Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2015


Tallen

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Vill man på enklaste sätt seeda sig i Vasaloppet, satsa på Evertsbergsrennet.

Tycker man om att åka skidor och inte bryr sig om seedningen så kan man ju åka Bessemerloppet.

Vasaloppets seedning är alltid godtycklig, men;

Enklast i Evertsbergsrennet och svårast i Bessemerloppet.

Samma sak varje år.

Har för mig att man hamnade i 3:e startled om man var 20 minuter efter Brink i Bessemerloppet 2006.

Men som tur är så har ju Bessemerloppet ett egenvärde. (inte bara ännu ett seedningslopp)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tyvärr fel tidigare när jag sa att tabellen var borta, var min telefon som dummade sig. Onekligen en av de tuffare seedningar jag vart med om och som sagt 43km som det står i tabellen är minst 9km för kort kontra verkligheten. Jag blev seedad 2 led sämre än jag står på vasan.

 

Elitledet känns generöst, men sedan är det på tok för tufft.

 

Det finns dock chans till ändringar, det har jag vart med om förr på Bessemerloppet.

Link to comment
Share on other sites

Hade också förstavarv på 48 minuter och tyckte sen att det gick bättre och bättre för varje varv när det blev glesare med folk. Ser dock att mina varv gick mer och mer långsamt, jag var i mål på höga 2:41.

 

Men glöm inte att förstavarvet är klart kortast, kanske mer än en halv kilometer kortare än de andra? Det där extravarvet på stadion tar nog två minuter eller mer.

 

Men visst blev det ett jävla slask på slutvarvet. Andravarvet för mig gick på höga 53 minuter, tredjevarvet på dryga 59! Hade nog inte trott att det skulle vara sådan skillnad. Undrar om seedningsgänget sätter sig in i detta finlir, misstänker att det inte blir så... Just denna seedning känns väldigt öppen tycker jag!

 

Edit: jag tänker fel ovan. Det är lika långa varv.

Då passerade du mig på andra varvet. Visste nog om att jag tappade det hela under andra halvan av loppet men det var ändå en överraskning att jag tappade så pass mycket. Första varvet på knappa 47,5 min, andra varvet betydligt långsammare på 55,5 min och sista, en ren katastrof, på 64,5 min. Kollade på pulsklockan men kan inte skylla på ”pannbenet”, ligger kring medelpulsen 166 (87 % av max) hela loppet igenom. Jag orkar helt enkelt inte hålla uppe trycket i stakningen ett helt lopp.

Link to comment
Share on other sites

Då passerade du mig på andra varvet. Visste nog om att jag tappade det hela under andra halvan av loppet men det var ändå en överraskning att jag tappade så pass mycket. Första varvet på knappa 47,5 min, andra varvet betydligt långsammare på 55,5 min och sista, en ren katastrof, på 64,5 min. Kollade på pulsklockan men kan inte skylla på ”pannbenet”, ligger kring medelpulsen 166 (87 % av max) hela loppet igenom. Jag orkar helt enkelt inte hålla uppe trycket i stakningen ett helt lopp.

Då tror jag att vi hade ett ganska identiskt lopp, du åkte lite fortare än mig varv 1 och jag tror jag kom 1 placering före dig i H21, han 6 sekunder före dig vid varvning är led1-åkare iaf, verkar som vi inte ens kom nära led 2 n, du åkte inte som jag på kallföresskidor och därmed blev trött?
Link to comment
Share on other sites

Det var en tuff seedning som mycket väl kan komma att justeras något. Såg att någon jämfört med Bessemerloppet 2013 (senast det kördes i Högbo) och tyckte att det var tuffare nu, men jag tycker seedningen känns ganska lika.

 

Har kollat några av de främsta namnen som åkte både 2013 och 2015 (bröderna Tynell, Byström, Johnsson, Steen, Bergsten och Löf) och alla dem åkte 11-19 minuter snabbare i år.

 

Tittar man på resultatlistorna från de båda åren och plockar ut några placeringar i olika klasser att jämföra ser man också att det gick klart fortare i år.

 

H21 plats 20, 40, 60, 80 - ca 20 minuter snabbare i år

H21 plats 100, 120, 140 - ca 10-15 minuter snabbare i år

H35 plats 20, 40 - ca 5-8 minuter snabbare i år

H40 plats 20, 40 - ca 14-19 minuter snabbare i år

 

Den klass som sticker ut är motionsklassen där det för en 20:e plats i år räckte att åka 10 minuter långsammare jämfört med 2013. För placeringarna 40, 60, 80 är sedan resultaten tämligen lika ca +/-1 minut.

 

Frånsett resultaten i motionsklassen så känns ändå seedningen (13 minuter snabbare per led i år) klart jämförbar med 2013. Om den var "rätt" 2013 eller inte förtäljer dock inte historien.

 

Det kanske blir en justering, men jag tror inte den blir jättestor. "Skrämmande" är att täten åkte på 2:07 utan att tycka det gick särskilt snabbt...

Link to comment
Share on other sites

Det var en tuff seedning som mycket väl kan komma att justeras något. Såg att någon jämfört med Bessemerloppet 2013 (senast det kördes i Högbo) och tyckte att det var tuffare nu, men jag tycker seedningen känns ganska lika.

 

Har kollat några av de främsta namnen som åkte både 2013 och 2015 (bröderna Tynell, Byström, Johnsson, Steen, Bergsten och Löf) och alla dem åkte 11-19 minuter snabbare i år.

 

Tittar man på resultatlistorna från de båda åren och plockar ut några placeringar i olika klasser att jämföra ser man också att det gick klart fortare i år.

 

H21 plats 20, 40, 60, 80 - ca 20 minuter snabbare i år

H21 plats 100, 120, 140 - ca 10-15 minuter snabbare i år

H35 plats 20, 40 - ca 5-8 minuter snabbare i år

H40 plats 20, 40 - ca 14-19 minuter snabbare i år

 

Den klass som sticker ut är motionsklassen där det för en 20:e plats i år räckte att åka 10 minuter långsammare jämfört med 2013. För placeringarna 40, 60, 80 är sedan resultaten tämligen lika ca +/-1 minut.

 

Frånsett resultaten i motionsklassen så känns ändå seedningen (13 minuter snabbare per led i år) klart jämförbar med 2013. Om den var "rätt" 2013 eller inte förtäljer dock inte historien.

 

Det kanske blir en justering, men jag tror inte den blir jättestor. "Skrämmande" är att täten åkte på 2:07 utan att tycka det gick särskilt snabbt...

Du har missat en faktor i din beräkning, det är antalet deltagare. Det förklarar inte hela resultatförbättringen men en stor del. För man kan väl inte utgå ifrån att alla de nya som tillkommit är sämre i genomsnitt än de som var med förra gången? I exempelvis H35 så är mediantiden sämre i år än 2013. 

 

Lite tillspetsat kan man ju säga att om det är 100 deltagare så är det ju inte konstigt att nr 80 har sämre tid än om det är 200 deltagare. 

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske det inte är nån mening att diskutera ytterligare förrän vi ser de (eventuellt) justerade tiderna, men nog går det att argumentera för en relativ stor justering av gränserna.

 

Om man jämför med Lindmansloppet och utgår från att den seedningen är "korrekt" så ser Bessemerloppets seedning onekligen hård ut. I Lindmansloppet fick du 30 min extra på dig att kvalificera dig till led 9, och det i ett lopp som är 5 km kortare.

 

Om man gör en jämförelse med VL och medaljtid där så brukar det oftast räcka till en placering mitt i led 4, i nuvarande seedning i Bessemerloppet räckte segrartid +50% inte ens till led 5.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rätt i yens, en ack så viktig faktor. Tittar man på mediantiden för tävlingsklasserna H21 och D21 så är det dock stora förbättringar i år, 17 minuter för herrarna och 23 för damerna. Och det leder till min nästa fråga...

 

Hur tittar seedningskommitén på de olika klasserna? Går de bara på H21 och D21 eller slår de ihop alla klasser och kollar?

Link to comment
Share on other sites

Det har du rätt i yens, en ack så viktig faktor. Tittar man på mediantiden för tävlingsklasserna H21 och D21 så är det dock stora förbättringar i år, 17 minuter för herrarna och 23 för damerna. Och det leder till min nästa fråga...

 

Hur tittar seedningskommitén på de olika klasserna? Går de bara på H21 och D21 eller slår de ihop alla klasser och kollar?

Mycket bra fråga! De borde ju slå ihop hela startfältet, herr och dam, för en rättvis seedning. Och givetvis är din analys helt korrekt, ville bara påpeka att det inte såg så illa ut som i din första variant :-) 

Link to comment
Share on other sites

Bra att det ändrats! Det är i de bakre leden som seedningen kan bli riktigt fel. Det av den enkla anledningen att led-tiderna "mallas" utifrån gränsen de sätter för - som jag tolkar det - främst led 1 och inte sätts med finess. Jag blev häromdagen upplyst om det intressanta att det inte är likformiga minutintervall för vasaloppstiderna mellan de bakre leden. Något att ta fram flerårig statistik på för den som orkar :-)

Link to comment
Share on other sites

Det var en rejäl ändring. Grattis alla som lyckades seeda upp sig, särskilt yens som reste över halva landet :)

 

Känns en aning surt för mig nu bara som missade loppet pga sjukdom och som av passen tidigare i veckan i Högbo (samt några bekanta namn i resultatlistan) att döma med stor sannolikhet fixat led 4, kanske till och med led 3. Nu är jag visserligen nöjd med att starta i led 5, men det hade varit stort att ställa upp sig i trean. Men men, fullt fokus nu på att bli frisk istället så att det blir någon start överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...