Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

fördel med fullkorn?


manis

Recommended Posts

Ha som regel att alltid äta fullkorn vad det än är. På det vita riset, vita pasta, vita brödet osv. = högt GI, har man skalat bort det yttre skalet där du har allt det göttaste och mest näringsrika ämnena (precis som orvarino skrev ovan). Ät bara råris, fullkornspasta grovt rågbröd osv. om du vill ha en fungerande mage och prestera bättre. Av vitt ris & bröd blir du trött och slö och sitter länge på muggen för att bli av med skiten.

RIDLEY
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Är tveksam att det är så bra att äta bara fullkorn, visst är det bra att få i sig mer vitaminer och mineraler MEN jag har inte mått speciellt bra av bara fullkorn. Pratade om detta med klubbkamrater i sommras och vi var överrens om att fullkorn inte fungerar i ex vasauppladdning. Är också tveksam till att det gör att blodsockret stiger så lätt om man inte är diabetiker. Inte något som jag känner av. Men visst blandar jag in fullkorn också, när det gäller bröd så blir det ju lite jobbigt att bara äta baugetter.
Link to comment
Share on other sites

Jag är helt såld på fullkornsbröd, musli, pasta mm. Både tycker det är gott och känner att jag orkar det mesta bättre innan blodsockret faller. Men jag skulle uppskatta att jag äter ganska varierad kost med kanske lite övervikt för fullkornsprodukter mot vete.
Tror också att det är bra att blanda och att inte bli för enkelspårig. Magen får ju också arbeta mer för att smälta fullkornsmat.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...