Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Huvudvärk av carboloader?


HansMichael

Recommended Posts

Jag har egentligen inte bytt ut vitargo eller maxim utan har kört på båda utan att känna någon större skillnad, tills jag fick tipset om maltodextrin och böt till de. Märkte inte heller där någon skillnad! Inga vetenskapliga tester, förutom att jag kan säga man får mer pengar till annat kvar :)
Link to comment
Share on other sites

Jag har egentligen inte bytt ut vitargo eller maxim utan har kört på båda utan att känna någon större skillnad, tills jag fick tipset om maltodextrin och böt till de. Märkte inte heller där någon skillnad! Inga vetenskapliga tester, förutom att jag kan säga man får mer pengar till annat kvar :)

Hej!

 

Låter som en bra idé med att byta ut den dyra carboloadern mot maltosdextrin! Men var kan man köpa man det?

 

//J

Link to comment
Share on other sites

Jag har egentligen inte bytt ut vitargo eller maxim utan har kört på båda utan att känna någon större skillnad' date=' tills jag fick tipset om maltodextrin och böt till de. Märkte inte heller där någon skillnad! Inga vetenskapliga tester, förutom att jag kan säga man får mer pengar till annat kvar :)[/quote']

Hej!

 

Låter som en bra idé med att byta ut den dyra carboloadern mot maltosdextrin! Men var kan man köpa man det?

 

//J

www.humle.se

Gå in i webshopen och sök på maltodextrin.

Annars så har ju de flesta butiker som säljer malt, humle, ölsatser etc det så det går nog fint att få tag i det i vanlig butik med.

Link to comment
Share on other sites

Jag har egentligen inte bytt ut vitargo eller maxim utan har kört på båda utan att känna någon större skillnad' date=' tills jag fick tipset om maltodextrin och böt till de. Märkte inte heller där någon skillnad! Inga vetenskapliga tester, förutom att jag kan säga man får mer pengar till annat kvar :)[/quote']

Hej!

 

Låter som en bra idé med att byta ut den dyra carboloadern mot maltosdextrin! Men var kan man köpa man det?

 

//J

Ja det är lite av en toppenidé :) INgen som vet om det går att få tag på kornstärkelse eller vad det är? Googla lite med utan lycka!

Link to comment
Share on other sites

Aha... www.humle.se.....! Det stället känner jag till! Anlitade den firman när jag bryggde öl en gång tiden. Men nu är det carboloader som gäller istället - men med samma råvaruleverantör! :D

 

//J

Men vänta nu, har inte Vitargo patent på sin kolhydrat som de använder?

Möjligtvis att det är samma som i Maxims men tror inte det är samma som i Vitargon...

Link to comment
Share on other sites

Köp vitargo

... och förlora massvis med stålar.

I uppladdningssyfte är det absolut bortkastade pengar!

 

80 % snabbare lär den ju vara, Vitargo-kolhydraten, än malto-baserade sportdrycker.

Om jag stoppar i mej maltodextrin tar det alltså 18 minuter istället för 10 att få ut kolhydraterna i blodet, det kan jag stå ut med.

Dextros, som är ytterligare ca. 10 % långsammare, funkar alltså i princip lika bra.

I princip kan man dricka juice och käka godis och bullar för att få i sej kolhydraterna.

(Kolla tråden Laddning a´la Australien , http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1449 )

 

En hake kan vara om man får problem med magen av andra sportdrycker, då kanske Vitargo funkar bättre.

 

Däremot UNDER själva tävlingen, och i viss mån EFTER loppet/träningspasset, då har Vitargo fördelen att det går fortare ut i blodet.

Jag som vanlig dödlig motionär kommer fortsätta att ladda med malto och bullar+juice, och får pengar över till valla (som iofs kanske inte behövs det heller ;) )

Link to comment
Share on other sites

Köp vitargo

... och förlora massvis med stålar.

I uppladdningssyfte är det absolut bortkastade pengar!

 

80 % snabbare lär den ju vara' date=' Vitargo-kolhydraten, än malto-baserade sportdrycker.

Om jag stoppar i mej maltodextrin tar det alltså 18 minuter istället för 10 att få ut kolhydraterna i blodet, det kan jag stå ut med.

Dextros, som är ytterligare ca. 10 % långsammare, funkar alltså i princip lika bra.

I princip kan man dricka juice och käka godis och bullar för att få i sej kolhydraterna.

(Kolla tråden [b']Laddning a´la Australien[/b] , http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1449 )

 

En hake kan vara om man får problem med magen av andra sportdrycker, då kanske Vitargo funkar bättre.

 

Däremot UNDER själva tävlingen, och i viss mån EFTER loppet/träningspasset, då har Vitargo fördelen att det går fortare ut i blodet.

Jag som vanlig dödlig motionär kommer fortsätta att ladda med malto och bullar+juice, och får pengar över till valla (som iofs kanske inte behövs det heller ;) )

...men mer utrustning behövs alltid!

;o)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...