Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet spår 2016, måndag


Bergsmannen76

Recommended Posts

Fattar inte hur ni kan få ihop så många mil på snö, var bor ni ?

Skulle jag åka så mycket skulle man antagligen bli singel igen.

 

Smhi:s prognos är 90% säker så hoppas verkligen blir så :)

Bor i Västerås, i Västmanland. Där vi har 2 konstsnöanläggningar som har varit åkbara från strax innan nyår!

 

Detta blir året som man kommer snacka om i lång tid framöver, ungefär som 1998!

 

 

Imponerande mängder mil på många som sagt, intressant och veta under hur lång tid ni har skrapat ihop detta? Hur ser era veckoupplägg ut?

Hur lägger ni upp träningen sista veckan eller är det bara vila som gäller?

Hoppas verkligen att väderprognoserna stämmer, lättvallat och spår som håller ganska bra.

Åkte skidor för första gången denna säsong, och har sedan åkt sammanhängande fram tills nu, minst 3ggr/vecka.

 

Körde sista passet innan öppet spår igår, kommer bara vila fram tills nu, väldigt lätt pass på söndag för att få igång kroppen!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Nå, hur gick det för er idag?

Jag fixade topp 100 och med råge under 6 timmar. Nöjd!

 

Strålande sol och stenhårda spår. Inte mycket att klaga på, mer än att jag inte kände mina fingrar efter utförslöpan efter Mångsbodarna. Brr.

 

Körde racertrugor och hade perfekt fäste med stavarna hela loppet, helt ok fäste på skidorna med å så var det inte någon som gled om mig på hela loppet :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är förvånad över att det är kallvalla som gäller/gällde. Det har gått över nollan flera gånger - och det är massor med konstsnö i spåret - i min föreställningsvärld borde det då vara klister.  Jag testade först med blå extra igår (dåligt fäste) och sedan med en kladdig burk - då högg det. Finns det någon möjlighet att det skulle funka med klister?

 

Kunde dock inte köra alls idag då jag blev förkylld under natten.

 

För övrigt - hur sjutton kan dom stänga tältet i Mora kl 18.00 på kvällen innan ÖSM. Vill dom inte sälja?

Link to comment
Share on other sites

Valde sovmorgon. Startade 7:58 tror jag.

20 min till toppen på backen. Gick att diagonala fritt.

Men på myrarna kom man ikapp blåbären.

O dom körde i alla spåren. Snabbt till vänster det skiter man i.

Men jag har tränat spårbyten.

Vid evertsberg o framåt så var det betydligt mindre spårbyten.

Körde nog om 5000 pers. Passerade mål på 5:30 som 790 ngt. Totalt plats 185.

Nackdel med sen start.

Många spårbyten, samt att jag inte vågade ha fartställning i nedförsbackarna

Gjorde en vurpa då jag körde in i framförvarande som trillade i risbergsbacken.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade haft en katastrofal uppladning inför ösm. Åkte på influensan och hade inte kunnat träna på 3 veckor. Försökte mig på Bessemerloppet i panik bara för att få några mil i kroppen men var tvungen att bryta efter en mil redan pga halsont. 

 

Som tur var så var det perfekta förhållanden, jag hade kanonfäste och hyffsat glid vilket gjorde att jag kom i mål på mitt första vasalopp på 10:16 :) Hade hoppats på under 10 timmar men jag hade så ont i armbågarna och rejäla skavsår på hälarna varvid jag tog det lugnt. Veteranerna är hjältar och ska hyllas! Tog rygg på flertalet när det kändes som jobbigast och tillsammans gnetade vi oss i mål. Inför nästa år så ska jag hårdträna stakning så att armbågarna vänjer sig.

Link to comment
Share on other sites

skigo.se har anbefalt klister i bunn dekket med tørrvoks på alle renn i Vasaloppsuken, mens Swix har anbefalt grunnvoks. Dere som gikk ÖS - hva fungerte?

Gäller Öppet Spår Måndag:

Jag var på väg att få senknarr (någon typ av överansträngning i handleder) innan Hökberg (stakade dit) och langade upp skidorna till Swix omvallningsstation där.

De la på två lager törrvoks (vet ej vilket nummer men inte speciellt kletig) inom 0,3-zonen och på det hade jag rullskidfäste och bra glid hela vägen in i mål. Körde frånspark även på stor del av staksträckorna utan glipptak.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade haft en katastrofal uppladning inför ösm. Åkte på influensan och hade inte kunnat träna på 3 veckor. Försökte mig på Bessemerloppet i panik bara för att få några mil i kroppen men var tvungen att bryta efter en mil redan pga halsont. 

 

Som tur var så var det perfekta förhållanden, jag hade kanonfäste och hyffsat glid vilket gjorde att jag kom i mål på mitt första vasalopp på 10:16 :) Hade hoppats på under 10 timmar men jag hade så ont i armbågarna och rejäla skavsår på hälarna varvid jag tog det lugnt. Veteranerna är hjältar och ska hyllas! Tog rygg på flertalet när det kändes som jobbigast och tillsammans gnetade vi oss i mål. Inför nästa år så ska jag hårdträna stakning så att armbågarna vänjer sig.

Grattis, kul att du fick ihop det igen efter bessemer!

Link to comment
Share on other sites

Gäller Öppet Spår Måndag:

Jag var på väg att få senknarr (någon typ av överansträngning i handleder) innan Hökberg (stakade dit) och langade upp skidorna till Swix omvallningsstation där.

De la på två lager törrvoks (vet ej vilket nummer men inte speciellt kletig) inom 0,3-zonen och på det hade jag rullskidfäste och bra glid hela vägen in i mål. Körde frånspark även på stor del av staksträckorna utan glipptak.

 

5.39 var ju respekt. Gôtt att vara tillbaka?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade haft en katastrofal uppladning inför ösm. Åkte på influensan och hade inte kunnat träna på 3 veckor. Försökte mig på Bessemerloppet i panik bara för att få några mil i kroppen men var tvungen att bryta efter en mil redan pga halsont. 

 

Som tur var så var det perfekta förhållanden, jag hade kanonfäste och hyffsat glid vilket gjorde att jag kom i mål på mitt första vasalopp på 10:16 :) Hade hoppats på under 10 timmar men jag hade så ont i armbågarna och rejäla skavsår på hälarna varvid jag tog det lugnt. Veteranerna är hjältar och ska hyllas! Tog rygg på flertalet när det kändes som jobbigast och tillsammans gnetade vi oss i mål. Inför nästa år så ska jag hårdträna stakning så att armbågarna vänjer sig.

Grattis till prestationen! Bra gjort med den uppladdningen! Alla är hjältar som ger sig på en tur i fädrens spår

 

Förlåt om jag märker ord, men Vasaloppet går första söndagen i mars (normalt sett) så det har du inte åkt. Du har åkt Öppet spår som är samma sträcka som Vasaloppet och ett av evenemangen under Vasaloppsveckan :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...