Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa Grönklitt Ski maraton som seedningslopp?


Anl

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Vasaloppet får väl seeda som dom vill, och det gör dom också. Sedan kan man ha åsikter. Jag tycker seedningen var hård. Speciellt med tanke på att Engelbrektsloppet lades ner, loppet blev fullt och det blev trångt i spåren på smal bana med flera stopp de första kilometrarna för dom som inte stod allra, allra längst fram. Tittar man på individnivå så var det flera elitledsåkare från Vasaloppet som inte kvalificerade till elitledet i Orsa, liksom det var led 1 åkare som inte kvalificerade till led 1, o.s.v. 

Link to comment
Share on other sites

Tittar man på individnivå så var det flera elitledsåkare från Vasaloppet som inte kvalificerade till elitledet i Orsa, liksom det var led 1 åkare som inte kvalificerade till led 1, o.s.v. 

Med tanke på hur många elitledsåkare och led1-åkare som kom till start så är det helt naturligt. Det var också några nya som kom in i både elitled och led1 så en normal seedning där framme. Sen bryr de sig ju inte bakåt utan sätter bara fasta tidsavstånd vilket såklart kan slå väldigt fel längre bak.

Link to comment
Share on other sites

Kan också tycka seedningen var rätt hård. Jag gjorde mitt sämsta lopp någonsin (dåliga skidor och dålig kropp) i Mattila Ski Marathon och var 4 min från led 3. I Orsa gjorde jag nog ett av mina bästa lopp någonsin och var 1 minut från led 3. Det säger väl en del om att seedningen (speciellt i de bakre leden) inte alltid blir likvärdig mellan lopp. Däremot förstår jag att det är en komplicerad uppgift att med ändliga resurser göra helt rättvisa bedömningar, så inte så mycket att säga om det egentligen. Ibland har man tur med seedningen, ibland otur..

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet får väl seeda som dom vill, och det gör dom också. Sedan kan man ha åsikter. Jag tycker seedningen var hård. Speciellt med tanke på att Engelbrektsloppet lades ner, loppet blev fullt och det blev trångt i spåren på smal bana med flera stopp de första kilometrarna för dom som inte stod allra, allra längst fram. Tittar man på individnivå så var det flera elitledsåkare från Vasaloppet som inte kvalificerade till elitledet i Orsa, liksom det var led 1 åkare som inte kvalificerade till led 1, o.s.v.

 

Du är uttalar från vasaloppet att det ska vara lättare än seeda på de egna loppen. Så att inte alla elitåkare klarar elitledet är inte ett bevis att det är hårt utan en naturlig konsekvens av deras regler.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur många elitledsåkare och led1-åkare som kom till start så är det helt naturligt. Det var också några nya som kom in i både elitled och led1 så en normal seedning där framme. Sen bryr de sig ju inte bakåt utan sätter bara fasta tidsavstånd vilket såklart kan slå väldigt fel längre bak.

Håller med! För oss stackars satar som startade långt bak var det hopplöst. Efter ca 8km kom man in i vettig marsch-fart. På ett lopp som detta önskar man att de tar lite mer hänsyn till seedningen längre ner. Men men....det kanske jämnar ut sig i längden. Man kanske får en snäll seedning någon gång i framtiden :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...