Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet spår 2016, måndag


Bergsmannen76

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply
Kom till parkeringen kl5.00. Startade tidigt och hoppades på att det inte skulle vara nå bilköer. Har endast åkt Vasan förut och fastnat i köer förr. Nummerlappsutdelningen skulle öppna 5.30 så jag va lite väl tidigt alltså. När jag sen fått min nummerlapp blev jag lite förvånad att se att folk lade ut sina skidor redan. Trodde fållan skulle öppna 6.00? Sprang å hämtade mina skidor och lade ut dom hyfsat långt fram. Kanske 60m från täten. Blev förvånad över alla luckor som blev i starten så man kunde sicksacka lite på startfältet och kom fram till backen som jag aldrig sett den förut. Mkt folk men inte alls trångt. Kunde diagonala i princip hela vägen men dock kanske inte i min egen takt hela tiden. Stötte på veteraner och de som startade tidigare och som man åkt ikapp lite här och var i backen. Gick mycket fortare än förväntat upp till myrarna. Lite mer sicksackåkning i ca 5 km sen blev det ganska glest. Mellan Risberg och Evertsberg så blev det väldigt glest och resterande sträcka in i mål kändes det nästan ensamt. Klarade led 3 med marginal och är supernöjd med loppet. Öppet spår var verkligen ett kanonarrangemang och mycket mindre hets och trängsel än Vasaloppet. Har tidigare startat i led 5,4 och 3.
Link to comment
Share on other sites

Kom till parkeringen kl5.00. Startade tidigt och hoppades på att det inte skulle vara nå bilköer. Har endast åkt Vasan förut och fastnat i köer förr. Nummerlappsutdelningen skulle öppna 5.30 så jag va lite väl tidigt alltså. När jag sen fått min nummerlapp blev jag lite förvånad att se att folk lade ut sina skidor redan. Trodde fållan skulle öppna 6.00? Sprang å hämtade mina skidor och lade ut dom hyfsat långt fram. Kanske 60m från täten. Blev förvånad över alla luckor som blev i starten så man kunde sicksacka lite på startfältet och kom fram till backen som jag aldrig sett den förut. Mkt folk men inte alls trångt. Kunde diagonala i princip hela vägen men dock kanske inte i min egen takt hela tiden. Stötte på veteraner och de som startade tidigare och som man åkt ikapp lite här och var i backen. Gick mycket fortare än förväntat upp till myrarna. Lite mer sicksackåkning i ca 5 km sen blev det ganska glest. Mellan Risberg och Evertsberg så blev det väldigt glest och resterande sträcka in i mål kändes det nästan ensamt. Klarade led 3 med marginal och är supernöjd med loppet. Öppet spår var verkligen ett kanonarrangemang och mycket mindre hets och trängsel än Vasaloppet. Har tidigare startat i led 5,4 och 3.

Ja det där med när startfållan egentligen öppnar är ju en gåta. Det finns lite olika uppgifter beroende på var man kollar och i slutändan verkar du kunna peta ut dina skidor hur tidigt som helst. Jag lade ut mina vid 5:30 och var då kanske person 200 i spåret.

 

Jag måste ändå säga att jag tycker det är bättre så än att de skulle spärra fållan och skapa ytterligare en kö. Det köas redan så det räcker. 

Link to comment
Share on other sites

Finns oftast en fastställd tid när insläpp till fållan ska ske men alla inblandade tycker att det är idiotiskt inklusive volontärerna som står vid insläppet och då kanske, kanske inte, ger efter för alla som bara vill bli insläppta och lägga ut skidorna.

 

Tex på HV skulle det ske 45 min innan start för respektive pulje. Men led 1 blev ändå insläppta i sin fålla (dock ej fram till själva startlinjen som var ytterligare 100m längre fram) före led 0 som hade starttid 15 min före.

Link to comment
Share on other sites

:wub:Hej Vasa och andra som gav mig uppmuntrande tillrop i spåret. Verkligen kul att några av er känner igen mig och ALLTID är så positiv till mig trots mitt envisa stålsicklande. Jag åkte in på 7.06 vilket väl får anses godkänt i min ålder (72 år). Tilläggas skall dock att jag "fuskade" lite eftersom jag tjuvtränade på spåret dagen innan genom att då Åka mitt öppet spår på 6.46 :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

:wub:Hej Vasa och andra som gav mig uppmuntrande tillrop i spåret. Verkligen kul att några av er känner igen mig och ALLTID är så positiv till mig trots mitt envisa stålsicklande. Jag åkte in på 7.06 vilket väl får anses godkänt i min ålder (72 år). Tilläggas skall dock att jag "fuskade" lite eftersom jag tjuvtränade på spåret dagen innan genom att då Åka mitt öppet spår på 6.46 :rolleyes:

Det borde ju vara direktdiskvalificering när det uppdagas att du redan har testat spåren! Mycket osnyggt! 

 

(Imponerande Lars-Erik, jag hade problem att komma upp ur sängen i tisdags. Ett till lopp hade varit helt omöjligt.)

Link to comment
Share on other sites

:wub: Hej Vasa och andra som gav mig uppmuntrande tillrop i spåret. Verkligen kul att några av er känner igen mig och ALLTID är så positiv till mig trots mitt envisa stålsicklande. Jag åkte in på 7.06 vilket väl får anses godkänt i min ålder (72 år). Tilläggas skall dock att jag "fuskade" lite eftersom jag tjuvtränade på spåret dagen innan genom att då Åka mitt öppet spår på 6.46 :rolleyes:

:) Just det, jag gav Lars-Erik en timmers försprång i starten men var förvånad att han hunnit nästan till Lundbäcksbackarna innan jag var ikapp. Körde också på Kuzminsicklade skidor.

Kan intyga att han hade bra glid för han fick ploga för att inte åka in i folk! Trevligt att ses i spåret och dessutom inspektera den nyinköpta midjeväskan. :)

Hur gick det förresten med krampen?

Link to comment
Share on other sites

:wub:Hej Vasa och andra som gav mig uppmuntrande tillrop i spåret. Verkligen kul att några av er känner igen mig och ALLTID är så positiv till mig trots mitt envisa stålsicklande. Jag åkte in på 7.06 vilket väl får anses godkänt i min ålder (72 år). Tilläggas skall dock att jag "fuskade" lite eftersom jag tjuvtränade på spåret dagen innan genom att då Åka mitt öppet spår på 6.46 :rolleyes:

 

Galenskaper! Själv ligger jag fortfarande för döden efter att ha åkt en gång bara. Knappt så man kunde köra bilen hem.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag fick ju den fina titeln "Skidgalne professorn" i senaste Vasalöparen, så det ligger väl en del i vad du säger Moridin2002 :D

Till Hebbe: Min bedömning är att förhållandena var mycket likvärdiga de två öppet spår dagarna.

Till Vasa: Jag hade som sagt krampkänning i högra låret andra dagen de sista milan så jag fick använda benen lite mindre

i slutet. men jag fick ju då tillfälle att få extra stakträning och jag tror inte det gick saktigare av det. Så Vasa det blev inte värre fram mot mål, snarare tvärtom. Och du har rätt Vasa, lite måste jag hela tiden ploga utför de sista milen för att inte köra in i vissa åkare, möjligen med annan skidprepareing. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ÖS i måndags, för första gången på tre år. Pga lite skidträning (35 mil och bara pass runt en timme) använde jag mina Atomic SkinTec med breda hudar. Planen var att ta det lugnt och ha bergfäste hela tiden. Det funkade utmärkt! Tyckte inte att jag hade sämre glid än andra, en del gled förbi och en del gled jag förbi. Jag körde naturligtvis stålsicklat. Fästet var som sagt berg, kanske fem tjuvsläpp på hela loppet, men det var ju inget före där SkinTec ger någon fördel, så fästvallat hade funkat bra. Tror ändå att 100% fäste jämfört med 95% gynnade mig. Dåligt tränad är det underbart att inte behöva trycka fast skidan det minsta utan veta att den fäster ändå. Åkte mig aldrig trött men musklerna nöttes förstås ut så småningom. Dock var det en ganska behaglig resa och jag klarade mitt mål på åtta timmar med fem minuters marginal. Körde även upp mig från placering 185 i Mångsbodarna till 127 i mål i H60.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...