Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

vurpa på rullskidor


hubes

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Jag golvade mig själv i vintras när jag var ute och åkte glidskidor. När jag skulle dricka utan att stanna helt satte jag staven i en sten som stack upp precis utanför spåret. Rekylen gjorde att näven/handtaget träffade min haka. Effekten skulle vart enda boxare vara nöjd med. Utan att knappt veta ordet av hamnade jag i ryggläge.

 

Något som lika väl skulle kunna hända när man åker rullisar :-) ... Så håll koll på era rullholkar när ni ska dricka/kolla klocka etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag golvade mig själv i vintras när jag var ute och åkte glidskidor. När jag skulle dricka utan att stanna helt satte jag staven i en sten som stack upp precis utanför spåret. Rekylen gjorde att näven/handtaget träffade min haka. Effekten skulle vart enda boxare vara nöjd med. Utan att knappt veta ordet av hamnade jag i ryggläge.

 

Något som lika väl skulle kunna hända när man åker rullisar :-) ... Så håll koll på era rullholkar när ni ska dricka/kolla klocka etc.

haha. jag har också fått känna på det där. dock i brösthöjd som tur var :)

Link to comment
Share on other sites

Jag golvade mig själv i vintras när jag var ute och åkte glidskidor. När jag skulle dricka utan att stanna helt satte jag staven i en sten som stack upp precis utanför spåret. Rekylen gjorde att näven/handtaget träffade min haka. Effekten skulle vart enda boxare vara nöjd med. Utan att knappt veta ordet av hamnade jag i ryggläge.

 

Något som lika väl skulle kunna hända när man åker rullisar :-) ... Så håll koll på era rullholkar när ni ska dricka/kolla klocka etc.

Det hade jag velat se på film :)

Link to comment
Share on other sites

Vurpat har jag många ggr, dock nästan alltid i låg fart. Kan beskriva mina vurpor senaste 2 veckorna...:

 

Måndag, kör intervall i med trögskidor, brant diagonalknix, skosnören trasslar i varandra. Det var med gamla salomon silverkingen med trasig dragkedja, så snabbsnörningen är lös, jag är mycket nogrann att peta den innåt, har prickat staven tidigare i snörningen så jag vurpat.

 

Söndag, Eagle skidor hade bråttom ner för att inte missa familjen och färjan från Gotland, Gotland är platt, men inte ner mot Lummelundagrottorna, farten stiger och backen fortsätter nerför, ser inte slutet..., hittar än gräsplatt vid sidan att krascha i, stavbrott. Lite boldvite på höger underarm.

 

Förra Söndagen: Smal grusväg i Klagshamn söder om Malmö, kör lite intervaller där. Sista intervallen, trött, åker av någon konstig anledning av vägen in i diket fullt med snår. Skrapsår på höger underben, samt massa skog i håret....tur att ingen såg :), måste sett ut som en riktig papphatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brukar lugna min fru med att jag inte vurpat på flera år, och aldrig med värre skador än lite skrubbsår här och där. I söndags var dock olyckan framme. En lös bit asfalt kilade fast sig mellan framhjul och stänkskärm, vilket resulterade i tvärstopp på ena hjulet och krasch in i vacker stenmur på sidan om vägen. Bröstkorgen tog smällen och nåt hände nog med revbenen. Att ta ett djupt andetag är smärtsamt och att nysa gör riktigt ont. Att ta ett rejält stavtag är inte att tänka på - typiskt att det händer två veckor innan Alliansloppet!

Tur att det hände på ett lugnt pass med 2:or och inte under ett fartpass med PU-hjul!

Det otäcka med rullskidsvurpor är att det händer så snabbt och utan att man hinner värja sig. Kanske är det lika farligt och korkat att flänga runt som vissa i min omgivning påstår? Ont gör det i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

Ja asfalten är hård. För två år sedan, en mörk höstkväll fastnade ena skidan på en upphöjning i asfalten och jag dråsade i backen. En ordentligt smäll. Tur att det var i en uppförsbacke så att farten inte var speciellt hög. Resulterade i ett par spruckna revben. Man håller sig lätt för skratt på flera sätt efter en sådan händelse. Fick sova på rygg ett par veckor och det är lättare sagt än gjort för mig som normalt sover på sidan eller magen.

Ett tips inför höstmörkret. Kolla vilket håll gatlyktorna är riktade när ni åker på cykelbanor. I min kommun har någon "klok" person kommit på att av estetiska skäl så riktas belysningen mot vägbanan istället för mot cykelbanan. Dock inte på alla banor så det gäller att välja rätt. Alternativet är väl att skaffa sig en bra pannlampa.

Link to comment
Share on other sites

Brukar lugna min fru med att jag inte vurpat på flera år, och aldrig med värre skador än lite skrubbsår här och där. I söndags var dock olyckan framme. En lös bit asfalt kilade fast sig mellan framhjul och stänkskärm, vilket resulterade i tvärstopp på ena hjulet och krasch in i vacker stenmur på sidan om vägen. Bröstkorgen tog smällen och nåt hände nog med revbenen. Att ta ett djupt andetag är smärtsamt och att nysa gör riktigt ont. Att ta ett rejält stavtag är inte att tänka på - typiskt att det händer två veckor innan Alliansloppet!

Tur att det hände på ett lugnt pass med 2:or och inte under ett fartpass med PU-hjul!

Det otäcka med rullskidsvurpor är att det händer så snabbt och utan att man hinner värja sig. Kanske är det lika farligt och korkat att flänga runt som vissa i min omgivning påstår? Ont gör det i alla fall...

Är det inte bara bra att man inte hinner värja sig? Oftas uppstår väl skadan till exempel i den hand/handled man försöker ta emot sig med, bättre då att avslappnat bara ta smällen som blir det mest skrubbsår (som även om det gör förbannat ont i alla fall inte hindrar några funktioner).

Link to comment
Share on other sites

Det var nära igår... En sekunds okoncentrerad hjärna och blåst gjorde att jag lyckades få vänster stavtruga framför vänsterhjulet. Det slog inte tvärstopp som tur var! Men trugan gick av precis där staven slutar. Tur det kanske...

För väl att tändare, leatherman och eltejp kom med denna gången!

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd - vi är nog många som känner igen oss :D!

 

För några år sedan när jag stakade med god medvind råkade jag sätt astaven i en spricka i asfalten. Staven fastnade stenhårt och det blev tvärnit medan jag fortsatte framåt och blev hängande i luften med armen kvar i staven. Det måste ha sett ut som ett upp och nervänt L i profil. Som tur var "löste" kontrollremmen ur - om inte så hade nog inte axeln mått så bra efteråt! Jag klarade mig med en stukad handled och några fina blåmärken...

 

Året efter gjorde om ungefär samma sak med skillnaden att jag satte staven i en "gallerbrunn" på vägen - ingen höjdare!

 

Alltså: se upp för brunnar och sprickor i asfalten!

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd - vi är nog många som känner igen oss :D!

 

För några år sedan när jag stakade med god medvind råkade jag sätt astaven i en spricka i asfalten. Staven fastnade stenhårt och det blev tvärnit medan jag fortsatte framåt och blev hängande i luften med armen kvar i staven. Det måste ha sett ut som ett upp och nervänt L i profil. Som tur var "löste" kontrollremmen ur - om inte så hade nog inte axeln mått så bra efteråt! Jag klarade mig med en stukad handled och några fina blåmärken...

 

Året efter gjorde om ungefär samma sak med skillnaden att jag satte staven i en "gallerbrunn" på vägen - ingen höjdare!

 

Alltså: se upp för brunnar och sprickor i asfalten!

Sätta staven i brunnen måste de flesta ha gjort nångång. Jag har gort det två gånger.

Sprickor i asfalten är också verkligen lömska

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Brukar lugna min fru med att jag inte vurpat på flera år, och aldrig med värre skador än lite skrubbsår här och där. I söndags var dock olyckan framme. En lös bit asfalt kilade fast sig mellan framhjul och stänkskärm, vilket resulterade i tvärstopp på ena hjulet och krasch in i vacker stenmur på sidan om vägen. Bröstkorgen tog smällen och nåt hände nog med revbenen. Att ta ett djupt andetag är smärtsamt och att nysa gör riktigt ont. Att ta ett rejält stavtag är inte att tänka på - typiskt att det händer två veckor innan Alliansloppet!

Tur att det hände på ett lugnt pass med 2:or och inte under ett fartpass med PU-hjul!

Det otäcka med rullskidsvurpor är att det händer så snabbt och utan att man hinner värja sig. Kanske är det lika farligt och korkat att flänga runt som vissa i min omgivning påstår? Ont gör det i alla fall...

Tre veckor senare kan jag bara konstatera att revbensskador tar lång tid att läka. 6-8 veckor enligt senaste googlingen. Kan knappt fatta att jag flängde upp till Alliansloppet, men det kändes ändå rätt OK ett par dar innan. Redan på uppvärmningen gjorde det ont och nu i efterhand känner jag mig helt vingklippt. Det var nog tur att jag bröt. Nu är det vila som gäller till dess att kroppen börjar funka igen.

Roll on!

Link to comment
Share on other sites

Jaha då får jag äntligen va med i klubben! I dagens klarälvrace så tog högerskidan spår ut mot kanten, jag lyfte den för att lägga den rakt och då tog vänsterskidan in i samma spår så jag flög som superman rakt utför en brant slänt! landade på mage och gled ett par meter!

 

Passade även på att köra rakt in i en vägbom och vid ett tillfälle dansade jag mellan vänster höger vänster höga skida tills ja slutligen fick kontroll! tack MMG för att du försökte stadga mig! ;) Och tur att jag inte gjorde er alla blinda!

 

Så grattis alla som såg denna underbara vurpa och all annan show idag :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För några år sen satte jag staven i ena skridskon när jag åkte inlines(alldeles efter en nedförsbacke så det gick fort). Bromsade med framkanten av hjälmen och framtänderna! Kändes rätt bra att vara försäkrad, folksam betalade mina nya tänder :)

 

Har även lyckats med konststycket att få in höger rullskida till vänster om andra skidan??? Måste man väl ändå vara ensam om?

 

I övrigt har jag bara gjort några få vurpor i låga farter, oftast trött, på rullskidorna. Än så länge...

Link to comment
Share on other sites

Brukar lugna min fru med att jag inte vurpat på flera år' date=' och aldrig med värre skador än lite skrubbsår här och där. I söndags var dock olyckan framme. En lös bit asfalt kilade fast sig mellan framhjul och stänkskärm, vilket resulterade i tvärstopp på ena hjulet och krasch in i vacker stenmur på sidan om vägen. Bröstkorgen tog smällen och nåt hände nog med revbenen. Att ta ett djupt andetag är smärtsamt och att nysa gör riktigt ont. Att ta ett rejält stavtag är inte att tänka på - typiskt att det händer två veckor innan Alliansloppet!

Tur att det hände på ett lugnt pass med 2:or och inte under ett fartpass med PU-hjul!

Det otäcka med rullskidsvurpor är att det händer så snabbt och utan att man hinner värja sig. Kanske är det lika farligt och korkat att flänga runt som vissa i min omgivning påstår? Ont gör det i alla fall...[/quote']

Tre veckor senare kan jag bara konstatera att revbensskador tar lång tid att läka. 6-8 veckor enligt senaste googlingen. Kan knappt fatta att jag flängde upp till Alliansloppet, men det kändes ändå rätt OK ett par dar innan. Redan på uppvärmningen gjorde det ont och nu i efterhand känner jag mig helt vingklippt. Det var nog tur att jag bröt. Nu är det vila som gäller till dess att kroppen börjar funka igen.

Roll on!

Nu har det gått sex veckor och jag ångrar verkligen det där slappepasset i mitten av augusti. Löpning=smärta, Nysa=smärta, ligga på sidan i sängen=smärta, rullskidor=ont i början, sedan...smärta. Vem vill köpa en vasaloppsplats?

Roll on, but stand up!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Asfalt är hårt, hade nästan glömt det. Det var längesedan jag vurpade på rullisar, men igår hände det.... Förra veckan passerade jag samma avgrävda asfaltsbit utan problem. Hann precis tänka tanken att jag kanske skulle sänkt farten innan rullisarna fastande mot den bortre asfaltkanten, (ca 1m avgrävt på cykelvägen). Resultat: 4 kompresser på vänster knä, underben, höften samt underarmen, två plåster på lill- och rinfinger - f**n vad onödigt.

Dessutom en totaltuppsliten vänsterhandske samt sönderrivna tights, (de nyaste i klädkollektionen förståss)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...