Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

2016?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Intressant frågeställning. Självklart är det högst individuellt vad som är drivkraften för träning, men några punkter som flera är inne på är nog mer generella, åtminstone för att få kontinuitet i träningen. Det TT skriver om att träningen skall vara roligt är viktigt. Om du måste ta dig i kragen och tvinga dig ut det blir det inte bra. Samtidigt så är prestationskravet och ”tävlingsdjävulen” viktiga för många, så också undertecknad.

 

För mig personligen så tränar jag av olika anledningar. 1) hälsa, träning är nyttigt 2) jobb, jag kan vara koncentrerad och mentalt skärpt om jag är i god fysisk form (för att inte tala om vilka problem man kan lösa på ett lugnt A1 pass) 3) för att det är roligt och slutligen 4) för att stilla min tävlingsdjävul.

 

Efter ett VL där man hade skit material så var motivationen nere på noll i 24 timmar. Sen sätter man sig ner och konstaterar att VL är ju trots allt bara en av flera tävlingar på ett år. Visserligen den största och med en häftig inramning. Examensprovet för alla svenska motionärer/elitmotionärer, men i ärlighetens namn kanske inte den tävling som är roligast eftersom man pga av den stora massan ”bara” tävlar mot sig själv. Att tävla man mot man är ofta mera givande, åtminstone för mig.

 

Jag är anmäld till VL 2016, tack vare lojalitetsprogrammet. Man kan ju alltid sälja platsen till någon klubbkompis som missat att anmäla sig. Känner inte för att planera längre än till alliansloppet just nu. Det loppet har jag aldrig åkt tidigare och på vägen dit Stockholm Rollerski och eventuellt något annat lopp. Efter alliansloppet får man sätta sig och kolla hur förutsättningar & motivation är.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...