Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Flödes optimering VL


Davidssoneddie

Recommended Posts

Hej

 

Funderat kring detta med första backen och en smidig åtgärd vore att släppa Elit+led1+led2 samtidigt.

10sek fördröjning sen släppa led3.

sen 15sek mellan varje led.

 

100 sekunder skulle förmodligen göra att flödet skulle flyta på väsentligt och flaskhalsen skulle bli betydligt mindre än nuvarande.

 

10-50sek kommer man åka in på sträckan om man är felplacerad så detta är inget som kommer sabba flödet totalt då fördelen av ett snabbare flöde upp i backen blir möjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Snart kommer det Eddie :) Vasaloppet!

Tills dess verkar du vara mycket taggad?

 

Jag tror inte att det räcker med så små skillnader mellan leden för att det ska flyta på smidigt utan det behövs minst minuten mellan startleden kanske 5 minuter knappt räcker till? Risken med mellanrum mellan leden är ju att farten ökar i senare led och man får samma effekt som varierande hastigheter över Ölandsbron... sänkt hastighet ger högre snitthastighet helt enkelt eftersom stoppen minskar... för att inte tala om alla vurpor och brötar som kan inträffa med olika hastigheter mellan täten i ett led och framförvarande leds svans.

 

För övrigt så är jag förespråkare av traditionen och masstart i Vasaloppet. Jag åker för uplevelsens skull och precis som jag gillar klassisk skidåkning mest så gillar jag Vasaloppets tradition av masstart. För mig är det bara så det ska vara och alla problem det innebär är en del av upplevelsen. Seeda sig, diskutera orättvisan i seedningen och hur dåliga spåren är etc.

Känslan av alla på samma gång är mäktig tillsammans med Vasaloppsjingeln. Nästan 30 000 stavar och skidor samtidgt, nackhåren reser sig.

Link to comment
Share on other sites

Vilken bra ide, det skulle ju bli som ngt som påminner om ngt jag tror de har detta år runt 28, 29 februari.

 

 - Tror det kallas öppet spår. Just det, det finns ju redan.

 

Som att man vill åka Vasaloppet, men ändå inte...

 

Vasaloppet ÄR masstart.

 

Öppet spår, skulle kanske kunna utvecklas med "vågstart", kanske.

 

Så, nu avslutar vi den diskussionen :-) :-)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon här som har kört t.ex. Marcialonga eller Birkebeinerrennet? Trevliga lopp i vacker miljö, klart snyggare än Vasaloppet....men framförallt: en civiliserad startprocedur. Inga blodiga näsor, inga brutna stavar eller söndertrampade skidor, och inte minst en förhållandevis avslappnad stämning. Det finns inget, absolut inget, nada, 0 (noll) som talar för att Vasaloppet bör behålla masstart. 5 minuters mellanrum mellan startleden är en bra ansats. Folket i TV sofforna får ändå en fin bild på massorna, den bäste kommer ändå att vinna. Vasaloppet, väx upp och utvecklas! Jag trodde detta skulle ske året då Mora-Nisse (RIP Mora-Nisse) avled, ett gyllene tillfälle att modernisera, men icke. Hur länge skall vi som vill ha bort stress och slagsmål behöva vänta? 

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att öppet spår kunde utvecklas till ngt med vågstarter om kanske 2-300 i taget. Och med startgrupp bestämt i förväg så man slipper lägga ut skidor timmatal i förväg för vettig start.

 

Förstår frustrationen över "starteländet och första backen-eländet". men som sagt, Vasaloppet är masstart. Alternativet är ju just öppet spår.

 

En annan sak som är minst lika "frustrerande" med vasaloppet är ju att det är 9 mil långt, skitjobbigt att behöva åka 9 mil för att ha åkt vasaloppet, så varför inte ha ett vasalopp där man startar vid Moraparken och åker till målet, mkt bättre. Vågstart såklart.

 

Carl A, oleg. retsticka (som förvånande nog aldrig åkt på rejält med stryk)

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara "intressant" att se senare led få fritt i första backen. Undrar hur många hundra åkare som skulle gå i mjölksyraväggen efter 30-40 alltför snabba höjdmeter och sedan bilda ny propp ... . På sitt sätt är nog den låga farten uppför backen räddningen för ganska många

Link to comment
Share on other sites

Såklart att det är irriterande med långsammare åkare till vänster. Det brukar ju alltid bli diskussion om orangea nummerlappar längst till vänster utan fart. Andra irriterande och bromsande saker att förbättra är ju alla förpackningar som slängs i spåret, extremt irriterande speciellt när det inte är tomt... Sportdrycksfläckar och gel i spåren försämrar också flödet.
Link to comment
Share on other sites

Är det någon här som har kört t.ex. Marcialonga eller Birkebeinerrennet? Trevliga lopp i vacker miljö, klart snyggare än Vasaloppet....men framförallt: en civiliserad startprocedur. Inga blodiga näsor, inga brutna stavar eller söndertrampade skidor, och inte minst en förhållandevis avslappnad stämning. Det finns inget, absolut inget, nada, 0 (noll) som talar för att Vasaloppet bör behålla masstart. 5 minuters mellanrum mellan startleden är en bra ansats. Folket i TV sofforna får ändå en fin bild på massorna, den bäste kommer ändå att vinna. Vasaloppet, väx upp och utvecklas! Jag trodde detta skulle ske året då Mora-Nisse (RIP Mora-Nisse) avled, ett gyllene tillfälle att modernisera, men icke. Hur länge skall vi som vill ha bort stress och slagsmål behöva vänta? 

 

Låter bra tycker jag! Folkfesten kommer inte av sig bara för att färre lider i starten ;) 

 

Tanken att många skulle gå i väggen i första backen känns lite underlig. Det är väl inget problem senare i loppet att folk i stora mängder kastar sig upp för backar de inte klarar? De allra flesta känner nog sin kropp hyfsat väl och vet när det är dags att slå ned på tempot. 

Link to comment
Share on other sites

Ja och för den delen så tror jag inte att någon går i väggen efter 1km åkning. Tanken med fördröjning är ju trotts allt att göra resan så trevlig för samtliga.

Argument för att införa detta på ÖS låter sjukt då det är ett motionslopp.

Det finns ett start-spann redan och tiden börjar först ticka efter du passerat start linjen.

 

En smart start är det ingen som lider av i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon här som har kört t.ex. Marcialonga eller Birkebeinerrennet? Trevliga lopp i vacker miljö, klart snyggare än Vasaloppet....men framförallt: en civiliserad startprocedur. Inga blodiga näsor, inga brutna stavar eller söndertrampade skidor, och inte minst en förhållandevis avslappnad stämning. Det finns inget, absolut inget, nada, 0 (noll) som talar för att Vasaloppet bör behålla masstart. 5 minuters mellanrum mellan startleden är en bra ansats. Folket i TV sofforna får ändå en fin bild på massorna, den bäste kommer ändå att vinna. Vasaloppet, väx upp och utvecklas! Jag trodde detta skulle ske året då Mora-Nisse (RIP Mora-Nisse) avled, ett gyllene tillfälle att modernisera, men icke. Hur länge skall vi som vill ha bort stress och slagsmål behöva vänta? 

 

Håller fullständigt med. Vem vill köa i backen?

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet har ju till cykelvasan tidsintervall på starten. Det funkar perfekt tycker jag när jag körde. Borde överföras till Vasaloppet med för en trevligare skidtävling. Elitledet och några led får gärna dra iväg kl 8, men ha sen 5min mellan varje led.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Masstarten är till för tv-tittarna främst. För åkarna är det vansinne. Att folk skulle köra på för hårt i backen annars? Låt folk göra det i sådana fall, jag vill inte stå stilla långa stunder och riskera att stavar och skidor går sönder när hetsiga åkare ska trängas ihop på orimligt liten yta. Öppet spår istället? Nej, inget alternativ då det inte är en tävling och inte ger placering. Alla andra lopp i SkiClassics har ordnad start, och låter dessutom dameliten starta först. Något för Vasaloppet att ta efter!

 

Och det här med att hålla till höger. Vad är det som gör att alla vill ligga långt till vänster trots att man inte klarar eller har för avsikt att åka om?? I fjol åkte jag om många genom att ta spåret längst till höger, där var det mer fritt fram.

Link to comment
Share on other sites

Masstarten är till för tv-tittarna främst. För åkarna är det vansinne. Att folk skulle köra på för hårt i backen annars? Låt folk göra det i sådana fall, jag vill inte stå stilla långa stunder och riskera att stavar och skidor går sönder när hetsiga åkare ska trängas ihop på orimligt liten yta. Öppet spår istället? Nej, inget alternativ då det inte är en tävling och inte ger placering. Alla andra lopp i SkiClassics har ordnad start, och låter dessutom dameliten starta först. Något för Vasaloppet att ta efter!

 

Och det här med att hålla till höger. Vad är det som gör att alla vill ligga långt till vänster trots att man inte klarar eller har för avsikt att åka om?? I fjol åkte jag om många genom att ta spåret längst till höger, där var det mer fritt fram.

Masstarten är minst lika mycket för traditionen. Ett lopp som körts sen 1922 ändrar man inte förutsättningarna för i första taget.

Link to comment
Share on other sites

pga att starten ser ut som den gör så blir effekten tyvärr att många drar sig mot "fast lane" skulle man få bort momentet med backen(intervallstart) så skulle man redan från början kunna placera sig mer rätt i filerna för hur man vill starta/genomföra loppet vilket skulle underlätta för väldigt många tror jag.

Med masstarten kommer också konsekvenser med folk som åker mellan spåren, stavbrott, köer, oreda långt in i loppet.

 

Start position är ganska intressant då det trotts allt är 1km till backen och kan man göra något på den sträckan som underlättar införklättringen så vore det ju intressant.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt Marcialonga 2 ggr och tycker loppet är vackert och bra på alla sätt men vågstarten där man står i boskapsfållor och väntar för att sedan skynda sig ut och knäppa på skidorna för att ändå få köa längre fram är så där.

 

Då kör jag hellre en gemensam start som man har i Vasaloppet och visst du får köa i backen men det släpper ju trots allt efter ett tag. I alla fall i de led jag stått i (4-6). Tycker man att det är för jobbigt ifrån leden 7-10 får man försöka seeda upp sig eller åka öppet spår. Masstarten ÄR Vasaloppet och känslan när starten går är oslagbar och skulle inte infinna sig om man inför vågstart. Gör i så fall om ÖS måndag till Vågstarts Vasan!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jag förstår inte att man klagar på masstarten och samtidigt inte tycker att Öppet spår är ett alternativ? Om nu masstarten hindrar mitt personbästa så är öppet spår optimalt för den ambitionen. Vasaloppet med masstart hindrar inga banrekord utan det är en extra utmaning med seedningslopp och taktik bakom eliten, efteråt kan man svara att man kört det riktiga Vasaloppet. Fortfarande hävdar jag att jag kör loppet för känslans skull och inte för att få PB på 90 km eller de fina spårens skull. Så gärna optimeringar liknande årets eller breddning av backen eller stäng spåren redan lördag EM för omspårning tidigare så att det hinner frysa till.

Ett stort problem är ju nämligen att spåren inte håller!

Tävling? Det är då mycket tävling som man gör det till när vi pratar med bakom de med prispallsambitioner, oavsett öppet spår eller 6:e mars... Placeringsdiskussion där bakom led noll och ett är en ny diskussion om mani för vågstart, aldrig mer kan man säga att man kört riktiga Vasaloppet...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...