Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nattvasan


skogsvakt

Recommended Posts

  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply
Jag lovar att äta upp mitt chola klister om detta blir en succé. Skida på natten, i två mannalag , i en teknik som ytterst få motionärer tränar, till ett pris på 2500kr , utan kontroller och släpa på en ryggsäck.

Jag avgår från Vasacirkusen för gott.[/quote

....en teknik som ytterst få motionärer- i södra/mellersta sverige- tränar.

Åker just nu skidor i en stor skidort i norra Finland. Träffar finnar, tyskar, sweissare, italienare, fransmän, en del norrmän och något fåtal svenskar i spåren. 75% av dom, under pensionsålder, SKEJTAR! Dom flesta är verkligen motionärer- och knappt det.

Varför skiljer det sig så till svenska och i viss mån norska förhållanden?

Ursäkta utviket, men blir så konfunderad......

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att äta upp mitt chola klister om detta blir en succé. Skida på natten, i två mannalag , i en teknik som ytterst få motionärer tränar, till ett pris på 2500kr , utan kontroller och släpa på en ryggsäck.

Jag avgår från Vasacirkusen för gott.[/quote

....en teknik som ytterst få motionärer- i södra/mellersta sverige- tränar.

Åker just nu skidor i en stor skidort i norra Finland. Träffar finnar, tyskar, sweissare, italienare, fransmän, en del norrmän och något fåtal svenskar i spåren. 75% av dom, under pensionsålder, SKEJTAR! Dom flesta är verkligen motionärer- och knappt det.

Varför skiljer det sig så till svenska och i viss mån norska förhållanden?

Ursäkta utviket, men blir så konfunderad......

Är inte svaret så enkelt det kan bli? - Vasaloppet... 

Link to comment
Share on other sites

Alla som motionerar skidor i Sverige har eller har haft Vasaloppet som mål. Så enkelt är det. Det är just därför det är sånoerhört tråkigt att Vasaledningen är så fientligt inställda till fristil. Tänk en rejäl satsning på 90 km / 45 km skate med riktig tävling dagtid. Då hade det sett annorlunda ut. Men moneytalks....Nu blir det Silva sponsorjippo istället
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det kommer bli hur roligt som helst. Nästan så jag är sugen på att lägga ner den klassiska skidåkningen för att skate är så himla mycket roligare :)

 

Tror jag till och med har lyckats hitta en att åka med. Tror ni det kommer vara ett hårt tryck på Nattvasan?

 

Ni tror inte att om det här fungerar bra att Vasaloppet kommer försöka utveckla konceptet?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det kommer bli hur roligt som helst. Nästan så jag är sugen på att lägga ner den klassiska skidåkningen för att skate är så himla mycket roligare :)

 

Tror jag till och med har lyckats hitta en att åka med. Tror ni det kommer vara ett hårt tryck på Nattvasan?

 

Ni tror inte att om det här fungerar bra att Vasaloppet kommer försöka utveckla konceptet?

Det hoppas jag verkligen dom gör. OK detta låter helcrazy nu men, tänk en skatevasa dagtid som körs individuellt.
Link to comment
Share on other sites

Det hoppas jag verkligen dom gör. OK detta låter helcrazy nu men, tänk en skatevasa dagtid som körs individuellt.

Det hade varit skoj. De skulle ju kunna ha ÖS upplägget om man är orolig för trassel i första backen. Men det hade helt klart varit en häftig upplevelse :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket missuppfattningar om skatebäddar både här och på vasaloppets facebook.

 

Skatebädd kräver betydligt mindre snö än klassiska spår. Det går alltså att få ut fler skiddagar i södra Sverige om man åker fristil. Klassiska spår med samlare går att göra i ungefär lika lite snö som det går att göra en skatebädd, men man är då mer beroende av bra underlag för det klassiska spåret. Eftersom man placerar skidorna fritt i fristil så gör enstaka uppstickande föremål mindre än i klassiska spår - det är ju bara att lyfta skidorna över dom.

 

Att åka ett lopp i fri stil ett par dagar före ordinarie vasalopp kommer inte försämra spårförhållandena på vasaloppet, tvärt om. Inget packar snö över hela ytan så bra som en större mängd fristilsåkare. Marktrycket från en skidåkare är mycket större än marktrycket från en pistmaskin. Störst marktryck av allt har stavarna. När man altid drar klassiska spår innebär det att snön packas bra strax brevid där spåren brukar ligga och sämre imellan. Det är ju bra så länge man så att säga alltid prickar spåren i samma spår. Men inte så bra när man spårar om lite brevid. En skatebädd där skidor och stavar träffar var som helst blir jämnare packad och ger goda förutsättningar för att senare dra klassiska spår. Vasaloppsspåret från starten till Vasslan ungefär består ju av mycket natursnö som börjar spåras relativt sent och som inte åks alls så mycket som närmare Mora innan vasaloppsveckan så det bör vara fördelaktigt att få ut så många fristilsåkare som möjligt.

 

Kanske borde vasaloppet snarast betala deltagarna för att hjälpa till med snöpackningen?

Link to comment
Share on other sites

Vad glad jag blev när det blt fristil, men upplägget. Nä! Ryggsäck och att åka i par lockar inte om man ska betala startavgift för det och trängas med andra. En sådan strapats gör jag gärna, men gör det hellre med vänner på egen hand. Inte omöjligt att jag skejtar mellan sälen och Mora någon annan kväll med ryggsäck och vänner, behövs inget arrangemang för det ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad glad jag blev när det blt fristil, men upplägget. Nä! Ryggsäck och att åka i par lockar inte om man ska betala startavgift för det och trängas med andra. En sådan strapats gör jag gärna, men gör det hellre med vänner på egen hand. Inte omöjligt att jag skejtar mellan sälen och Mora någon annan kväll med ryggsäck och vänner, behövs inget arrangemang för det ;)

Tänkte ungefär detsamma. Det står ju på en bild på deras hemsida så fint:

"Vasaloppsarenan året runt. Visste du att du kan besöka våra spår året runt. Cykla Vandra Spring Åk skidor"

 

Jag mailade VL idag och frågade om det var seedningsgrundande till VL. De kunde de inte svara på!!!

Link to comment
Share on other sites

Tänkte ungefär detsamma. Det står ju på en bild på deras hemsida så fint:

"Vasaloppsarenan året runt. Visste du att du kan besöka våra spår året runt. Cykla Vandra Spring Åk skidor"

 

Jag mailade VL idag och frågade om det var seedningsgrundande till VL. De kunde de inte svara på!!!

I princip kan man väl smyga ut i spåret nånstans vid vägövergången och köra samma sträcka och få samma upplevelse om det nu inte är ngn tävling. Utan nummerlapp.

 

Nån som hört om innehållskrav i ryggsäcken?

Link to comment
Share on other sites

I princip kan man väl smyga ut i spåret nånstans vid vägövergången och köra samma sträcka och få samma upplevelse om det nu inte är ngn tävling. Utan nummerlapp.

 

Nån som hört om innehållskrav i ryggsäcken?

 

Utrustningskrav

Det är krav att samtliga deltagare är utrustade med 1 st pannlampa samt ryggsäck innehållande följande förstärkningsplagg:

  • Vindtät jacka och byxa
  • Underställ med långa armar och ben
  • Torr mössa och extra vantar
  • Första förband
  • Förtäring. Minst 500 ml vätskebehållare, 1 st energibar eller liknande.
  • GPS via smartphone eller GPS- transponder. Detaljerad information presenteras närmare arrangemanget.

Med reservation för ändringar.

Link to comment
Share on other sites

Vad glad jag blev när det blt fristil, men upplägget. Nä! Ryggsäck och att åka i par lockar inte om man ska betala startavgift för det och trängas med andra. En sådan strapats gör jag gärna, men gör det hellre med vänner på egen hand. Inte omöjligt att jag skejtar mellan sälen och Mora någon annan kväll med ryggsäck och vänner, behövs inget arrangemang för det ;)

 

Snart kommer Gerillavasan ;)

Link to comment
Share on other sites

Speciellt att det är i princip samma utrustningskrav som Kungsledenrännet (som går i fjällmiljö, över kalfjället, med stor risk för väderomslag). Varför? Kan dom inte ha funktionärer vid alla normala stationer som kan ta hand om åkare som hamnat i nöd. Utrustning Kungsledenrännet: 

Per lag: Vindsäck, lantmäteriets fjällkarta AC 2, kompass, draglina.                                  

Varje åkare: Ryggsäck, första förband, visselpipa, vindtät jacka, vindtäta byxor, extra tröja- handskar- mössa och vattenbehållare min 0;5 l.

 

Och varför måste det genomföras i tvåmannalag (på samma sätt som Kungsledenrännet)? Vasaloppet går ju längs en väg.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det verkar vara en spännande och kul idé, som inte riktar sig till tävlingsåkare i första hand utan dem som vill genomföra en strapatsrik färd på natten.

Jag har dock en fundering och det gäller hur man skall kunna åka fristil med bara en pannlampa som belysning. Är inte risken stor att man får svårt med balans o teknik pga att svårigheter att upptäcka ojämnheter i underlaget och förändringar i backar upp och ner. Vi snöfall och vind upplever jag det svårt att skejta och har svårt att upptäcka gupp och liknande i banan, hur blir det inte då på natten ?

Fast lite sugen blir jag, om jag kan få med mig en kompis på ung samma åkkapacitet som mig, nån GPS har jag inte, vad man skall med den till.

Jag tror att platserna kommer att ta slut ganska fort, då detta är lockande för många.

 

ps. Ännu bättre hade varit om man fått åka halva sträckan var.

 

ps 2: Ni som kan det här med pannlampor; om strömmen tar slut, måste man ha med reservbatteri eller går det att snabbladda tex i Evertsberg ? Hur många timmar klarar ett bättre batteri i kall väderlek ?

Link to comment
Share on other sites

Värst vad många kritiska inlägg, låter ju helmysigt! Blir säkert fulltecknat snabbt, Många som trivs med öppetspår får möjlighet att testa något nytt, eller för oss som börjar tröttna på vasaloppshetsen. Förstår att alla som åker skejt vill ha en egen tävling men det är inte till er man vänder sig. Siktar in mig på 2018, för 2017 gäller fortfarande sub 1000 i vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...