Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Elpex dämpande stav


lejon

Recommended Posts

Jag var till Lugnet idag på Scandinavian Outdoor Games för att testa Elpex stavar.

Jag tyckte dom kändes riktigt bra, är det fler som är nyfikna är det bara att titta förbi om ni har vägarna förbi i helgen, vore kul att höra fler omdömmen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Nu har jag testat stavarna! Kändes verkligen mjukt och fint på första smällen i asfalten sen styvt å fint som med en vanlig toppstav när dämpningen bottat. Kändes skillnad i underarmarna och armbågarna just i första smällen. Lika fin pendel som andra toppstavar tycker jag.

Efter en stund tänkte jag inte på att den fjädrade.

Link to comment
Share on other sites

Ok' date=' men om olyckan är framme? Och röret går av?[/quote']

Finns lösa rör :) Handtaget är fäst från 2 håll med maskinskruv och sen vet jag inte hur det ser ut inuti riktigt. Skruvarna syns från utsidan. Men det känns gediget.

Kan inte nå´n ta en bild på det där, så man fattar! På Skåningens hemsida ser man ju bara en stav… (Annars måste jag ta mig till en butik och titta. På Alewalds hemsida hittar jag den inte…)

Link to comment
Share on other sites

Ok' date=' men om olyckan är framme? Och röret går av?[/quote']

Finns lösa rör :) Handtaget är fäst från 2 håll med maskinskruv och sen vet jag inte hur det ser ut inuti riktigt. Skruvarna syns från utsidan. Men det känns gediget.

Kan inte nå´n ta en bild på det där, så man fattar! På Skåningens hemsida ser man ju bara en stav… (Annars måste jag ta mig till en butik och titta. På Alewalds hemsida hittar jag den inte…)

Fixar det

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Sunlake inte hade någon kamera fick jag ta en tur ner till Borgunda och fota. :)

 

http://www.forumbilder.se/DDD73/10520465-10152400143599003-520311258-n-2.jpg

 

http://www.forumbilder.se/DDD73/10543714-10152400143649003-899729454-n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är röret bara skruvat i handtaget?

Inge lim??

Skönt att det inte verkar vara bara jag som inte riktigt greppar…

Sitter alltså allt inne i själva handtaget, så det är lätt att byta rör vid stavbrott???

 

(Om man redan har 4 par CT-1-or och två par Triac, man kan inte köpa bara handtaget, ungefär som StaffanStavens "gör det själv"-kit???)

Link to comment
Share on other sites

Är röret bara skruvat i handtaget?

Inge lim??

Skönt att det inte verkar vara bara jag som inte riktigt greppar…

Sitter alltså allt inne i själva handtaget' date=' så det är lätt att byta rör vid stavbrott???

 

(Om man redan har 4 par CT-1-or och två par Triac, man kan inte köpa bara handtaget, ungefär som StaffanStavens "gör det själv"-kit???)[/quote']

Vanligt rör som ligger mellan handtagsväggen och dämpningskolven. Sen skruvas toppen på dämpningen fast ovanför korken som syns på bilderna. "Dämpningskolven" är limmad inuti röret med 2-komp-lim.

Så har jag fattat som att det är gjort...

Link to comment
Share on other sites

Är röret bara skruvat i handtaget?

Inge lim??

Skönt att det inte verkar vara bara jag som inte riktigt greppar…

Sitter alltså allt inne i själva handtaget' date=' så det är lätt att byta rör vid stavbrott???

 

(Om man redan har 4 par CT-1-or och två par Triac, man kan inte köpa bara handtaget, ungefär som StaffanStavens "gör det själv"-kit???)[/quote']

Vanligt rör som ligger mellan handtagsväggen och dämpningskolven. Sen skruvas toppen på dämpningen fast ovanför korken som syns på bilderna. "Dämpningskolven" är limmad inuti röret med 2-komp-lim.

Så har jag fattat som att det är gjort...

Hur gör man nu om man behöver kapa röret 2.5 cm från original längd?

Hur får man tillbaka det utan att paja något?

Link to comment
Share on other sites

Du kapar i trugänden enligt Johan på Elpex.

Det är ju aldrig att rekommendera på vanliga stavar, då man tar bort lite av den extra förstärkning som är längst ner på röret. Sedan ändras ju ganska snabbt diametern. Rullskidholklar finns ju i olika diametrar, så där blir ju inte problemet så stort. För mig känns det ändå inte helt OK...

Link to comment
Share on other sites

Du kapar i trugänden enligt Johan på Elpex.

Det är ju aldrig att rekommendera på vanliga stavar' date=' då man tar bort lite av den extra förstärkning som är längst ner på röret. Sedan ändras ju ganska snabbt diametern. Rullskidholklar finns ju i olika diametrar, så där blir ju inte problemet så stort. För mig känns det ändå inte helt OK...[/quote']

Jag blev också lite förvånad, men eftersom dämparen är limmad inuti röret med 2-komponentslim så går det ju knappt att kapa i rätt ände.

10 cm innan röret konar enligt Elpex.

Link to comment
Share on other sites

hur gör man NÄR man bryter staven då?

Som vanligt: Svär' date=' bryter ihop, kommer igen och slutligen beställer ett nytt par och tänker, "nu har jag ju ett extra rör till nästa gång" :)[/quote']

Inte en aning, men det går säkert köpa 1 stav.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nån som har kört med staven ett tag och kan rekommendera den ? Vet inte om jag ska välja denna eller staffanstaven. Kör idag med Madshus nano carbon race. Blir de stor skillnad i styvhet och pendel ? Har inga problem med armbågar etc idag.. utan tänker mer i förebyggande syfte då man åker relativt mycket. Hur hade ni gjort ?
Link to comment
Share on other sites

Nån som har kört med staven ett tag och kan rekommendera den ? Vet inte om jag ska välja denna eller staffanstaven. Kör idag med Madshus nano carbon race. Blir de stor skillnad i styvhet och pendel ? Har inga problem med armbågar etc idag.. utan tänker mer i förebyggande syfte då man åker relativt mycket. Hur hade ni gjort ?

Staffanstaven har jag inte testat, men jag har åkt ca 10 mil med Elpex. Jag kör också med Madshus 100 uhm som du och det är ingen skillnad i pendel tycker jag. Har dock satt i Madshus-remmar i Elpex då de passar mig bäst. Skön dämpning i första hugget i asfalten, men det känns fortfarande styvt som med Madshus-staven.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...