Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Thorrez

Members
  • Posts

    1,534
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Thorrez's Achievements

Rising Star

Rising Star (9/14)

  • Dedicated Rare
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

  1. Jag håller med om att det kan vara surt, men det är inget nytt med de nya reglerna. Minns inte namnet men ett lopp i blixtföre i Östergötland var jättelätt i år men Västgötaloppet, i regn och trögare sörja ju längre in loppet, jättesvårt. Det har helt enkelt alltid varit mycket lättare i blixtföre eller när eliten inte maxar (vilket oftast betyder igenblåsta spår).
  2. Efter rengöring med swixparafin har jag i princip bara kört maplus fluid och jag skulle säga att skidorna gick ganska precis som förra året (dvs bra platt, mycket bra uppför men lite sämre i högfart). Så verkar som att slipen varit det viktiga.
  3. Problemet vi har i södra Sverige är att det ofta är korta spår med konstsnö i botten vi snurrar på. Så det blir väldigt fort blankt och inget fäste alls med rugg när det slutar snöa/regna.
  4. Kan bara hålla med om "saxningen", nästan värre än Marcan där jag låg runt 12-1300. Jag håller inte heller tyst, brukar t ex gratulera till snygg klassisk teknik. Frustrerande är det i alla fall när man själv bränner extra kraft med parallella skidor. Min placering blev 6 platser bättre måndag morgon så antar att några plockats bort. Men jag såg lätt 25 bara runt mig så hårda har de inte varit.
  5. Jättebra med mer transparens, definitivt ett steg i rätt riktining. Kommer nog i slutändan bli ganska likt idag, men där man får bort rena outliners åt båda håll.
  6. Ja. Eller mer specifik få fram bra glid i Nuevo Maestro med många plusgrader, skitig snö och mycket sot i luften.
  7. Tack för tipset, fick bra fart med det och hade minst som de andra på blanka skidor runt mig. Kan man räkna med att liquid håller ett vasalopp (om man ligger lite över fem timmar ett bra år) eller måste man tänka annorlunda då?
  8. Håller med Per Gu, kan eventuellt funka med toko gul burk, eller motsvarande, om man vill chansa och vill slippa klister (testa innan och ha en backup-plan i så fall). Reservation för att det är fem år sen jag vallade fäste på tävling.
  9. Tyvärr funkar inte ruggat på seedningslopp med varvbana, det blir helt enkelt för glatt i spåren fr o m andra varvet när hela fältet dragit förbi (om det inte snöar rejält).
  10. Jag ska åka Västgötaloppet på söndag, 8km varvbana på mestadels konstsnö. Bara plusgrader, regn och mycket blåst i prognosen. Min plan var att lägga grafit i botten och sen maplus fluid på det. Borde jag skippa grafiten? Blå slip (av landslagsslipare så väldigt bra) så kommer rilla rejält.
  11. Jag kollade också upp denna och var jag kunde hitta är det företaget som säljer som är det men behöver vara bekymrad över. De verkar vara en ren förmedlare som beställer direkt från produktion hem till dig. Funkar allt ings problem, men minsta lilla problem och du är i princip körd. Men om man tycker priset är värt en chansning så kör på. Var bara medveten om att det är dåliga villkor som ger det låga priset.
  12. Jag hade inte valt Skigo med precis den motiveringen, hela laget har ju underpresterat så tror mer på skidorna än att alla är i dålig form.
  13. Oavsett om jag har vallat eller stålsicklat har jag, precis som Fredriksen beskriver, fått uselt glid alla gånger jag använt stålborste. Om det är mig eller borstarna (Swix och Skigo, båda hand) det beror på vet jag inte. Men sen jag bytte till att bara köra nylonroto har jag alltid haft minst bra glid och ibland superbra. Såklart ingen vetskap i detta, men min känsla är att jag sabbar belaget med stålborste.
  14. Hur ser livet ut i övrigt? När jag sitter mycket på kontoret så har jag inga problem, men efter perioder med mycket hemjobb eller sittande på sämre stolar i "labbet" på jobbet får jag ont. Trots i princip samma träning.
  15. Banan ser relativt snäll ut, minns jag rätt är de brantaste delarna när man kommer väster ifrån mot/över Klackberget och den delen är inte med. Om du bara vill genomföra så är träningstipset att åka så mycket på snö som möjligt. Krångligare än så är det inte.
×
×
  • Create New...