Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jag sicklar


Labradoren

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Jag förstår inte heller. Det är klart tillräckligt med en fru… ;)

Inte OK Dunderklumpen!

Man måste svara på båda frågorna... skidpar likaväl som antal fruar!

 

Det är ju just det som är kärnpunkten här :) kombinationen många skidor och fru (ar).

Men visst finns det en formel om detta? Som säger något om kombinationen hur många fler skidor än frun man kan ha?

För om frun har många skidor så ökar chansen att det finns utrymme även i mannens skidgarderob (för fler skidor).

 

Principiellt fattas det alltid minst ett skidpar... kanske inte lika principellt om partnern? (inte i mitt fall, jag är nöjd :))

Link to comment
Share on other sites

Inte OK Dunderklumpen!

Man måste svara på båda frågorna... skidpar likaväl som antal fruar!

 

Det är ju just det som är kärnpunkten här :) kombinationen många skidor och fru (ar).

Men visst finns det en formel om detta? Som säger något om kombinationen hur många fler skidor än frun man kan ha?

För om frun har många skidor så ökar chansen att det finns utrymme även i mannens skidgarderob (för fler skidor).

 

Principiellt fattas det alltid minst ett skidpar... kanske inte lika principellt om partnern? (inte i mitt fall, jag är nöjd :))

 

OK ;)

Egentligen vet jag inte om det längre fattas så många skidpar. Jag har nog fler än jag har behov av just nu. I debatten om flest skidor tycker jag inte man ska räkna in sina sämre skidor, som används till träning i sämre förhållanden. De som får räknas är väl skidpar som man utan problem lägger på startlinjen vid en tävling med bra snöförhållanden. 

 

Om man räknar efter detta motto (för mig skidor som ligger med HF-paraffin och väntar) så har jag 7 par klassiska samt 4 par skate. 

 

Ett par av de klassiska och ett par av dessa skate skulle jag nog kunna tänka mig att använda på tävling i lite "grusigare" förhållanden också.

 

Sedan har jag kanske 2 par klassiska samt 1 par skate som mer används till träning. Typ BWLF-skidor. Dessa kanske eventuellt bör räknas med, då de är de mest använda skidorna.

 

Skidor som däremot inte får räknas in är typ gamla nostalgi-skidor, skidor som har fel spann, barnens och fruns skidor. Absolut förbjudet är självklart även turskidor, fjällskidor, telemarksskidor, slalomskidor och annat liknande trams. Sina egna likväl som resten av familjens. Ett antal skidor till fru och barn i alla möjliga kategorier på längden och utför, främjar förvisso acceptansen att från "chefen" få tillstånd att skaffa ytterligare värstingskidor till samlingen. För min egen del nu senast ett par zero-skidor (ruggskidor). 

 

En fru räcker för mig! Dock inte mindre än ca 6 par klassiska tävlingsskidor. 1 par kallskidor, 1 par zero-skidor, 1 par våtskidor samt 3 par plus-skidor av lite olika karaktär. Denna sista variant skulle kunna minskas till 1-2 par, beroende på hur bra det går på både långlopp och i kortare spår. Något högre spann samt lägre slutspann på ett par bra långlopps-skidor jämför med ett par bra allround-skidor. Ungefär så. Enligt M. Svahns enkla indelning i länken ovan, alltså 1 par gröna, 3 par blå, ett par gula samt ett par röda. 

 

Sedan är ju självklart kravet att man sorterar bort skidor som inte går bra!!!

 

Det är ett minimum av vad ens partner ska tåla tycker jag. Annars får man se över Labradorens "dogma"!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Men alltså, varför tänker så många att stålsickling är = ingen glidvallning? Stålsickling och stenslip är två olika sätt att behandla belag. Förvisso är stålsickling för många associerat med Kuzmin som predikar ingen glidvallning. Jag har ett par stenslipade och ett par som jag stålsicklar, funderar på börja sickla dom andra också då jag tror fabriksslipen är väldigt sliten. Glidvallar inför tävling. 

 

Det beror väl helt enkelt på att det går. Jag vet inte hur bra det fungerar att ta skidorna direkt från stenslipen till skidspåret. Sen att stålsickling och glidvalla inte behöver vara någon motsättning är en annan sak. 

 

För min del har jag dock inte glidvallat senaste åtta åren. Ibland blir jag frångliden men oftast inte men som motionär kvittar det för min del. Hade jag tävlat mer är något enstaka motionslopp hade jag naturligtvis gjort allt som kunnat förbättra glidet.

 

Sedan tror jag inte Kuzmin predikar "ingen glidvallning".

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ni som endast stålsicklar och kör lite lopp varje säsong, dvs är som jag en avancerad motionär, nivå VL 6 och bättre. Hur gör ni rent glidytorna när det kommit vallarester i dom. Vallaväck ska ju inte vara snällt för belaget har jag läst här nånstans på forumet. Det finns ju speciella glidyterengörare. Man ju alltid smälta in mjukt paraffin och sickla, men det tror jag inte en hardcore stålsicklare gör.
Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Jag kör oxå med stars fästvallor och dom är kanon. Läste att det finns en racing yellow, vet du var man kan få tag på den? Läste på forumet att Perry Olsson rekommenderar minst 60 cm lång fäszon och 10(!) tunna lager fästvalla(måste vara pyramidiserat antar jag). De som får fäste med kortare fästzon har 1-2 burkar för mjuk valla och det suger glid, enligt Perry, känner mig skyldig direkt. Jag har kortat fästzonen rejält och trodde jag hittat rätt koncept. Nån som kör enligt perrys principer?

 

PS jag har en fru och tre bra skidpar, frågan är hur många barn man har? Ska nu ut och åka med min 10-årige son som helt plötsligt visar längdintresse Han är annars fotbolls- och innebandynörd. Du

Link to comment
Share on other sites

Ni som endast stålsicklar och kör lite lopp varje säsong, dvs är som jag en avancerad motionär, nivå VL 6 och bättre. Hur gör ni rent glidytorna när det kommit vallarester i dom. Vallaväck ska ju inte vara snällt för belaget har jag läst här nånstans på forumet. Det finns ju speciella glidyterengörare. Man ju alltid smälta in mjukt paraffin och sickla, men det tror jag inte en hardcore stålsicklare gör.

 

Du kan gott köra vallaväck på dina skidor. Jag brukar stålborsta efteråt. Fungerar alldeles utmärkt för träning. Men jag  rekommenderar att sickla om skidorna lätt inför nästa tävling. Nu har jag iofs speciella tävlingsskidor som jag bara tar fram i fina fören och tävling.

Link to comment
Share on other sites

Ni som endast stålsicklar och kör lite lopp varje säsong, dvs är som jag en avancerad motionär, nivå VL 6 och bättre. Hur gör ni rent glidytorna när det kommit vallarester i dom. Vallaväck ska ju inte vara snällt för belaget har jag läst här nånstans på forumet. Det finns ju speciella glidyterengörare. Man ju alltid smälta in mjukt paraffin och sickla, men det tror jag inte en hardcore stålsicklare gör.

 

Vallaväck, låt torka, stålsickla, borsta.

 

Det är möjligt att vallaväck påverkar belagen negativt, men i så fall är det bara det allra yttersta skiktet på belaget. Drar man bort det med stålsickeln efter rengöring så har man ju en ny fin yta igen.

Link to comment
Share on other sites

Ni som endast stålsicklar och kör lite lopp varje säsong, dvs är som jag en avancerad motionär, nivå VL 6 och bättre. Hur gör ni rent glidytorna när det kommit vallarester i dom. Vallaväck ska ju inte vara snällt för belaget har jag läst här nånstans på forumet. Det finns ju speciella glidyterengörare. Man ju alltid smälta in mjukt paraffin och sickla, men det tror jag inte en hardcore stålsicklare gör.

Fruktis Sleek & Shine eller annat schampo man tycker ger snyggt fall och så en microfibertrasa modell massa små öglor som hakar tag i fästvallan.  Vallan följer med lätt. Sen torkar jag med en blöt trasa efteråt. Fast detta gör jag förvisso mest på vallade skidor. Det blir säker en massa skit med det men jag ser i alla fall inga uppenbara torrfläckar utan vallningen ser opåverkad ut.

 

Själv håller jag nu på att sickla ett par loppisköp, RCS Cold från tidigt 90-tal, som var brända och mycket vågiga. De är extremt grafitstinna så att fingrarna blir svarta och smetiga under arbetetet, som om man har gnuggat de på en blyertspenna. Har inte varit med om något liknande på de Atomic och Peltonen jag sicklat utan där är det torrt ludd bara. Och otroligt lättsicklade är de. Vad har ni för erfarenheter av olika skidor?

 

I alla fall så hade jag i går fått hyfsad bukt vågigheten förutom alldeles bakom hälen på en skida. Arbetet fortsätter. Så jag var ute och provade dem i den torra nysnön, -8-9 grader cirka.  Otroligt trögt. Det var knappast fästet. Vågigheten, kanske, till viss del. Den biten ligger inte ofta i eftersom bakspannet är långt. Det verkar mest som belagsytan. Den grafitstinna belagsytan. Den går inte att få nåt vidare blank och den skiftar ton lite hur som helt så att den ser fläckig ut. Jag gjorde också ett enkelt dropptest. Får inte en droppe att sticka i väg. Får inte ens en droppe att bildas utan vattnet bara smetas ut och hackar sig fram nån cm och stannar. Ytan är så slät den kan bli Kan det vara nåt annat än grafiten? Vad säger fysiken om detta?

 

Dessa belag verkar i alla fall extremt olämliga att bara köra sicklade. Blir till att valla och prova i veckan när planingen är klar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det finns två ekvationer för antal skidor man behöver:

n+1, där n är antalet man redan har

s-1, där s är antalet som krävs för att frugan ska utkräva skiljsmässa

 

Enligt dina beräkningar har jag kommit fram till en slutsats:

 

n+1=X

s-1=X 

 

X+X=(n+1)+(s-1)

2X=(n+s)

 

X=(n+s)/2

 

Alltså antalet skidor man behöver är= antalet man redan har+antalet som krävs för att frugan ska utkräva skiljsmässa delat i två.

Link to comment
Share on other sites

nja, enksild egendom är ju det som är just enskild egendom genom avtal mellan makarna, eller genom villkor i testamente eller gåvobrev då den ena maken förvärvar, i detta fall, skidorna.

 

Kanske man skulle kunna slänga in dem under "Varje make får från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk,..." (AktB 10 kap 2§)

 

-------------

 

vafaan, hur klistrar man in!??;

 - norskt rättsfall; idrottspriser ingick ej i bodelning.

 - dyrbar hobbyutrustning, tex fotoutrustning, anses oftast ingå i en bodelning.

 

Hur stort värde som får undantas får bedömas från fall till fall, samt i beaktande av vad varje make tar undan från bodelningen, samt de ekonomiska förhållandena "i stort". - Säg att om hela boets värde uppgår till 10 mkr + mannens 10 par skidor, är det väl ingen big deal att undanta skidorna (ev ngt beroende på vad hustrun må undanta). Annorlunda om boets värde uppgår till 10 kr + hustruns 10 par redline, och mannen har ingen personligt att undanta.

Link to comment
Share on other sites

Det finns två ekvationer för antal skidor man behöver:

n+1, där n är antalet man redan har

s-1, där s är antalet som krävs för att frugan ska utkräva skiljsmässa

I den sista formeln, dvs s-1, är det ju också frågan om hur många par som frugan känner till, eller behöver känna till. Så frågan är om inte "s-et" i formeln är just det. Själv har jag t.ex. tre rätt lika RCS-skidor (en "kall" och två "plus"), de kan nog räknas som "ett par". Sedan har jag tre par madshus som är rätt lika. De kanske kan räknas som ett par de också. Lite värre med de två paren identiska Atomic. Så de blir nog ett par av de. Det är värre om man köper nya skidor som är helt nya i utseende. Senaste paret var ett par ross, och ross har jag aldrig ägt tidigare. Det är klart värre!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

he, he - intressant och mkt viktig diskussion detta. - märkligt att Högsta Domstolen inte förefaller ha prövat det i ngt fall, än.

 

Sedan skall man ha klart för sig att en bodelning på intet sätt upphäver äganderätt. Man äger alltjämt sina saker, i detta fall skidorna. Vad som skall ingå i bodelningen är skidornas värde. Den andre maken har ingen rätt till egendomen i sig, utan blott dess värde. - Men det gäller ju då att ägaren har ekonomisk möjlighet att lösa ut sina skidor.

 

Annars är ju Dunderklumpens ekvationer och resonemang verkligen ett bra steg på vägen till bra lösning.

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle göra en formel för det där med antalet skidor kontra skilsmässa, så finns det så många andra faktorer än just antal skidor. Min fru kan t.ex. bli irriterad över så nödvändiga ting, som att man ägnar tid till att peta ur dubb ur ett cykeldäck och därefter testar att provdubba ett par gamla rullskidhjul. "Du lovade ju att städa badrummet innan gästerna kommer…" kan man få höra då!!! Eller när man en fredgskväll belamrar soffbordet med gamla cykelgrejer. Bara för att man sitter och funderar på så viktiga ting som hur man ska ordna med kraftöverföring, broms, belysning, blinkers samt växling på stakomobilen. När man slår i kataloger och funderar på om det inte blir nödvändigt med tempo-växel i alla fall… Då kan man få höra att det vore trevligare med ostbågarna och fredagsmys istället!!!

 

Sådana faktorer är svåra att få in i en formel. Känns som det beror lite på frugans humör för dagen!!!

 

http://3.bp.blogspot.com/-rESX7_knV2I/VN2--q1NzfI/AAAAAAAAA6w/y1rBZJ8yRzM/s1600/IMG_1136.JPG

 

 

http://1.bp.blogspot.com/-bo8UUaMS3rU/VN2_K0WOjUI/AAAAAAAAA64/7Hkvosk57yE/s1600/IMG_1137.JPG

 

 

http://4.bp.blogspot.com/-BMuFZ53l6XE/VN2_VBFsAzI/AAAAAAAAA7A/jUjXAv3ho-M/s1600/IMG_1139.JPG

 

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/10783-stakomobil-polemobile/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...