästzonen och använder silikon, pulvervalla eller fluid med mycket flour ovanpå för att förhindra underfrysning och sämre glid.
Link to comment
Share on other sites

Nu finns Licavhandlingen tillgängllig!

[url]http://epubl.ltu.se/1402-1757/2006/03/index.html[/url]

Efter en första titt så noterar jag att det är en s.k. sammanläggningsavhandling av två artiklar av vilka den ena redan har blivit vederbörligen vetenskapligt granskad (och publicerad!) medan den andra är inskickad till Sports Engineering. Detta gör ju att trovärdigheten i rönen ökar ganska rejält.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen]Vallatillverkarna beskrivs som skojare som vill sno våra pengar till ingen nytta. Själv är jag övertygad om att det bedrivs betydligt seriösare forskning i konkurrensen hos de olika vallaföretagen än hos Kuzmin.[/quote]
Varför presenterar vallafabrikanterna inte data om de bedriver så seriös forskning kring glidvallning?

Det har i alla fall Kuzmin gjort - hans påståenden går att granska eftersom han i sin avhandling (som finns för alla att läsa på nätet) presenterat såväl metoder som mätvärden.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Everest]Religionsfrihet är nog rätta ordet. Vallafundamentalisterna får gärna hålla på att tro på att Jesus gick på vatten också;-)

Vid paradigmskiften är nästan alla skeptiska i början. Tänk tex på Boklöfs V-stil, ändrade stilar vid höjdhopp mm. Ett mer närliggande exempel är att skating går fortare för eliten än klassisk åkning (för det gör det väl.....? eller finns det någon som är skeptisk?). Detta beror på materialutvecklingen, det krävdes andra belag än trä för att detta skulle vara möjligt. Så att den fortsatta materialutvecklingen skulle göra det möjligt att skippa glidvallan verkar inte alls konstigt för mig i alla fall. Och ibland tar det tyvärr väldigt lång för oss att inse det självklara. I historien finns det ju oändligt många exempel på detta tex att Jorden är rund, utvecklingsläran mm. Oftast är det de "troende" som är mest skeptiska till en början. Själv kommer jag alltid att tro mer på seriösa forskare än tradition, tro och marknadsförare.

/Magnus[/quote]
Underbart inlägg - du måste vara forskare (precis som jag).
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Allan Vallan][quote=Dunderklumpen]Vallatillverkarna beskrivs som skojare som vill sno våra pengar till ingen nytta. Själv är jag övertygad om att det bedrivs betydligt seriösare forskning i konkurrensen hos de olika vallaföretagen än hos Kuzmin.[/quote]
Varför presenterar vallafabrikanterna inte data om de bedriver så seriös forskning kring glidvallning?

Det har i alla fall Kuzmin gjort - hans påståenden går att granska eftersom han i sin avhandling (som finns för alla att läsa på nätet) presenterat såväl metoder som mätvärden.[/quote]
Det jag tycker är konstigt bara är att jag känner halva skid och skidskytte landslagets vallare och det är ingen av dem som kör ovallat. iof vill dom ju ha jobben kvar oxå..:)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Gustav]...
Vidare så är jag lite skeptiskt till ett en person som bestämde sig redan 95 för att ovallat är bättre får doktorera i ämnet och i stort sett bevisa att ha hade rätt.
Hur pass objektiv är man då när man tex borstar bort vallan eller ska välja rätt valla efter dagens före.
....[/quote]
Det är väl inget konstigt med det. Snarare är det modigt att våga testa sina ideer objektivt med vetenskapliga metoder. De vetenskapliga artiklar han skrivit kommer också att granskas av andra oberoende forskare (en är redan granskad om jag såg rätt). När man är doktorand så har man också en handledare (en erfaren forskare) som håller koll på vad man pysslar med och faktiskt är ansvarig för forskningens kvalitet.

Sen ska man komma ihåg att när man presenterar forskningsresultat så är ett krav att man noga beskriver de metoder man använt, vilket givetvis Kuzmin gjort. Det gör att andra faktiskt kan testa om det går att återupprepa resultaten. Så fusk inom forskning brukar inte löna sig - och det vet alla i den branchen.

Själv tycker jag det snarare är ett problem när "gurus" inom ett område (t.ex. vallning) självsäkert påstår saker utan att presentera några som helst data...
Link to comment
Share on other sites

Mycket spännande detta med VALLAT-OVALLAT.

Det man kan notera är att Kuzmins rapport är vetenskaplig. Däremot känns testunderlaget än så länge lite för tunt för att man skall göra vågen.

Bl a så använder han ju transparent belag - skulle vara kul att se tester med bra grafitbelag.
Han säger ju cokså att skidor med valla som innehåller mycket fluor går snabbare en kortare sträcka.
Hans tester är ju bara på plussidan,. (En gammal sanning är ju att transparenta belagen går bättre både vid blöta fören och extremt kalla fören)

Testerna pekar dock på att bara stålsicklade belag verkar vara en bra utgångspunkt för riktigt bra glid. Stålsicklade skidor verkar ju ge en yta som har bra vattentransport-hastighet. Det Kuzmin också pekar på är hur viktigt det är att inte få fiberhår som spretar ut och bromsar. Detta håller jag fullt och hållet med om.

Tror många ggr de som vallar mycket får riktigt bra skidor - just beroende på att med sitt myckna vallande, fibertex:and och borstande skapar de en yta på belaget som är väldigt lent och inte innehåller något bromsande fiberhår. dvs ger kanonglid vissa ggr.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]...
Tror många ggr de som vallar mycket får riktigt bra skidor - just beroende på att med sitt myckna vallande, fibertex:and och borstande skapar de en yta på belaget som är väldigt lent och inte innehåller något bromsande fiberhår. dvs ger kanonglid vissa ggr.[/quote]
Just precis vad jag tror! För att få bra glid måste man jobba med skidorna.

Följdfråga:

Vanlig fråga från amatören: "Men, om jag sicklar och borstar, då försvinner ju alla valla! Kan det här vara vettigt?

Vallaräven: "Nä, vallan ligger i porerna. Man kan inte borsta för mycket"

Kan det vara så att amatören egentligen har rätt? Enligt Kuzmin finns ju inga porer.

/Lars
Link to comment
Share on other sites

Jag börjar mer o mer få bekräftat att Kuzmin har rättt. Hans studie är ju vetenskaplig och genomförd på ett seriöst sätt, - vi har också testat och vi har kommit fram till i princip samma resultat.

Så därför tror jag att för de flesta både amatörer, träning och tävlingsåkare så gäller:

Stålsickla fram fräscht belag
(valla en gång = kan man eg. strunta i)
Strukturera

Enda ggn man skall valla på glidzonen är vid tävling över korta distanser - där vallor med högsta fluorhalt ger bättre vattentransporthastighet = snabbare skidor.

Det är nog ganska säkert att vallade skidor suger till sig smuts mer än ovallade. Det vi har upptäckt vid våra tester är att smuts är snabba skidors värsta fiende.

Så eg. skulle man vilja att Kuzmin sa ovallade och rena skidor. Och kunde han dessutom lägga till struktur - så är vi väldigt överens om hur det fungerar.

Men som jag sagt tidigare - vi vill ha mycket mer testmaterial förrän vi drar mer långtgående och säkra slutsatser.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...