Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jag sicklar


Labradoren

Recommended Posts

Ja fruar har väldigt konstiga prioriteringar ibland .Dom där dubbarna på rullskidhjulet, är dom till för att skapa vibrationer som ökar blodcirkulationen i fötterna?

 

/Mats

 

Nja inte riktigt. Snarare är det ju så att jag kommer dubba upp 4 hjul för att kunna åka på när det vare sig går att åka rullskidor eller glidskidor. Ungefär som för ett drygt år sedan.

 

http://3.bp.blogspot.com/-97uyUt3RMTI/UrPk-UjZFiI/AAAAAAAAAjI/Kgiwqy2Oct4/s320/IMG_0948.jpg

 

Från min fåniga blogg...

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2013/12/var-ar-kung-bore.html

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Ni som endast stålsicklar och kör lite lopp varje säsong, dvs är som jag en avancerad motionär, nivå VL 6 och bättre. Hur gör ni rent glidytorna när det kommit vallarester i dom. Vallaväck ska ju inte vara snällt för belaget har jag läst här nånstans på forumet. Det finns ju speciella glidyterengörare. Man ju alltid smälta in mjukt paraffin och sickla, men det tror jag inte en hardcore stålsicklare gör.

Att smälta in mjukt parrafin och sickla rengör inte ditt belag. Det är teoretiskt omöjligt. Se

 

http://www.kuzmin.se/pgs/news_sv.html

Link to comment
Share on other sites

Alltså... Jag har ett par Carbonlite som jag använt nu i tre säsonger. Kanske 150-200 mil. De var när jag köpte dom redan använda en säsong och hade vanliga fabriksslipen. Nu vill jag tro att det inte är så mycket kvar av den? Efter fyra år, efter vallning och mycketplastsickling m.m. Främre  glidzonen är även väldigt konvex och har alltid varit. Funderar på att sickla upp de med Kuzmin inför VL. Är det dumt? Mina andra Vasa-skidor är kuzminsicklade och gick grymt 2012. Men Carbonliten har oftast gått bättre när jag testat de mot varandra därför har jag inte rört belaget. På en tävling i år hade jag bra glid jämtemot andra med dessa skidor, på en annan tävling tyckte jag att jag hade lite sämre - lite klurigt före då dock. Eftersom jag inte tror det är så mycket grundslip kvar har jag ofta rillat ganska "generöst" relativt snöförhållandena. Om jag sicklar dem vet jag vad belaget har för sickling/grundstruktur och vet att belaget är fräscht. Rädd för att de ska bli sämre, men kan det bli så farligt? 

Link to comment
Share on other sites

definitivt bör du göra något åt belaget om de inte är slipade på 4 år. Antingen sicklar du fram ett fräscht belag eller så låter du skidorna slipas av någon som a)är kunnig b)har en slip som levererar bra kvalitet.

 

 

Låter du slipa dem blir de definitivt inte sämre och med dagens maskiner kan du glömma mättningen skidan är färdig för Vasaloppet efter ett par vallningar.

 

 

Men vill du inte slipa så blir skidan nog inte sämre av att du sicklar fram ett fräscht belag och samtidigt får bort det konvexa området (hoppas det inte beror på att du bränt sönder skidan).

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...