Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa Grönklitt Ski maraton som seedningslopp?


Anl

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Klart att det blir mycket stak på i princip alla långlopp, men jag har riktigt svårt att förstå er som kör på blanke ski och står längre bak än typ led 2 i VL. Om man kan valla så bromsar ju inte vallan om man inte går upp på tå och det är det få som orkar längre ner i fältet. Dessutom blir man lätt trött på åkare som i princip står still när det brantar på så att man tror att man är på Essingeleden en måndagmorgon. Drivernicke, nysnö ger trögt före. Med -5 s lär det ju inte vara svårvallat, nysnö eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Såg att loppet var fulltecknad 1200pers. Kan gå sakta uppför isbjörnsbacken...

Jepp. Blir ju inte bättre av att de har ett startled för icke-elit heller.

Känns inte som om det skulle vara alltför meckigt att bara dela upp startrakan i några fållor, märka upp och låta folk ställa sig där de tycker de hör hemma. Finns ju puckon som ändå ställer sig längst fram men det skulle ju iaf bli bättre.

 

Blir till att gå upp i svinottan på lördag antar jag..

Link to comment
Share on other sites

På det stora hela skulle jag säga att det var ett fint lopp! Spåren blev rätt sladdriga, men stavfästen var bra rakt igenom vilket jag nästan tycker är viktigare.

 

Nysnön gjorde såklart att det inte var raket-glid, men mycket bättre än jag befarat på förhand.

Såklart lite frustrerande med mycket folk. Jag trodde jag var i god tid när jag var på plats 2 h innan start, men fick gott lägga ut mina skidor nästan sist i startfållan. Sedan blev det mycket omkörningar. Jag är ingen kanon, men jag fick staka om folk med täckbyxor och ryggsäck långt in i loppet, såklart lite frustrerande. (Hur kan man lägga ut sina skidorlängst fram i tävlingsklass om man ska åka och fika?)

 

Langningen fungerade fint, 2ggr/varv kändes lagom.

 

Glid: marathon, lj02 och 1 mm rak rill, gav ok glid

Fäste: skigo lila HF, fungerar som vanligt finfint!

 

Summa summarum: bra lopp men med det antalet anmälda skulle de ha fler startfållor.

Link to comment
Share on other sites

Samma: Tycker det var ett bra lopp i stort men det var lite mer folk än vad de klarade av  med t ex parkering och omklädning. Kroppen höll inte så bra, men Kuzmin universal och julgransrill gav utmärkt glid och gammal Skigo fluorkicker -3 - -15 gav stensäkert fäste trots att spåren blev lite sladdriga här o där

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Starten var katastrof, funkar inte med 1200 åkare med den starten. Det är bara Vasaloppet som "kommer undan" med liknande fenomen:) Näst år blir det till att vara på plats med skidorna vid 8-tiden. Fint lopp och bana annars. Bra första gångs intryck helt klart.

 

Körde marathon svart/röd med Swic FC78 pulver som topp. 1mm rak rill på det. Hade kanonglid hela loppet!

Fäste VR40. Men så här i efterhand så skulle jag valt blanka skidor. Tror jag stakade 90% av loppet trots fäste under skidorna. Kan ju bero på att jag hade såpass bra glid iofs:)

 

Vad tror ni om seedning på detta lopp? Är min gissning vettig?

 

Elit 1.57

Led1 2.07

Led2 2.17

Osv...

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Starten var katastrof, funkar inte med 1200 åkare med den starten. Det är bara Vasaloppet som "kommer undan" med liknande fenomen:) Näst år blir det till att vara på plats med skidorna vid 8-tiden. Fint lopp och bana annars. Bra första gångs intryck helt klart.

Körde marathon svart/röd med Swic FC78 pulver som topp. 1mm rak rill på det. Hade kanonglid hela loppet!

Fäste VR40. Men så här i efterhand så skulle jag valt blanka skidor. Tror jag stakade 90% av loppet trots fäste under skidorna. Kan ju bero på att jag hade såpass bra glid iofs:)

Vad tror ni om seedning på detta lopp? Är min gissning vettig?

Elit 1.57

Led1 2.07

Led2 2.17

Osv...

Jag tror på en minut hårdare.
Link to comment
Share on other sites

Om man ser till tiderna så verkar loppet ändå ha gott hyfsat jämn takt vilket borde resultera i lite hårdare seeding. Topp 220 åkte trotts allt sträckan under 2.20

Är det mycket med ca 20% som klarar 123% av vinnartiden (2.20 jämfört med 1.54)?

Jag jämför med T.ex Hornbergsloppet som jag också åkte. Där var det 26% av startfältet som klarade 123% av vinnartiden.

Och där blev seedningen liknande den jag skrev här:)

Alltid lurigt det här med seedning och olika lopp....

Link to comment
Share on other sites

Om jag jämför med tidigare år tror jag på:

Elit 2:02, led1 2:12, led2 2:22...

hehe, ja då jävlar. Då skulle de släppa in runt 30 pers i elitledet och en del åkare som antagligen inte brukar klara led1 seedning. De brukar som högst släppa in 1-2 nya åkare. Jag är rätt säket att elit blir 1.56, men möjligen eftersom det är Orsa så skulle det kunna bli 1.57.
Link to comment
Share on other sites

hehe, ja då jävlar. Då skulle de släppa in runt 30 pers i elitledet och en del åkare som antagligen inte brukar klara led1 seedning. De brukar som högst släppa in 1-2 nya åkare. Jag är rätt säket att elit blir 1.56, men möjligen eftersom det är Orsa så skulle det kunna bli 1.57.

Så pass... då måste ledargruppen bromsat upp rejält där framme. Baserade mitt antagande på 2015 och 2014 års seedningstider där vinnartiderna var jämförbara, 1:56 resp 1:53.

Link to comment
Share on other sites

Så pass... då måste ledargruppen bromsat upp rejält där framme. Baserade mitt antagande på 2015 och 2014 års seedningstider där vinnartiderna var jämförbara, 1:56 resp 1:53.

Ja det gick ju otroligt sakta åtminstone hela första varvet. Klungan var väl 100 meter lång eller så. Blev nog aldrig nån riktigt hårdkörning för de bästa innan just vid avslutningen.
Link to comment
Share on other sites

Lite kluven till dessa tider då det är extremt många placerade nära varandra.

Led 3 2015 var det endast 74st som klarade i år om de bedömer detta som likvärdigt 350st.

Väsentlig skillnad och jag börjar gå i tankar om de plockar bort Elit led helt.

Inte öppnar de för 46st till Elit?  

Nej troligen blir det 22 till Elit om de sätter gränsen på 1.56,  kan också bli 29 st om de sätter den på 1.57. Finns ju såklart också möjligheten att den hamnar på 1.55 men då är de väldigt hårda.

Link to comment
Share on other sites

Fint lopp. Däremot så bör Orsask ha någon form av seedning även till led 1, typ som Skinnarloppet. Jag tycker inte det är acceptabelt att göra det så lätt för sig att skriva "först till kvarn" när det gäller seedningen dit.

Då finns det en hel del överviktiga människor i konstiga kläder som ställer sig längst fram och som sen plogar i första lilla utförsbacke. Sen ska flera hundra åkare försöka ta sig om dessa.

Ursäkta om jag är bitter men detta är inte ok

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...