Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

A1 - långpass


1971

Recommended Posts

[quote name=Dorpat2008]Hur långa är era långpass? Jag skidade 40 km på drygt 3 timmar idag. Det är normalt för mig.[/quote]
Om det känns bra och okay med att passet ligger på 3 timmar, ja fortsätt då i den stilen! Värt att tänka på i det läget kan vara hur du planerar din återhämtning och med vilka intervaller du lägger in den här typen av långpass.

Träna stenhårt kan ju i och för sig de flesta göra - den viktigaste frågan man får ställa sig är hur kroppen reagerar både kort och lång sikt...
Link to comment
Share on other sites

Jag har varit lite lat tidigare och endast skidat strax över 2 timmar som mest. Eftersom jag sprungit maraton tidigare, med bästa tid 3,45, så vet jag vikten av tretimmarspass. Mycket riktigt kom en speciell sorts trötthet krypande efter 2 timmar, och det är just den uthålligheten jag vill träna upp nu. En aning träningsvärk i ljumskarna har man allt, men annars känns det bra. Tror det blir elghufs upp för en slalombacke imorgon. Leve rullskidorna!
Link to comment
Share on other sites

Mina långpass på skidor ligger på 3-4 timmar, 35 km till 43 km.
I löpningen är det betydligt kortare pass... men jag springer inte
längre än halvmaran så då räcker det med med pass på strax
under 2 timmar.

Jag känner mest begränsning på tid till långpass, 4 timmar så är det
inte mycket tid kvar om man ska göra annat.
Så 3 timmar känns OK, 4 är en riktig bonus.
Och visst är jag en amatör :) inga elittider på mina lopp även om
jag nog är rätt så nöjd ändå.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
u är jag insatt i just sidträning men kan rekommendera den här artikeln [url]http://www.counterpartcoaching.com/hadd.pdf[/url] som är skriven av en löptränare som heter Hadd han tar verkligen upp detta med vikten av att träna lågintensivt.


/ [url]http://julle1982.wordpress.com/[/url]
Link to comment
Share on other sites

Maximal hjärtfrekvens sjunker med ökad ålder men interindividuella variationen runt medelvärdet för en åldersgrupp är oerhört stor. Tror den sägs uppgå till +/- 30 % vid två standardavvikelser. 5 % av en åldersgrupp kan alltså avvika med mer än 60 slag från medelpulsen för åldersgruppen. Att bara utgå från en statistisk puls är därför ointressant. För en del kan det vara rätt men för de flesta blir det ju helt fel information. Att använda pulsklocka för att styra träningsintensitet kräver att man har koll på individuell maxpuls. Jag har genomfört ganska många submaximala konditionstest där vederbörande visat sig ha ett beräknat maximalt syreupptag på värdselitnivå. När man sedan gjort maxtester visar det sig att det förklaras av en stor slagvolym men låg maxpuls.
Link to comment
Share on other sites

Oftast använder man ju ålder som utgångspunkt för maximal hjärtfrekvens. Min erfarenhet är att små människor (antropometriskt) har mycket högre maxpuls än stora. Har dock inte sett någon statistik på detta men detta samband är ju generellt även i djurvärden:

Mus=hög maxpuls
Elefant=låg maxpuls

Tog man också hänsyn till antropmetrin när man skall räkna ut maxpuls och inte bara ålder skulle gissningen troligen bli något bättre.
Link to comment
Share on other sites

Jag satt och såg på vc idag och kom att tänka på den här tråden.
Kalla och Björgen var båda på väg upp för lång backen då dem i tv rutan började visa deras puls och vilken procent av deras maxpuls dem låg på.

Så då när dem låg hackihäl på varandra så hade Charlotte 185 i puls(Har jag för mig) medan Björgen hade 165(Tror jag). Men båda två låg på 81-82% av maxpuls. Så det skilde 20 slag mellan Björgen och Kalla men båda låg kring samma procent. Tänkte bara att det kunde vara lite kul info:D Jag är ganska säker på slagen men det kan skilja några slag men nåt på 60 och 80 var det iaf.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=almkvist]Hmm ja det var kanske 90 %. Det var iaf 20 pulslag i skillnad. Åldern tar ut sin rätt.[/quote]
Om maxpulsen bara berodde på åldern skulle det innebära en skillnad på 5-6 slag på maxpulsen. Tror Björgen är 7 år äldre. Maxpulsne sjunker med ca 0,8 slag per år. Björgen har sannolikt alltid haft relativt låg maxpuls för att vara tjej.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...