Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

enklaresport: Jo det var väl rätt enkelt :)

 

Det som slog mig när jag gjorde grafen var hur otroligt jämna resultaten varit efter att L-E började stålsickla. Om man skulle kompensera för ökande ålder så skulle det antagligen bli ett rakt streck för stålsicklingsperioden medans glidvallaperioden flaxar upp och ner rätt rejält.

Link to comment
Share on other sites

Det är med andra ord så att ingen vill redovisa sina toppar från VL? Förstår er som inte haft något mätinstrument med er i spåret men er andra som faktiskt har möjlighet att redovisa borde göra det.

Tyckande om hur andra runt om kring och deras glid är ju sämre att hänvisa till då man absolut inte har annat än ren subjektivt tyckande.

 

Ang grafen så är det helt klart så att det är en ständig för sämring varje år som talar sitt tydliga språk. Men ålder har givet en betydelse här.

Link to comment
Share on other sites

Toppfarterna pask!

 

Det var ett j**a tjat. Ok, här kommer de.

 

00-10: 32,1

10-20: 33,0

20-30: 39,3

30-40: 46,4

40-50: 41,9

50-60: 46,3

60-70: 37,5

70-80: 47,1

80-90: 38,3

 

Led 3

 

Vet som sagt inte vad du kan göra med dessa. Jag är skeptiskt till att de går att använda till någon vettig analys.

Link to comment
Share on other sites

1: 25,5

2: 30,2

3: 33,3

4: 39,5

5: 33,4

6: 33,2

7: 41,9

8: 36

9: 39,5

 

Led 4 längst bak, bedrövlig start. 4505 i Smågan.

Taskig stålsickling utförd av mej själv, alldeles för slö sickel, måste köpa ny. Skimateria racestruktur. Thats it.

Fästvalla lagt tjockare än vanligt, vet ej hur detta påverkade glidet.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att en del GPSer har en förmåga att runda av hastighetstopparna? Jag har åkt jämsides med andra och efteråt skiljer det 1-2 km/h trots exakt samma fart i backen...

Jo det beror på vilken algoritm GPS:en använder för att räkna ut hastigheten plus naturligtvis vilken nogrannhet man har på själva mätningarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte som omväxling lägga in en liten frågetävling.

Två frågor varav den ena kanske hjälper till att ge svaret på den andra.

På bilden i länken syns en graf.

https://www.dropbox.com/s/yia68qtv1qomw5b/quiz.jpg?dl=0

1. Vilka data visar kurvan?

2. När började en känd matematikprofessor köra sina vasalopp och Ö.S. på stålsicklade skidor utan glidvalla?

Fantastiskt kallep att du tagit fram denna statistik om mig och mina lopp. Jag håller med om att på detta sätt

att presentera det hela så ser det ju onekligen ut som att mina resultat var mer taggiga (ojämna) före stålsicklingsperioden för att (exactly) därefter övergå i en nästan slät (deriverbar ?) kurva. Givetvis med en trend med ökande åktider vilket väl borde vara svårt att undvika i min ålder. Men faktum är nog att jag även upplevt det just så under den tioåriga stålsicklingsperioden.dvs att jag numera alltid har relativt likvärdigt och mycket bra glid i förhållande till omgivningen. Medan jag förr absolut även då och till kunde uppleva minst lika bra glid medan att vissa gånger kändes det som att jag vallat bort mig mer eller mindre.

* Visst är du kallep identisk med den som åkte rullskidor med mig, Rotebrostakaren, och några andra i Uppsala (en riktig långkörare, åtminstone för mig), och dessutom hade eget specialtillverkade bromsar på skidorna som jag var mycket imponerad av ?

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra Lars-Erik. Det var en mycket trevlig tur vi hade i Uppsala. Bromsarna använder jag fortfarande så dom har gått ett antal hundra mil vid det här laget.

Jag tog fram kurvan eftersom jag var lite nyfiken på om man kunde se någon trend före och efter att du började sickla skidorna. Måste säga att jag blev överraskad över hur tydligt det syntes.
Men det som överraskade mest var just hur jämn kurvan var för de år du kört ovallat sicklat.
Egentligen borde jag inte vara så överraskad eftersom jag sen jag började köra sicklat ovallat själv upplevt samma fenomen som man ser i kurvan, att glidet ligger på en jämn hög nivå.

Min filosofi när det gäller skidpreparering och även andra tekniska områden är att man skall inte krångla till saker i onödan, och att det ger mycket bättre resultat om man tar bort alla stora felkällor än om man försöka optimera detaljer i det oändliga. Med en stålsickel kan men enkelt själv fixa ett slitet belag vilket jag tror är en stor felkälla när det gäller bra glid.

Det verkar för övrigt vara mycket på gång inom ämnet glidpreparering och det skall bli spännande att följa utvecklingen :)

Link to comment
Share on other sites

Mellan 2005-2006 var det någon skillnad i dina förberedelser Lars-Erik??

Ser att du plockade många placeringar mot föregående VL och det kan väl ändå inte bara bero på skidorna??

Jag har svårt att minnas detaljerna i alla mina 43 genomförda Vasalopp när de börjar ligga så långt bak i tiden.Jag kommer inte ihåg något särskilt just detta år men året därefter kom stora chocken när jag först överbevisade mig själv att jag kunde åka minst lika fort på Vasaloppet utan att snegla på några glidvallor. Jag var så chockad att jag knappt kunde sova, jag var ju tidigare den som var mest övertygad att detta var omöjligt (jag åkte ju detta år öppna spåren på 5.29 och 5.50 och Vasalopet på medaljtid) Vissa äldre lopp minns jag även med rosenskimmer. Min allra bästa tid (4.56) från 1983 minns jag  mycket väl. Det var underbart att äntligen komma under 5 timmar efter att varit nära några gånger.

Anm: Jag är som du förstått inte lite imponerad av dig och dina energiska aktiviteter  på denna tråd. Du har inte bara givet en hedersman som jag  titeln "troll" utan har även presenterat så många argument med övertygelse utan att själv prövat att stålsickla och än mindre jämföra egna glidvallade och stålsicklade skidor. Eller har du NU prövart att stålsickla dina egna skidor? Vissa andra aktörer har ju anklagat MIG för att hålla igång tråden och om denna teori stämmer är du ju min främste partner just nu på denna punkt.

Link to comment
Share on other sites

Kolla gärna min tråd gällande toppar från VL16 Lars-Erik.

 

I min samman ställningen så är det 3 sten och 3 stål varav 1 som åker utan glid och jag ska bena mer i det när jag förhoppningsvis får in mer data. 

 

 

Jag kommer inte avfärda sickling som ett utmärkt alternativ lika lite som stenslipning.

Min fråga gällande förberedelserna när du just gick över till sicklat känns lite befogad då du plockar massvis med placeringar mellan 2 år och sedan har en kurva som sakta går mot tappade placeringar.

Ålder och kapacitet är så klart en förklaring men samtidigt så känns det som att du lyckats väldigt bra med just förberedelserna inför den VL veckan. 

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra Lars-Erik. Det var en mycket trevlig tur vi hade i Uppsala. Bromsarna använder jag fortfarande så dom har gått ett antal hundra mil vid det här laget.

 

Jag tog fram kurvan eftersom jag var lite nyfiken på om man kunde se någon trend före och efter att du började sickla skidorna. Måste säga att jag blev överraskad över hur tydligt det syntes.

Men det som överraskade mest var just hur jämn kurvan var för de år du kört ovallat sicklat.

Egentligen borde jag inte vara så överraskad eftersom jag sen jag började köra sicklat ovallat själv upplevt samma fenomen som man ser i kurvan, att glidet ligger på en jämn hög nivå.

 

Min filosofi när det gäller skidpreparering och även andra tekniska områden är att man skall inte krångla till saker i onödan, och att det ger mycket bättre resultat om man tar bort alla stora felkällor än om man försöka optimera detaljer i det oändliga. Med en stålsickel kan men enkelt själv fixa ett slitet belag vilket jag tror är en stor felkälla när det gäller bra glid.

 

Det verkar för övrigt vara mycket på gång inom ämnet glidpreparering och det skall bli spännande att följa utvecklingen :)

Jag minns dig kallep fortfarandre med stor glädje. Och tänkt många gånger på dig som "bromskalle" eller "uppfinnarJocke".

* Har du aldrig tänkt på att ta patent på din broms och få en tillverkare att haka på. JAG tror det finns en jättemarknad, rullskidor kan vara riktigt farliga utför.

 

Jag håller med om att just nu är det stora saker på gång inom ämnet glidpreparering.som nog snart kommer att diskutteras livligt på detta forum inte bara på denna tråd.

 

Du och jag är nog ganska lika just på detta att vilja själva pröva och exprimentera  oss fram och filosofin att inte krångla till saker så det är inte så konstigt att vi tydligen resonerar lite lika om stålsickling och annat.

 

Just detta att PRÖVA SJÄLV är mycket fundamentalt för mig, Därför är det svårt för mig att förstå att vissa här så envist resonerar om effekterna av stålsickling  utan ATT VÅGA PRÖVA SJÄLV. Inget katastrofalt kan inträffa om ni prövar: OM ni tycker jag har rätt vinner ni ju tid på t.ex. Vasaloppet och det blir billigare och lättare för er (t.ex. mer tid för träning) , och OM ni tycker  jag har fel får ni ju bättre tygnd i era egna argument och kan alltid gå tillbaks till fluorvallandet (om nu inte fluor helt förbjuds  av miljö- och hä'lsskäl, mycket talar för att det faktiskt snart blir så)

Link to comment
Share on other sites

på sätt och vis vore det väl ganska bra om fluor, pulver olikn förbjuds. - På vilket sätt skulle det bli tråkigare att såväl titta på skidor som åka själv, om ALLA (ev.) åkte ngra få sekunder långsammare per km.

 

 - Skönt för alla slippa hålla på, eller?

Link to comment
Share on other sites

Här är en tabell med Lars-Eriks hastigheter fram till kontrollen och placering för åren 2001-2016 sammanvägda 50/50 och med index 100 vid Risberg.

 

http://forumbilder.se/F97RS/skidor-20160316.png

Mina Vasaloppsresultat har ju tidigare illustrerats och diskuterats på flera olika sätt men din illustration Vasa är nog den allra tydligaste. Du måste ha lagt ner ett jättejobb på detta. Ditt nya grepp är att ta med resultaten redan från Risberg (och inte bara från Evertsberg som gjorts tidigare av Niklas och andra) gör bilden lite annorlunda men tendenserna är ju ändå tydliga och i samklang med tidigare illustrationer.  Mitt  envisa "tapp" från Risberg till Evertsberg blir ju mycket tydligt på detta vis.

Man kan ju dra olika slutsatser ur din statistik  och det kommer nog att göras. Jag anser att följande framgår relativt tydligt:

* Jag har alla år förlorat placeringar från Risberg till Evertsberg. Det stämmer med min intuition. Jag är alltid sliten i just Risberg efter att ha tagit alla backar före och det fortsätter med flera backer efter också där jag måste ta det lugnt och ibland valla om. Just vi Veteraner får ju lägre och lägre  pulstak ( i mitt eget fall numera kanske bara 155) och får slita extra mycket just uppför.

* Beträffande sträckan Evertsberg till Eldris ser det ju ut som att jag hela tiden vunnit placeringar , något mer under mina två stålsicklingsperioder i förhållande till min inledande fluorvallningsperiod precis som tidigare konstaterats.

* Beträffande totalresultat från Risberg till Eldris så verkar jag ha förlorat lite placeringar under min inledande fluorera medan jag vunnit placeringar i min första stålsicklingsera och att det blivit jämt skägg i min andra stålsicklingsera.

 

Jag menar att inget i statistiken ovan motsäger mitt ganska försiktiga påstående: Ren stålsickling (utan glidvalla) är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer (även TLN i Volevodins terminologi)  på Vasaloppet. Snarare antyder ju resultaten ovan att det tom kan vara ett något bättre alternativ. Även det jag teoretiskt tillägnat mig bl.a. som opponent och handledare pekar i samma riktning.

 

Bland annat  tycker jag att det är svårt att efter detta påstå att man vnner en timma på Vasaloppet genom att fluorvalla. Det gör man inte, snarare blir resultatet negativt i vissa fall som mitt. Därför påstår jag att Pölder bluffar i detta fall liksom i många andra King-Kong påståenden. Mitt påstående kvarstår tills Pölder visar på statistik eller andra teoretiska argument som visar att jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik upplever du att det förbättrade glidet jämfört med omgivningen minskat de sista åren. Jag har nämligen den erfarenheten från mina sju ÖS med stålsicklade skidor. De första åren hade jag markant bättre glid än de flesta andra halvan av loppet. De senaste två åren har det varit ganska jämnt med andra hela vägen. Jag blev även lite frångliden i början av loppet de första åren men de två sista åren då jag rillat skidorna har det glidit bra från början.

 

Jag har funderat lite på om stensliparna blivit bättre eller om de nya långloppsvallorna (Maraton och liknande) som blivit så vanliga gör skillnad? Det kan ju även bero på föret och hur smutsig snön har varit. Förra året snöade det hela vägen och i år var det också ren och ganska ny snö.

 

Men så länge man inte kan upptäcka att man har sämre glid än max två personer som i år så blir det inge glidvalla på skidorna :)

 

/Mats 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...