Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa paraffinet vid -10 grader?


OJ

Recommended Posts

Tjena!

Vad rekommenderar ni för glidvallning vid -10 i gammal resp. nysnö vid hög luftfuktighet, men när snön är lite kärv som nu.

 

Svårt att hitta nå´n optimal vallning när förhållandena är i gränszonen mellan rena HF-vallningar & kalla syntetpulver.

Link to comment
Share on other sites

blanda HF och LF då i samma hårhet så får du ett mellanting. Eller lätt typ FC7 eller blackfox i botten och sedan typ LA6 ovanpå. det är så ja jobbar i mellanfören.

Till hur kallt kör du fc7 som topplager?

När du lägger lågfloursparaffin uppepå pulvret borstar du då ur pulvret först?

Link to comment
Share on other sites

blanda HF och LF då i samma hårhet så får du ett mellanting. Eller lätt typ FC7 eller blackfox i botten och sedan typ LA6 ovanpå. det är så ja jobbar i mellanfören.

Till hur kallt kör du fc7 som topplager?

När du lägger lågfloursparaffin uppepå pulvret borstar du då ur pulvret först?

borstar sjävklart pulvret först! sedan paraffin.

 

FC7,backfox eller F3 kör ja i de kallaste pulverförenna

Link to comment
Share on other sites

Start gröna på torr nysnö

????

SG8, LF08 eller HF80?

 

Jag har väl ibland blandat ovanstående LF och HF, men jag vet inte om jag kan avgöra om denna blandning går bättre än det ena eller andra. Jag kör väl nästan alltid bara BWLF på träning vid dessa förhållanden, så mixar man ihop något som ovan vid tävling. Kanske bara för att det därav känns krångligare och därmed bättre? Men kanske SFR75 eller FC7 om du vill lyxa till det ännu mer?

Link to comment
Share on other sites

Start gröna på torr nysnö

????

SG8' date=' LF08 eller HF80?

 

Jag har väl ibland blandat ovanstående LF och HF, men jag vet inte om jag kan avgöra om denna blandning går bättre än det ena eller andra. Jag kör väl nästan alltid bara BWLF på träning vid dessa förhållanden, så mixar man ihop något som ovan vid tävling. Kanske bara för att det därav känns krångligare och därmed bättre? Men kanske SFR75 eller FC7 om du vill lyxa till det ännu mer?[/quote']

Vid kallare än -10 så funkar LF08 bättre än BWLF både på torr nysnö och gammal snö även om skillnaden inte direkt är jättestor.

Link to comment
Share on other sites

Att trolla fram något kanonglid med högflour och flourpulver vid temperaturer kallare än -10 tror jag är svårt. Hårdheten på glidvallningen och de antistatiska egenskaperna hos vallan blir avgörande. Det är ju ändå torr friktion vid minus 10 grader. Egentligen är det fel att prata om hög luftfuktighet i låga temperaturer. Vid samma luftfuktighet innehåller luften 3 gånger så mycket vatten vid -2 grader jämfört med vid -15 grader

Luftens vatteninnehåll gr/m3 vore en bättre måttstock

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
blanda HF och LF då i samma hårhet så får du ett mellanting. Eller lätt typ FC7 eller blackfox i botten och sedan typ LA6 ovanpå. det är så ja jobbar i mellanfören.

Kan du Finn beskriva det här lite mer. Lägger du pulver och sedan lågflourparaffin på?

Korkar du det eller värmer och vad är syftet?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...