Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rallarn och Stråken


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Var på plats i Mullsjö igår kväll igen. Mildvädret har tagit hårt på snön. Slingan för loppet är ändå komplett, men ganska blött i några svackor och tunt på sina ställen. Spårfixarna förstärker sannolikt med mer snö där.

GPS:n säger 35m mellan högsta och lägsta punkt.

Tack för info. Jag har nog aldrig åkt ett lopp under dessa förutsättningar. Hur stor påverkan har mildvädret för kilometersnittfarten, skulle du tro (utifrån din kapacitet)?

Link to comment
Share on other sites

Jo rätt ok spår. Men väldigt segt och väldigt långa åktider så fort man kom utanför elit. Markus Jönsson åkte som om han hade eld i baken. Tycker vettig seedning kunde vara: Elit 2.15, led 1 2.25, led 2 2.35, led 3 2.47, led 4 3.02, led 5 3.17, led 6 3.32, led 7 3.47, led 8 4.02, led 9 4.17
Link to comment
Share on other sites

Wow. I fjolårets Öppet spår missade jag led 5, som jag "brukar" stå i, med fem minuters marginal. I det seedningslopp jag körde hamnade jag i led 6 efter att ha bommat femman med tre minuter.

Den här säsongen har jag, med mina mått mätt, tränat betydligt hårdare - 40 mil på rullskidor och knappt 40 mil på snö. Belöningen i Stråkenloppet? Led 8... Fantastiskt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju långt ifrån en "bra" eller rättvis seedning just nu. Det baserar jag mer på de andras resultat än min egen. Ingen av de två andra som jag åkte med tyckte att det gick så dåligt.

 

Förra året tyckte jag att det blev en rättvis seedning.

Link to comment
Share on other sites

Jag mailade och bad dom se över seedningen och fick som svar:

 

 

Hej

 

Har pratat med ansvarig för seedningen och det va ett väldigt tufft lopp.

 

Så listan är ok.

 

Ha en bra dag!

 

 

 
Så med andra ord, vet man om att det ska bli ett riktigt skitföre så ska man inte åka då det aldrig kommer gynna en. Bortsett från om man då bara vill ta det som träning :)
 
Link to comment
Share on other sites

Jag mailade och bad dom se över seedningen och fick som svar:

 

 

 

 

 

Så med andra ord, vet man om att det ska bli ett riktigt skitföre så ska man inte åka då det aldrig kommer gynna en. Bortsett från om man då bara vill ta det som träning :)

Ha ha . Goddag yxskaft mao! Så seedningskommittén värderade alltså det tunga Vasaloppet 2015 när Eliassen och Aukland var överlägsna och inte särskilt många var inom 45 min, på det sättet att de som då var på plats 200 tex hade åkt likvärdigt med den som var på plats 1500-2000 lr nåt sånt de lättåkta Vasaloppsåren med rekordtid 1998 och 2012....??? Eftersom det handlar om avstånd till de snabbaste enbart

! Enligt seedningskommittén... .

Link to comment
Share on other sites

Ha ha . Goddag yxskaft mao! Så seedningskommittén värderade alltså det tunga Vasaloppet 2015 när Eliassen och Aukland var överlägsna och inte särskilt många var inom 45 min, på det sättet att de som då var på plats 200 tex hade åkt likvärdigt med den som var på plats 1500-2000 lr nåt sånt de lättåkta Vasaloppsåren med rekordtid 1998 och 2012....??? Eftersom det handlar om avstånd till de snabbaste enbart

! Enligt seedningskommittén... .

 

Har seedningskommitten nånsin ändrat sig, även om de begått ett misstag för något lopp? Jag tror inte de ändrar sig för att slippa alla som då kommer börja höra av sig för att försöka tjata igenom en annan seedning.

Link to comment
Share on other sites

Har seedningskommitten nånsin ändrat sig, även om de begått ett misstag för något lopp? Jag tror inte de ändrar sig för att slippa alla som då kommer börja höra av sig för att försöka tjata igenom en annan seedning.

De har ändrat seedningstabellen förra året minst en gång.

Så de ändrat ifall de inser sitt misstag. Iallafall ibland....

Link to comment
Share on other sites

Jämför man såna i toppen som åkte AXA och Stråken så hittar man ett par st som åkte båda. De hade 8 resp 14 minuter LÄNGRE tid på Stråken. Så Stråken var värre att åka. Ännu värre för motionärer pga det sega o svårvallade föret. Men seedningen har kortare tider på Stråken. Tex 3.05 för led 6 medan AXA har 3.20..... Tack för mig i denna fråga
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...