Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Flödes optimering VL


Davidssoneddie

Recommended Posts

På ÖS fyller detta inte någon funktion då det är ett motionslopp.

På mina 4 ÖS så har det aldrig tagit helt stopp i backen heller för den delen utan det har mer gått väldigt sakta uppför några gånger.

Det som talar för en våg start är ju trotts allt dessa skräck historier med köbildning i timtal för de längre bak.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

På ÖS fyller detta inte någon funktion då det är ett motionslopp.

På mina 4 ÖS så har det aldrig tagit helt stopp i backen heller för den delen utan det har mer gått väldigt sakta uppför några gånger.

Det som talar för en våg start är ju trotts allt dessa skräck historier med köbildning i timtal för de längre bak.

 

Men om det är med sådan skräck man ställer sig i 10:e ledet utan ett enda seedningslopp i kroppen och halvdana förberedelser så kanske man borde fundera på ÖS istället första åren? Det är väl knappast tävlingsmomentet man vill åt genom att åka VL. Nej, många vill åka VL för dess magiska inramning med gemensam start OCH den anspänning det innebär med trångt i backen. Om man bara kan acceptera det och hålla sig lugn där så skulle det bli mycket lättare/trevligare för många.

Link to comment
Share on other sites

Är det vågstart är det inte "tävling".

 

Vore ju hur kul som helst om ngn som startar 15 minuter efter den förste över mållinjen går i mål 14 minuter efter denne...

 

Öppet spår har ju resultatlista och "vågstart", varför är det mindre tävling än om man helgen efter hade ngn form av lopp - som ej blir tävling (ngra envisas med att kalla det Vasaloppet) - där folk startar olika tider i  ngn form av vågstart.

Link to comment
Share on other sites

På ÖS fyller detta inte någon funktion då det är ett motionslopp.

På mina 4 ÖS så har det aldrig tagit helt stopp i backen heller för den delen utan det har mer gått väldigt sakta uppför några gånger.

Det som talar för en våg start är ju trotts allt dessa skräck historier med köbildning i timtal för de längre bak.

Det borde inte kunna vara så, dvs att köbildningen kan vara en timma. Tänk dig en modell där vi har 6 parallella spår (i realiteteten är det mer) helt fullpackade och att varjelöpare tar upp två meter. Då ryms det 6 löpare på två meter, 60 löpare på 20 meter, 6000 löpare på två kilometer. Dvs hela Vasaloppsfältet 15000 löpare borde vara utplacerat på 5 km Och si så där de tusen första löparna åker alla fem kilometer på högst 20 minuter. Det betyder att det inte kan ta längre att de sista kan börja åka efter proppen i backen.

 

På tall om "optimering": Ett annat räkneexempel kanske av intresse för dig Davidssoneddie som ju flera gånger med tanke på dina resonemang i andra trådar (om jag inte missuppfattat dig). Jag menar att den optimala strategin är att i princip åka så jämt som möjligt vilket ju klarast illusteras i löptävlingar där man ju utnyttjar harar för att hålla jämn fart när man skall slå rekord). 

Lite extremt Vasaloppsrelaterat exempel: För att t.ex. åka Vasalopp på 6 timmar kan man göra det genom att åka på 15 km /timme hela tiden. Många tror att det blir samma tid om man åker första halvan på låt säg 30 km/timme och andra halvan på 10 km/timme. Det är givetvis fel och du håller då på 6 tim 45 min. (För att riktigt extremt förstå effekten av detta kan du ju åka på 30 km/timmen första halvan och sedan på 0 km i timmen (dvs bryta)), (Matematiskt är detta ett exempel på den gamla skolkunskapen att harmoniska medelvärdet är mindre än det aritmetiska)

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så som du skriver Lars-Erik men snitt farten för 6 timmar är ju trotts allt 15km/h och blir farten drastiskt nedsatt i början av loppet så tvingas man ju hålla en högre fart en längre tid för att kompensera och balansera ut detta.

 

Mattias Hofmann Led3, Tid 06:08:04, Smågan 0:47:57, snitt fart 13,76 km/h

Martin Helin Led9, Tid 10:03:31, Smågan 1:47.17, snitt fart 6,15 km/h

 

Det har alltså tagit medelåkare i Led 9, 59min 40sek längre jämfört mot medelåkare led3.

Klart det skiljer astronomiskt i kapacitet mellan dessa men varför inte underlätta resans gång för dessa som sliter kanske hårdast under ett VL

 

sen är det ju så Lars-Erik att i den perfekta världen så skulle det aldrig bli stopp då kapaciteten minskar ju längre ner i leden man kommer och fältet dras ut. men då farten sänks drastiskt på de längst fram så kommer ju bakomvarande hela tiden att komma ikapp.

Ta köbildning i sthlm som exempel, där har du samma effekt. ingen tycks bromsa men ändå blir det stillestånd.

Link to comment
Share on other sites

Då jag flera gånger åkte både Stafettvasan (Sträcka 1) och Vasaloppet kan jag jämföra hur lång tid det tar till Smågan.

År 2008 som i och för sig var ett extremt år fick jag dessa tider till Smågan.

Stafettvasan  54:44

Vasaloppet  2:24:44

 

Det tog alltså exakt 1 h och 30 minuter längre tid på Vasaloppet att ta sig till Smågan detta år. 

 

År 2014 tog det för mig 2:12:30 till Smågan från längst fram i led 8.  (Hade otur med att stå längs till vänster, vilket var en nitlott detta år)

Detta år tog det alltså ca 1 h 20 minuter extra att stå i backen.

 

År 2015 tog det  1:33 minuter till Smågan vilket ju var mycket bättre! (Från led 8)

= en försening på ca 43 minuter, vilket är mer normalt.

Link to comment
Share on other sites

Om de nu trilskas med att ha kvar masstarten så skulle den kunna göra om startbacken och dra ut längre och flackare serpentiner längs de stigar och vägar som finns där. Mindre saxning och bättre åkflyt. Kö kommer det alltid att vara från led 3 och ner om alla ska iväg samtidigt.
Link to comment
Share on other sites

Tycker masstarten är en del av loppet och magin. Men just saxpartierna i backen kan jag hålla med om är mindre kul - dvs de partier är alla från typ led 4/5 och bakåt måste saxa. Mycket gnissel, många fall och skador, många stavbrott. Lite, lite mindre lutning gör att nästan alla kan stå med parallella skidor och undvika sånt. Annars är det ju bara att träna hårdare och placera sig bättre år för år, att stå långt fram i vasaloppet tycker jag SKA vara resultatet av en långsiktig satsning och något man får jobba för. den som vill tävla fort och på en gång har ju massor med andra mindre magiska och legendariska att välja ... 

Link to comment
Share on other sites

Nja det är väl i starten alla rusar även de som inte orkar hålla farten så länge så om man kan sträcka ut tiden/sträckan innan avsmalningen så tror jag nog att proppen inte blir så farlig om den nu överhuvudtaget uppkommer.

t ex om man kan bredda backen utan att få den brantare, kanske till och med lite mindre brant bitvis så borde det bli bättre.

 

Jag har varit startvakt på Gbg varvet, en av de som håller amrkedja där framme och sedan rusar fram i säkerhet på stora refugen... vi var sprinters och fick utnyttja hela vår förmåga för att inte få hälsenorna avtrampade... inte många av dem som startade som höll det tempot i säldammsbacken.

Lite likadant i de flesta motionslopp... starten går "för fort" och det är även risken med vågstart om inte mellanrummet är stort nog.

 

I det här fallet sållas nog agnarna ut i backen rätt så snart så 40 spår lite längre än idag borde göra stor skillnad.

Personligen har jag varit i Smågan på 1:12 vid start i 7:an och 1:35 vid start i 9:an, normalår och utan fäste i startbacken...

 

Men masstart vill jag ha och hoppas givevis på förbättringar i backen eftersom det vore trevligt att få lite diagonalchans där och samtidigt ge alla andra en chans att prestera så bra som möjligt i ett traditionellt Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar enbart om prioritering från VL sida tycker jag.

Om de vill att folk ska få en så trevlig resa som möjligt så borde de ta åt sig gällande vågstarter.

Är det så att man åker så mycket snabbare att man blir bestraffad av 10min väntetid mellan leden så står man förmodligen fel från början och det är inget de borde ta hänsyn till. Det får individen själv försöka ordna genom seeding.

 

Magin och charmen är ju knappast att stå i kaoset i backen med ångest för att få stavarna av trampade.

magin är ju det enorma folkhavet i starten och mängden tävlande i spåret.   

Link to comment
Share on other sites

Har upplevt magin med en Vasaloppsstart 9 gånger. Ihop med min start i Öppet spår min första gång i fäders spår har jag en viss erfarenhet och även lite åsikter:

  • I min värld är Vasaloppet lika med masstart. Vill man inte ha det väljer man Öppet spår eller varför inte Halvvasan som är en fin tillställning med vågstart.
  • Jag som i huvudsak stått i led 3 och 4 upplever att det flöt på mycket bättre i Vasaloppet än dn gången jag åkte Öppet spår. I det öppna (kom iväg rätt sent) fick jag ägna mycket tid och kraft åt att försöka åka om långsammare åkare som dessutom åkte i bredd i alla spår. Eftersom de flesta står i det led de hör hemma på det"riktiga" loppet tycker jag nog att det flyter på bättre här.
  • Från de bakre leden måste man vara inställd på att det blir en lång resa tills man kommer uppför första backen. Jag tror att detta är mycket svårt att bygga bort. Det är ju trots allt 15 000 skidåkare som ska åka 9 mil i samma spår.
  • Vill man ha en mindre väntan så är det enkelt ordnat. Åk något eller några seeedningslopp.
Link to comment
Share on other sites

Masstarten i Vasaloppet har i princip drivit fram stora delar av långloppsutbudet i Sverige tror jag. Det är en otroligt stor fördel att kliva fram ett par startled, vilket medför att väldigt många försöker göra det genom att seeda fram sig. Och långloppen runt om i Sverige får massvis med startande. Om den positiva effekten av att seeda sig framåt i Vasaloppsstarten minskar tror jag att antalet startande i långloppen också minskar. 

Link to comment
Share on other sites

Man har ju inför i år valt att inte dra spåret på båda sidor om "huset" som är innan backen. Det borde göra att kön blir innan backen istället för i backen där vänster och höger flöde annars går ihop. 

 

man borde också kunna ta bort fler spår tidigare för att ytterligare minska flaskhalsen i backen. Det är bättre den hamnar direkt vid starten. kanske försöka ha längre startgrupper med färre spår i bredd. 

T.ex.

Led 0, 40 spår i bredd.

Led 1, 42 spår i bredd.

Led 2, 44 spår i bredd.

o.s.v. efter något smart upplägg. Om man kan få avsmalningen att ske mer gradvis och tidigt så kommer flödet att bli bättre. Det är i min övertygelse.. 

Link to comment
Share on other sites

Seedning kommer fortsatt vara aktuellt då du får möjlighet att placera dig längre fram i fållan även i en våg start så trycket på dessa lopp kommer nog inte att minskas.

Borde inte tratten i spår vara bakåt istället, annars blir ju effekten den samma. smalare start led för att sedan öppna upp sig till fler spår.

Link to comment
Share on other sites

Seedning kommer fortsatt vara aktuellt då du får möjlighet att placera dig längre fram i fållan även i en våg start så trycket på dessa lopp kommer nog inte att minskas.

Borde inte tratten i spår vara bakåt istället, annars blir ju effekten den samma. smalare start led för att sedan öppna upp sig till fler spår.

 

Jo. Eftersom att hastigheten i backen ungefär halveras mot på platten innan (lite mindre skillnad ett bra år och lite mer ett dåligt år) och fältet inte hinner sprängas nämnvärt hade det behövts ett 1-till-2-förhållande för att inte inflödet ska överstiga utflödet och backen korka  igen. Med 8 spår uppför backen ska då startfältet vara 4 spår brett. Siste man i led 10 får då starta i Lima. :-)

Link to comment
Share on other sites

måste bara flika in med ett till påstående. Jag tror att när 2 åkare försöker komma in i samma spår så förlorar man mer än dubbla tiden eftersom det blir en liten extraförlust när man "samsas" om vem som åker in först å vem som åker in sen... 

 

Extremfallet. 2 personer som går genom en dörröppning.. går de i kö så går de igenom smidigt. Men försöker de gå på bredd så tar det stopp för båda, (innan de löst vem som får gå först..)

 

Den här problematiken höjs med en ganska stor faktor när vi går från kanske 60 spår (hur många spår är det egentligen?) till runt 8 spår uppför backen för att sedan ytterligare smalnas av till 6 spår.

 

Samma sätt ser man fenomenet åt andra hållet. Kör du bil och det är köbildning på en 2-filig väg. När det blir 3 filer kommer hastigheten mer än dubblas.

 

Någon som är duktig på flödesoptimering borde kunna räkna ut rätt antal spår för varje startled och hur och var de bör smalnas av.

Finns sådana beräkningar för vasaloppet? 

Link to comment
Share on other sites

man behöver ju inte smalna av startgärdet, det rymmer ju redan 15.000 pers; bara göra det till en enda lång slinga där man åker på ett enda led fram till backen där det öppnar upp; problem solved.

 

Att inte VL tänkt på denna enkla lösning. - undrar om de hinner införa det till på söndag?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...