Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Lars-Erik upplever du att det förbättrade glidet jämfört med omgivningen minskat de sista åren. Jag har nämligen den erfarenheten från mina sju ÖS med stålsicklade skidor. De första åren hade jag markant bättre glid än de flesta andra halvan av loppet. De senaste två åren har det varit ganska jämnt med andra hela vägen. Jag blev även lite frångliden i början av loppet de första åren men de två sista åren då jag rillat skidorna har det glidit bra från början.

 

Jag har funderat lite på om stensliparna blivit bättre eller om de nya långloppsvallorna (Maraton och liknande) som blivit så vanliga gör skillnad? Det kan ju även bero på föret och hur smutsig snön har varit. Förra året snöade det hela vägen och i år var det också ren och ganska ny snö.

 

Men så länge man inte kan upptäcka att man har sämre glid än max två personer som i år så blir det inge glidvalla på skidorna :)

 

/Mats 

 

Det stämmer faktiskt, och speciellt första stålsicklingsåret upplevde jag att jag hade klart bättre glid än de flesta hade i slutet medan jag numera tycker att jag har mer likvärdigt. En möjlig förklaring kan ju vara att DÅ var jag ensam som åkte stålsicklat och hade denna förmån. Bland annat efter aktiviteterna på denna tråd är det nog så att många åkare omkring mig (låt säga från led 4-7) numera åker stålsicklat som jag och då kan det ju vara så att jag i slutet mest kommer ihop  med löpare som preparerat skidorna som jag (möjligen med fluortoppninng). Det betyder alltså att jag delvis förstört denna möjliga fördel för mig. :rolleyes:  Jag tror dock att kunskapen om stålsickling fortfarande inte är lika känd bland åkare som skulle ha mest nytta av detta t.ex. de längst bak i Vasafältet och vanliga söndagsåkare. Skandal att inte sportaffärer etc upplyser om detta enkla faktum. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter att igen klarat av att åka båda öppna spåren och Vasalopp i år på stålsicklade skidor (i 72 års ålder)  så gör jag som tidigare  en ny sammanfattning av min era på stålsicklade skidor i fädrens spår bl.a. innefattande 11 genomförda Vasalopp och 17 öppna spår, dvs totalt 28 genomförda Vasalopp på stålsicklade skidor sedan 2006.

Tiden går rasande fort. Mitt första inlägg på skidforum över huvud taget var när jag startade denna tråd 2006. Jag kunde inte då i mina vildaste fantasier förstå att denna tråd skulle få sådant stort genomslag. Numera är jag pers(s)onligen övertygad om att detta beror på
A: en stor mängd motionärer har bland annat (kanske tom främst) via denna kanal förstått
** att glidvalla (tom. pulver) helt enkelt inte behövs för oss motionärer/TVN (i Volevodins terminologi) för att få mycket bra (bättre ?) glid t.ex. på Vasaloppet.
B. Vallaindustrin, Sportaffärer, många som arbetar där och/eller är relaterade gör allt för att fördölja detta så länge det går (bland annat genom att inte sälja sicklarna och dessutom ofta tala illa om dem).
C. Ett ingrediens i syftet med B kan ju vara att via olika nick förlöjliga och angripa det som skrivs i A och även mig Pers(s)onligen. Detta har dock lugnat ner sig mycket med åren även om det fortfarande finns undantag, även detta år var en deltagare på detta forum så arg på mig och att han tom kallade mig för "troll". Efter starkt stöd av flera av er andra har jag trots allt beslutat mig för att fortsätta att våga skriva det jag anser vara sanningen.

Så började det:
Jag repeterar mitt första inlägg 15 mars 2006:
”Jag heter Lars Erik Persson och är en 61 årig Vasaloppsveteran (numera har jag åkt 33 Vasalopp och 6 öppna spår). I år åkte jag båda öppna spåren på tiderna 5.29 och 5.50. Själva Vasaloppet åkte jag på 6.41 vilket faktiskt räckte till att få medalj. Detta är de absolut bästa resultat jag gjort de senaste tio åren.
OCH jag åkte alla tre loppen på samma skidor som hade sicklats till mig av Kuzmin själv..... Jag rörde INTE glidytorna, jag bara lade på ny fästvalla för dagens före.

Bakgrunden var följande: I min egenskap av professor i matematik blev jag utsedd som "opponent" när Kuzmin försvarade sin avhandling 9 Februari 2006  vid Luleå tekniska universitet. Det var en mycket välbesökt tillställning som avslutades med att Kuzmin inför publiken sicklade ett par skidor till mig. Precis de skidorna åkte jag alla tre loppen i Vasaloppsveckan (se t.ex. tidningsartikel i Norra Västerbotten 10 Februari).
När jag fick avhandlingen i min hand blev jag genast mycket intresserad och inför presenatationen gjorde jag ett eget test på Ormberget i Luleå. Jag vallade upp ett par som jag brukar på Vasaloppet och ett par sicklade/borstade jag enligt Kuzmins metod som jag uppfattat det hela. Jag åkte sedan slingor på 4 km och 5 km. och bytte skidor vartannat varv och tog tid. Totalt åkte jag PRECIS TVÅ VASALOPP dvs 18 mil. För mig var det en sensation att jag faktiskt åkte i stort sett lika fort, 6.05 och 6.06 med fördel för de Vallade. Det var detta "idiottest" som gjorde att det inte kändes som något stort risktagande att åka även Öppna spåren och Vasaloppet på de sicklade skidorna.

Min egen teori är att detta kan vara ett mycket vasst alternativ speciellt på Vasaloppet för oss motionärer/TLN  Om ni går in och tittar på min profil så ser ni att jag alltid avancerat  från Evertsberg och jag upplever själv att jag har skidor med väl så bra glid som alla andra.”


Så fortsatte det

Jag har därefter ytterligare tio år åkt Vasaloppet och samma år även åkt ett eller två öppna spår på stålsicklade skidor (på tre olika par skidor). Totalt har jag ju numera åkt 64 Vasalopp/öppna spår varav 28 på stålsicklade skidor. Detta innebär bland annat att tråden numera kanske borde döpas om till 28 GENOMFÖRDA VASALOPP/ÖPPNA SPÅR PÅ STÅLSICKLADE SKIDOR. Min egen sammanfattning av det som senare hänt i mitt Vasaloppsåkande och motsvarande analys är följande:

Mitt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor omfattar numera 28 Vasalopp/öppna spår, totalt 252 mil i fädrens spår.

MIN HYPOTES (läs: bra underbyggd förmodan) och numera PERS(S)ONLIGA ÖVERTYGELSE är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins eller Primaterias metoder, ibland kombinerat med rillning) är det bästa, billigaste, miljömässigt sundaste och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

Som stöd för denna hypotes har jag hittills följande argument:

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 11 genomförda Vasalopp och 17 öppna spår på stålsicklade skidor (tre olika par som jag åkt vardera 8 , 10 resp. 10 gånger på):

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 72 år, och nu även välkänd på skidforum och andra media (bland annat senaste Vasalöpren, Hårdträning på aftonbladet, lokalTV, radio, etc.).

Test: 11 Vasalopp och 17 öppna spår 2006-2016
Tider: 2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57
2015: Öppet spår såndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppna spåren: 6.46 och 7.06; Vasaloppet: 8.12
Anm: Jag har nu totalt åkt 43 Vasalopp och 21 öppna spår, totalt 64 lopp, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta.


B. Erfarenhet av träning drygt 10 säsonger:
Jag har ju nu åkt drygt elva säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (drygt 1100 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen). Och dessutom slipper jag obehaget att andas in fluorångor.

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla !) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc). De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i större utsträckning behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet. En annan tråd på detta forum indikerar ju att 2012 så är det c:a 40 % av de som uttalat sig som stålsicklar (kanske större procent idag ?). I början var jag ju betydligt mera ensam så det har uppenbarligen skett en stor förändring både konkret och speciellt i attityder.

I min sammanfattning tar jag även med följande (lätt redigerade) inlägg av Niklas från 2012 som jag själv tycker klart stärker min subjektiva upplevelse att jag glider väl så bra som (bättre än ?) de flesta motionärer omkring mig i slutet av Vasaloppen:

Från Niklas inlägg 2012: ”Jag har kollat upp statistiken på Vasaloppets resultatsidor. Mellantider i Evertsberg finns sparade från 2001 och framåt, och jämför man t ex 2001-2005 (stenslipade glidytor) mot 2006-2010 (stålsicklade glidytor) så är det slående att Lars-Eriks genomsnittliga slutplaceringar är väldigt lika, vilket borde innebära ungefär lika bra motstånd, men genomsnittliga upphämtningen från Evertsberg till Mora ökar ändå från 133 till 357 placeringar efter övergång till stålsicklade belag. Slutsatser får väl var och en dra själv, men min egen högst personliga dito blir att Lars-Erik ser ut att ha ganska bra fog för sina slutsatser att han tycker att de stålsicklade skidparen glidit minst lika bra trots nästan helt obefintligt "underhåll" av glidytorna.

Statistik år för år (placering i Evertsberg - slutplacering):
2001: 2791-2588=203
2002: 3120-3073=47
2003: 3137-2908=229
2004: 3628-3468=160
2005: 4104-4080=24

Genomsnittlig slutplacering: 3223,4
Genomsnittligt avancemang från Evertsberg: 132,6 placeringar

Motsvarande statistik för åren med stålsicklade skidor:

2006: 3151-2779=372
2007: 3104-2871=233
2008: 3263-3157=106
2009: 4112-3599=513
2010: 4607-4045=562
2011: 5056-4518=538
2012: 5652-5568=84

Genomsnittlig slutplacering 2006-2010: 3290,2
Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2010: 357,2 placeringar

Genomsnittlig slutplacering 2006-2012: 3791
Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2012: 344 placeringar


Eget tillägg efter motsvarande jämförelser 2013-2015: det ser ju ut som att tendensen håller i sig enligt följhande:
2013: Placering i Evertsberg 7403, placering i Mora 6948 dvs 455 vunna placeringar från Evertsberg.
2014: Placering i Evertsberg 8002, placering i Mora 7602 dvs 400 vunna placeringar från Evertsberg

2015: Placering i Evertsberg 7292, placering i Mora 6574 dvs 718 vunna placeringar från Evertsberg
2016: Endast marginell förbättring i placering

Några ytterligare fakta som jag tycker kan vara intressanta:
Allt inleddes med Kuzmins licavhandling och doktorsavhandling. Detta ledde till livliga diskussioner på Skidforum och egna tester, bland annat 67 mil tester sammanfattade i denna rapport. Ett större och väl redovisat test utförd av Primateriafinns här. Fler glidtester finns samlade på den här Skidforumsidan. Speciellt vill jag framhålla de mycket omfattande tester som gjorts av Björn
Anm: Vallatillverkare och andra inblandade i vallaförsäljning har hittills inte varit speciellt intresserade att redovisa sina tester på likartat sätt. Varför, jag frågar mig Varför ?

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer faktiskt, och speciellt första stålsicklingsåret upplevde jag att jag hade klart bättre glid än de flesta hade i slutet medan jag numera tycker att jag har mer likvärdigt. En möjlig förklaring kan ju vara att DÅ var jag ensam som åkte stålsicklat och hade denna förmån. Bland annat efter aktiviteterna på denna tråd är det nog så att många åkare omkring mig (låt säga från led 4-7) numera åker stålsicklat som jag och då kan det ju vara så att jag i slutet mest kommer ihop  med löpare som preparerat skidorna som jag (möjligen med fluortoppninng). Det betyder alltså att jag delvis förstört denna möjliga fördel för mig. :rolleyes:  Jag tror dock att kunskapen om stålsickling fortfarande inte är lika känd bland åkare som skulle ha mest nytta av detta t.ex. de längst bak i Vasafältet och vanliga söndagsåkare. Skandal att inte sportaffärer etc upplyser om detta enkla faktum. :ph34r:

Hmm, då jag fick fria händer och ansåg att årets före passade med lite Kuzmin FP Brush, på toppen, så fick ju du det på toppen.

Men givetvis på stålsicklat. Det är första gången jag lade på det på dina skidor. Det förklarar ju också att du inte avancerade på sedvanligt sätt. Hade du dock gjort rent skidorna med vallaväck, t.ex. i Hökberg, så hade det blivit helt annorlunda.

 

Dina skidor, i år, preparerades enligt följande.

ÖS Söndag: Kuzmin Plus i grunden och typ 4-5 drag Universal fram och 1-2 drag bak. Rillning Grov julgran över hela men bara lätt tryck fram, 1,0 över hela men lite lösare fram, 0,1 över hela.

ÖS Mån Logistikmiss av mig gjorde att glidytorna blev orörda.

Vasaloppet Kuzmin Plus och endast touch fram av Universal. Rillning Grov julgran, 1,0 och 0,1 (tester i Sälen visade att den fortfarande gick bra). Toppning Kuzmin FP Brush.

 

Som det verkar så gick skidorna överlag väldigt bra på Vasan men du plockade inte alls placeringar på samma sätt. Det vore intressant med årsdiagram på både ÖS och Vasan.

Link to comment
Share on other sites

 


Ett av mina huvudbudskap i denna tråd är ju att glidvalla faktiskt inte behövs för oss motionärer/TLN (t.ex. av min klass och sämre) och  vanliga söndagsåkare. Och att t.ex. enkel stålsickling kan ge minst lika bra eller bättre glid för de flesta i dessa kategorier. Varför, jag frågar mig varför, upplyser så få av 1000 tals sportaffärer om detta enkla faktum ? Och tom underlättar genom att erbjuda sådan stålsickling till sina kunder ? 


Det finns dock lysande undantag t.ex. Enklaresport som agerar öppet på detta Forum.


 


Bland de riktigt stora vill jag framhålla Skistart har ju snabbt utvecklats till att bli nordens största skidbutik på nätet. 


En bidragande orsak kan vara att de gått kunderna till mötes även på denna viktiga punkt, som dessutom ser ut att öka i vikt. Hos skistart kan DU själv bestämma vilken preparering av favoritskidorna DU vill ha. Det betyder att du ÄVEN kan få skidorna stålsicklade enligt senaste rönen, dvs tom få deras racesickling av ren landslagsklass.


Här ser du hur de gör:


https://www.youtube.com/watch?v=LtlgOprdRa8


 


Just denna service erbjuds fortfarande inte av minst lika stora Tony Pölder Sport, en affär där jag tidigare handlade .


TP  har som bekant tom  bojkottat vissa sådana svarta får såsom mig med sådana tokideer som ibland motsäger hans KingKongteser, t.ex. att man kan åka Vasalopp en timma fortare genom att använda pulver


(min anm: det gör man inte).


 


Slutlig anmärkning dagen till ära: Pölder ser nu ut  att ha ändrat sig (kanske för att konkurrera med skistart) och kommer nu att gå kunderna till mötes även på denna viktiga punkt. Enligt "säkra" källor kommer han att kontakta mig för att be om ursäkt för sin uteslutning och dessutom använda mig i propagandan för att återerövra även denna kategori av kunder från skistart och andra. Jag har inget emot Pölder pers(s)onligen (tvärtom brukar jag ju uppskatta de som åstadkommer något och han har ju tidigare varit stor skidåkare och nu verkligen lyckats bygga upp en stor affär)  så jag överväger att tacka ja. Så bli inte överraskade om ni snart ser bild på mig och Pölder med var sin stålsickel i näven och varmt välkomnande även till er stålsicklare.


Link to comment
Share on other sites

Precis! Al heder till dem som håller traditionen vid liv

Tusen tack HJN för uppskattande ord att jag håller traditionen vid liv. I just detta fall låg det även ovanligt mycket allvar bakom traditionen (om än med en liten räv bakom örat) :unsure:

Till Hebbe: Intressant inlägg, och det ryktas nu att samma dominerande figur och försäljningschefer är inblandade i att försöka stoppa ofoget att snart halva startfältet i Vasaloppet kör utan glidvalla. :rolleyes:

Till Davidssoneddie: Jag har inte sett någon sammanställning och slutrapport av din intressanta  undersökning om jämförelse mellan stenslipat och stålsicklat på årets Vasalopp genom att mäta toppar hos ett antal Vasalöpare . Det vore kanon om du redovisade t.ex. som Stefan Sand, Niklas Grip och jag gjorde efter tester på skidforum första året, se http://vallning.se/files/file16.pdf. Det kanske påverkar det jag skriver här om något tydligt framgår ur denna rapport som vi själva kan värdera. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack HJN för uppskattande ord att jag håller traditionen vid liv. I just detta fall låg det även ovanligt mycket allvar bakom traditionen (om än med en liten räv bakom örat) :unsure:

Till Hebbe: Intressant inlägg, och det ryktas nu att samma dominerande figur och försäljningschefer är inblandade i att försöka stoppa ofoget att snart halva startfältet i Vasaloppet kör utan glidvalla. :rolleyes:

Jag trodde det var fästvalla som snart halva VL-fältet skippat...?;)

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik, Jag har inte haft möjlighet de senaste veckorna att kolla närmare på min lilla sammanställning men kommer försöka göra detta denna vecka. Och sedan skicka ett PM till dig där jag kommer bifoga min fil med data där du kan titta och försöka se med egna ögon om du kan få ut något ur detta.

 

Tusen tack Davidsoneddie. 

Till Artur: Det ena behöver ju inte utesluta det andra (1/2 och 1/2 =1). Och en del kan ju köra både och t.ex. de med skintecskidor. Jag är dock gammelmodig att tro att det blir svårt för vanliga motionärer (t.ex. av min klass och sämre) att åka utan fästvalla, däremot går det ju uppenbarligen  utmärkt att åka utan glidvalla. I de främre regionerna kan det det nog vara tvärtom, dvs att många och kanske till slut en majoritet åker utan fästvalla.

* Nästa vinter skall även jag testa om jag verkligen kommer runt milspåret på Ormberget utan fästvalla i normalföre.

Visst är du Artur från Luleå ?

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, Skogsvakt! Härlig inställning tycker jag +1.

mima egna tester där vallan försvunnit utan att tappa glid bemöttes med samma inställning i vintras också.

Skulle det nu vara så att topparna håller ett jämt avstånd så tyder detta ändå på något. Att topp farten inte är den samma har massor med orsaker som ingångshastighet, vind osv. Att hävda att stål sicklade skidor går snabbare mot sista halvan bör då synas i topparna. Jag kan inte säga att jag ser detta sammanbandet på det som jag fått in.

Om vi ska bena i detta så är det väl ändå på aktuell sträcka. Tanken med det jag kollar på är dels att alla inte sitter inne med samma förutsättningar ålder, fysik, men hastigheten utför bör kunna hålla ett ganska jämt avstånd då det bara handlar om att stå.

Link to comment
Share on other sites

tja; fast tillräckligt många individer att jfra med, kan väl gå att dra ngt som tom kan anses som vetenskaplig slutsats från, eller?

 

Även om jag kvarstår vid min ursprungliga kommentar; att om du tränat istället för ägnat sig åt detta hade du haft kontrakt med ngt proffsteam nu...  :-)

Link to comment
Share on other sites

Träning + formtopp + före + fästvallning + tryckzon är det som i min mening utgör ditt glid.

På en 90km sträcka så är det hur mycket krut man har kvar som elit/motionär i kroppen mot sista halvan.

Misslyckas fästvallningen, förhållanden förändras, huvudet ger upp så spelar det ingen roll för man kommer uppleva sina skidor som trötta på de ställen där det inte går lätt=utför.

 

Min uppfattning är att Lars-Erik gjorde ett vågat test första gången han åkte på sicklade skidor och snubblade över något som ingen riktigt kunde tro, att just glidvallning eventuellt inte behövs. Jag delar uppfattningen om att ett fräscht belag glider bäst.

Här tror jag däremot att vallan har en funktion där en hinna skyddar belaget mot förslitningar och sedan när denna hinna försvinner så slits ytan sakta. Ytan slits även vid stålsickling och är därför i behov av ny sickling med jämna mellanrum för att plocka fram en ny fräsch yta. 

Är det någon som gjort några UV tester på skidor? Solljus vind och väder har säkert effekt på belaget och dess egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ju en vallaförsäljare men om vi bortser från vallningen. Kan då någon förklara för mig varför en stålsicklad skida ska vara bättre än en stenslipad om båda behandlats med lika borstning och polersickling? Min erfarenhet visar att den stenslipade

går minst lika bra att köra ovallat på.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ju en vallaförsäljare men om vi bortser från vallningen. Kan då någon förklara för mig varför en stålsicklad skida ska vara bättre än en stenslipad om båda behandlats med lika borstning och polersickling? Min erfarenhet visar att den stenslipade

går minst lika bra att köra ovallat på.

Har samma åsikt men här blir man idiotförklarad om man påstår att en stenslipad skida glider utan valla :)

 

De gammla slipmaskinerna krävde mycket vallning och 50 mil skidning innan skidan gick bra. Idag kör du på skidan direkt efter slipningen. Inkommande helg på FM 3&5 mil i Finland kommer de flesta att köra på en ren skida toppad med pulver.

 

Stålsicklat är ett bra alltrativ för träning speciellt vid förhållanden när det finns lite snö och man snabbt kan få belaget fräscht och bli av med reporna. 

Link to comment
Share on other sites

Träning + formtopp + före + fästvallning + tryckzon är det som i min mening utgör ditt glid.

På en 90km sträcka så är det hur mycket krut man har kvar som elit/motionär i kroppen mot sista halvan.

Misslyckas fästvallningen, förhållanden förändras, huvudet ger upp så spelar det ingen roll för man kommer uppleva sina skidor som trötta på de ställen där det inte går lätt=utför.

 

Min uppfattning är att Lars-Erik gjorde ett vågat test första gången han åkte på sicklade skidor och snubblade över något som ingen riktigt kunde tro, att just glidvallning eventuellt inte behövs. Jag delar uppfattningen om att ett fräscht belag glider bäst.

Här tror jag däremot att vallan har en funktion där en hinna skyddar belaget mot förslitningar och sedan när denna hinna försvinner så slits ytan sakta. Ytan slits även vid stålsickling och är därför i behov av ny sickling med jämna mellanrum för att plocka fram en ny fräsch yta. 

Är det någon som gjort några UV tester på skidor? Solljus vind och väder har säkert effekt på belaget och dess egenskaper.

Visade inte Kuzmin ganska tydligt att det är svårt att skydda ett hårt material med ett mjukt.

 

http://www.kuzmin.se/docs/ska_vi_tjara_sv-en.pdf

Link to comment
Share on other sites

Visade inte Kuzmin ganska tydligt att det är svårt att skydda ett hårt material med ett mjukt.

 

http://www.kuzmin.se/docs/ska_vi_tjara_sv-en.pdf

Just denna experiment som Kuzmin presenterade i sin licentiat och avhandling har väldigt lite praktiskt relevans och saknar också relevanta kontroller. Man kan nog koka vilken polymer som helst i 22 timmar vid 106 respektive 128°C och kommer fram till att materialet deformeras och blir mjukare. Dessutom saknas det en negativ kontroll i experimentet, nämligen att utsätta en belagskiva till samma behandling men utan valla, alltså koka den i vatten eller nån vätska för att kolla hur det påverka hårdheten av belaget. Man ser ju rätt tydligt att skivan som kokades på 128°C har deformerats mycket mer än den på 106°C och det är tveksam att vallan skulle ha orsakat denna skillnad.

 

Intressant att skivorna ökade i vikt, det ger ju stark stöd att skidbelag kan ta upp valla. :)

Link to comment
Share on other sites

Tänd ett ljus och dra sedan ett finger genom låga, vad händer? Inget!

Stannar du däremot i lågan så bränner du dig snart.

Tiden kontra värmen tycker inte jag säger så mycket då jag har svårt att se att ett belag utsätts för 100+ under så lång tid.

Han skulle ha kollat tiden på avklingningen istället.

paraffin som kräver 120 grader, hur snabbt sjunker tempen och vad blir konsekvensen på belaget?

Når belaget samma temp någonsin?

Vad är mini temp för att deformera?

Link to comment
Share on other sites

I ett av mina få tidigare inlägg pekar jag på att den intressanta frågan är om dagens skidbelag ger tillräckligt bra glid för den ordinäre skidåkaren utan vallning. Det vill säga det handlar om vallat eller ovallat. Inte om det nödvändiga förarbetet åstadkommes genom stålsickling eller stenslipning (eller en kombination). Jag tror att en stenslipad skida går att åka på utan vallning lika bra som en stålsicklad gör. Fördelen med stenslip är att man då också får ett plant belag, vilket är svårt med stålsickeln. När jag senast hävdade detta trodde många här att bakom min signatur döljer sig Tony Pölder, men så är det alltså inte. Stålsickling är inget nytt men de nya sicklarna verkar ju vara mer lättarbetade och ger samtidigt en struktur. Men de flesta tycks ju ändå komplettera strukturen med ett rilljärn. Så gjorde vi alltid förr. Först plana belaget och skära bort mikrohår med en vanlig plan sickel. Sen struktur med någon form av rilljärn. Jag använder ett Swix så kallat skärande (men det är inte skärande eftersom inget belagsmaterial skärs bort) men förr i tiden kunde allt möjligt användas som t ex den tandade kanten på klisterskrapan. Nu går inte det för belagen är mycket hårdare.

 

Signaturerna Racewax och Finn tycks dela min uppfattning i ovanstående. "Finn" länkade för en tid sedan till forskare som finns i kretsen kring Vauhti. Där kunde bland annat läsas att upprepad stenslipning gav ett snabbare belag. Varför framgick inte men man avsåg att nyttja resultaten för att optimera antalet stenslipningar och tidsperioden däremellan för att få ett så snabbt belag som möjligt. Av en annan rapport framgick att belag som  tillförts olika medel som molybden, silikon, fluor m fl samtliga hade bättre friktionsegenskaper jämfört med belag som inte innehöll dessa tillsatser. Fluor hade dessutom den egenskapen att det förbättrade de vattenavstötande egenskaperna.

Link to comment
Share on other sites

mina tester av ovallat stålsicklat och ovallat stenslipat har visat på att högfartsläppet varit bättre på stenslipade skidor vid några få minus och varmare eller även något kallare vid mycket fuktig snö.

Mest märkbart på skidor med längre tryckzoner. Har rillat mycket men får ändå inte till samma släpp. Någon med liknande erfarenhet?

 

Hur som helst ser jag inget i mina tester som säger att en stålsicklad skida skulle hålla glidet bättre än en stenslipad skida som genomgått borstning och polersickling. Där jag stenslipar så fixar stensliparen det sistnämnda vilket nog de flesta slipare gör idag som kvalitetskontroll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...