Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

västgötaloppet


Davidssoneddie

Recommended Posts

Vad gött, vi har en vinnare här på skidforumet.

Grattis Pask!

 

Jag lämnade in mina skidor för fästvallning. Fick samma som Pask, bra fäste innan det blev uppkört, sedan halvtaskigt. Vet inte vad dom hade på för valla.

 

Vad tror vi de kommer sätta max tiden för Vasaloppet Led 9  på det här loppet då, 3:35 ?

En sak jag noterade är att jag hade vita fläckar på glidytan efter loppet. Borstar jag med stålborste så blir fläckarna till pulver. Jag undrar om det är min HF valla som hoppat inifrån belaget upp utanpå skidan och varför. Kanske är det skräp som fastnar på skidan, kanske glidvalla från andras skidor om andra har sicklat för dåligt...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Fin dag. Hade ingen KB20 så körde KX45 som grund. Ovanpå K21s. Fick en del ifrysning när jag testade innan start, framför allt i det lila klistret. Täckte med ett tunt lager violett multigrade - blev mycket bättre. Hade bergfäste hela vägen men klistret tog en del på glidet (var inte ensam med dåligt glid). Hade överlag bra skidor och är nöjd med tiden!

Link to comment
Share on other sites

Vad gött, vi har en vinnare här på skidforumet.

Grattis Pask!

 

Jag lämnade in mina skidor för fästvallning. Fick samma som Pask, bra fäste innan det blev uppkört, sedan halvtaskigt. Vet inte vad dom hade på för valla.

 

Vad tror vi de kommer sätta max tiden för Vasaloppet Led 9  på det här loppet då, 3:35 ?

En sak jag noterade är att jag hade vita fläckar på glidytan efter loppet. Borstar jag med stålborste så blir fläckarna till pulver. Jag undrar om det är min HF valla som hoppat inifrån belaget upp utanpå skidan och varför. Kanske är det skräp som fastnar på skidan, kanske glidvalla från andras skidor om andra har sicklat för dåligt...

Vasajohan, du har en tråd med över en miljon visningar som du kan läsa igenom på detta forumet; en tråd med fullödiga svar omkring dina frågor. Syns mobilvisningarna förresten lr är det mer än en miljon visningar?
Link to comment
Share on other sites

Körde själv ett varv efter fullgjord supportinsats och det var rätt mosigt på flera ställen. Stakade mest och det gled oftast bättre utanför spåren men bered er på en trög staksträcka i "tarmen" där snökanonen var igång. Hade gammal Blå Extra och det funkade med "glipptak".
Link to comment
Share on other sites

Fin dag. Hade ingen KB20 så körde KX45 som grund. Ovanpå K21s. Fick en del ifrysning när jag testade innan start, framför allt i det lila klistret. Täckte med ett tunt lager violett multigrade - blev mycket bättre. Hade bergfäste hela vägen men klistret tog en del på glidet (var inte ensam med dåligt glid). Hade överlag bra skidor och är nöjd med tiden!

Silver kan ge rätt segt glid ibland tycker jag.

Grattis till förstaplatsen Pask! Din blandning med Wide och Rossa låter väl varm för vädret som var eller? KX 35 brukar bita fint och gå lent i sockrig konstsnö.

Link to comment
Share on other sites

Hur var stavfästet?`Behövs stora trugor imorgon?

 

Hyfsat, sämre efter hand som det blev gropigt i motluten. Jag rekommenderar stora, Rex behövs nog inte men jag var glad för Swix största.

 

Silver kan ge rätt segt glid ibland tycker jag.

Grattis till förstaplatsen Pask! Din blandning med Wide och Rossa låter väl varm för vädret som var eller? KX 35 brukar bita fint och gå lent i sockrig konstsnö.

 
Kan nog stämma, jag skulle haft lite kallare klister.
Link to comment
Share on other sites

Lars, är det Bengt som är din bror? Det gick ju bra för honom, var han med och körde med oss i tätgruppen? Var det han som körde på skinnskidor?

Japp, det är brodern min. Han skötte sig fint idag och kämpade sig in på en fjärdeplats, 3.55 bakom dig. Han hade nog aldrig riktigt kontakt med er tre i täten men gick från 7-8 plats upp till fjärde på sista halvvarvet. Jag är själv med barnen så jag langade dricka vid 4km-passeringen så fick de heja lite också. Var ju nästan som världscupen ;)

 

Nej, inte skinskidor.

Link to comment
Share on other sites

Det var helt klart tufft, jag åkte motionsloppet förra året nån minut snabbare, nu med bättre träning så blev det ändå tuffare. Vallatipset för fäste var ju inte användbart eftersom jag allt som oftast stakade fram till lössnön och där gick det ju inte att diagonala med någon större framgång.

Hur som helst bra träning och bra tillvänjning vid att tävla istället för att lalla runt i träningsspåret och tänka att det alltid är bra förhållanden och att det går att åka hem om en tycker att det är jobbigt.

 

Jag tror (i betydelsen hoppas) att det blir samma som Ulricehamnsloppet för seedning, Nästan identisk vinnartid (Uhamnsloppet 1:53:34 vgloppet 1:53:23) och väldigt lik bana samt jämförbart elitfält (?).  Elit 2:00-2:03 ca och +10 minuter för varje startled fram till 6 och därefter en kvart per led som mallen tycks vara.

Men, det är bara gissning och mycket förhoppning.

Link to comment
Share on other sites

Det var helt klart tufft, jag åkte motionsloppet förra året nån minut snabbare, nu med bättre träning så blev det ändå tuffare. Vallatipset för fäste var ju inte användbart eftersom jag allt som oftast stakade fram till lössnön och där gick det ju inte att diagonala med någon större framgång.

Hur som helst bra träning och bra tillvänjning vid att tävla istället för att lalla runt i träningsspåret och tänka att det alltid är bra förhållanden och att det går att åka hem om en tycker att det är jobbigt.

 

Jag tror (i betydelsen hoppas) att det blir samma som Ulricehamnsloppet för seedning, Nästan identisk vinnartid (Uhamnsloppet 1:53:34 vgloppet 1:53:23) och väldigt lik bana samt jämförbart elitfält (?).  Elit 2:00-2:03 ca och +10 minuter för varje startled fram till 6 och därefter en kvart per led som mallen tycks vara.

Men, det är bara gissning och mycket förhoppning.

 

Jag tror det kommer dra elitledet under 2 h skulle gissa på 1.59 och sen 10 min per led. 

Link to comment
Share on other sites

Det blev 1.59 för elit och sen 10 min intervaller som vanligt. Ganska tuff seedning men också väntat. 

 

Lite tuffare ändå på lördagens motionslopp. Täten hamnar först i led 3. Kanske var bättre förutsättningar än söndagen. 1-3 i motionsloppet är seedade i led 2. Brorsan som var fyra, 50 sek bakom trean är seedad i led 3.

Link to comment
Share on other sites

Ja, lite märkligt att det var 9 min hårdare seedning på motionsloppet. Var inte förhållandena närmast identiska mellan lördag och söndag? Men det var samma sak 2015 när jag var med senast, också hårdare gränser på motionsloppet. Vill man absolut seeda upp sig ska man tydligen åka ett lopp med elitåkare i startfältet.

 

Jag hoppas att det inte var mitt "fel" att seedningen blev hård i motionsloppet.

Link to comment
Share on other sites

Det var löjligt hårda kvalgränser.

Led 9:
Västgötaloppet Motion 2017 3:35
Västgötaloppet Tävling 2017 3:44

Förra året var det ju tvärtom, tävling hade tuffare tidsgräns än motion. Det är ju mycket fler åkare som sliter sönder spår och stavfäste på Motion. Man borde ha en högre tidsgräns för seedningarna till Vasaloppet på Motion.

Link to comment
Share on other sites

Tycker seedningen för motion är alldeles för hård, borde vara samma tider som tävling, kan nån förklara varför det är så hård seedning? Kom på plats 35 på motion in på 2,34. och dom andra runt mig var led 4 åkare å bättre, Jag har mailat vasaloppetoch klagat, kan inte fler klaga så vi får en rättvisare seedning. 

 

Tycker jag hör hemma i led 4, by the way hur svårt är det att ta medalj från led 5?

Link to comment
Share on other sites

Ja, lite märkligt att det var 9 min hårdare seedning på motionsloppet. Var inte förhållandena närmast identiska mellan lördag och söndag? Men det var samma sak 2015 när jag var med senast, också hårdare gränser på motionsloppet. Vill man absolut seeda upp sig ska man tydligen åka ett lopp med elitåkare i startfältet.

 

Jag hoppas att det inte var mitt "fel" att seedningen blev hård i motionsloppet.

De jag har pratat med som åkte båda dagarna säger att det var våldsam skillnad på före mellan lördag och söndag. Natten till lördag var det ganska kallt så spåren höll rätt bra, medan på söndag när jag själv åkte så rasade spåren ihop när första åkaren passerade.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...