Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

2016?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Skit förbanad över hur detta året (2015) slutar!

Tränat som en dåre, lagt ut tusentals kr på resor, utrustning m.m.

 

Jag är så jävla besviken på att vädret inte kunde få vara med mig när jag väl behövde det.

känns som jag behöver åka nu på söndag igen för att bevisa för mig själv att jag kan.

 

Jag har lärt mig 2 viktiga saker tack vare detta öss som var iaf.

 

1: Kommer aldrig mer åka Öppetspår med en målsättning.

För många faktorer som ställer till det. 

 

2: Från 2016 så är det Placering som räknas.

 

 

Nästa mål 200 mil rullskidor till vintern 2016!

 

Hur känner ni andra för 2015/2016

 

Link to comment
Share on other sites

Känner igen mig i ditt dilemma även om mitt är lite annorlunda.

Tränat o slitit o lagt ner pengar på resor till snö mm. Sedan kraschar jag två veckor före ÖSM och slår nyckelbenet ur led. Ingen skidåkning mer denna säsong.

Så nu brottas jag med två alternativ. Känns konstigt nog inte som det finns något emellan :)

1 Lägg ner skidåkningen. Inse att du är gammal och börja spela Bridge och gå på ofarliga promenader istället

2 Satsa ännu hårdare och gör bästa loppet någonsin nästa år!

 

Har inte bestämt mig än...

Link to comment
Share on other sites

Alternativet att "enbart" satsa på tuffa mål kan sporra men leder oftast till fler besvikelser än "lycka".

Det är bara min erfarenhet, jag är inte känd för att ge upp åtminstone på några års eller decenniers sikt.

Men efter tillräckligt många decennier (olika för olika människor) så har det slutat med beslutet att jag har som enda mål att ha det kul på nästa träningspass och att ha ett mål med träningspasset (inte resultat i tävlingsform) som syftar till att förbättra något enskilt moment.

Med rätt kontinuitet så är jag hyfsat förberedd vid tävlingen och då kan jag med inbyggd tävlingsskalle ge mitt bästa och om jag saknar direkta mål med deltagandet har jag stor chans att bli nöjd också :)

Det fungerar faktiskt riktigt bra, ännu inget PB men nära!

 

Jag tycker att det låter på er båda som att ni förberett er på bra sätt! Om ni ska bli nöjda i framtiden så tror jag på att ni ska ta det som en stor del av målet, att förberedelserna är rätt!

 

Sedan är det en klassisk Vasaloppsslutsats... att placering är viktigare än tiden!

Jag har för mig att någon sa att det var en utomhussport nyss :)

 

Klart att ni satsar ett år till!

Och deltar här också, åtminstone jag uppskattar era inlägg :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kände likadant i fjor. Birken, mitt stora mål för säsongen, blev inställd 2 timmar före start. All träning helt bortkastad. Dessutom hade jag haft lite andra problem så att det blev bara ett enda lopp åkt på hela vintern. Jag var sur som ättika.

 

Den här vintern har jag åkt 5 lopp redan, känner mig riktigt nöjd. Blir Birken inställd igen har jag ändå fått rejäl valuta för all träning.

 

2016? Det skall jag fundera på när snön är borta och alla lopp åkta.

Link to comment
Share on other sites

Åkte ÖSM. Hade inget fäste. Det var oftast två "spår", ibland ett. Kö från start till Evertsberg. 10 cm snömos på sina håll. Riktigt frustrerande och väldigt sällan kul.

 

Jag vet att jag kommer köra igen men jag ska inte hänga upp allt mitt fokus på ett lopp.

 

Med senaste veckans väder finns det ingen möjlighet att fixa bättre spår. Har man fler delmål minskar risken för totalt antiklimax.

Link to comment
Share on other sites

Satsa inte allt på ett lopp och försök att ta de andra loppen som riktiga lopp och inte bara stirra på att seedningstabellen ska komma. Åkte också på en förkylning som förstört hela feb, ska ge mig på stafetten på fre och kanske avsluta detta skidår sista helgen i mars i Grönklitt. Kul med kortare rejs, även om man blir hyfsat förnedrad
Link to comment
Share on other sites

Förstår inte hur ni resonerar när ni säger att allt träning varit bortkastad om det går dåligt eller blir inställt. Är hela meningen med skidåkandet det där resultatet som ni riktat in er på? Var det inte roligt att träna och åker ni inte skidor för att ni tycker om det? Är träningen bara något som måste genomlidas för att kunna uppnå ett resultat? Jag har en helt annorlunda filosofi och tränar bara sånt som jag tycker är kul, åker skidor för nöjes skull. Känner jag sedan att formen och lusten finns kan det bli ett lopp då och då men annars försöker jag njuta av träningarna. Sedan förstår jag besvikelsen om loppet blir inställt men den roliga skidåkningen fick ni ju på alla träningspassen ändå. Tänk lite mindre på prestationer och lite mer på att må bra varje dag och att försöka njuta av livet. Lycka är inte målet utan vägen dit. ;)
Link to comment
Share on other sites

Kloka ord där, Knappen m fl. Tack för uppmuntran!

Visst är det så att resan ofta är mödan värd även utan målet i sig :)

Jag är dock en väldigt målstyrd person och har svårt att motivera mig utan att ha ett tydligt mål. Därav fokus på en tävling och besvikelse när målet inte nås.

Men å andra sidan så har jag haft väldigt trevligt under träningsresorna så det har definitivt inte varit bortkastat. Och som min fru säger, du kanske lever några år längre när du håller igång kroppen. (Om jag nu inte slår ihjäl mig i nästa vurpa!)

 

ps Idag var jag och köpte nya stavar  ;)

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte hur ni resonerar när ni säger att allt träning varit bortkastad om det går dåligt eller blir inställt. [...] Lycka är inte målet utan vägen dit. ;)

Det första håller jag med om. Ju bättre tränad man är, desto roligare blir det att träna. Och att åka skidor är såklart alltid kul, speciellt i fina fjällnära spår. Men är man tävlingsmänniska så går det inte att bara hoppa över jämförelsen mot andra i en tävling.

 

Att ha endast en tävling som mål kan ibland vara nödvändigt. De som lägger upp en säsong för mästerskap till exempel. Eller för de som tycker vanliga långlopp är ointressanta jämfört med Vasaloppet. Då är det väl inte mycket att göra annat än att ställa in sig innan på att man kan bli sjuk eller att det blir dåliga förhållanden. Inte för att man blir mindre sur om det blir så, men man kanske har planen klar för hur man ska satsa vidare.

 

Själv hade jag som mål den här säsongen att dels delta i DM, dels åka några stycken långlopp där minst ett skulle vara på den nivå jag klarat tidigare år. Kanske en klen målsättning, men jag tycker den kändes rätt smart.

Link to comment
Share on other sites

Nöjes åka och äta bulle i vasaloppet är inte min grej. Jag älskar att träna och njuter varje gång jag ger mig ut i spöregn på rullskidorna.

Träningen är inte bortkastad och eftersom VL sträckan är mått stocken för hur träningen givet effekt så kan jag inte annat än bli besviken då jag vet att med normala vinter förhållanden så hade jag gjort betydligt bättre från mig!

Lövhultsloppet så plockade jag placeringar hela vägen in i mål lika så på ÖSS och därför kommer jag aldrig mer åka ett ös. Man får inte förutsättningarna att mäta sin prestation på ett rättvist sätt då vädrets makter sätter stopp. I VL så startar man åtminstånde med bättre förutsättningar. Jag lägger absolut inte av med skidor då detta det bästa som finns!

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte hur ni resonerar när ni säger att allt träning varit bortkastad om det går dåligt eller blir inställt. Är hela meningen med skidåkandet det där resultatet som ni riktat in er på? Var det inte roligt att träna och åker ni inte skidor för att ni tycker om det? Är träningen bara något som måste genomlidas för att kunna uppnå ett resultat?

Intressant fråga det där. Varför åker man skidor egentligen, och hur målinriktad ska man vara i sin träning? Den ena ytterligheten är väl att man bara åker bara för att det är roligt, skönt att komma ut och när det är bra förhållanden. Njuter av åkningen. Den andra är väl totalt målfokus, att man lägger upp varje pass för att förbättra sig mot det tänkta målet.

 

För mig skulle det bli helt olika upplägg på träningspassen. Om jag bara skulle åka för att det är roligt skulle jag nog bara åka lugnare pass, gärna långa sträckor och bara om det är bra förhållanden. Jag skulle inte snurra runt på korta konstsnöslingor så mycket som jag gör. Intervallpass i backe skulle jag slopa, liksom stakmaskinen och blöta rullskidpass på senhösten. Jag hade åkt mer skejt och mindre klassiskt.

 

När jag skrev att träningen var bortkastad när Birken blev inställd så kändes det verkligen så. Jag hade tränat med ryggsäck hela sista månaden inför loppet, det hade jag aldrig gjort annars eftersom det inte är så värst bekvämt. Jag hade jagat de sista snöfläckarna i hemtrakterna de sista veckorna, åkt i ösregn runt runt ensam på korta smutsiga konstsnöslingor. Jag hade försakat familjen och släkten för att få till de där sista veckornas träning, när man egentligen skulle börja vårstäda på tomten eller ta fram landsvägscykeln. Så himla kul var det faktiskt inte, men det var träning inriktad mot ett mål. Under själva loppet skulle jag njuta av att med tryck i steget diagonala uppför fjället och sedan staka mig förbi x antal norrmän hela vägen till Lillehammer.

 

Men jag lärde mig något på kuppen. I år har jag haft flera mål att träna inför, och försöker ha lite annan balans mellan njutning och målinriktning. Vi får se hur det går uppför fjället i år. Kanske kommer jag att ångra att jag inte tränat fler diagonalintervaller?

Link to comment
Share on other sites

Årets mål var att genomföra Halvvasan. På vägen dit blev det Idre Särna- loppet och Skinnarloppet. Ingen seedningshets eller tidsmål utan bara att åka för att det är så förbaskat kul att åka skidor och träffa likasinnade. Har med facit i hand gjort tre av mina bästa långlopp hittills i livet. Finns säkert många förklaringar till varför, men jag har inte tränat mer än tidigare. Tror snarare att det här med en mer avslappnad attityd betyder rätt mycket. Fast när man står där på startlinjen är det lite mer målfokuserat. Har väl något med tävlingsinstinkt att göra :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att man alltid skall ha ett DIFFERENTIERAT mål så får man alltid vara nöjd (i varje fall har detta varit en ledstjärna för mig som nu genomfört 41 Vasalopp och 19 öppna spår)

1. Grundnivå: Att klara loppet

Högre nivåer (som anpassas efter vad som är realistiskt för var och en) t.ex. i mitt fall JUST NU :

2. Komma före grannen Henry

3. bli bland de 7000 främsta

4. bli bland de 6000 främsta

5. slå Jan Nilsson

6. bli bland de 5000 främsta

7. bli bland de 4000 främsta

8. bli bland de 3000 främsta

9. bli bland de 2000 främsta

10 åka under 6 timmar

Link to comment
Share on other sites

Har haft samma tänk som dig Lars-Erik.

1 ta mig i mål

2 slå pontus

3 snabbast i tranås

4 slå så många boxholmare som möjligt

 

Men inför detta året så visste jag om att jag redan klarar av allt som tidigare genomförts.

smärtan på slutet och energibristen som kommer under loppet.

 

När jag kom till Evertsberg så insåg man att själva målet var kört och det insåg jag nog mycket tidigare då åkningen på myrarna gick på tok för sakta, Tror jag åkte om dig där Lars-Erik?

 

Iaf i Evertsberg så bestämde jag mig för att ta detta lopp som ett träningspass, och redan där bestämde jag mig för nästa års satsning.

 

2016 VL och få starta i rätt förhållanden tempo mässigt.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att du åkte om mig i Evertsberg eller tidigare på myrarna ?

Det är faktiskt extra kul att så många av er på skidforum morsar på mig numera (jag har ju numera alltid skidforums mössa på mig och även byxor, men normalt vanliga Veteranjackan). Och ALLTID så positivt, tusen tack, Det uppmuntrar. Själv hade jag svårt att dricka i Hökberg och Eldris (fick nästan tvinga i mig trots att jag normalt suger i mig som en svamp). Förklaringen fick jag nästan direkt efter målgång när jag kände en klump i magen och spydde hela natten efter. Det är dock över nu och jag är helt återställd så det blir nog stafettVasa i morgon och Vasalopp på söndag om inget nytt tillstöter.

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt säker på att jag passerade dig strax före Mångsbodarna Lars-Erik, var tyvärr på en passage där det inte var riktigt pratläge, annars hade det varit jättetrevligt att växla några ord med dig! :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer fler tillfällen Sso. Det är nog så att många av er just passerar mig numera eftersom på öppet spår får ju vi Veteraner starta 7.00 eller strax efter och på Vasaloppet startar vi i led 5. Min kapacitet numera är ju knappast led 5 utan snarare led 6-8. Ibland blir man lite nostalgisk att tänka på att en gång i tiden startade jag nästan alltid i led 2, men det är ju livets gång. Bara att acceptera, vara positiv och blicka framåt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vill träna mycket mer än jag gjort senaste året (2014). 2013 tränade jag 200 timmar mer än under 2014, som blev dåligt pga. lång sjukdom efter VL14 och motivationsbrist. Vill bli bättre på allt! Löpning 10k ska under 40, gärna med råge. Kommer förmodligen åka Vasaloppet igen, men får se hur mycket fokus det blir på det. Har lite tankar att "satsa" mer på andra saker. Målet blir ändå att starta i Led 1, vill framåt och inte stå still som jag gjorde i år - med halverad träningsmängd. Tror jag kan gå framåt om jag får öka på. Men blir ju inte tvärlätt, måste köra mer rullskidor med mycket stakning om jag ska dit. 

Link to comment
Share on other sites

ÖS/VL är masslopp utomhus. Det är både tjusningen och förbannelsen. (Mitt bästa år ramlade någon över min ena stav i första backen så jag tappade ungefär tre startgrupper och åkte 89 km med en ny stav o rem som inte passade så bra)

 

 - Åk fler lopp. Ett femmils-DM är också ett mått på prestation!

 

 - Se ÖS/VL som en engångupplevelse för atmosfären och upplevelsen

 - Eller se det som ett livsprojekt som innehåller sina toppar och dalar som allt annat i livet. Vägen mot veteranstatus ska bli målet värd, hoppas jag

Link to comment
Share on other sites

Har haft samma tänk som dig Lars-Erik.

1 ta mig i mål

2 slå pontus

3 snabbast i tranås

4 slå så många boxholmare som möjligt

 

Men inför detta året så visste jag om att jag redan klarar av allt som tidigare genomförts.

smärtan på slutet och energibristen som kommer under loppet.

 

När jag kom till Evertsberg så insåg man att själva målet var kört och det insåg jag nog mycket tidigare då åkningen på myrarna gick på tok för sakta, Tror jag åkte om dig där Lars-Erik?

 

Iaf i Evertsberg så bestämde jag mig för att ta detta lopp som ett träningspass, och redan där bestämde jag mig för nästa års satsning.

 

2016 VL och få starta i rätt förhållanden tempo mässigt.

Finns inga garantier för att du kommer att uppleva VL på annorlunda sätt än det ÖS som du beskriver. Du måste åka seedningslopp, ha tur i seedningen, köa för att komma långt fram i ditt startled hoppas att alla startgrindar går upp som de sak och ändå chansen stor att du kommer att uppleva att det går långsamt och är tjockt med folk de första milen.

Det är en del av Vasaloppet. 

Link to comment
Share on other sites

Tror det är viktigt att fundera lite över målet för att inte bli missnöjd och kanske i slutändan lägga av. Vad är egentligen viktigt??

 

Mitt långsiktiga mål är att bli "en seg gubbe". Jag ska se ut som Stenmark när jag går i pension och jag ska ha fysiken att åka runt i europa och ställa upp i lite långlopp. Jag ska tack vare en aktiv livsstil kunna njuta av ålderns höst. Ett delmål är att se bra ut i spegeln :-)

 

Kortsiktiga mål är att förbättra mig gentemot mig själv på tex VL givet förutsättningarna. Har jag kunnat träna lika mkt som året innan? skador? I årets VL körde jag 300 placeringar bättre än förra året. Ungefär samma träningsmängd bägge åren vilket innebär att jag blivit en bättre skidåkare på ett år...hurra! :-) Med denna filosofi har jag förbättrat mina placeringar 5 år på raken, väl medveten om att kurvan vänder en dag. Hamnade nu på plats 1400 och visst vore det skoj att hamna på under 1000 någon gång men jag kommer inte att sätta det som ett uttalat mål utan en bonus om det sker.

 

Försöker få en kombination av målet rolig träning och målet att förbättra mig. Dvs jag ger mig ut i regn på rullskidorna för att det ger mig så mkt mer än bara träning att komma ut i friska luften, men skiter i att köpa en stakmaskin eftersom jag drar gränsen för tråkig träning där

 

För mig är det ointressant att jämföra med andra, alla har olika förutsättningar vad det gäller familjesituation, jobb, fritid, etc etc.

 

Den dagen jag får bryta ett lopp och den omedelbara besvikelsen lagt sig är jag iaf ännu några steg närmare mitt Stenmarkmål :-)

 

Jag tror på att hitta lagom utmanande mål som är nåbara och behålla kontinuiteten!! (Fasen vad långt det blev, sorry)

Link to comment
Share on other sites

Sanolikt så kommer man få ett bättre utgångsläge jämfört med ÖS.

Led 3 åkare är ju ändå där pga kapacitet och håller en viss standard i åkningen.

 

Delmål är att seeda in sig i led 3.

sedan finns ju all rolig träning som redan startat inför kommande VL :) 

Är skit pepp redan och har en jävla revansch lust!

 

2016 here i F**king come!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...