Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nattvasan


skogsvakt

Recommended Posts

  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Missade också p.g.a dålig planering och att jag inte trodde att det skulle vara så populärt! Men jag får köra VL istället där är det ju lätt att få tag på plats.

Sedan skall det bli skoj att se när Skogsvakt käkar Chola klister, är övertygad om att Nattvasan kommer att bli en hit!

Kanske man kan blanda med Rossa för att dämpa den starka kärasmaken.......

Är man kär i den smaken, har man nog en hel del finnblod i sig....
Link to comment
Share on other sites

Nån som hört nåt om detta? 90 km skate Sälen-Mora

I have a registration for nattvasan. is there anybody interested in skiing with me ? I will spend about ten hours on the skis... I have already participated in 9 vasaloppet and finished 6.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
I have a registration for nattvasan. is there anybody interested in skiing with me ? I will spend about ten hours on the skis... I have already participated in 9 vasaloppet and finished 6.[/

 

 

Hi, I am in the same position, I have a registration and am now looking for a partner - 10hours is what I am looking at as well. Finished 10 times (out of 12)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dags att börja snacka upp detta spektakel. Vad tror ni, funkar en Camelbak med 2l vätska ?

Det ska vara självservice med dryck på alla stationer så 2l lär väl räcka mer än väl. Får du ned den obligatoriska utrustningen så funkar det nog finfint.

Link to comment
Share on other sites

Dryck och energiintag är väl ett litet problem, funkar väl som på dagtid. Det som jag skulle känna mig osäker på om jag bor i södra Sverige är hur jag skall kunna träna på att åka skejt i mörker med pannlampa. Nu har det varit några dagar, då man har kunnat åka kvällstid på en golfbana, men den möjligheten försvinner i och med att en mildperiod är på gång. Återstår då konstsnöspår och efter att de släckt belysningen på kvällen, är det kl 22 eller 23, kan bli sent om man skall upp och jobba nästa dag, fredag och lördag kväll är väl alternativen.

En annan sak som måste testas är pannlampan och hur man får den bekvämt på huvudet med mössa, såg ett alternativ med hål i mössan, så att pannlampan satt direkt på huvudet. Är det ett bra alternativ eller är det utanpå mössan som gäller ? Tidigare har vi avhandlat vilken pannlampa som är att föredra vad gäller ljus och batteritid och där tycker jag Dunderklumpen hade bra förslag.

 

Det börjar bli hög tid att ordna till detaljerna inför loppet, så att det blir en någorlunda besvärsfri resa till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Som någon ovanför skrev så finns det hyfsat stor risk att någons kompis blir "förkyld" och då ställer jag gärna upp som stand-in! Jag är i hyfsat bra form för året och är i vanliga fall en led-6 åkare, dessutom har jag kört mycket med pannlampa, i just vasaloppspåret. Jag kommer att vara upp hela vasaloppsveckan i Mora-Sälen-området och kan hoppa in med kort varsel eller förbereda mig inför fredag.

 

MVH
Rasmus

 

Link to comment
Share on other sites

Dryck och energiintag är väl ett litet problem, funkar väl som på dagtid. Det som jag skulle känna mig osäker på om jag bor i södra Sverige är hur jag skall kunna träna på att åka skejt i mörker med pannlampa. Nu har det varit några dagar, då man har kunnat åka kvällstid på en golfbana, men den möjligheten försvinner i och med att en mildperiod är på gång. Återstår då konstsnöspår och efter att de släckt belysningen på kvällen, är det kl 22 eller 23, kan bli sent om man skall upp och jobba nästa dag, fredag och lördag kväll är väl alternativen.

En annan sak som måste testas är pannlampan och hur man får den bekvämt på huvudet med mössa, såg ett alternativ med hål i mössan, så att pannlampan satt direkt på huvudet. Är det ett bra alternativ eller är det utanpå mössan som gäller ? Tidigare har vi avhandlat vilken pannlampa som är att föredra vad gäller ljus och batteritid och där tycker jag Dunderklumpen hade bra förslag.

 

Det börjar bli hög tid att ordna till detaljerna inför loppet, så att det blir en någorlunda besvärsfri resa till Mora.

Tror inte man ska vara överdrivet rädd för mörker. OM 1500 lampor lyser samtidigt i Berga by, lär det inte behövas många lux o lumen. KOmmer nog spara min och låta andra dra lite batteri  :D . Ska bli ett kul jippo  :D .

Link to comment
Share on other sites

Det ska vara självservice med dryck på alla stationer så 2l lär väl räcka mer än väl. Får du ned den obligatoriska utrustningen så funkar det nog finfint.

Är det sant att det kommer finnas varm dricka alla statiner ? Isåfall kommer jag INTE ha 2kg vätska i min rygga. Borde räcka med 0,5liter isolerad flaska/liten termos att fylla på varje station isåfall.

Link to comment
Share on other sites

Är inte helt nöjd med Camelbaken och isolerad slang. Blir ju ländå lite för kall dricka för min smak. Hatar iskall dricka när man åker skidor...

Om man inte är superstressad och att man får skejta och det inte lär vara extremt trångt så skulle det fungera att ha ett vanligt thermobälte att dricka ur. Och sedan fylla på vid någon kontroll. Då får man ha en separat ryggsäck som inte går så långt ner för det obligatoriska innehållet och batteripacket, typ en tom camelback eller USWE.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker på hur tekniken fungerar vid mörkerkörning, gropar med skuggor i, gupp och ojämnheter ser annorlunda ut. Är det inte lätt att tappa balansen, knäa eller få luftsteg vid körning i mörker. Utför borde det vara säkrare att köra i spåret.

(min åkning ligger 40 år tillbaka i tiden och då fanns inte skejt, men vid löpning fick man ha en lite annorlunda stil för att inte tappa blansen)

Link to comment
Share on other sites

Är det sant att det kommer finnas varm dricka alla statiner ? Isåfall kommer jag INTE ha 2kg vätska i min rygga. Borde räcka med 0,5liter isolerad flaska/liten termos att fylla på varje station isåfall.

Så tolkar jag det när jag läser på http://www.vasaloppet.se/lopp/skidlopp/nattvasan/sa-gar-loppet-till/under-loppet/

 

 

Jag tänker på hur tekniken fungerar vid mörkerkörning, gropar med skuggor i, gupp och ojämnheter ser annorlunda ut. Är det inte lätt att tappa balansen, knäa eller få luftsteg vid körning i mörker. Utför borde det vara säkrare att köra i spåret.

(min åkning ligger 40 år tillbaka i tiden och då fanns inte skejt, men vid löpning fick man ha en lite annorlunda stil för att inte tappa blansen)

 

På den autostrada som Vasaloppet erbjuder lär det inte vara något problem. På mindre skoterpreppade spår kan jag som har taskig teknik ha lite problem med luftsteg om jag har för svag pannlampa (typ 140 lumen)

Ett större problem lär vara att åka skejt i kö bakom alla ovana skejtare. Det tror jag kommer att bli intressant!

Link to comment
Share on other sites

Åker en hel del skate med pannlampa. Tycker inte alls att det blir skuggor och svårt att se gropar osv med en bra pannlampa som det kan bli då man springer på barmark. Snön reflekterar väl ljuset riktigt åt alla håll. Däremot kan ett kraftigt snöfall göra det riktigt svårt att se. Det skärmar av ljuset och några hundra/tusen lumen som reflekteras av snöflingorna en knapp dm från ögonen bländar ganska bra!
Link to comment
Share on other sites

Jag har avverkat två åkkompisar. Den första skada axeln i november och den andra fick en infekterad armbåge.

Jag har övernattning i Mora på skolgolv och busstransport 16:30 för två bokade. Jag har skejtat 30 mil på snö och 25 på asfalt. Snittade knappt 15 km/h på 900 m banan i Täby i Lördags under 4,5 mil så det blir nog kring 6-7 h.

Någon som är intresserad att hänga med?

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade lite på hur tätt det kommer vara på nattvasan, om vi kommer åka i ett enda ljusled, eller om man får vara lite själv. Baserat på statistiken från förra årets vasalopp - som gav mig en uppskattning om hur spridningen i mål är, dvs hur långt det var mellan varje 100 placering. Gjorde jag en uppskattning på hur många meter det var mellan varje par under loppet. Givetvis är det grova uppskattningar, och det ändrar sig lite mellan hur tätt det är med skidlöpare i början och senare i loppet. Jag stoppade med statistiken efter de som hade 11 timmar. Tänkte att Nattvasan inte lockar de som kör långsammast i Vasaloppet.

 

Med proportionerligt minskande av ankomstintensiteten i mål då Nattvasan har 750 par istället för 15000 individer så fick jag fram att i mål borde det i snitt skilja 116 meter mellan paren. Antar vi vidare att avstånden växer jämt under loppet så blir det i snitt följande avstånd mellan paren vid de olika kontrollerna:

 

Kontroll - km -meter mellan par

Smågan - 11 - 15

Mångsbodarna - 24 - 34

Risberg -35 - 49

Evertsberg - 47 - 66

Oxberg - 62 - 87

Hökberg - 71 - 100

Eldris - 81 - 114

Mora - 90 - 127

 

Jag får göra en fullständig redovisning i morgon kanske av mina uträkningar ;-) Jag har inte kontrollerat mina tankar så det kanske blev fel någon stans :-D

Link to comment
Share on other sites

Ska bli intressant att se vilka typer av skidåkare det lockat. Själv hoppas jag 90% åker klassiskt men det är nog troligt att 90% åker skejt. Kanske avskräcka 12 timmarsåkarna? Andelen förstagångsåkare borde inte vara så stor kan jag tycka. Lär ändå garanterat bli väldigt rörigt i första backen med många stavbrott och likt öppet spår så är det garanterat de långsammaste som är rädda för reptiden i Evertsberg som lägger sina skidor längst fram. Men väl på myrorna tror jag det kommer att flyta på rätt bra!
Link to comment
Share on other sites

Jag åker tillsammans med en arbetskamrat och vi tar det som en upplevelse. Jag åker lite snabbare än honom och hoppas kunna staka hela loppet. Lär bli en tuff upplevelse :)

Köpte plats sent, har bara hunnit med ett pass i mörker tillsammans. Vi kör med refelxband med dioder runt fotlederna. Jag tyckte det var jobbigt att ha på pannlampan när jag låg bakom honom, så på myrarna blir det att släcka lampan. I nedförsbackar kändes det såklart skönt att ha på lampan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...