Styv Stav Posted February 15, 2015 Report Share Posted February 15, 2015 Igår blev nog tyvärr mitt ÖSM inställt. Tappade ut högerskidan i en snabb utförsbacke varpå den skar fast och jag kraschade brutalt. Rejäla smärtor i höger axel, knappt rörlig högerarm och en bruten CT1...Efter några timmar på akuten och röntgen konstaterades att inget var brutet och läkaren gav mig trots allt visst hopp om att ÖS inte är helt uteslutet. Men nu till frågan. Jag har förvisso en usel utförsteknik men ramlar gör väl de flesta någon gång. Har ni något ni tänker på för att minimera skadorna när olyckan är framme? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maraz Posted February 15, 2015 Report Share Posted February 15, 2015 Likadant för mig, ramlade i onsdags och hade på mig pannlampa med batteripacket i vänster bröstficka. Ramlade och batteripacket tryckte in mot revbenen. Har sedan dess haft KRAFTIGA smärtor. Svårt att gå ur/in i bilen och att sova. Kör inte med batteripacket i bröstfickan:) ÖSS är nog i fara för min del. Jag vet inte om det går att träna i att ramla men jag tror man ska sikta på att försöka ramla på underarmarna. Men jag tror det är svårt med skidor och stavar. Det är ju skillnad om man är ute och springer och råkar snubbla... Lättare att ta i mot sig på armarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted February 15, 2015 Report Share Posted February 15, 2015 Man hinner nog inte tänka så mycket i fall som ditt. Där gäller det att vara naturligt slapp :) Däremot tror jag att man klarar förtusägbara farligheter bättre om man satsar än om man fegar, t.ex. en tvär kurva nedför. Fegar man så spänner man sig. Med satsning så är man hela tiden aktiv med små rörelser, vilket ju leder till en form av avslappning mellan rörelserna. Och så håller man oftast också grejorna bakom sig, alltså inga känselspröt att stöta emot eller landa på. I dag kraschade jag pladask så att luften slogs ur bröstet på mig men var allt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micke31 Posted February 15, 2015 Report Share Posted February 15, 2015 Man ska nog inte spänna sig allt för länge när man är ur balans. Då är det bättre att ramla på ett kontrollerat sätt så man helst landar på sidan, gärna vid något mjukt ställe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
yens Posted February 15, 2015 Report Share Posted February 15, 2015 Det jag lärde mig och som höll på att kosta ett par tummar är att försöka ha öppen hand, jag har haft tendens att spänna handen runt staven och därmed stor risk att ramla på tummen. Det blev som tur var bara en rejäl stukning, men kunde nog gått MYCKET värre med båtben och hela sk*ten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Styv Stav Posted February 15, 2015 Author Report Share Posted February 15, 2015 Att hålla stavarna bakom sig tror jag är ett bra tips. Jag har själv tyvärr en tendens att reflexmässigt lyfta fram dem när det börjar bli lite darrigt med balansen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoppskate Posted February 15, 2015 Report Share Posted February 15, 2015 I min ungdoms glansdagar spenderade jag mina vintrar med främst två vintersporter. Längdskidåkning och snowboard....således fick jag lära mig att tåla två helt olika typer av smärta. ^_^ Men jag fick även lära mig att man kan ramla mjukt även på hård snö.Min erfarenhet är att ju äldre man blir desto hårdare slår man sig, delvis därför att man så klart är betydligt stelare, men framförallt och lite paradoxalt just därför att man är så oerhört rädd för att slå sig. :( Att ta emot sig med händerna är något som de flesta gör reflexmässigt, men falltekniskt är detta så fel som det någonsin bara kan bli. Risken att man bryter handlederna är direkt överhängande. Framförallt när händerna är fastspända i ett par stavar.Precis som snabber kommenterar här ovan så är risken för att falla som störst när man fegar. När man blir rädd så spänner man sig och en spänd kropp är en kropp i obalans.Om nu olyckan ändå skulle vara framme så är det fullt förståeligt om man blir rädd, men faktum är att det även i nederlagets stund är av största vikt att bibehålla modet. Dvs. att inte spänna sig.I stället ska man låta kroppen följa med i crashens riktning. Man ska i den mån man hinner nästa kasta sig in vurpan. Personligen har(hade?) jag en inneboende reflex att omedelbart sänka min tyngdpunkt genom att krypa ihop och gå in i vurpan med min högra axel och sedan rulla med i fallet och glida på sida och rygg.Om man sedan råkar åka på en sk. "klassisk innerskida" ja då har man ett blåmärke på höften hur man än bär sig åt. ;) En god fallteknik kan liknas med att kasta smörgås (dvs att få en sten att studsa på vattnet). Låg tyngdpunkt och ett vridmoment runt kastarmens axel är nyckeln till framgång.Olyckligtvis är det så fördömt att man bara kan lära sig att ramla rätt genom att ramla mycket. :blink: Men en sak som man alltid kan (och ska) göra är att behålla en låg tyngdpunkt, dvs, stå kvar i fartställning även när man börjar bli rädd....i viss mån kan man även försöka lära sig av andras misstag. Och på YouTube finns det numera gott om misstag att studera från tex. Mälardalens årliga utflykt till Mora: :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted February 15, 2015 Report Share Posted February 15, 2015 Att hålla stavarna bakom sig tror jag är ett bra tips. Jag har själv tyvärr en tendens att reflexmässigt lyfta fram dem när det börjar bli lite darrigt med balansen.Tror tvärtom. Om man står i fartställning, dvs rejält böjda knän och händerna en bit framför ansiktet med armbågarna på knän eller precis utanför, tror jag att man helt enkelt ska behålla sin låga tyngdpunkt och hålla in armarna mot kroppen å att man kan rulla omkull utan att händer, armar bryts och man minimerar riskerna för revbenen. Stavarna bakom kroppen gör nog att du faller bakåt, vilket ger högre fallhöjd, större risk att en hand eller arm går av eller att ett revben spricker när bröstkorgen dunsar i. Vi gubbar faller tungt om fallhöjden börjar öka, och då spricker lätt ett revben eller två. En bruten stav är snabbare och billigare åtgärdat än läkarbesök + sjukskrivning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
enklaresport Posted February 15, 2015 Report Share Posted February 15, 2015 Som idrottslärare så stöter (!) vi ibland på falltekniker och när det var judoträning och några riktiga proffs var och undervisade så handlade det mycket om att låta kroppen ta upp stöten på ett smart sätt genom att få ut armen rakt och liksom försöka falla från lägre höjd. Liksom rulla ned och släppa ut armen. Nu ramlar jag mycket sällan (host, host!) så jag har inte så bra rutin men tror man kan anamma lite av det. Sen så blir man väl bra på det man tränar så det är ju bra att träna utförskörning på ett smart sätt. Våga trampa genom kurvan och lyfta på skidorna om spåret försvinner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 17, 2015 Report Share Posted February 17, 2015 Här finns lite olika tekniker att lära av. Eller inte. /Mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Styv Stav Posted February 18, 2015 Author Report Share Posted February 18, 2015 Tack för seriösa och bra inlägg. Trodde ni bara skulle skratta åt mig :)Bryntesson-filmen är ju helt suverän och era tips ska jag ta till mig när jag vågar åka igen... Armen är fortfarande ej brukbar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 18, 2015 Report Share Posted February 18, 2015 Lider med dig om ÖS är i fara. Det är så trist om man sett fram emot att åka och inte kan. Jag tror att jag ska starta backträningsläger här upp i Höga Kusten. Här finns det knappast något elljusspår som inte har en backe som är svårare än den svåraste i VL-spåret. Inte sällan med en skarp kurva som avslutning. Man kanske skulle kunna gör det i samarbete med Bryntesson. /Mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted March 13, 2016 Report Share Posted March 13, 2016 Har varit en klassiker på lite sociala medier. Men den som har missat den borde få sig ett skratt… ;) Jag älskar Bryntessons filmer! https://www.facebook.com/nrksport/videos/10154679424187796/?fref=nf Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted March 13, 2016 Report Share Posted March 13, 2016 Har varit en klassiker på lite sociala medier. Men den som har missat den borde få sig ett skratt… ;) Jag älskar Bryntessons filmer! https://www.facebook.com/nrksport/videos/10154679424187796/?fref=nf Grym, nästan lika roligt som Fisarelis Vasaloppsbeskrivning http://www.skidforum.se/index.php/topic/12130-hur-var-ert-vasalopp/page-3?do=findComment&comment=165152 Lite mer rep- och knäckteknik på skidor och stavar men det är ju med hjälp av diverse fall så det *faller* inom kategorin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 13, 2016 Report Share Posted March 13, 2016 Med tilltagande ålder har jag blivit rädd i nedförsbackar, speciellt om det svänger och är isigt. Ett tips för att undvika fall är att hålla hårt i handtaget på staven och trycka båda stavarna mot snön. Om man tappar balansen mot någon sida, håller man emot med staven och hindrar därmed att man ramlar.Trots att jag numera är ganska harig i nedförsbackar kunde jag inte låta bli att skratta åt videon frän VL 2012, det såg ganska kul ut, när vissa ramlade som käglor, när de blev påkörda. Så gott som alla klarade sig utan skador vad jag kunde se, vilket tyder på att man skall ha lite otur, om fallet ger en allvarlig skada. Viktigt att påpeka att alla som ramlade inte gjorde det pga av dålig balans utan för att de blev prejade av andra åkare eller tvingades lägga sig då det låg en eller flera i spåret. Tyvärr byter en del spår utför utan förvarning och de kan då lätt orsaka fall för både sig själv och de som kommer bakifrån. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LillaGubben Posted March 14, 2016 Report Share Posted March 14, 2016 Har tränat Aikido där man sysslar mycket med fallteknik. Om man hinner så sätter man sig ner, så nära backen som möjligt och sedan är det bara att glida ut. Faller man framåt och inte hinner ned kan man göra en rullning, vilket dock kräver mycket övning. Inte lättare med skidor på sig heller. Kolla hur de gör när de slänger sig efter målgång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.