Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2015


Tallen

Recommended Posts

Såg också endast en skejtare, men hen hade en bruten stav så det gick ändå bara i styrfart. Lite som att Stina Nilsson inte blev diskad igår, "hon tjänade ju ändå inte på det".

 

Baserat på hur resultatlistan ser ut tror jag att VL-seedningskommitén har en del svettigt arbete framför sig. Elitgränsen kan dras varsomhelst mellan 2:14 och 2:23 gissar jag. Sen förutsätter jag tiominutersintervaller. Kan bli allt från en stenhård till en ganska schysst seedning.

 

Kul men ganska slitsamt lopp! Hasade i mål och fick reda på segrartiden, kändes faktiskt helt jävla övermänskligt fort. Sen läser man på Adam Steens (som låg i vinnarklungan) blogg att han tyckte det "gick i halvhög fart"...

 

Och självklart kul att fäste lönar sig även på denna "platta" bana.

Tror du på 10-minutersintervaller även för oss blåbär? Tittar man på de lopp som seedats hittills så är det mer regel än undantag att det är 15 minuter, till och med i de flesta 40km-lopp... 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Nej det tror jag inte! Lite arrogant av mig att skriva sådär. Jag tror 15-minutersintervaller fr.o.m. Led 7, så att man ska under 4 timmar typ för att seeda sig till Led 9. Men jag gissar bara!

ok, då är det isf väldigt tufft, men det är väl typiskt att man prickar ett sådant lopp. Jämför man med stockholm ski marathon som var 46 km, så var det 100 pers som deltog i "Herrar Motion". Av dessa klarade 90 stycken seedningstiden för led 9. Ingen bröt loppet. Om det skulle bli 4h för Bessemerloppet så skulle motsvarande vara 129 startande, 11 som bröt och 67 som klarar seedning... 90% seedade i sthlm och 51,9% i Bessemerloppet... 

 

Edit: Motsvarande siffror för Lindmansloppet: 67 startande, 6 bröt, 57 klarade seedning, 85%. 

Link to comment
Share on other sites

Ksn bli 15 min redan från led 1. Se Lindmansloppet. Segrare med betydligt mindre meriter och har för mig att det blev 15 min för varje led där.

 

Jag tror på 2.14 för elitled

t sedan 15 per led.

 

Lindmansloppet var nog ett av de snällaste seedningsloppen i år. Jag tror på 2:15 för elit och sedan vete f*n. 10min låter för hårt och 15 min för snällt. Skulle gissa på 12min i början och sedan 15min framåt led 5-6.

Link to comment
Share on other sites

Ni kan nog ha rätt ovan. Kanske seedningen antingen blir typ 2:20 med 10-minutersintevaller ("snäll för elitåkare och tuff för motionärer") eller typ 2:10 med 12-15-minutersintervaller ("hård för elitåkare och snäll för motionärer")?

 

Annars ska man komma ihåg att åktiden var som ett 42-kilometerslopp snarare än 52 kilometer, och om jag inte fattat fel är det åktiden snarare än distansen seedningskommitéen utgår från. Som sagt måste det ha gått helt vanvettigt fort i täten denna gång.

 

Men om någon dag har vi facit. Jag står redan där jag tycker att jag hör hemma men hoppas att ni som ligger på någon gräns har tur med seedningen!

Link to comment
Share on other sites

Ni kan nog ha rätt ovan. Kanske seedningen antingen blir typ 2:20 med 10-minutersintevaller ("snäll för elitåkare och tuff för motionärer") eller typ 2:10 med 12-15-minutersintervaller ("hård för elitåkare och snäll för motionärer")?

 

Annars ska man komma ihåg att åktiden var som ett 42-kilometerslopp snarare än 52 kilometer, och om jag inte fattat fel är det åktiden snarare än distansen seedningskommitéen utgår från. Som sagt måste det ha gått helt vanvettigt fort i täten denna gång.

 

Men om någon dag har vi facit. Jag står redan där jag tycker att jag hör hemma men hoppas att ni som ligger på någon gräns har tur med seedningen!

ja, lurigt med seedningstiderna eftersom vinnartiden mer liknar tiden för ett 42km-lopp än 52km... Min tid var dock ca 40 min långsammare än när jag kör ett vanligt skimarathon på 42km, så om de går på vinnartiden kommer min tid inte vara värd någonting i seedningen...

Link to comment
Share on other sites

ja, lurigt med seedningstiderna eftersom vinnartiden mer liknar tiden för ett 42km-lopp än 52km... Min tid var dock ca 40 min långsammare än när jag kör ett vanligt skimarathon på 42km, så om de går på vinnartiden kommer min tid inte vara värd någonting i seedningen...

njae, tittar man på många 42-km-tävlingar så vinner ju storfräsarna på runt 1.45, vilket skulle motsvara 2.10 på 52 km. Så det är inte SÅ mycket fortare, sedan var ju startfältet väldigt bra. När Brink vann sina andra långlopp för säsongen gjorde han det med 3 (1.56/42km) resp. 10 minuter (1.56/46km). Det lär ju knappast ha varit bättre fart i ett sådant lopp än i ett sånt här? 

Link to comment
Share on other sites

njae, tittar man på många 42-km-tävlingar så vinner ju storfräsarna på runt 1.45, vilket skulle motsvara 2.10 på 52 km. Så det är inte SÅ mycket fortare, sedan var ju startfältet väldigt bra. När Brink vann sina andra långlopp för säsongen gjorde han det med 3 (1.56/42km) resp. 10 minuter (1.56/46km). Det lär ju knappast ha varit bättre fart i ett sådant lopp än i ett sånt här?

 

Det är nog sant. Seedningen blir intressant!

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte på extrema kallföresskidor och åkte med led 1-åkare första 13-14 km, första varvet på 48 min. skidorna dog, psykologiskt jobbigt, fysiskt jobbigt, tekniken dog, missade vätskan de två första kontrollera.. Oavsett skidor så tappar man extra mycket mot vinnartiden bara på att föret blev som sorbet som står framme i solen, med tanke på det borde de inte bara kolla vinnartiden för motionärerna. Har nu fixat skidor för fören kring nollan. Hörde speakern säga när jag gick i mål, "det här är duktiga åkare som kommer nu, jag gissar på att de åker Vasaloppet på runt 6,5 timmar" , puh tänkte jag, nu har jag åkt extremt dåligt på varv 2 och 3, då rättade hans speakerkollega honom och svarade, "Nej jag ser att startnummer.. Och namn..som kommer nu, han brukar åka Vasaloppet på under 5 timmar. Då kändes det iaf lite bättre. ;-)
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte på extrema kallföresskidor och åkte med led 1-åkare första 13-14 km, första varvet på 48 min. skidorna dog, psykologiskt jobbigt, fysiskt jobbigt, tekniken dog, missade vätskan de två första kontrollera.. Oavsett skidor så tappar man extra mycket mot vinnartiden bara på att föret blev som sorbet som står framme i solen, med tanke på det borde de inte bara kolla vinnartiden för motionärerna. Har nu fixat skidor för fören kring nollan. Hörde speakern säga när jag gick i mål, "det här är duktiga åkare som kommer nu, jag gissar på att de åker Vasaloppet på runt 6,5 timmar" , puh tänkte jag, nu har jag åkt extremt dåligt på varv 2 och 3, då rättade hans speakerkollega honom och svarade, "Nej jag ser att startnummer.. Och namn..som kommer nu, han brukar åka Vasaloppet på under 5 timmar. Då kändes det iaf lite bättre. ;-)

Ja, förhållandena förändrades verkligen. Mitt första varv gick snabbast, trots att jag låg fast i köerna (startade i mitten...) och fick ligga och hålla igen för att inte åka in i åkare framför. Jobbigt att inte kunna åka i egen takt förrän efter ca 14-15km... Sista varvet var det glesare men trots hårdare stakning gick det långsammare när snön blev blöt och spåren försvann.

Link to comment
Share on other sites

Hade också förstavarv på 48 minuter och tyckte sen att det gick bättre och bättre för varje varv när det blev glesare med folk. Ser dock att mina varv gick mer och mer långsamt, jag var i mål på höga 2:41.

 

Men glöm inte att förstavarvet är klart kortast, kanske mer än en halv kilometer kortare än de andra? Det där extravarvet på stadion tar nog två minuter eller mer.

 

Men visst blev det ett jävla slask på slutvarvet. Andravarvet för mig gick på höga 53 minuter, tredjevarvet på dryga 59! Hade nog inte trott att det skulle vara sådan skillnad. Undrar om seedningsgänget sätter sig in i detta finlir, misstänker att det inte blir så... Just denna seedning känns väldigt öppen tycker jag!

 

Edit: jag tänker fel ovan. Det är lika långa varv.

Link to comment
Share on other sites

Först ett stort tack till arrangörer och funktionärer som gjorde att loppet blev så bra som det blev.

 

Samma utveckling för mig med under loppet. Första varvet klart snabbast trots att det var mycket trafik till en början och sista varvet klart långsammast, trots att jag tyckte mig ha bra tryck i armarna hela vägen. Det blev rejält mycket långsammare i spåret på slutet.

 

En liten fundering kring seedningen, eller kanske mer ett önsketänkande. Om nu inte Ronnie Löf hade en väldigt dålig dag i spåret måste det väl vara svårt för seedningskommittén att inte sätta honom i elitledet. Vilket i så fall skulle sätta elitgränsen vid 2:22, och då borde det väl vara rimligt med 15-minutersintervaller även i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Hade också förstavarv på 48 minuter och tyckte sen att det gick bättre och bättre för varje varv när det blev glesare med folk. Ser dock att mina varv gick mer och mer långsamt, jag var i mål på höga 2:41.

 

Men glöm inte att förstavarvet är klart kortast, kanske mer än en halv kilometer kortare än de andra? Det där extravarvet på stadion tar nog två minuter eller mer.

 

Men visst blev det ett jävla slask på slutvarvet. Andravarvet för mig gick på höga 53 minuter, tredjevarvet på dryga 59! Hade nog inte trott att det skulle vara sådan skillnad. Undrar om seedningsgänget sätter sig in i detta finlir, misstänker att det inte blir så... Just denna seedning känns väldigt öppen tycker jag!

 

Edit: jag tänker fel ovan. Det är lika långa varv.

Tror inte du tänkte fel ovan, olika lång varv, första varvet var kortast, andra varvet lite längre och tredje varvet längst.... Anledning är placeringen av "mellantiden. 2:a varvet var givetvis precis ett varv. Första varvet "ett varv minus sträckan på stadion". Tredje varvet "ett varv plus två sträckor på stadion".

Link to comment
Share on other sites

Även jag som blåbär hade samma utveckling. Trots att jag startade nästan längst bak gick förstavarvet klart fortast. Dock tror jag att för min del var det inte bara stakningshastigheten utan att det var extremt jobbigt att saxa när det låg 15 cm lössnö i backarna vilket det gjorde de två sista varven. Där tappade jag duktigt mycket.

 

Intressant är dock utvecklingen i placering, där jag i herrar motion hade placeringarna 103 efter ett varv, 98 efter två varv och 87 i mål. Detta trots att sista varvet gick en minut per km långsammare än första. Andra hade det uppenbarligen ännu värre än jag hade... 

Link to comment
Share on other sites

Haha, det var bittert, jag var en hel kvart ifrån Led9, det blir en tung tur från Sälen till Mora uppenbarligen. 

 

Typiskt att man ska välja det snabbaste seedningsloppet av alla med det sämsta startfältet... :-(

 

Förra gången loppet gick i Sandviken (2013) var det tydligen 4.18 som krävdes för led 9, då var det 16 av 106 i herrar motion som missade seedning. I år var det 62 av 133 som missade och tiden var 4.05... Mediantiden i år var 3.58 och förra gången var 3.51... 

 

Det är rätt tungt att vara så inihelvete mycket sämre än man var rädd för... 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...